Citat:
Ursprungligen postat av
Visheten
Jag kanske har missat det. Men sa Jesus någon gång att vi måste ha blind tro någonstans i bibeln?
Ja, och han har fel.
Jesus sade till honom: »Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.« Joh 20:29
Blind tro är bättre än ingen tro alls, när du avfärdar hela eller delar av evangeliet.
Jesus svarade: »Vad jag gör förstår du inte nu, men senare skall du fatta det.« Joh 13:7
Därför gäller det att inte ha en förutfattad mening eller basera teologi på en enda vers, som läran om en odödlig själ. Om något är oklart ska du fortsätta be om att Gud upplyser dig om sanningen. Och sanningen är inte evigt liv på denna jord som Jv menar.
Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade. Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild. 2Kor 4
Så blind tro är bättre än ingen tro alls. Och när din tro visar sig vara fel, ödmjuka dig och ändra uppfattning.
Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga. Och har ni en annan mening på någon punkt skall Gud upplysa er även där. Fil 3:15