2017-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Profanhistoriker har haft fel massor med gånger, bibeln säger att Jerusalem låg öde i 70 år, inte 50 år.

Frågan är om man tror på bibelns redogörelse eller människor som tolkar historien flera tusen år senare.

Bibeln säger inte att Jerusalem skulle ligga öde i 70 år, det är en lögn.
Detta är vad Bibeln säger i Jeremia 25:8-12.
Citat:
8 Därför, detta är vad härarnas Jehova har sagt: ’”Eftersom ni inte lydde mina ord,
9 se, så sänder jag bud, och jag skall hämta alla släkter i norr”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, jag sänder bud till Nebukadrẹssar, Babylons kung, min tjänare, och jag skall föra dem mot detta land och mot dess invånare och mot alla dessa nationer runt omkring; och jag skall viga dem åt tillintetgörelse och göra dem till något man häpnar över och till något att vissla åt och till förhärjade platser till oöverskådlig tid.
10 Och jag skall bland dem tillintetgöra ljudet av jubel och ljudet av glädje, brudgummens röst och brudens röst, handkvarnens ljud och lampans ljus.
11 Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.”’
12 ’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

Vad Bibeln tydligt säger är alltså att Juda och de kringliggande nationerna skulle tjäna Babylon i 70 år. Det står inte något alls om Jerusalems förstöring.
Citera
2017-07-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Bibeln säger inte att Jerusalem skulle ligga öde i 70 år, det är en lögn.
Detta är vad Bibeln säger i Jeremia 25:8-12.

Vad Bibeln tydligt säger är alltså att Juda och de kringliggande nationerna skulle tjäna Babylon i 70 år. Det står inte något alls om Jerusalems förstöring.

Skulle Jerusalem vara en förhärjad plats?

Citat:
8 Därför, detta är vad härarnas Jehova har sagt: ’”Eftersom ni inte lydde mina ord,
9 se, så sänder jag bud, och jag skall hämta alla släkter i norr”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, jag sänder bud till Nebukadrẹssar, Babylons kung, min tjänare, och jag skall föra dem mot detta land och mot dess invånare och mot alla dessa nationer runt omkring; och jag skall viga dem åt tillintetgörelse och göra dem till något man häpnar över och till något att vissla åt och till förhärjade platser till oöverskådlig tid.
10 Och jag skall bland dem tillintetgöra ljudet av jubel och ljudet av glädje, brudgummens röst och brudens röst, handkvarnens ljud och lampans ljus.
11 Och hela detta land skall bli en förhärjad plats, något man häpnar över, och dessa nationer skall tvingas tjäna Babylons kung i sjuttio år.”’
12 ’Och det skall ske, när sjuttio år har fullbordats, att jag skall avkräva Babylons kung och den nationen räkenskap för deras missgärning, ja kaldéernas land’, lyder Jehovas uttalande, ’och jag skall göra det till ödsliga ödemarker till oöverskådlig tid.

Och vad sade Daniel? Jag tror nog du vet, eftersom du menar dig ha varit/är ett Jehovas vittne.

Daniel säger:

"under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)

Hur många år skulle Jerusalem ligga i ruiner enligt Daniel? 50 år? 70 år?

Är Daniel eller du bättre på att tolka Jeremias ord?
Citera
2017-07-28, 23:20
Medlem
Citat:
Skulle Jerusalem vara en förhärjad plats?

Och vad sade Daniel? Jag tror nog du vet, eftersom du menar dig ha varit/är ett Jehovas vittne.

Daniel säger:

"under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)

Hur många år skulle Jerusalem ligga i ruiner enligt Daniel? 50 år? 70 år?

Är Daniel eller du bättre på att tolka Jeremias ord?

Jeremia 29:10
Citat:
10 ”Ty detta är vad Jehova har sagt: ’När sjuttio år har gått för Babylon skall jag vända min uppmärksamhet till er, och jag skall gentemot er befästa mitt goda ord genom att föra er tillbaka till denna plats.’

Återigen, det är inte Jerusalems förstöring som syftas på med de 70 åren.

Låt oss titta lite på översättningen av Daniel 9:2.
NWT:
Citat:
in the first year of his reigning I myself, Daniel, discerned by the books the number of the years concerning which the word of Jehovah had occurred to Jeremiah the prophet, for fulfilling the devastations of Jerusalem, [namely,] seventy years.

American Standard Version:
Citat:
in the first year of his reign I, Daniel, understood by the books the number of the years whereof the word of Jehovah came to Jeremiah the prophet, for the accomplishing of the desolations of Jerusalem, even seventy years.

Byington:
Citat:
in the year one of his reign I, Daniel, observed in the books the number of the years which it was Jehovah’s word to the prophet Jeremiah should be filled out for Jerusalem’s lying waste, seventy years

KJV:
Citat:
In the first year of his reign I Daniel understood by books the number of the years, whereof the word of the LORD came to Jeremiah the prophet, that he would accomplish seventy years in the desolations of Jerusalem.

Som vi tydligt har sett så talar aldrig Jeremia om Jerusalems förstörelse. Jerusalem nämns överhuvudtaget inte vid något av de två tillfällen som de 70 åren omtalas. Visst sägs det att landet (länderna) skulle ligga öde, men det var inte i samband med de 70 åren. Vad menade Daniel då när han uttrycker sig angående Jerusalem? Hade han misstolkat Jeremia? Hittat på en egen idé?

Nej. Han hade studerat Jeremias profetia, och kommit fram till att de 70 åren snart var till ända. Anledningen till att Daniel talar om Jerusalem är därför att det är vad han är intresserad av, hur Jerusalem påverkas av profetian om de 70 åren.

Han hade studerat de 70 åren med fokus på Jerusalems öde.
Citera
2017-07-28, 23:56
Medlem
Citat:
Och poängen mot mina argument var?
Att du tillhör den senare av ditt resonemang: "Frågan är om man tror på bibelns redogörelse eller människor som tolkar historien flera tusen år senare."
Citera
2017-07-29, 00:02
Medlem
Citat:
Jeremia 29:10

Återigen, det är inte Jerusalems förstöring som syftas på med de 70 åren.

Babylon förstörde Jerusalem.

Citat:
Citat:
Låt oss titta lite på översättningen av Daniel 9:2.
NWT:

Citat:
in the first year of his reigning I myself, Daniel, discerned by the books the number of the years concerning which the word of Jehovah had occurred to Jeremiah the prophet, for fulfilling the devastations of Jerusalem, [namely,] seventy years.

Står det devastations of Jerusalem?

Citat:
Citat:
American Standard Version:

Citat:
in the first year of his reign I, Daniel, understood by the books the number of the years whereof the word of Jehovah came to Jeremiah the prophet, for the accomplishing of the desolations of Jerusalem, even seventy years.

Står det "for the accomplishing of the desolations of Jerusalem, even seventy years."?

Citat:
Citat:
Byington:

Citat:
in the year one of his reign I, Daniel, observed in the books the number of the years which it was Jehovah’s word to the prophet Jeremiah should be filled out for Jerusalem’s lying waste, seventy years

Står det "for Jerusalem’s lying waste, seventy years"?

Citat:
Citat:
KJV:

Citat:
In the first year of his reign I Daniel understood by books the number of the years, whereof the word of the LORD came to Jeremiah the prophet, that he would accomplish seventy years in the desolations of Jerusalem.

Står det "desolations of Jerusalem"?

Citat:
Som vi tydligt har sett så talar aldrig Jeremia om Jerusalems förstörelse.

Menar du att "desolations of Jerusalem" inte är samma sak som "Jerusalems förstörelse"?
Citera
2017-07-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att du tillhör den senare av ditt resonemang: "Frågan är om man tror på bibelns redogörelse eller människor som tolkar historien flera tusen år senare."

Kan du ge ett konkret exempel?
Citera
2017-07-29, 00:13
Medlem
Citat:
Kan du ge ett konkret exempel?
Att du lever nu, flera tusen år senare. Och att du är människa. Det var två exempel på att du tillhör den kategorin.
Citera
2017-07-29, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att du lever nu, flera tusen år senare. Och att du är människa. Det var två exempel på att du tillhör den kategorin.

Men om bibeln tydligt säger att Jerusalem var öde i 70 år, en ögonvittnesskildring, medan profanhistorien, som lever 2500 år senare säger 50 år, vem har du störst förtroende för?
Citera
2017-07-29, 00:24
Medlem
Citat:
Men om bibeln tydligt säger att Jerusalem var öde i 70 år, en ögonvittnesskildring, medan profanhistorien, som lever 2500 år senare säger 50 år, vem har du störst förtroende för?
Ögonvittnen, om jag måste välja.
Citera
2017-07-29, 02:25
Medlem
Citat:
Babylon förstörde Jerusalem.

Goddag yxskaft.
Ja, och jorden roterar runt solen, himlen är blå och det är obehagligt att få ett piano i huvudet.

På tal om de 70 åren, så syftar de alltså på den tid som Babylon ska härska, inte hur länge Jerusalem ska ligga öde.

Citat:
Citat:
Som vi tydligt har sett så talar aldrig Jeremia om Jerusalems förstörelse.
Menar du att "desolations of Jerusalem" inte är samma sak som "Jerusalems förstörelse"?

Citat:
Vad menade Daniel då när han uttrycker sig angående Jerusalem? Hade han misstolkat Jeremia? Hittat på en egen idé?

Nej. Han hade studerat Jeremias profetia, och kommit fram till att de 70 åren snart var till ända. Anledningen till att Daniel talar om Jerusalem är därför att det är vad han är intresserad av, hur Jerusalem påverkas av profetian om de 70 åren.

Han hade studerat de 70 åren med fokus på Jerusalems öde.
Citera
2017-07-29, 03:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla människor måste alltid tolka alla texter och fornlämningar.

På DITT sätt?
Citera
2017-07-29, 10:15
Medlem
Citat:
På tal om de 70 åren, så syftar de alltså på den tid som Babylon ska härska, inte hur länge Jerusalem ska ligga öde.

Så du är bättre på att tolka bibeln än Daniel?

""under hans första regeringsår, uppmärksammade jag, Daniel, i skrifterna hur många år Jerusalem skulle ligga i ruiner enligt Herrens ord till profeten Jeremia: sjuttio år."(Daniel 9:2 Bibel2000)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in