2015-06-18, 13:47
Medlem
Vad är fel och/eller dåligt i denna text:

Citat:
*** ed sid. 4-7 Hur Jehovas vittnen ser på utbildning ***

Hur Jehovas vittnen ser på utbildning

Som alla föräldrar är Jehovas vittnen intresserade av sina barns framtid. De anser därför att en utbildning är mycket viktig. ”Utbildning bör hjälpa människor att bli nyttiga samhällsmedlemmar. Den bör också hjälpa dem att lära känna sitt kulturella arv och att leva ett mer tillfredsställande liv.”

DET här citatet från The World Book Encyclopedia antyder att ett av huvudsyftena med skolutbildning är att öva barnen så att de kan klara sig i livet, vilket inbegriper att de skaffar sig en sådan utbildning att de en dag kan försörja en familj. Jehovas vittnen anser att detta är en helig plikt. Bibeln säger: ”Men om någon inte sörjer för sina egna, och särskilt för dem som är medlemmar av hans hushåll, då har han förnekat tron och är värre än en som är utan tro.” (1 Timoteus 5:8) Under skolåren förbereds barnen för ansvarsuppgifter längre fram i livet. Därför anser Jehovas vittnen att man bör ta utbildning på stort allvar.

Jehovas vittnen försöker leva enligt Bibelns uppmaning: ”Allt som ni gör skall ni göra med glädje, som om ni gjorde det för Herren och inte för människor.” (Kolosserna 3:23, Hedegård) Den här principen gäller i alla sammanhang i det dagliga livet, även skolarbetet. Jehovas vittnen uppmuntrar därför sina barn och ungdomar att studera flitigt och ta sina skoluppgifter på allvar.

Bibeln lär också att man skall underordna sig landets lagar. När lagen föreskriver obligatorisk skolundervisning upp till en viss ålder, rättar sig därför Jehovas vittnen efter den. — Romarna 13:1—7.

Utan att underskatta vikten av att man utbildar sig för att kunna försörja sig visar Bibeln att detta inte är vare sig den enda eller den främsta målsättningen med en utbildning. En god utbildning bör också få barnen att känna glädje i livet och hjälpa dem att bli välbalanserade samhällsmedlemmar. Jehovas vittnen anser därför att valet av aktiviteter utanför skolan är mycket viktigt. De menar att nyttig avkoppling, musik, hobbyverksamhet, fysisk aktivitet samt besök på bibliotek och museer har stor betydelse och bör ingå i en god och allsidig utbildning. Dessutom lär de sina barn att respektera äldre människor och att söka tillfällen att hjälpa dem på olika sätt.

Hur är det då med kompletterande utbildning?

Ny teknik gör att arbetsmarknaden ständigt ändras. Detta gör att många ungdomar tvingas arbeta inom yrkesområden som de inte är utbildade för. Eftersom arbetssituationen är sådan, kommer deras arbetsvanor och utbildning, och i synnerhet förmågan att anpassa sig till förändringar, att vara mycket värdefull för dem. Det är följaktligen bättre att eleverna växer upp och får ett ”välmöblerat” huvud än ett ”välfyllt”, som 1500-talsförfattaren Montaigne uttryckte det.

Arbetslöshet drabbar både rika och fattiga länder, och ofta drabbas just ungdomar som saknar tillräcklig utbildning. Om arbetsmarknaden kräver mer utbildning än den grundskolan ger, anser vi Jehovas vittnen att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa och vägleda barnen, så att de kan besluta om de behöver skaffa sig kompletterande utbildning eller inte. Eventuella fördelar vägs då mot de uppoffringar som sådana studier för med sig.

Framgång i livet inbegriper mer än bara materiellt välstånd. Det håller du nog med om. På senare tid har män och kvinnor, som helt har gått upp i sin karriär, förlorat allt när de har förlorat sitt arbete. En del föräldrar har offrat sitt familjeliv och den tid som de kunde ha ägnat åt sina barn därför att de har varit ”arbetsnarkomaner” och därmed varit ur stånd att hjälpa sina barn under deras uppväxtår.

När det gäller att skaffa sig en god och allsidig utbildning gör man tydligtvis väl i att tänka på att man behöver mer än materiellt välstånd för att bli verkligt lycklig. Jesus Kristus sade: ”Det står skrivet: Människan skall inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår ur Guds mun.” (Matteus 4:4, 1981) Som kristna inser Jehovas vittnen att det är viktigt att utveckla både moraliska och andliga egenskaper och att förbereda sig så att man kan försörja sig rent materiellt.
Citera
2015-06-18, 14:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Att den manifesterar JVs vanliga demagogi.
Citera
2015-06-18, 14:23
Medlem
Citat:

Om man kan läsa JV-språk så är den här passagen väldigt tydlig:

" Om arbetsmarknaden kräver mer utbildning än den grundskolan ger, anser vi Jehovas vittnen att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa och vägleda barnen, så att de kan besluta om de behöver skaffa sig kompletterande utbildning eller inte. Eventuella fördelar vägs då mot de uppoffringar som sådana studier för med sig."
Citera
2015-06-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja det gjorde de. Jag läste alla artiklarna.

Ha ha ha.....Ingen högoddsare. Hade de vuxit upp inom JV hade de haft helt andra "karriärer".

TTSP kommer verkligen med utmärkta exempel på hur JV ser på utbildning.
Citera
2015-06-18, 14:39
Medlem
Citat:

Det är inget fel i den texten i sig. Jag tycker den är väldigt förnuftig, faktiskt.

Om det nu hade varit JV hela ståndpunkt i frågan....
Och det vet vi ju att det inte är, liksom.

JV avråder från att studera på universitet. Så enkelt är det.

(yrkeshögskolor är däremot okej, man får inte så mycket "konstiga tankar" där)
Senast redigerad av grelin1999 2015-06-18 kl. 14:41.
Citera
2015-06-18, 14:41
Medlem
Citat:
Det är inget fel i den texten i sig. Jag tycker den är väldigt förnuftig, faktiskt.

Om det nu hade varit JV hela ståndpunkt i frågan....
Och det vet vi ju att det inte är, liksom.

Vad är ståndpunkten som är fel menar du? Ge citat-exempel.
Citera
2015-06-18, 14:43
Medlem
Citat:
Vad är ståndpunkten som är fel menar du? Ge citat-exempel.

Tack och hej vad gäller denna debatt!
Jag har citerat tillräckligt, och du har SJÄLV gett citat där JV informerar om farorna med högre utbildning!
Nog!
Citera
2015-06-18, 14:44
Medlem
Citat:
Tack och hej vad gäller denna debatt!
Jag har citerat tillräckligt, och du har SJÄLV gett citat där JV informerar om farorna med högre utbildning!
Nog!

Ok.
Citera
2015-06-18, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Inte förvånande; du och ttsp har ju teologiska tramse-system med flera och essentiella likheter. Som t.ex. "might is right"-etiken.
Citera
2015-06-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Vilket skitsnack. En fråga som ALLTID ställs av den dömmande kommittén när någon blir utesluten är om man accepterar Jehovas Vittnen som Guds representerade organisation här på jorden.
Lägg ihop detta med ert nya "ljus" från Gud som ni får med jämna mellanrum så är det pinsamt tydligt att det är JV ni följer och inte Gud.
Ni har ju slängt om kursen på era villoläror några gånger för mycket för att det ska anses vara Gud ni följer.
Ni följer vad er organisation säger och inget annat.
Hade ni följt Gud så hade ni inte följt en falsk profet som Vakttornet bevisligen är.
Kan gärna visa dig hur JV gick ut med att 1975 skulle vara tiden då armageddon skulle inträffa.
Eller för att ta ett nyare exempel.
Er generationsfråga som läcker som ett såll.
Återigen ljög Vakttornet när de sa att slutet skulle komma innan generationen som upplevde 1914 dog.
Passande nog kom det nya ljuset från Gud när det blev pinsamt att prata om en generation som bestod utav en allt mindre och utdöende grupp 80-90åringar.

Så nu är frågan, vill du se när en person från högkvarteret klart och tydligt säger att det är viktigare att följa organisationen än Gud även om det innebär att man blir utesluten?
Det sades under en rättegång så det är väldokumenterat.

Tänker du på en rättegång från 1950-eller 60-talet i England? Det finns en del sådana "godbitar" i den.
Citera
2015-06-19, 00:52
Medlem
qbits avatar
Citat:
"Social utfrysning" kan alltså vara befogat och nyttigt i vissa sammanhang?

Ja eller nej?

"social utfrysning" är alltså inte ett negativt ord i vissa situationer, utan är positivt och bra i vissa sammanhang?

Citat:
Ska jag anta att du inte kommer att svara?

Som jag redan skrivit ett antal gånger så kan utfrysning i några extrema situationer vara förståeligt och inte nödvändigtvis klandervärt, t.ex. i ditt exempel då barnen misshandlar sina föräldrar. ”Nyttigt” och ”bra” har jag däremot ingen uppfattning om, det får föräldrarna själva bedöma från fall till fall i detta extrema exempel genom att väga in alla omständigheterna. Det är i alla fall ingenting som en religiös sammanslutning ska kräva av föräldrarna.

Men att en religiös sammanslutning kräver av föräldrar att frysa ut barn som är medlemmar bara för att de lämnat sitt medlemskap eller bytt religion har jag däremot en klar uppfattning om: Det är klandervärt!!! Och håller du inte med om detta så får du besvara mina frågeställningar som jag först postade i #1698, och sen återupprepade i #1704.

Och jag vill återgå till att sätta fokus på JV’s utfrysningspolicy, och kommer inte att fortsätta att diskutera den avledande manövern huruvida social utfrysning hypotetiskt kan vara ”nyttigt” eller inte i några extrema fall då våld är inblandat, förrän dess att du har besvarat mina frågeställningar som jag först postade i #1698, och sen återupprepade i #1704.
Citera
2015-06-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Som jag redan skrivit ett antal gånger så kan utfrysning i några extrema situationer vara förståeligt och inte nödvändigtvis klandervärt, t.ex. i ditt exempel då barnen misshandlar sina föräldrar. ”Nyttigt” och ”bra” har jag däremot ingen uppfattning om, det får föräldrarna själva bedöma från fall till fall i detta extrema exempel genom att väga in alla omständigheterna. Det är i alla fall ingenting som en religiös sammanslutning ska kräva av föräldrarna.

Men att en religiös sammanslutning kräver av föräldrar att frysa ut barn som är medlemmar bara för att de lämnat sitt medlemskap eller bytt religion har jag däremot en klar uppfattning om: Det är klandervärt!!! Och håller du inte med om detta så får du besvara mina frågeställningar som jag först postade i #1698, och sen återupprepade i #1704.

Och jag vill återgå till att sätta fokus på JV’s utfrysningspolicy, och kommer inte att fortsätta att diskutera den avledande manövern huruvida social utfrysning hypotetiskt kan vara ”nyttigt” eller inte i några extrema fall då våld är inblandat, förrän dess att du har besvarat mina frågeställningar som jag först postade i #1698, och sen återupprepade i #1704.

ttsp är duktig på omfokusering... och att göra felaktiga jämförelser.

Men jag tror att våra argument ändå når in till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in