2018-08-04, 15:46
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penningpiraten
Detta är en lång tråd och jag har inte hunnit läsa igenom hela än.

Religion och traditioner går ju ofta in i varandra beroende av var i världen man råkar befinna sig men min erfarenhet av Jehovas Vittnen är att de står lite vid sidan av Islam och Kristendomen (som de inte heller ser som sina religionsbröder/systrar typ de aldrig deltar i ekumeniska sammankomster mm.) på det viset att de uppför sig och är mer religiöst enhetliga var än i världen de lever. Det kan ju ha att göra med att de är relativt få till antalet jämfört med större religioner.

Jag har aldrig varit ett Jehovas Vittne och har inga planer på att bli det heller, men har erfarenhet av både släkt och nära familjemedlemmar som är/var infödda Jehovas Vittnen och såna som valt bli det som vuxna. Min erfarenhet är följande:

Det ingår redan från början att regelbundet studera bibeln tillsammans med nån som kommit längre i sina kunskaper och på det viset lära sig mer hela tiden. Det är inte så att man blir medlem och slår sig till ro utan man studerar och fördjupar sina kunskaper hela tiden. Så ett typiskt Jehovas Vittne har ofta mycket mer kunskap om historia och Jesus osv än en troende medelvensson. Det finns också utrymme att diskutera och frågasätta hur dem ser på den skrivna texten i bibeln, men bara för de med lite djupare kunskaper i texterna. Det fungerar inte att komma med "jag tror så här bla bla bla" utan att peka på källor i bibeltexter och annat för dem relevant material.

Ett Jehovas Vittne behöver inte säga upp bekantskapen med sin familj. Det har aldrig hänt mig utan snarare har det varit så att graden av kontakt man haft varit beroende av om man visat intresse och respekt för varandras val i livet. Känner man sig inte ha så mycket gemensamt så avtar ju kontakterna men detta kan skilja sig åt och vara olika från en person till en annan. Någon Jehovaskritiker här i forumet påstod att hans f.d flickvän är och var Jehovas Vittne, men min erfarenhet är att det fungerar inte så med pojkvänner/flickvänner. Du kan ens knappast vara nära vän med ett Vittne om du inte har ett genuint intresse för bibeln.

Nja, ett typiskt JV besitter ju mer kunskap om hur Vakttornet vill att historian och Jesus ska se ut (ex 607 BC och ”ärkeängel”). Och det har ju inget med den officiella historieläran att göra. Därför så umgås de helst bara med likasinnade och folk som inte kan sin historia och är därmed väldigt lättformade.

Jag kan tänka mig att vara ett JV idag måste vara lite som att vara en ”Flat Earther”. Man känner sig helt övertygad om sin sak efter att ha lyssnat på otaliga podcasts. Men det är svårt och förödmjukande att försöka övertyga omgivningen när man har noll belägg så man diskuterar och viglar upp mest bara i sin egna slutna cirkel. Där är det tryggt och där får man den bekräftelse man törstar efter.

Man kan visst dejta ett vittne om man står utanför. Det är inte alla vittnen som är troende. Många spelar bara med för att inte mista kontakten med sina nära och kära och lever dubbelliv.
Citera
2018-08-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penningpiraten
Detta är en lång tråd och jag har inte hunnit läsa igenom hela än.

Religion och traditioner går ju ofta in i varandra beroende av var i världen man råkar befinna sig men min erfarenhet av Jehovas Vittnen är att de står lite vid sidan av Islam och Kristendomen (som de inte heller ser som sina religionsbröder/systrar typ de aldrig deltar i ekumeniska sammankomster mm.) på det viset att de uppför sig och är mer religiöst enhetliga var än i världen de lever. Det kan ju ha att göra med att de är relativt få till antalet jämfört med större religioner.

Jag har aldrig varit ett Jehovas Vittne och har inga planer på att bli det heller, men har erfarenhet av både släkt och nära familjemedlemmar som är/var infödda Jehovas Vittnen och såna som valt bli det som vuxna. Min erfarenhet är följande:

Det ingår redan från början att regelbundet studera bibeln tillsammans med nån som kommit längre i sina kunskaper och på det viset lära sig mer hela tiden. Det är inte så att man blir medlem och slår sig till ro utan man studerar och fördjupar sina kunskaper hela tiden. Så ett typiskt Jehovas Vittne har ofta mycket mer kunskap om historia och Jesus osv än en troende medelvensson. Det finns också utrymme att diskutera och frågasätta hur dem ser på den skrivna texten i bibeln, men bara för de med lite djupare kunskaper i texterna. Det fungerar inte att komma med "jag tror så här bla bla bla" utan att peka på källor i bibeltexter och annat för dem relevant material.

Ett Jehovas Vittne behöver inte säga upp bekantskapen med sin familj. Det har aldrig hänt mig utan snarare har det varit så att graden av kontakt man haft varit beroende av om man visat intresse och respekt för varandras val i livet. Känner man sig inte ha så mycket gemensamt så avtar ju kontakterna men detta kan skilja sig åt och vara olika från en person till en annan. Någon Jehovaskritiker här i forumet påstod att hans f.d flickvän är och var Jehovas Vittne, men min erfarenhet är att det fungerar inte så med pojkvänner/flickvänner. Du kan ens knappast vara nära vän med ett Vittne om du inte har ett genuint intresse för bibeln.

Ett typiskt JV kan några dussin bibelverser mer eller mindre utantill. Dessa täcker ett antal centrala punkter i läran. För en utomstående kan detta se imponerande ut. Men detta är mer eller mindre
Ett JV kan absolut inte ha egna upppfattningar om centrala läror. Intoleransen mot s k avfäölighet är enormt. Sen finns det i o f s saker som sägs mellan skål och vägg.
Kom också ihåg att många Jv-ungdomar lever dubbelliv. Av lätt insedda skäl.
Citera
2018-08-05, 13:00
Medlem
Påståenden om att Jv är så historiskt kunniga bygger på okunnighet. Själv har jag länge upplevt Jv som bedrövligt okunniga både om historia och om Bibeln. Naturligtvis finns undantag, men de är få. Okunnigheten beror på att de i stort sett bara sätter sig in i Jv-litteratur och inte så sällan klickar det där också. Ett Jv jag träffade i samband med arbetet ville ge sin hund namnet "devil," uppenbarligen okunnig om vad ordet betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Ett typiskt JV kan några dussin bibelverser mer eller mindre utantill. Dessa täcker ett antal centrala punkter i läran. För en utomstående kan detta se imponerande ut. Men detta är mer eller mindre
Ett JV kan absolut inte ha egna upppfattningar om centrala läror. Intoleransen mot s k avfäölighet är enormt. Sen finns det i o f s saker som sägs mellan skål och vägg.
Kom också ihåg att många Jv-ungdomar lever dubbelliv. Av lätt insedda skäl.
Citera
2018-08-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Påståenden om att Jv är så historiskt kunniga bygger på okunnighet. Själv har jag länge upplevt Jv som bedrövligt okunniga både om historia och om Bibeln. Naturligtvis finns undantag, men de är få. Okunnigheten beror på att de i stort sett bara sätter sig in i Jv-litteratur och inte så sällan klickar det där också. Ett Jv jag träffade i samband med arbetet ville ge sin hund namnet "devil," uppenbarligen okunnig om vad ordet betyder.
Det är viktigt att upprätthålla bilden av kunnighet för att motivera medlemmarna att lyda anvisningarna att inte lyssna på kritik eller ifrågasättande av det organisationen säger.
Citera
2018-09-20, 19:27
Medlem
Den här tråden tar nog aldrig slut.

Jag studerade med vittnena när jag var ung och visst de kunde sin bibel. De slog upp bibelcitat på bibelcitat för att visa att de hade rätt i till exempel att slutet är nära.

De visade exakt hur det räknas fram till att början till slutet hände år 1914. De visade citat på att de som då såg och förstod vad som hände skulle inte hinna dö ut, innan slutet skulle komma.

Dessutom pekade de alltid på ett par verser som stöd, frågade man då om verserna efter, så sa de att de var oviktiga. Fast väldigt många gånger ändrade verserna som kom efter betydelsen av de citaten som de pekade på.
Citera
2018-09-20, 19:38
Medlem
Bogomils avatar
Det som mest profilerar JV är denna rörelses komplicerade flerstegs-demagogi, som egentligen bara är avancerat cirkelargumentation.
Citera
2018-09-24, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Ni har en riktigt skruvad tro som är påhittad, ni måste också vara hjärntvättade för att tro att jorden går under hela tiden. Hur ser ni på allt det här idag, skäms ni inte att hela tiden ha fel? Vill höra era åsikter kring detta och endast av Jehovas medlemmar!

Haha, så här skriver alltså TS – som säger sig vara kristen protestant. TS menar (verkar det som här) att hen själv har en mycket sundare, mindre skruvad och ej lika hjärntvättad tro i egenskap av kristen protestant!?

Tror TS att jorden skapades på sju dagar (sex dar om man ej räknar vilodagen)? Tror TS att Noak byggde en ark som räddade alla däggdjuren på jorden? Tror TS på uppståndelse och himmelsfärd?

Jag skulle säga att din kristna protestantism troligen är lika skruvad som JVs...
Citera
2018-10-09, 17:57
Medlem
kanelipullas avatar
Någon som har hört något om dom nya domedags videos och böcker som ska komma ut väldigt snart inom JV. Och att 8 miljoner JV håller på och förebreder sig med att packa resväskor? what the fuck is going on?
Citera
2018-10-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Någon som har hört något om dom nya domedags videos och böcker som ska komma ut väldigt snart inom JV. Och att 8 miljoner JV håller på och förebreder sig med att packa resväskor? what the fuck is going on?

Inget nytt under solen. Böcker om den stora vedermödan och harmageddon har de gett ut förr. Att ha en ryggsäck redo för katastrofer har varit en grej i flera år nu. Mellan raderna har hela tiden varit att vara förberedd för förföljelse. Ja och så det här med nordens kung.. Ryssland har varit det förr och nu är det tydligen det igen.

Det verkar gå i cykler det där.
Citera
2018-10-09, 18:59
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Inget nytt under solen. Böcker om den stora vedermödan och harmageddon har de gett ut förr. Att ha en ryggsäck redo för katastrofer har varit en grej i flera år nu. Mellan raderna har hela tiden varit att vara förberedd för förföljelse. Ja och så det här med nordens kung.. Ryssland har varit det förr och nu är det tydligen det igen.

Det verkar gå i cykler det där.

Men tydligen så är den nya videon som har visats bland jv:s varit den hemskaste utav dom alla nu. Riktigt skrämmande. Och det här med ryggsäcken. Dom har ju även gått ut med att dom inte får titta på tv eller lyssna på radio just nu. För nu är det nära och dom måste vara redo.
Citera
2018-10-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Men tydligen så är den nya videon som har visats bland jv:s varit den hemskaste utav dom alla nu. Riktigt skrämmande. Och det här med ryggsäcken. Dom har ju även gått ut med att dom inte får titta på tv eller lyssna på radio just nu. För nu är det nära och dom måste vara redo.

Är det tydligen så?

Har du någon källa som kan styrka ditt påstående?

Hur illa man än kan tycka om den manipulation och kontroll som Jehovas vittnen utsätter sina medlemmar för, så är det likväl av högsta vikt att se till att hålla sig till fakta.

Som en del av den informationskontroll Jehovas vittnen utövar så varnar de ofta för att tidigare medlemmar sprider felaktig och vinklad information. För det individuella Jehovas vittne som råkar se ett överdrivet uttalande så kan det räcka för att den skall få sin inövade uppfattning bekräftad, och i fortsättningen undvika att lyssna på all den information som annars kanske kunde få individen att vakna upp.

Vad gäller att undvika nyhetsmedier så är det ju något som Jehovas vittnen många gånger varnat för. Så här stod det exempelvis i det senaste vakttornsstudiet:
Vakttornsstudiet, jw.org

Jag har varken lyssnat på eller sett Jehovas vittnens årsmöte. Låt vara att organisationen tagit extremismen till en ny nivå. Personligen finner jag det inte speciellt sannolikt. Men även om det är sant, så måste man grunda en sån uppfattning på verifierbara fakta.

Att någon i exempelvis en youtube-video uttrycker en åsikt duger inte. I synnerhet inte om åsikten är grundad på andra- eller tredjehandsinformation.
Citera
2018-10-09, 20:03
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Är det tydligen så?

Har du någon källa som kan styrka ditt påstående?

Det här är en liten del utav det. Ganska liten youtube kanal. Men det finns mer info på andra sidor.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZOWimK3eQg&t=112s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in