Citat:
Ursprungligen postat av
Vasectomater
På Russels tid, så var alla Bibelforskare som de hette då, smorda. Då fanns inte klassystemet den lilla och den stora skaran. På den tiden så liknade Russelläran den ursprungliga kristendomens lära mer än den gör idag, minus hans desperata försök att räkna ut slutet på denna världsordning med hjälp av pyramider osv.
Min släkting är precis som ttsp, vägrar att ta in hårda fakta. Säger att allt är påhitt och lögn av bittra avfällingar. Även ARC är påhitt. Säger att Russels pyramider och 1874 är lögn och när jag hänvisar till deras egna publikationer där det står om detta svart på vitt så blir de arga och säger att vi ska inte prata om andliga saker längre. De måste veta att deras org inte är styrd av Gud utan av mäns personliga åsikter och idéer men de har blivit bekväma i orgens ritualer och sammanhållning att det spelar ingen roll längre. Att mista allt de haft i över 30 år finns inte på kartan, de hoppas nog att Gud ser att de har ett gott och nitiskt hjärta trots allt och har överseende med att dom följt den falska profeten och praktiserat villoläror. Blir ju kanske lite svårt när dom degraderat Gud till en ängel och inte ens tillber Honom. Vi får ju se, jag har inte rätten att döma. Men jag tänker fortsätta att "avvittna" så länge jag (de) lever.
Ttsp kanske är tyst nu för att hans hjärna arbetar hårt med att bortförklara det uppenbara motsägande. Det är så kognitiv dissonans fungerar. Heck, om de kan gå på Russels bortförklaring om en osynlig andra advent utan att tänka hmmmm....vänta lite nu....Så kan de nog rationalisera bort vilken sörja som helst.
Jag kommer ihåg hur säkra de var på att det bara skulle vara jehovas vittnen, som skulle överleva harmagedon, vilken plågsam död vi världsliga skulle få.
Hur fåglar skull picka/hacka ut våra ögon och en hel del andra hemskheter ska vi utsättas för, när jehovas och satans krig börjar.
Inte ens små oskyldiga barn skonas, för de följer föräldrarna.
Bara Jehova vittnen ska klara sig, Jehova ska hålla sin skyddande ande eller hand över dem.
Sen ska djävulen låsas in i 1000 år och under tiden ska de överlevande jehovas vittnen predika som de gör nu, för dem som inte känner till Sanningen, därefter släppas ut igen.
Bara för människorna ska testas om de verkligen älskar Jehova.
Då undrar man ju varför, jo då ska satan släppas ut igen ett tag och alla de som var barn när harmagedon kom och alla de som uppstod ur sina gravar, de ska utsättas för frestelser från satan.
Satan kommer då att få härja fritt ett tag, för att sedan låsas in för alltid
De som intet faller för frestelerna och de jehovas vittnen som överlevde harmagedon, kommer att leva för evigt i paradiset och "föröka sig"