2024-04-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag studerade med vittnena för många år sedan. Jag är inget vittne. Jag tyckte mycket stämde förr, men hade väldigt svårt med vissa saker.
Just det där med att vara ödmjuk och timid och att mannen skulle bestämma allt och jag som kvinna skulle tiga och lyda, där sket det sig 😊

Hade även kontakt med några av dem efter också, de hälsade på när de gick i tjänsten.
Jag har även varit i rikets sal och gått på några bibelstudium som skett i någons hem.

Jag har hört föredrag om hur vittnena ska bete sig "nu i ändens tid" (ungefär 25 år sedan). Hur viktigt det var att vittnena inte skulle frestas att ge sig in i onödiga diskussioner och vara trevliga och ödmjuka.

Ttsp är definitivt inget föredöme för dem, han är väldigt dryg, kräver svar, men svarar inte utan kommer bara med något citat.

Skulle vara intressant att veta om han är på väg ut eller på väg in i sanningen.

Det kan vara så enkelt att stackaren inte förstår bättre, eller mer sannolikt att han själv tycker sig vara så unik och förträfflig att han står över alla rekommendationer som organisationen påbjuder .
Emellertid har han i a f lyckats undvika att bli äldste broder, trots alla sina år i organisationen. Imponerande.😁😎
Citera
2024-04-04, 23:03
Medlem
Citat:
Var är ödmjukheten hos dig som vittnena alltid säger att ni har. Finns det någon här som är intresserad av sanningen och läser dina inlägg, så skräms de åå flykten.
Ni ska inte hålla på och diskutera med människor som inte tror på sanningen, du borde undvika oss.

Har du fallit så för satans frestelse, så du sitter på dina höga häster och inte fattar hur mycket du skadar sanningen?

Det är väl alldeles utmärkt att broder Tit...är här och skämmer ut sig själv och sekten han företräder.😎
Jag måste tillstå att han gör det på ett synnerligen förtjänstfullt sätt.😁
Citera
2024-04-04, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har läst om det där med generationerna på hjälpkällan. Jag undrar hur det fått ihop det där med generationa, så vittnena själva kan förklara det när de går i tjänsten.

När det var generationen som såg och förstod det som hände 1914 inte skulle hinna dö ut, då visade de bibelcitat och menade att det fanns inga tvivel alls att det var sanningen.

Det är ju väldigt konstigt att det som var deras dragplåster och skrämseltaktig bara försvann och inget som stämde.
De hade bara tagit fel.

När något att trosamfund gjort misstag, så innebär det, enligt vittnena, att det är beviset på falsk religion.

Jag var ung när jag studerade, idag kan jag tycka att det försvann år av mitt, då jag var rädd när fredsmöten hölls.
Det absolut största tecknet skulle vara att orden fred och säkerhets sas.

Minnet dåligt, men bibelcitat visades på att vittnena hade rätt.
Om man bortser från ttsp, som säger att mam förvränger allt, så skulle det vara intressant om någon kan förklara vad den tesen tog vägen.

Läran om generationen ändrades ett antal gånger efter 1994, alltså 80 år efter 1914. Jag har inte alla ändringarna i huvudet. Men nu är det läran om överlappande generationer som gäller. I princip går den ut på att personer som mött någon som är född före 1914 tillhör generationen.
Jag har träffat min farfars mor. Enligt JV-logiken tillhör vi därför samma generation, detta med motiveringen att vi levat samtidigt.😎
Jag får det dock till att jag, farsan, farfar och farfars mor blir fyra generationer. Men, det är väl för enkelt och självklart för att accepteras av JV-teologerna.😜
Citera
2024-04-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag aldrig fattat med jehovas vittnen oavsett vad andra har sagt hittills, om jehovas vittnen verkligen är sanningen varför är då sååå vanligt att vittnena känner oftast dåligt samvete för att de inte gör tillräckligt, i synnerhet om det enligt vittnena själva inte är tänkt så?
MIn personliga uppfattning är att det är helt fel!

Därför att de flesta trott att domedagen varit nära förestående inom några månader eller enstaka år. De hade inte tänkt sig att bränna ut sig på att predika domedagen i decennier.
Citera
2024-04-05, 00:02
Medlem
Citat:
Det är väldigt lustigt att inte ttsp svarar. Han har brukar kräva att andra svarar honom.

Det där med generation hade nog mjukats upp eller ändrats när jag studerade.
De jag studerade med, pratade om hur ung man kan vara och ändå medveten om vad som händer omkring oss, som att det kunde vara ett barn på kanske 5 år som såg krigsutbrottet år 1914.

Broder Titties varar inte på svåra frågor. Han är här för att predika.
När jag var barn på 70-talet hette det att generationen bestod av sådana som var vuxna 1914. Ytterligare ett argument för att det skulle smälla till år 1975.
Citera
2024-04-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag märkt bland vittnena, om jag avsäger mig mina bibelstudium med de helt och hållet för att jag är missnöjd med nånting, kanske nåt bemötande jag har fått eller nåt annat(har dock aldrig sagt just det till de), så ifrågasätter de det aldrig utan säger att jag får som jag vill.
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.

Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.

Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?

Det beror nog på hur brevet är formulerat. Om personen har skrivit ett kort brev om att vederbörande vill lämna församlingen så lär de äldste höra av sig och fråga varför.
Om det är ett längre brev med ett antal argument i så anses sannolikt ett samtal inte behövas. De äldste kanske bara meddelar vilket datum det kommer att pålysas i församlingen.
Citera
2024-04-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är väl alldeles utmärkt att broder Tit...är här och skämmer ut sig själv och sekten han företräder.😎
Jag måste tillstå att han gör det på ett synnerligen förtjänstfullt sätt.😁

Personen ifråga verkar inte bry sig. Man kan läsa gamla inlägg, och se att ttsp inte vill ändra taktik eller anpassa sig efter vad andra tycker ( (FB) Frågor om Jehovas Vittnen).

Tycker även att det är bra om folk blir bortskrämda, då det blir en tydligare avskiljning mellan får och getter. Men även Jesus skrämde bort folk. Så ttsp tolkar det snarare positivt ( (FB) Frågor om Jehovas Vittnen).

Så vad folk tycker spelar liksom ingen roll.

För min egen del handlar det inte bara om något enstaka vittnen. Det verkar vara relativt vanligt att vittnen när de väl diskuterar på nätet lyckas ge ett negativt intryck, eller skrämma bort folk. Alla är inte sådana dock. Det går inte bättre att prata med vittnen i verkliga livet, då de gärna hänvisar till hemsidan istället. Även om man inte får svar på allt där.

Det är inte det enda som påverkar mig. Jag har inte samma syn i vissa läror/trosfrågor. Vissa saker är inte särskilt viktiga för mig. Det spelar ingen roll om Jesus dog på ett kors eller en påle tex, för det fick ändå samma resultat i slutändan. Andra saker är svårare att bortse från. Det kanske skulle kunna ändras om jag kunde ha en bra dialog med något vittne, och förstå deras tro bättre. Osäker, men jag skulle vara villig att ge det ett försök. Istället är det ofta frustrerande att prata med vittnen, undvikande svar etc.
Citera
2024-04-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vissa saker är inte särskilt viktiga för mig. Det spelar ingen roll om Jesus dog på ett kors eller en påle tex, för det fick ändå samma resultat i slutändan.

Det är inte viktigt för Jehovas vittnen heller:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om det var ett kors eller en påle är egentligen inte en viktig fråga om man nu inte vördar korset och är tvingad att ha den som symbol och bild på sin tro.

Frågan om kors eller påle är alltså inte viktig för Jehovas vittnen, men man vill ju ha en så korrekt bild av historien som möjligt. Vi vet inte med säkerhet om det var en påle eller ett kors, men mycket talar för att det var en påle, t.ex. kan man fundera på varför man krossade benen på dom hängda för att dom skulle dö snabbare.

Citat:
Det spelar ingen roll för Jv om det var ett kors eller en påle, men det spelar stor roll för kristenheten. Dom vill inte överge en sådan kraftfull symbol som korset i sin gudsdyrkan, och därför attackerar Jehovas vittnens uppfattning om att det var en påle.

Citat:
Det spelar ingen roll för mig om Jesus hängdes på ett kors eller en påle, det är möjligt att han hängdes på ett kors, jag kan inte motbevisa det. Men det är mer troligt att han hängdes på en enkel påle, så som man alltid hade gjort.

Citat:
Det är alltså inte viktigt för Jehovas vittnen om det var ett kors eller en påle, men det är väldigt viktigt för kristenheten att avrättningsredskapet var formad som ett kors. Det är mer estetiskt tilltalande än att dom i kristenheten skulle gå omkring med en påle runt halsen, eller ha en påle på deras kyrkor.

o.s.v.
Citera
2024-04-09, 11:35
Medlem
Citat:
Det är inte viktigt för Jehovas vittnen heller.

Jag påstod aldrig att det var viktigt för dig, för samtliga vittnen eller liknande. Bara att det är en av trosfrågorna/lärorna som jag själv inte tror på. Men det är lättare att acceptera eller ha överseende med vissa läror än andra.
Citera
2024-04-09, 11:51
Medlem
Citat:
Jag påstod aldrig att det var viktigt för dig, för samtliga vittnen eller liknande. Bara att det är en av trosfrågorna/lärorna som jag själv inte tror på. Men det är lättare att acceptera eller ha överseende med vissa läror än andra.

Jag påstod aldrig att du påstod det.
Citera
2024-04-09, 21:54
Medlem
Citat:
Personen ifråga verkar inte bry sig. Man kan läsa gamla inlägg, och se att ttsp inte vill ändra taktik eller anpassa sig efter vad andra tycker ( (FB) Frågor om Jehovas Vittnen).

Tycker även att det är bra om folk blir bortskrämda, då det blir en tydligare avskiljning mellan får och getter. Men även Jesus skrämde bort folk. Så ttsp tolkar det snarare positivt ( (FB) Frågor om Jehovas Vittnen).

För min egen del handlar det inte bara om något enstaka vittnen. Det verkar vara relativt vanligt att vittnen när de väl diskuterar på nätet lyckas ge ett negativt intryck, eller skrämma bort folk. Alla är inte sådana dock. Det går inte bättre att prata med vittnen i verkliga livet, då de gärna hänvisar till hemsidan istället. Även om man inte får svar på allt där.

Det är inte det enda som påverkar mig. Jag har inte samma syn i vissa läror/trosfrågor. Vissa saker är inte särskilt viktiga för mig. Det spelar ingen roll om Jesus dog på ett kors eller en påle tex, för det fick ändå samma resultat i slutändan. Andra saker är svårare att bortse från. Det kanske skulle kunna ändras om jag kunde ha en bra dialog med något vittne, och förstå deras tro bättre. Osäker, men jag skulle vara villig att ge det ett försök. Istället är det ofta frustrerande att prata med vittnen, undvikande svar etc.

JV tycker sig ha "hemmaplan" på vissa frågor. De vill alltid leda samtalen dit. Lyckas de inte blir det undvikande svar eller personangrepp. Oftast åker offerkoftan på. Det är väldigt tydligt när man väl sett mönstret. På detta forum blir det ibland t o m komiskt.
Citera
2024-04-09, 22:01
Medlem
Citat:

Intressant att se de gamla inläggen från honom som du länkade till. Här har de som är intresserade av religionspsykologi något att gotta sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in