2017-11-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Bestraffningssystemet verkar knepigt. Jag är ateist och har aldrig varit med i någon religiös organisation. Efter att jag blev tillsammans med en som lämnat jv slutade alla jv jag kände att hälsa på mig. De gick till och med omvägar för att slippa stöta ihop med mig. Känner flera andra religiösa men alla dem hälsade och pratade som vanligt. Varför uppträder jv såhär?

Tyvärr är det ganska vanligt att JV beter sig så.
Det händer ofta att om en förälder i en JV-familj utesluts eller lämnar så drabbas hela familjen.
De blir t.ex. plötsligt inte längre hembjudna till andra familjer eller medbjudna till olika aktiviteter som görs typ utflykter, bio, spela fotboll, restaurangbesök mm.

Mindre vanligt är det om det är ett barn som uteslutits eller lämnat.
Då brukar det bara vara det barnet som inte får vara med.
I det fallet anses det vara uppfostrande att de ensamma får känna på hur det är att vara utanför, särskilt när resten av deras familj glatt deltar och sen berättar om hur kul de hade.
Citera
2017-11-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
2013 turnerade David Splane från den styrande kretsen kring jorden med ett tal där han klagade på att barn som var 13, 14, 15 år gamla ännu inte var döpta.
https://www.youtube.com/watch?v=uh8FNlAIrh8

Oj oj oj vilken flashback!
Jag minns det här talet väldigt väl, vi såg det streamat på älvsjömässan.

Jag skäms också över att erkänna att jag köpte hans resonemang med hull och hår, och efteråt försökte "hjälpa" några av ungdomarna i församlingen som var odöpta i övre tonåren att fokusera mer på "andliga ting".
Citera
2017-11-28, 16:44
Medlem
Citat:
2013 turnerade David Splane från den styrande kretsen kring jorden med ett tal där han klagade på att barn som var 13, 14, 15 år gamla ännu inte var döpta.

När medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang kan du ge dig på att det är JV:s officiella läror.

Varför är det så mycket klippt i filmsekvensen?

Jag håller inte med uttalanden om att man ska bli döpt så fort som möjligt och pressas till att bli döpt. Dopet är ett livsavgörande beslut som ingen annan än individen ska besluta om, med sin egen vilja.

Även om "medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang" så betyder det inte att det är bibelenligt eller enligt vad Gud vill, eller ens enligt Jv:s officiella läror.

Alla Jehovas vittnen har ett eget ansvar att hålla sig till bibeln och Guds budskap, även om t.o.m. Guds tjänare gör fel. Bibeln avslöjar att massor med Guds tjänare har gått emot Gud och hans budskap, t.o.m. storheter som David, så bara för att någon påstår att h*n är tjänare åt Gud, så behöver det inte alltid stämma.
Citera
2017-11-28, 16:46
Medlem
Citat:
Tyvärr är det ganska vanligt att JV beter sig så.

Jag antar att du har statistik som bevisar detta?
Citera
2017-11-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar att du har statistik som bevisar detta?

Du kan säkert verifiera det av alla som är eller har varit uteslutna.
Citera
2017-11-29, 13:14
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Förbudet mot att bära skägg kom i tryck 1974 och finns såleded inte på jvs hemsida.
Hur vet du isåfall att det är Jehovas vittnens senaste anvisning om att bära skägg om du bara har deras hemsida att tillgå, där det påstådda förbudet från 1974 mot att bära skägg inte ens nämns?
Citat:
3 mos 19:27 innehåller ett förbud mot att raka sig.
Förbudet handlar om hur man inte fick bära sitt skägg, förmodligen för att de inte skulle ta efter avgudadyrkande folkslag. Det låter alltså inte som ett krav där man krävdes att låta sitt skägg växa helt vilt. Oavsett gällde förbudet israeliterna och inte kristna. Att den mosaiska lagen inte fortsatte att gälla för kristna visas bland annat genom att kraven för omskärelse och slaktoffer upphörde.
Citat:
Avfälling blir man i samma ögonblick som man säger något emot vad styrande kretsen lär ut eller något som kan fläcka ner församlingens rykte. Det räcker alltså att man svarar på varför man lämnade församlingen.
I de äldstes handbok står det i kapitlet "Determining Whether a Judicial Committee Should Be Formed":

"Deliberately spreading teachings contrary to Bible truth as taught by Jehovah's Witnesses: (Acts 21:21, ftn.; 2 John 7,9, 10) Any with sincere doubts should be helped. Firm, loving counsel should be given. (2 Tim. 2:16-19, 23-26; Jude 22, 23) If one obstinately is speaking about or deliberately spreading false teachings, this may be or may lead to apostasy. If there is no response after a first and a second admonition, a judicial committee should be formed. -Titus 3:10, 11; w89 10/1 p. 19; w86 4/1 pp.30-31; w86 3/15 p.15" ("Shepherd the Flock of God", s. 65-66)
Citat:
Jag sa "hörsägen med samma mått", alltså som du använder ordet. När jag berättar vad jag bevittnat kallar du det hörsägen. Isåfall är hela Bibeln enligt din definition hörsägen. Vad arkeologerna kan styrka ändrar ju inte på det, utan bekräftar isåfall bara en viss sanningshalt i nämnda hörsägen.
Du har missuppfattat betydelsen av ordet. När något som hävdats har verifierats är det inte hörsägen. Bibeln nämner städer, kungar, årtal för händelser, geografiska beskrivningar, m.m. som har verifierats. Du skrev:
Citat:
2) En äldste i församlingen jag tillhörde har ett uteslutet vuxet barn. Hans fru (barnets mor) lider av att inte ha kontakt med sitt barn (ett synnerligen mänskligt fenomen).
Därför träffar de barnet ibland -i smyg. Om någon råkar komma dit och hälsa på måste barnet gömma sig. Varför då, om det nu är okej att umgås ibland som du vill hävda?
Det du säger kvalificerar sig alltså för hörsägen, rykte eller skvaller.

Svenska Akademiens ordlista från 2015:
"(känna till ngt) genom hörsägen ryktesvis" (https://svenska.se/saol/?id=1216835&pz=7)

Svensk ordbok från 2009:
"muntlig överföring av meddelande vanligen med antydan om viss osäkerhet" (https://svenska.se/so/?id=21633&pz=7#!)

Wiktionary:
"historia som man hört om någon; rykte" (https://sv.wiktionary.org/wiki/h%C3%B6rs%C3%A4gen)

Wikipedia:
"Hörsägen är en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs. Uppgiftens sanningshalt eller ursprung kan därför inte alltid vid uttalandet kontrolleras eller fastslås." (https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen)

Cambridge Dictionary:
"information that you have heard but do not know to be true" (https://dictionary.cambridge.org/dic...nglish/hearsay)
Citat:
Om du går på möten och sammankomster får du höra massor med uppmaningar till ungdomar att låta döpa sig. Ofta framhålls de som låtit döpa sig i 10-12årsåldern som goda exempel. Alla de talen kommer inte ordagrant i tryck i vt, du måste lyssna själv.
Vi är nog överens om att de ser alla som döper sig som goda exempel, även barn. Nu handlar frågan däremot om ifall barn och ungdomar ständigt uppmanas att döpa sig så fort som möjligt:
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det förs ingen statistik någonstans, men barn och ungdomar uppmanas ständigt att döpa sig så snart som möjligt. Här är ett exempel med Anthony Morris, som alltså är en av Jehovas vittnens ledare i dess styrande krets:
TPT
Uppgiften är enkel. Dyk upp med den ständiga propagandan du hävdar att Jehovas vittnen för mot barn och ungdomar om att de bör döpa sig så fort det bara går.
Citat:
Om du inte ens godtar vad en medlem i styrande kretsen sa för två år sedan i jv:s eget forum blir det svårt att resonera med dig. Inbillar du dig verkligen att ett uttalande som inte är i harmoni med doktrinen skulle sändas i broadcasting?
Jag godtar videoklippet med Anthony Morris. Som jag skrivit tidigare är han helt klart av uppfattningen att en tonåring som är redo för att ta körkort vid 16 års ålder kan vara tillräckligt mogen för dop. Av att se videoklippet igen märkte jag även att han baserar detta på någon slags "demo" som ska ha visats tidigare i programmet. Alltså är detta även Jehovas vittnens officiella ståndpunkt. Men jag hade gärna velat se helheten. Samtidigt propagerar han inte för att barn och ungdomar bör döpa sig så fort som möjligt.
Citat:
Om jag berättar vad jag läst i brev till äldstekretsarna, vad jag fått lära på äldstekurser eller skildrar autentiska fall från församlingar godtar du inte det.
Men då är ju allt perfekt. Du blir ett optimalt jv som litar blint på vakttornet och ratar all annan information. Sålänge du fortsätter på den vägen kan du vara ett lyckligt vittne som njuter av tryggheten i att andra definierar sanningen och dikterar vad du ska tänka, tycka och känna.
Ärligt talat, tycker du verkligen att jag borde godta det du säger utan att få några som helst belägg? På ett internetbaserat diskussionsforum bland totalt anonyma främlingar är det viktigt att man framför belägg för sina påståenden om man vill tas på allvar. Det är tragiskt, men kanske är det på grund av din naivitet som du spenderade årtionden i Jehovas vittnen? Jag menar, du har ju inte ens klart för dig att den mosaiska lagen inte gäller kristna.
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Du anar inte vad mycket tid en äldste plötsligt får om något som luktar kommitté händer. Det är fråga om enstaka dagar i ev tidsfrist. Förmodligen kan det variera något.
Jämförelsen med en felaktig räkning är lite löjlig skulle jag säga.
Visst, hade jag bara skrivit så hade det varit det. Men nu skrev jag såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Det är väl inte så att de omedelbums tar dig i örat och drar in dig för förhör vid minsta lilla överträdelse? Blir man orättvist behandlad får man hävda sig, precis som i andra områden i livet. Hur många har inte fått en felaktig räkning eller en orättvis handläggning eller dom?
Jag tog upp exempel med varierande allvarlighetsgrad, precis som jag antar att man kan bli tillsagd inom Jehovas vittnen på grund av överträdelser med varierande allvarlighetsgrad.
Citat:
Du ställs mot personer som tror att det är Jehova själv som gett dem i uppdrag att reda ut detta problem.
Visst har du rätt att försvara dig, men det enda som har betydelse är om du ångrar dig.
Om de i något läge fattat någonting fel, bevisligen på annat sätt än vad de fått uppgift om, så funkar ju ett försvar. Men annars så har de inte fel, det finns inte på kartan. Du kan bara ångra dig.
Då låter det som att allting är i sin ordning. Det hade varit värre om Jehovas vittnen inte vidtog åtgärder när någon överträder de religiösa krav inom religionen de själva väljer att tillhöra.
Citat:
Jag överklagade min uteslutning och den nya kommittén var till att börja med väldigt förvånad. De lysdnade och vi läste artikeln som till dem hade hänvisats till, men som ju tog mig i försvar. De konstaterade att det var ingen uteslutningsorsak. Men efter ett par dagars konfererande med mina bödlar så ändrade de sig. Jag har ingen aning om varför.
Innan jag hade börjat läsa på om organisationen så hade jag för avsikt att bita ihop och komma tillbaka. Det blev avslag. Jag begärde sedan artiklar eller bibelställen som de grundade sitt beslut på, jag fick svaret att det behövde de inte ge.
Sedan började jag läsa på om organisationen och förbluffades över den oärlighet som genomsyrar både motiveringar av trossatser, historia, citat för att inte säga det mesta som ledningen hanterar. Samtidigt som man kräver exceptionell lydnad och ärlighet av de underlydande.
Hade jag blivit behandlad på detta vis hade jag försökt ta hjälp av en annan församling eller överklagat till högre instanser. Och om det inte hade hjälpt hade jag inte ödslat mer tid på dem. Nu vet jag förstås inte varför du blev utesluten och som jag förstått det har du ingen aning heller. Kanske kan du kontakta Jehovas vittnens avdelningskontor i Holbæk? Eller rapporterar församlingarna inte uteslutningar till högre instanser?
Senast redigerad av XGP 2017-11-29 kl. 13:20.
Citera
2017-11-29, 13:29
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Gör dig inte löjlig. I artikeln från 1988 gavs ett exempel på en äldstes son som ännu inte var i tonåren. Hur många exempel behöver jag ge dig? Förväntar du dig ett matematiskt bevis? För i så fall skulle du kunna hävda att det ändå finns en möjlighet att Jehovas vittnen inte tror som de gör, även om jag så citerade varenda bokstav från deras litteratur.

Här är en artikel från 2016 där första stycket har ett exempel på någon som ville döpa sig vid 12 års ålder. I sista stycket bekräftas att han också döpte sig. I övrigt handlar hela artikeln om att barn och ungdomar ska göra sig redo för dop, om de ännu inte är det.
Vakttornet 15 mars 2016
Artikeln propagerar inte för att barn och ungdomar bör döpa sig så fort som möjligt. Istället inleder artikeln med "Den här artikeln och nästa riktar sig till ungdomar som funderar på att bli döpta." Redan första stycket visar att de inte har någon aggressiv ståndpunkt i frågan heller:

”JAG har känt dig ända sedan du föddes”, sa en äldste till 12-årige Christopher, ”och det är roligt att höra att du vill bli döpt. Men får jag fråga dig en sak: Varför vill du ta det här steget?” Det fanns ett bra skäl till att han ställde den här frågan. Varje år blir tusentals unga världen över döpta, och det är vi naturligtvis mycket glada för. (Pred. 12:1) Men föräldrarna och de äldste i församlingen vill vara säkra på att det är de unga själva som har fattat det här beslutet och att de verkligen förstår vad det innebär att bli döpt.
Citat:
Du hittade nog den viktigaste definitionen. Uteslutna faller inte generellt under den kategorin, eftersom man kan bli utesluten men ändå fortfarande tro att Jehovas vittnen har den enda sanna religionen.

Definitionen av avfällingar är i min mening ett ypperligt exempel på den tankekontroll Jehovas vittnen utövar. Som du själv skrev så beskrivs de som sådana som aktivt arbetar för att bryta ner och vilseleda kristna. Andra gånger beskrivs de som stolta och upproriska. Resultatet blir att de individuella vittnena har en färdig tankebild av vad en avfälling är, och då någon stämplas som sådan så slår de genast bort vad än denne säger. Den som stämplats som avfälling har därför ingen möjlighet att visa om något är fel inom Vakttornets organisation, medlemmarna dömer dem redan innan de fått möjlighet att framlägga sin sak.
Det jag inte gillar är att man inte verkar kunna lämna Jehovas vittnen utan konsekvenser om man tycker att man blev medlem av fel motiv. Till exempel, om man var väldigt ung när man blev medlem kanske man senare vill avsäga sitt medlemskap om man tycker sig sakna belägg för tron.
Citat:
Ett exempel på en "avfälling" är Barbara Anderson, som blev utesluten på grund av att hon gick till medierna och berättade om de stora problem som finns inom Jehovas vittnen med sexuella övergrepp mot barn. Du kan läsa hennes berättelse här.
Det är fruktansvärt att det förekommer sexuella övergrepp mot barn. Vet du hur de står sig mot andra religiösa samfund och befolkningen överlag? Barbara Anderson hävdar att pedofiler skyddas. Finns det belägg för att det är så Jehovas vittnen arbetar, eller är det enstaka församlingar som har nonchalerat eller aktivt skyddat pedofiler?
Citat:
Jag erkände mitt misstag och gav dig rätt i att advokaten syftade på Randy Wall's situation. Men jag visade också att det var vilseledande att påstå att Randy Wall's situation endast begränsade sig till hans familj.
Advokaten talar om Randy Wall, men för Randy Wall är uteslutning i sin generella form fullt tillämplig, inte enbart specialfallet i hans familj.
Advokaten påstod aldrig att konsekvenserna för Randy Wall begränsade sig till hans familj. Som du såg tidigare erkänner advokaten självmant att Randy Wall onekligen tagit ekonomisk skada på grund av att han förlorat Jehovas vittnen som kunder. Han förklarar också att det var just Jehovas vittnens religiösa övertygelser som medförde detta.
Citat:
Jag visade också att Jehovas vittnens egen litteratur definierar tekniken med att utelämna viss information för att få sin sak att låta bättre som lögn. Något som du valde att ignorera, då det inte stödde din sak.
Vad är din poäng? Det du citerade visar att Jehovas vittnen är emot att vilseleda folk. Du vet redan att jag inte tycker att advokaten försökte vilseleda någon i videoklippet.
Citat:
Frågan syftar ju till att avgöra det motsatta. Givetvis förstår även du att när det sägs "nödvändiga angelägenheter" så är det en bedömningsfråga. Lika självklart förstår du ju att bedömningen sker i ljuset av den inställning som Vakttornet har till uteslutna familjemedlemmar.

Därav följer naturligtvis att det inte omedelbart går att avgöra om en interaktion mellan familjemedlemmar var nödvändig. Om en förordnad förälder får veta att dess uteslutna barn har en förkylning, och handlar mjölk åt barnet, är det då en nödvändig angelägenhet? Sannolikt är det få äldstekretsar som skulle avsätta den föräldern. Men om föräldern ofta handlar mjölk till och sätter sig och pratar med sitt barn? Och det dessutom är känt i församlingen? Då ligger förordnadet illa till.
Lägg mjölk och förkylningar åt sidan. Såhär ligger det till:

"6. If members of the congregation are known to have undue association with disfellowshipped or disassociated relatives who are not in the household, elders should counsel and reason with those members of the congregation from the Scriptures. Review with them information from the "God's Love" book, pages 207-208; The Watchtower of April 15, 1988, pages 26-30; or the article "Display Christian Loyalty When a Relative is Disfellowshipped" in the August 2002 Our Kingdom Ministry. If it is clear that a Christian is violating the spirit of the disfellowshipping decree in this regard and does not respond to counsel, it may be that he would not qualify for congregation privileges, which require one to be exemplary. He would not be dealt with judicially unless there is persistent spiritual association or he openly criticizes the disfellowshipping decision." (s. 116 ur "Shepherd of the Flock of God")

Rättsliga åtgärder delas ut först om det framgår att man ständigt har andligt samröre med en icke hemmavarande familjemedlem eller öppet kritiserar dennes uteslutning.
Citat:
Jag var tvungen att fundera lite över ditt sätt att resonera på. Du har ju rätt i teknikaliteten att det skulle vara möjligt för en person med uppgifter i församlingen att i viss mån ha kontakt med en utesluten familjemedlem. Men det sättet att resonera på blir väldigt trångsynt, och gör att den större och mer övergripande bilden av hur det fungerar blir förvrängd.

Låt mig illustrera det med ett exempel. Är det tillåtet att köra berusad i Sverige? Naturligtvis inte. Kör man berusad blir man av med körkortet.
Men det påståendet är faktiskt felaktigt. Det går att komma undan med att köra berusad. Det här är en artikel som handlar om en person som körde berusad för att rädda livet på sin flickvän. Han blev frikänd.

Tekniskt sett går det alltså att köra berusad i Sverige utan att bli straffad. Men om någon skulle ställa dig frågan "Är det tillåtet att köra berusad i Sverige?" så skulle du naturligtvis svara nej.
Teknikaliteten blir bara löjlig att dra upp eftersom frågeställaren underförstått är intresserad av den övergripande principen.

På samma sätt är det med frågan om en person tillåts ha uppgifter i Jehovas vittnens församling samtidigt som denne bryter mot någon av de anvisningar som Vakttornet förmedlar. Svaret är ett självklart nej.
Även om jag medger att det kan vara intressant med teknikaliteterna så är det bara tramsigt att påstå att påståendet ovan är felaktigt.
Du utgår från att det medför bestraffning om man motsätter sig anvisningar funna i Vakttornets artiklar. Relevant material är snarare de äldstes handbok. Det är ju häri vi faktiskt finner när bestraffning utdelas.
Citat:

När medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang kan du ge dig på att det är JV:s officiella läror.
Nu gillar jag inte alls David Splanes åsikter. Samtidigt tycks deras litteratur ha ett helt annat tonläge i frågan, vilket syntes i Vakttornets artikel från 2016. Argumentet att en enskilds uttalande är den officiella läran köper jag inte. Till exempel har det tidigare förekommit stora dispyter och avhopp inom Jehovas vittnens yttersta topp. (https://en.wikipedia.org/wiki/Jehova...2.80.931942.29)
Citera
2017-11-29, 15:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du har missuppfattat betydelsen av ordet. När något som hävdats har verifierats är det inte hörsägen. Bibeln nämner städer, kungar, årtal för händelser, geografiska beskrivningar, m.m. som har verifierats.
Det är du som missuppfattat. Även om platserna och vissa personer har visat sig existera i verkligheten betyder ingalunda att bibeln är mindre hörsägen än berättelsen om Martin Luthers uppspikande av sina teser på kyrkporten i Wittenberg.
Det är synnerligen bevisat att både Martin Luther existerade och att Wittenberg är en plats som finns och det är till och med bevisat att Martin Luther en gång bodde i Wittenberg, men hela historien är ändå endast hörsägen och bevisligen helt påhittad.
Att man då kan påstå att de platser och vissa personer som nämns i bibeln visat sig faktiskt ha existerat ger inget som helst stöd för att resten i bibeln är sant. Några av platserna har ju dessutom beskrivits felaktigt, som t.ex. om uttåget ur Egypten, som inte kan ha varit något uttåg alls eftersom Egyptens rike på den tiden sträckte sig ända fram till dagens Turkiet (vilket alltså innebär att även Kanaans land ingick i Egypten) fram till mindre än två hundra år innan Salomons tempel började byggas, om jag minns rätt, men just det kan diskuteras i annan lämplig tråd.
Citera
2017-11-29, 16:12
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför är det så mycket klippt i filmsekvensen?

Jag håller inte med uttalanden om att man ska bli döpt så fort som möjligt och pressas till att bli döpt. Dopet är ett livsavgörande beslut som ingen annan än individen ska besluta om, med sin egen vilja.

Även om "medlemmar från den styrande kretsen uttalar sig i offentliga sammanhang" så betyder det inte att det är bibelenligt eller enligt vad Gud vill, eller ens enligt Jv:s officiella läror.

Alla Jehovas vittnen har ett eget ansvar att hålla sig till bibeln och Guds budskap, även om t.o.m. Guds tjänare gör fel. Bibeln avslöjar att massor med Guds tjänare har gått emot Gud och hans budskap, t.o.m. storheter som David, så bara för att någon påstår att h*n är tjänare åt Gud, så behöver det inte alltid stämma.

Så då håller du med om att dagens styrande krets är kanske de som är avfällingar?

Min JV familjemedlem går emot styrande kretsen angående Jesus medlarskap. Jag har visat ur Insiktsboken där det står svart på vitt att Jesus endast är medlare för den lilla skaran. Och min JV släkting säger att Jesus är medlare åt alla troende, stora skaran inkluderat. Men vill inte diskutera om det vidare och håller nog tyst om detta inför vännerna också för att undvika problem.

Vad är det för en religiös organisation där man måste smyga med att man hellre följer Guds ord i bibeln än organisationens ledare?
Citera
2017-11-29, 18:05
Medlem
Citat:
Redan första stycket visar att de inte har någon aggressiv ståndpunkt i frågan heller:

Trams. Både den första och andra artikeln i länken syftar helt uppenbarligen till att påverka barn och ungdomar till att döpa sig. Sista stycket i andra artikeln säger:

Citat:
Att överlämna dig åt Jehova är helt klart det bästa du kan göra. Om du är redo att ta det steget, så tveka inte. Men om du inte känner dig riktigt redo kan den här artikeln hjälpa dig att fortsätta göra framsteg. Paulus skrev till filipperna: ”Låt oss ..., i den mån som vi har gjort framsteg, fortsätta att vandra ordningsfullt i samma rutin.” (Fil. 3:16) Om du följer det rådet kommer du säkert snart att vilja överlämna dig åt Jehova och bli döpt.

Förväntar du dig att de ska skriva något i stil med:
Citat:
Vi tycker att barn ska döpa sig så fort de bara kan, utan att tänka på några följder. Det är till ära för Jehova.

Tycker du att diskussionen ska handla om semantik? Gör dig inte löjlig.

Citat:
Vad är din poäng? Det du citerade visar att Jehovas vittnen är emot att vilseleda folk. Du vet redan att jag inte tycker att advokaten försökte vilseleda någon i videoklippet.

Det är inte tekniskt felaktigt att säga att en kvadrat är en rektangel. Men om någon beskriver en kvadrat som en rektangel så skapar det givetvis en felaktig bild i huvudet på den som hör beskrivningen.
Jag anser det vara medvetet vilseledande att välja att beskriva kvadraten som rektangel, du anser det vara tekniskt korrekt.
Vi kommer inte att komma längre i den frågan.

Citat:
Lägg mjölk och förkylningar åt sidan. Såhär ligger det till:

Du vet inte vad du talar om, och citerar avsnitt som du inte begriper tillämpningen av.

När det talas om dömande åtgärd ("dealt with judicially"), så syftar det på tillsättandet av en dömande kommitté. Märkning av en person i församlingen kräver inte en dömande kommitté, utan är en bestraffning för synder som inte är så allvarliga att de förtjänar uteslutning.
Likaså krävs det inte en dömande kommitté för att avsätta någon som har en ansvarsställning, utan det är något som avgörs i äldstekretsen.

Citat:
Rättsliga åtgärder delas ut först om det framgår att man ständigt har andligt samröre med en icke hemmavarande familjemedlem eller öppet kritiserar dennes uteslutning.

Vilket alltså är felaktigt.

Citat:
Du utgår från att det medför bestraffning om man motsätter sig anvisningar funna i Vakttornets artiklar. Relevant material är snarare de äldstes handbok. Det är ju häri vi faktiskt finner när bestraffning utdelas.

Äldsteboken är fullt konfidentiell, och inte tillåten för vanliga församlingsmedlemmar att läsa. Hustrun till en äldstebroder får inte ens röra vid äldsteboken. När en äldstebroder upphör i sin ställning så är det första han gör att lämna tillbaka äldsteboken.

Citat:
Till exempel har det tidigare förekommit stora dispyter och avhopp inom Jehovas vittnens yttersta topp.

Vanliga församlingsmedlemmar vet ingenting om det. Prova själv. Gå fram och fråga dem när de står med vagnarna.
Citera
2017-11-29, 18:10
Medlem
Citat:
Hade jag blivit behandlad på detta vis hade jag försökt ta hjälp av en annan församling eller överklagat till högre instanser. Och om det inte hade hjälpt hade jag inte ödslat mer tid på dem. Nu vet jag förstås inte varför du blev utesluten och som jag förstått det har du ingen aning heller. Kanske kan du kontakta Jehovas vittnens avdelningskontor i Holbæk? Eller rapporterar församlingarna inte uteslutningar till högre instanser?

Du saknar fullständigt insikt i hur Jehovas vittnens rättsliga process fungerar.

En dömande kommitté kan endast ha två möjliga resultat.
  1. Äldstebröderna har uppfattningen att personen inte visar tillräcklig ånger, och denne blir därför utesluten.
  2. Äldstebröderna har uppfattningen att personen visar tillräcklig ånger, och denne blir därför inte utesluten, men får under en period restriktioner. Personen får då exempelvis inte svara under mötena, eller ha uppgifter i teokratiska skolan. Detta är alltså "privilegier" som till och med odöpta annars får ha.

En dömande kommitté är inte till för att avgöra om den anklagade har begått en synd. Huruvida personen är skyldig eller inte har äldstebröderna avgjort redan innan.

Dess enda uppgift är att avgöra om den anklagade visar tillräckligt mycket ånger.
Citera
2017-11-29, 18:53
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är du som missuppfattat. Även om platserna och vissa personer har visat sig existera i verkligheten betyder ingalunda att bibeln är mindre hörsägen än berättelsen om Martin Luthers uppspikande av sina teser på kyrkporten i Wittenberg.
Det är synnerligen bevisat att både Martin Luther existerade och att Wittenberg är en plats som finns och det är till och med bevisat att Martin Luther en gång bodde i Wittenberg, men hela historien är ändå endast hörsägen och bevisligen helt påhittad.
Att man då kan påstå att de platser och vissa personer som nämns i bibeln visat sig faktiskt ha existerat ger inget som helst stöd för att resten i bibeln är sant. Några av platserna har ju dessutom beskrivits felaktigt, som t.ex. om uttåget ur Egypten, som inte kan ha varit något uttåg alls eftersom Egyptens rike på den tiden sträckte sig ända fram till dagens Turkiet (vilket alltså innebär att även Kanaans land ingick i Egypten) fram till mindre än två hundra år innan Salomons tempel började byggas, om jag minns rätt, men just det kan diskuteras i annan lämplig tråd.
Jag tror att du har missat vad avfallit skrev tidigare:
Citat:
Din synpunkt om hörsägen är intressant. Med den inställningen kan du knappast godta bibeln heller, allt som står nedtecknat där är ju med samma mått hörsägen.
Han jämför hela Bibelns innehåll med sin berättelse om barnet som gömmer sig hos en äldste. Berättelsens äkthet kan jag inte kontrollera på något som helst vis. Bibeln å andra sidan kan man studera in i förbannelse.

Den enstaka berättelsen om Martin Luther är inte jämförbar. Bibeln är en sammanslagning av många olika verk med mängder av olika berättelser. Vissa skildringar är helt utan övernaturliga inslag. I vissa fall handlar det om helt korrekt återgiven historia och i andra fall är det delvis eller helt oklart eller till och med felaktigt enligt vad vi känner till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in