2021-09-25, 16:08
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast skillnaden är att alkohol i måttliga mängder är tillåtet enligt bibeln, även mat i måttliga mängder är tillåtet

Ja, men det betyder väl inte att allt som INTE står måste vara otillåtet? Du vet ju mycket väl de enorma problem med alkohol som finns i samhället (och även inom församlingarna). Jag har även sett Jehovas Vittnen med isterbukar. Det står ju till och med i Bibeln att drinkare inte ska ärva Guds Rike, på vilket sätt är det då rätt att en som överanvänder alkohol klarar sig undan medans en person som tex tar en snus under läppen blir utesluten trots att det sistnämnda inte ens nämns i Bibeln överhuvudtaget?
Citera
2021-09-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Typ. Gud borde komma med en modern översättning/förklaring varje år. Folk ska inte behöva knacka på hos mig och berätta vad Gud vill. Om det jag hört om Gud stämmer, då borde han klara detta själv.

Haha, bra poäng. Det är nog mer deras organisation som behöver fylla på med medlemmar för att hålla igång verksamheten.
Men det blir nog svårare nu och i framtiden. Det finns så mycket lättillgänglig information på Internet som medlemmar kan ta del av och genomskåda det hela. Många stannar nog för att inte förlora familj och vänner men ju fler som hoppar av desto lättare blir det.
Citera
2021-09-25, 16:11
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Vad menas med måttligt, enligt Bibeln?

Tillräckligt lite för att inte bli utesluten?
Citera
2021-09-25, 16:12
Medlem
Citat:
Min analogi visar att man fortfarande har fri vilja att följa någon även om man får bevis för dennes existens.

Självklart har man en fri vilja, men om människan ska få möjlighet att själv bestämma vad som är gott och ont, och själv få styra över världen utan Guds påverkan, blir det då inte påverkan om Gud visar sig menar du?

Skulle inte människor påverkas om Gud visar sig? Om nu människor inte påverkas, vad finns det för mening att Gud visar sig menar du?
Citera
2021-09-25, 16:13
Medlem
Citat:
Skönt. Då har jag svar om någon bibeltroende påpekar något om hur jag sköter min kropp.

Hur sköter du din knopp då när det gäller t.ex. att vara ödmjukt som ett barn?
Citera
2021-09-25, 16:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Hur ödmjuk är du i förhållande till världsliga människor?
Citera
Medlem
Citat:
Självklart har man en fri vilja, men om människan ska få möjlighet att själv bestämma vad som är gott och ont, och själv få styra över världen utan Guds påverkan, blir det då inte påverkan om Gud visar sig menar du?

Skulle inte människor påverkas om Gud visar sig? Om nu människor inte påverkas, vad finns det för mening att Gud visar sig menar du?
Nu är du där igen. Har jag påstått att vi själva ska bestämma vad som är gott och ont? Snarare tvärtom, jag utgår från en Gud som har vissa regler/lagar som vi blir dömda efter.

Vitsen med att visa sig är att ge alla en chans att bli följare. Om det nu är det Gud vill, förstås.
Citera
Medlem
Citat:

Det står det inget om, men man kan anta att om man t.ex. syndar, så har man nog gått över en gräns?
Citera
2021-09-25, 16:17
Medlem
Citat:
Jag är väldigt ödmjuk enligt de som känner mig. Själv är jag för ödmjuk att svara på frågan.
Dock försöker jag att inte vara naiv eller lättlurad. Och jag kan inte tro på något enbart för att det skulle gagna mig.
Citera
2021-09-25, 16:17
Medlem
Citat:
Det står det inget om, men man kan anta att om man t.ex. syndar, så har man nog gått över en gräns?
Så hur mycket kan jag dricka innan det blir en synd?
Citera
2021-09-25, 16:20
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Så att sitta full hemma utan att "synda" är okej?
Citera
2021-09-25, 16:26
Medlem
Citat:

Grattis du är nu inlägg nr 9000 i den här tråden.
Undras om det räknas som måttlig i en tråd här på FB?

Som i övriga samhället finns de som är ett nykterister, två dricker ett glas vin eller öl tar en nubbe eller två, till tre de som har problem och dricker för mycket. Så frågan vad som är måttligt torde vara nr 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in