2020-10-17, 13:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man föds inte in i Jehovas vittnen, man måste själv ta ställning för att bli döpt.

Det beslutet kan ingen annan ta ansvar för än personen själv, och när man gör det, så är man fullt medveten om uteslutning om man börjar synda.

Du har fel. Barnen som föds i familjer som håller på med detta blir också indoktrinerade sen första andetaget. Dom får alltså som barn lära sig vad som enligt Jv är sant och inte sant. Det är samma som att "födas in i Jv".

Citat:
Detta är helt enligt bibeln:

"Man säger att det förekommer otukt bland er, till och med sådan otukt som inte finns ens bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru. Men ni är sturska, fast ni borde ha blivit förtvivlade och stött ut den som gjort sig skyldig till detta. Själv har jag redan – som om jag hade varit där, frånvarande till kroppen men närvarande till anden – fällt domen över den skyldige, i vår herre Jesu Kristi namn, när ni och min ande kom samman och vår herre Jesu kraft var med oss: en sådan person skall överlämnas åt Satan så att hans kropp går under för att hans ande skall bli räddad på Herrens dag.Ni har ingen anledning att skryta. Vet ni inte: lite surdeg får hela degen att jäsa. Rensa bort den gamla surdegen så att ni blir en ny deg. Ni är ju osyrade, för vårt påsklamm, Kristus, är slaktat. Låt oss därför fira högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och fördärvets surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd.I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1 Kor 5:1-13 Bibel2000)

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras. Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare." (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Men du måste väl förstå att det som står i Bibeln blir helt irrelevant för dom som inte tror att det är sant?

Tänk själv att du läser Pastafari-religionens dokument där det står att du skall ha ett durkslag på huvudet. Du tycker förmodligen att det låter korkat och när någon tvingar dig att ha durkslaget på huvudet offentligt så skulle du nog vilja protestera och slå ut med att det är trams. För den som inte tror på bibeln så är Bibeln minst lika tramsig.

Citat:
Så dom som för egoistiska syften börjar synda, är inte ödmjuka och har inte omtanke om andra människor, bara sig själva och sina egna behov.

Det här är ju lika irrelevant. Du har inget att göra med hur andra människor ser på saken. du kan tycka/tro att dom har fel, men du har ingen rätt att lägga dig i deras liv.

Citat:
Den vanligaste orsaken till uteslutning är sexuell omoraliskhet, något som dom själva "skrev under på" när dom blev döpta, att inte begå när dom blev Jehovas vittnen.

Av dom som jag känner så är samtliga fall pga att dom saknar tron. Unga människor som skall klippas från sin trygghet (familj) för alltid. Hör du inte hur sjukt det låter? Ärligt? Bara för att dom inte tror på samma bok som du tror på så anser du och dina gelikar att ni har rätt att förstöra deras liv. Det är vad som borde ligga till grund för ett förbud mot Jv. Slappt att samhället inte tar tag i sånt här hårdare och låter det fortgå. Men jag tror att om inte allt för många år fram så kommer det att stoppas.
Citera
2020-10-17, 13:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jehovas vittnen har ändrat sig många gånger när dom insett vad som står i bibeln. Processen är att det finns en central ledning där man undersöker bibeln dagligen, och omvärderar saker och ting.

Det var samma process som bland dom första kristna, inte ens apostlarna hade självbestämmande, utan det skulle gå igenom apostlarna och dom äldste i Jerusalem:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk. Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem." (Apg 15:1-2 Bibel2000)

JV ledarna ändrar doktriner då tiden runnit ut så att den inte fungerar längre, ta tex 1914 års generation.

Men innan dess så lärs de ut som absolut sanning från Gud, som måste följas. De lärs aldrig ut som en “förståelse” som kan vara felaktig.

JV ledarna har aldrig bett om ursäkt för fel förståelse, tex deras blodsdoktrin eller den om organtransplantation som tagit livet av ett otal följare.
Citera
2020-10-17, 13:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Finns det inte en risk att folk fortsätter vara medlemmar i Jehovas vittnen fast de tappat sin tro? Om konsekvensen annars blir att ens familj, släktingar, och vänner slutar ha kontakt med en. Då kanske man försöker hålla skenet uppe, men man vill egentligen inte vara ett Jehovas vittne.

Jo, de kallas PIMO (Physically In, Mentally Out) och ökar för varje dag.
Citera
2020-10-17, 14:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det finns ingen åldersgräns i bibeln. Det står bara när en person är mogen att ta ett sådant avgörande livsviktigt beslut, så är personen redo att bli döpt.

Men jag skulle som förälder uppmana mitt barn att vänta till den ålder som samhället menar att man är vuxen, så att ingen kan i efterhand anklaga någon.
Ja, problemet uppstår då man hävdar att dopet är ett beslut man inte får backa ifrån, samtidigt som små barn tillåts "ta beslutet" att döpa sig.
Citera
2020-10-17, 14:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jehovas vittnen har ändrat sig många gånger när dom insett vad som står i bibeln. Processen är att det finns en central ledning där man undersöker bibeln dagligen, och omvärderar saker och ting.

Det var samma process som bland dom första kristna, inte ens apostlarna hade självbestämmande, utan det skulle gå igenom apostlarna och dom äldste i Jerusalem:

"Några som hade rest ner från Judeen ville lära bröderna att de inte kunde bli frälsta om de inte lät omskära sig efter mosaiskt bruk. Detta ledde till ständiga uppträden och diskussioner mellan dem och Paulus och Barnabas. Man beslöt då att dessa båda och några till skulle fara upp till apostlarna och de äldste i Jerusalem för att få frågan utredd av dem." (Apg 15:1-2 Bibel2000)
Tack för info!

Jag håller med om att detta är en korrekt process.
Citera
2020-10-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du har fel. Barnen som föds i familjer som håller på med detta blir också indoktrinerade sen första andetaget. Dom får alltså som barn lära sig vad som enligt Jv är sant och inte sant. Det är samma som att "födas in i Jv".

Då är det samma sak som att födas i en svensk familj, eller ateistisk familj.

Eller menar du att svenska och ateistiska familjer inte får lära sig vad enligt dom är sant och inte sant?

Citat:
Men du måste väl förstå att det som står i Bibeln blir helt irrelevant för dom som inte tror att det är sant?

Självklart, på samma sätt som det är irrelevant för bilkunder som bara lämnar in bilen för reparation är irrelevant att läsa verkstadsmanualen för att få bilen fixad. Men kunden måste ändå förhålla sig till verkligheten om bilen.

Citat:
Det här är ju lika irrelevant. Du har inget att göra med hur andra människor ser på saken. du kan tycka/tro att dom har fel, men du har ingen rätt att lägga dig i deras liv.

Inte du heller?

Citat:
Av dom som jag känner så är samtliga fall pga att dom saknar tron. Unga människor som skall klippas från sin trygghet (familj) för alltid. Hör du inte hur sjukt det låter? Ärligt? Bara för att dom inte tror på samma bok som du tror på så anser du och dina gelikar att ni har rätt att förstöra deras liv. Det är vad som borde ligga till grund för ett förbud mot Jv. Slappt att samhället inte tar tag i sånt här hårdare och låter det fortgå. Men jag tror att om inte allt för många år fram så kommer det att stoppas.

Dom skyller på "avsaknad av tro", men verkligheten är att dom vill synda på ett eller annat sätt, oftast sexuellt.
Citera
2020-10-17, 14:24
Medlem
returxs avatar
Citat:
På grund av att man inte vill riskera att sprida Covid-19 smitta vidare. Jehovas vittnen är noga med att följa myndigheters lagar och rekommendationer, så länge det inte strider mot Guds lagar.

Jaha så ni har knackat dörr fram tills årsskiftet. Hm...konstigt att jag inte sett till er sen nån gång på 70-talet och då var ni ju väldigt frekventa på min dörr. För ni nån slags besökskartotek över dörrarna och där ni klassar dörrar efter vilka möjligheter det finns att, efter som ni anser, frälsa dem som befinner sig innanför dessa dörrar?

Kanske ni gav upp mig då, eller har det rent allmänt gått utför med knackandet och att det är något som nu på senare tid, fram till 2020, endast bedrivits i jämförelsevis mycket liten omfattning?

Apropå Guds kontra samhällets lagar och förordningar - hur ämnar ni hantera en eventuell obligatorisk C19-vaccination?
Citat:
Nej, du har fel. Det finns inget "tionde". Alla bidrag är frivilliga, och man kan bestämma själv hur mycket man vill bidra. Om man är fattig så kan man bidra med mindre, om man är rik så kan man bidra med mer. Och om man nu vill bidra, så kan man lämna i en bössa monterad på en vägg. Ingen undersöker och registrerar hur mycket man har gett i bidrag.
Jaha jag trodde det var något som Gud/Jesus påbjudit, att ge tionde, eller var det Paulus?

Så det finns inget sedelviftande som man sett existerar i övriga eller i vart fall många amerikanska frikyrkor? Fast ni känner väl av en viss press ändå att besöka bössan varje gång ni är i Salen, eller hur? Kan inte kännas så kul å gå därifrån med massvis med ögonpar i nacken utan att ha varit framme vid bössan

Citat:
"toppkonto", vad är det? Det enda jag vet är att det finns en bössa för internationella bidrag, och även den är frivillig.
Pengarna blir väl ändå inte liggande i dessa bössor utan ni måste väl ändå ha ett bankkonto som tillhör organisationen eller i ert fall kyrkan, och från alla bössor världen över så kommer det väl in pengar till detta konto?

Citat:
Jag är inte så insatt i hur dom internationella bidragen används, men man använder dom t.ex. vid katastrofer, då Jv ofta är först på plats och bidrar först och främst sina medtroende, men även andra.
Om du vill få insyn i ekonomin, finns den lätt tillgänglig eller ses det inte med blida ögon på den som eventuellt vill ha klarhet i vart pengarna går?

Har ni några anställda inom er kyrkorörelse, om så, hur många? Vad ligger topplönerna på för summor?
Senast redigerad av returx 2020-10-17 kl. 14:27.
Citera
2020-10-17, 14:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, och vad som är "små barn", i vilken ålder, skiljer sig från land till land.

Svenska lagar anses i USA som främjandet av pedofili när man har 15 år som åldersgräns för sex, istället för 16 år som det är i USA, och i andra länder är det andra åldrar, så vem har rätt och vem har fel?
Jag kan inte avgöra vilken ålder som är rätt i det här avseendet. Att ge upp om sina egna barn bör dock inte vara norm för kristna.

Edit:
Ingen människa kan ta ansvar för sina egna handlingar vid tex 3 års ålder. Gränsen går någonstans.
Citera
2020-10-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av returx
Jaha så ni har knackat dörr fram tills årsskiftet. Hm...konstigt att jag inte sett till er sen nån gång på 70-talet och då var ni ju väldigt frekventa på min dörr. För ni nån slags besökskartotek över dörrarna och där ni klassar dörrar efter vilka möjligheter det finns att, efter som ni anser, frälsa dem som befinner sig innanför dessa dörrar?

Det fanns förut lappar som man förde vidare till nästa person, där man t.ex. antecknade att personen inte är intresserad, men det stoppades av datalagen har jag för mig. Så nu kan det hända att Jv kommer till inte intresserade mer ofta. Så tacka staten för det.

Citat:
Kanske ni gav upp mig då, eller har det rent allmänt gått utför med knackandet och att det är något som nu på senare tid, fram till 2020, endast bedrivits i jämförelsevis mycket liten omfattning?

Ingen aning och ointressant. Det är bara intressant om du vill ha besök, jag kan ordna det om du vill.

Citat:
Apropå Guds kontra samhällets lagar och förordningar - hur ämnar ni hantera en eventuell obligatorisk C19-vaccination?

Det är upp till varje individ.

Citat:
Jaha jag trodde det var något som Gud/Jesus påbjudit, att ge tionde, eller var det Paulus?

Det fanns ett tionde i det tidigare förbudet, då Guds folk hade ett land och en nation att sköta. Men kristna är under det nya förbundet, så Paulus sade inget om något tionde.

Citat:
Så det finns inget sedelviftande som man sett existerar i övriga eller i vart fall många amerikanska frikyrkor? Fast ni känner väl av en viss press ändå att besöka bössan varje gång ni är i Salen, eller hur? Kan inte kännas så kul å gå därifrån med massvis med ögonpar i nacken utan att ha varit framme vid bössan

Nej, att gå till bössan sker sporadiskt, när man vill. Man kan vänta i flera månader och sedan ge bidrag, eller år, ingen håller koll på vilka och hur mycket man ger.

Citat:
Pengarna blir väl ändå inte liggande i dessa bössor utan ni måste väl ändå ha ett bankkonto som tillhör organisationen eller i ert fall kyrkan, och från alla bössor världen över så kommer det väl in pengar till detta konto?

Det finns två bössor, en för den lokala församlingens utgifter med el, värme och eventuell hyra/ränta, den andra bössan är för världsvid predikoverksamhet. Ja, båda redovisas, men bara hur mycket pengar som kommit in. Ibland kan det ha kommit för lite i den lokala bössan för att kunna betala räkningarna, och då annonseras det i mötena, att det är en brist, och man uppmanar församlingsmedlemmarna att bidra med mer, men återigen vet man inte vilka som bidrar och med hur mycket.

Citat:
Om du vill få insyn i ekonomin, finns den lätt tillgänglig eller ses det inte med blida ögon på den som eventuellt vill ha klarhet i vart pengarna går?

Nej, jag tror det är enkelt att få tillgång till bokföringen. I alla fall måste man bokföra för myndigheterna.

Citat:
Har ni några anställda inom er kyrkorörelse, om så, hur många? Vad ligger topplönerna på för summor?

Nej, det finns inga anställda. Dom som jobbar, jobbar ideellt, med som högst mat och husrum och en fickpeng.
Citera
2020-10-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag kan inte avgöra vilken ålder som är rätt i det här avseendet. Att ge upp om sina egna barn bör dock inte vara norm för kristna.

Edit:
Ingen människa kan ta ansvar för sina egna handlingar vid tex 3 års ålder. Gränsen går någonstans.

Ja, gränsen går någonstans, och därför har Jehovas vittnen intervjuer för dom som vill bli döpta, så att man får en bild om personen förstår dom grundläggande trosuppfattningarna, så en 3-åring kan knappast passera en sådan granskning.
Citera
2020-10-17, 15:03
Medlem
returxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Är man sökande och vill veta mer om Bibeln, den kristna tron och Jesus ska man hålla sig borta från Jehovas Vittnen. De undervisar en förvrängd lära som inte har någon korrekt biblisk grund.
Tyvärr är det så att flera olika villoläror existerar i vår värld med det främsta syftet att hålla människan så långt borta från det sanna evangeliet om frälsning genom Jesus Kristus. Jehovas Vittnen är en av dem, Mormonerna är en av dem, Islam är en av dem m.fl. m.fl.
Detta är oerhört allvarligt eftersom det handlar om människors själar samt evigheten.
Här är en mycket bra text att läsa som visar på Jehovas Vittnens förvrängda "kristendom" och i jämförelse med det rena sanna av den Helige Ande inspirerade kunskapen i Bibeln:

https://solascriptura.se/?page_id=594
Det var lustigt att se hur snabbt ledarna dog efter att de förutspått Harmagedon. De kände väl att deras stund var kommen och ville få ut det mesta eller så dog de av besvikelsen och sviterna av misstron som de fick riktat mot sig. 1914års H-förutsägelse måste väl ha gett ett JV-uppsving ty WW1 måste väl av många ha ansetts vara just H?

Beträffande Solascriptura så vad med att bibeln ju verkligen har förändrats med åren och det utan att den så har undergått förändringar av olika kyrkorörelser utan förändrats just enkom av sk nya översättningar eller rättare moderniserat språk. Likaså finns det ju en hel del av skillnader mellan engelska, tyska och svenska biblar t.ex. >> Fader Vår....när bli egentligen den färdigmodifierad?
Citera
2020-10-17, 15:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja, gränsen går någonstans, och därför har Jehovas vittnen intervjuer för dom som vill bli döpta, så att man får en bild om personen förstår dom grundläggande trosuppfattningarna, så en 3-åring kan knappast passera en sådan granskning.

En 8 åring kan väl knappast heller passera en sådan granskning, eller så är det så att granskningen är barnsligt lätt?
Ja, det är vanligt att 8 åringar döper sig numera inom JV.

Tillägg: Vart i bibeln står det att man måste gå igenom ett test på 100 frågor innan man får bli döpt? Den barmhärtige samariten behövde endast bekänna Jesus Kristus, sen var han klart för dop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in