Jag har lite frågor, som kanske redan besvarats i tråden men inte orkat läsa genom allt.
1. Om en JV-familjs barn behöver en blodtransfusion, så ska det nekas av föräldrarna om jag förstått det rätt ? En JV som jag pratade med sa att det beslutet kan man först ta ställning till när det verkligen händer, vilket jag tolkade som att det inte var givet neka transfusionen.
2. Enligt en filmad föreläsning (kan länka om det efterfrågas) så säger föreläsaren att ingen egentligen vet guds namn och att ordet "Jehova" inte är rätt namn på Gud, hur ställer sig JV till det påståendet?
3. Tänker eller får ens JV tänka självkritiskt till sin tro? Hur är tankarna kring evolutionsteorin och medicinska framsteg, om vi nu enligt JV lever nära domedagen, är då inte medicinska framsteg som botar dödligt sjuka meningslöst enligt JV?
4. Jag har svårt för den oviljan att delta politiskt (rösta, åta sig sådana positioner). Jag menar någon måste ju göra det, och att frisäga sig allt ansvar på så sätt tycker jag är fegt. Det bästa för allas bästa vore ju då om JV istället engagerade sig politiskt, men svaret kommer bli att politik fördärvar ens sinne.
5. Vad är oddsen att en amerikan så långt efter texterna i bibeln skrevs, skulle "knäcka koden" med guds vilja? Guds plan verkar väldigt omständig om han låtit mänskligheten famla i mörker såpass länge, och sen räcker det med att en organisation tolkar om texterna och så är allt löst?
6. Hur ser JV på domstolsväsendet? Respekteras domstolarnas auktoritet? Det finns rykten om att JV tystar ner händelser inom församlingarna som i vanliga samhället hade blivit polisanmälda , och istället utreds av äldsten?
Hoppas någon JV orkar svara mig