2023-10-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Han påstår ju att allt vi skriver här om hans älskade organisation är lögn och förtal så han tror säkert att detta är det också. Även fast det står klart och tydligt på deras webbsida, men han har nog intalat sig själv att den är hackad av avfällingar. Det kallas paranoia.
Undrar vad prästgubbarna i hans församling, (om han ens tillhör en, eller om han bara är en tangentbordsfrälsare) säger om han insisterar på att få fylla i sitt namn och antal timmar på sitt rapportkort.

Tyvärr är just detta beteende som TTSP och andra med honom här inne där man medvetet till varje pris undviker att delta i öppna diskussioner något som fått mig att höja på ögonbrynen. Varför undviker man en öppen dialog jag förstår inte.
Citera
2023-10-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Han påstår ju att allt vi skriver här om hans älskade organisation är lögn och förtal så han tror säkert att detta är det också. Även fast det står klart och tydligt på deras webbsida, men han har nog intalat sig själv att den är hackad av avfällingar. Det kallas paranoia.
Undrar vad prästgubbarna i hans församling, (om han ens tillhör en, eller om han bara är en tangentbordsfrälsare) säger om han insisterar på att få fylla i sitt namn och antal timmar på sitt rapportkort.

Nåväl. Broder Titties ska väl rapportera timmar i tjänsten för oktober. Om samma regler gäller i Sverige som i USA så ska han fortsättningsvis bara kryssa i Deltagit.
Tror du att han i fortsättningen kommer att göra bort sig på detta forum i samma stil som han tidigare gjort?😁
Vi kan ju i a f hoppas 😃
Citera
2023-10-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Tyvärr är just detta beteende som TTSP och andra med honom här inne där man medvetet till varje pris undviker att delta i öppna diskussioner något som fått mig att höja på ögonbrynen. Varför undviker man en öppen dialog jag förstår inte.

Mycket enkelt. Man vet att det kommer att gå åt skogen med buller och bång.
Dessutom väcker öppenhet tvivelsutan en massa ångest. Tänk....om de inte har den absoluta sanningen.
Citera
2023-10-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Japp den tidsperiod har man hört talas om hehe. Har för mig min farsa blev vittne just 1975 eller året dessförinnan. Då skulle världen gå under på riktigt. Men det gjorde den ju inte. Har du lust och berätta mer om 1975 och hur läget var inom JV? Hade varit intressant och få veta vad för tongångar som förekom när min far var ett helt nytt JV.

Niveas känner jag igen som namn men han var antagligen långt före min tid. Kresttillsynesmännen kommer jag ihåg hade stor status och det var en ära att få bjuda hem honom och hans fru på middag. Hur dessa var minns jag inte direkt och jag kommer inte heller ihåg om de hade något speciellt att säga eller varför de hade så hög status. Kanske var det deras expertis i just kjollängd som tillskansade dessa deras status?

Skämt å sido så kommer jag inte ihåg så mycket från mötena och sammankomster mer än att dessa var väldigt, väldigt tråkiga som barn. Det enda som var lite halvkul var när folk skulle döpas i Strängnäs eller när de spelades upp drama eller teatern eller vad de nu kallades på sammankomsterna.

Hehe gällandes det med Bet Sarim så kan jag tänka mig att detta inte är något dagens vittnen vill kännas vid eller kanske ens erkänna är sant? Tänk dock om det hela hade inträffat och ett gäng skäggiga, 3000 år gamla profeter åkte runt och drack champagne i vrålåk under 30 talet eller när det nu var. Vilken syn

Ja, jag glömde ju nämna Broder Nivea. Han kallades så för att han i likhet med salvan var både fet och dryg.😁😎
Känner du månne igen namnet Göran Borglin?😜😁
Citera
2023-10-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mycket enkelt. Man vet att det kommer att gå åt skogen med buller och bång.
Dessutom väcker öppenhet tvivelsutan en massa ångest. Tänk....om de inte har den absoluta sanningen.

Jätte tråkigt kan jag tycka. Sanningen kommer alltid att bestå. Den tål ju att prövas och ifrågasättas utan att den förändras. Gud sa aldrig i sitt ord att sanningen är föränderlig. Gud har aldrig visat rädsla för att sanningen sitt ord ska tas bort från oss. Vad sa profeten Jesaja? Han sa i Jesaja 40:8:

"Det gröna gräset torkar bort, blommorna vissnar, men vår Guds ord består för evigt.”

Så Gud är inte beroende av vårt undvikande eller våra rädslor för att hans ord ska bestå eller ändras. Ordet är sagt: Guds ord [sanningen] består för evigt. Det är oföränderligt. Människor som är rädda har inte sanningen.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-30 kl. 21:29.
Citera
2023-10-30, 21:20
Medlem
Citat:
Jätte tråkigt kan jag tycka. Sanningen kommer alltid att bestå. Den tål ju att prövas och ifrågasättas utan att den förändras. Gud sa aldrig i sitt ord att sanningen är föränderlig.

För individer som vår värderade broderTitsup är sanningen verkligen oföränderlig. Den är helt enkelt det senaste Cellskapet publicerat.

Är du kvar inom JV? Känner du till Rolf Furuli i Norge? Känner du till hans bok "Mitt älskade samfund"?
Han är djupt troende på alla grundläggande JV-läror, och det var han som skrev det stora försvaret för 607 f v t som publicerades i VT för 4 5 eller 6 år sedan. Men han publicerade häromåret en bok som tog upp regler inom JV som saknar stöd i bibeln. Naturligtvis fick han direkt foten i arsl.......i rö........i ryggslutet, trots allt han gjort för organisationen.
Googla gärna på Furuli.
Allt gott till dig som kopplat på hjärnan.
Citera
2023-10-30, 21:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
För individer som vår värderade broderTitsup är sanningen verkligen oföränderlig. Den är helt enkelt det senaste Cellskapet publicerat.

Är du kvar inom JV? Känner du till Rolf Furuli i Norge? Känner du till hans bok "Mitt älskade samfund"?
Han är djupt troende på alla grundläggande JV-läror, och det var han som skrev det stora försvaret för 607 f v t som publicerades i VT för 4 5 eller 6 år sedan. Men han publicerade häromåret en bok som tog upp regler inom JV som saknar stöd i bibeln. Naturligtvis fick han direkt foten i arsl.......i rö........i ryggslutet, trots allt han gjort för organisationen.
Googla gärna på Furuli.
Allt gott till dig som kopplat på hjärnan.

Min åsikt (och erfarenhet) är att det inte är fel att tro, det är blind tro som är fel.
Citera
2023-10-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Min åsikt (och erfarenhet) är att det inte är fel att tro, det är blind tro som är fel.

Jag kanske har missat det. Men sa Jesus någon gång att vi måste ha blind tro någonstans i bibeln?
Citera
2023-10-31, 05:17
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ja, jag glömde ju nämna Broder Nivea. Han kallades så för att han i likhet med salvan var både fet och dryg.😁😎
Känner du månne igen namnet Göran Borglin?😜😁

Haha där ser man men jag kan inte riktigt placera honom även fast jag vet att jag känner igen namnet. Kopplade inte alls till krämen utan trodde Nivea var något finskt efternamn haha. Nej det gör jag inte heller. Jag kommer bara på namnet på de äldste i min församling typ och de vill jag inte skriva för att inte outa mig själv eller dem .
Citera
2023-10-31, 07:39
Medlem
Citat:
Jag kanske har missat det. Men sa Jesus någon gång att vi måste ha blind tro någonstans i bibeln?
Ja, och han har fel.

Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.« Joh 20:29

Blind tro är bättre än ingen tro alls, när du avfärdar hela eller delar av evangeliet.

Jesus svarade: »Vad jag gör förstår du inte nu, men senare skall du fatta det.« Joh 13:7

Därför gäller det att inte ha en förutfattad mening eller basera teologi på en enda vers, som läran om en odödlig själ. Om något är oklart ska du fortsätta be om att Gud upplyser dig om sanningen. Och sanningen är inte evigt liv på denna jord som Jv menar.

Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade. Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild. 2Kor 4

Så blind tro är bättre än ingen tro alls. Och när din tro visar sig vara fel, ödmjuka dig och ändra uppfattning.

Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där. Fil 3:15
Citera
2023-10-31, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, och han har fel.

Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.« Joh 20:29

Blind tro är bättre än ingen tro alls, när du avfärdar hela eller delar av evangeliet.

Jesus svarade: »Vad jag gör förstår du inte nu, men senare skall du fatta det.« Joh 13:7

Därför gäller det att inte ha en förutfattad mening eller basera teologi på en enda vers, som läran om en odödlig själ. Om något är oklart ska du fortsätta be om att Gud upplyser dig om sanningen. Och sanningen är inte evigt liv på denna jord som Jv menar.

Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade. Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild. 2Kor 4

Så blind tro är bättre än ingen tro alls. Och när din tro visar sig vara fel, ödmjuka dig och ändra uppfattning.

Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där. Fil 3:15

Joh 20:29 handlar väl om att tro på Gud även när man inte har fysiska bevis. Det handlar väl mer om en tro som bygger på övertygelse än en blind tro. Jag tror inte att bibeln förmedlar att vi ska tro blint på Gud eller hans son. Tron bygger väl på kunskap om Gud och Jesus Joh 17:3

"Detta leder till evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus."

Gud har aldrig krävt blind tro av oss. Det är väl något människor kräver av människor.
Senast redigerad av Visheten 2023-10-31 kl. 08:30.
Citera
2023-10-31, 09:38
Medlem
Citat:
Joh 20:29 handlar väl om att tro på Gud även när man inte har fysiska bevis. Det handlar väl mer om en tro som bygger på övertygelse än en blind tro. Jag tror inte att bibeln förmedlar att vi ska tro blint på Gud eller hans son. Tron bygger väl på kunskap om Gud och Jesus Joh 17:3

"Detta leder till evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus."

Gud har aldrig krävt blind tro av oss. Det är väl något människor kräver av människor.
Det man inte har sett gå i uppfyllelse är en blind tro baserat på ett löfte.

Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.«Några fariseer som var tillsammans med honom hörde detta och sade till honom: »Är kanske vi också blinda?« Jesus svarade: »Om ni vore blinda skulle ni vara utan synd. Men nu säger ni att ni ser. Er synd står kvar. Joh 9

Att ha en blind tro är bättre än att vara övertygad om att du har sanningen (1Tim 1:6-7), som Jv hävdar, för när din tro visar sig vara falsk, falsk profetissa, då blir du dömd för att ha ljugit (undervisat) för folk.

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket. Matt 5:19

Jag tror bestämt att du och dina medbrottslingar inte riktigt fattat vad ni sysslar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in