2016-12-22, 22:57
Medlem
Varför tror Jehovas Vittnen att Bibeln är en bok av Gud, istället för någon av alla andra heliga skrifter som finns.

Alltså på vilken grund tror ni på Bibeln som Guds ord?

Vilka indikationer tyder på att Bibeln är en gudomlig bok och inte t.ex. koranen?
Citera
2016-12-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
På Russels tid, så var alla Bibelforskare som de hette då, smorda. Då fanns inte klassystemet den lilla och den stora skaran. På den tiden så liknade Russelläran den ursprungliga kristendomens lära mer än den gör idag, minus hans desperata försök att räkna ut slutet på denna världsordning med hjälp av pyramider osv.

Min släkting är precis som ttsp, vägrar att ta in hårda fakta. Säger att allt är påhitt och lögn av bittra avfällingar. Även ARC är påhitt. Säger att Russels pyramider och 1874 är lögn och när jag hänvisar till deras egna publikationer där det står om detta svart på vitt så blir de arga och säger att vi ska inte prata om andliga saker längre. De måste veta att deras org inte är styrd av Gud utan av mäns personliga åsikter och idéer men de har blivit bekväma i orgens ritualer och sammanhållning att det spelar ingen roll längre. Att mista allt de haft i över 30 år finns inte på kartan, de hoppas nog att Gud ser att de har ett gott och nitiskt hjärta trots allt och har överseende med att dom följt den falska profeten och praktiserat villoläror. Blir ju kanske lite svårt när dom degraderat Gud till en ängel och inte ens tillber Honom. Vi får ju se, jag har inte rätten att döma. Men jag tänker fortsätta att "avvittna" så länge jag (de) lever.

Ttsp kanske är tyst nu för att hans hjärna arbetar hårt med att bortförklara det uppenbara motsägande. Det är så kognitiv dissonans fungerar. Heck, om de kan gå på Russels bortförklaring om en osynlig andra advent utan att tänka hmmmm....vänta lite nu....Så kan de nog rationalisera bort vilken sörja som helst.

Jag kommer ihåg hur säkra de var på att det bara skulle vara jehovas vittnen, som skulle överleva harmagedon, vilken plågsam död vi världsliga skulle få.

Hur fåglar skull picka/hacka ut våra ögon och en hel del andra hemskheter ska vi utsättas för, när jehovas och satans krig börjar.
Inte ens små oskyldiga barn skonas, för de följer föräldrarna.

Bara Jehova vittnen ska klara sig, Jehova ska hålla sin skyddande ande eller hand över dem.

Sen ska djävulen låsas in i 1000 år och under tiden ska de överlevande jehovas vittnen predika som de gör nu, för dem som inte känner till Sanningen, därefter släppas ut igen.
Bara för människorna ska testas om de verkligen älskar Jehova.

Då undrar man ju varför, jo då ska satan släppas ut igen ett tag och alla de som var barn när harmagedon kom och alla de som uppstod ur sina gravar, de ska utsättas för frestelser från satan.

Satan kommer då att få härja fritt ett tag, för att sedan låsas in för alltid
De som intet faller för frestelerna och de jehovas vittnen som överlevde harmagedon, kommer att leva för evigt i paradiset och "föröka sig"
Citera
2016-12-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Varför tror Jehovas Vittnen att Bibeln är en bok av Gud, istället för någon av alla andra heliga skrifter som finns.

Alltså på vilken grund tror ni på Bibeln som Guds ord?

Vilka indikationer tyder på att Bibeln är en gudomlig bok och inte t.ex. koranen?

Det är ett omfattande ämne, du kan ladda ner boken "Vad lär bibeln" från Jehovas vittnen och läsa kapitel två: "Bibeln – en bok från Gud", som tar upp några bevis på detta:

https://download-a.akamaihd.net/file...ks/3a/bh_Z.pdf
Citera
2016-12-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ett omfattande ämne, du kan ladda ner boken "Vad lär bibeln" från Jehovas vittnen och läsa kapitel två: "Bibeln – en bok från Gud", som tar upp några bevis på detta:

Snälla, kan du dra dom bevisen på lämplig tråd? Ska bli kul att se om vi är överens om vad bevis är.
Citera
2016-12-23, 01:43
Medlem
Erik Östs avatar
Ni som läser Vakttornet och Vakna varsågod: Uppenbarelseboken 22:19
Citera
2016-12-23, 02:28
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Men titta där, där har vi sällskapets definition av "att vara inspirerad" på sidan 19;

"5 Dessutom är Bibeln ”inspirerad av Gud”.(2Timoteus 3:16) Vad innebär det? Bibeln själv svarar: ”Människor talade ord från Gud, under det att de drevs av helig ande.” (2Petrus ̊1:21)Man kan illustrera det så här:En affärsman kanske låter en sekreterare skriva ett brev. Brevet innehåller affärsmannens tankar och instruktioner. Därför är det i själva verket hans brev, inte sekreterarens. På liknande sätt innehåller Bibeln Guds budskap, inte ett budskap från de människor som skrev den. Hela Bibeln är alltså ”Guds ord”. (1 Thessalonikerna 2:13)"

Och eftersom styrande kretsen inte är inspirerade enligt deras egna bekännelse så är dom alltså inte heller drivna av helig ande. Boom!
Citera
2016-12-23, 10:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
"Förståelsen" av 1914 års generation har ändrats ca 6-8 ggr under årens lopp, alltefter att tiden löper ut det gamla ljuset. Från början var det att du kunde ha fötts år 1914 och tillhört generationen, dvs du var ett komplett ovetandes och dreglande spädbarn. Sen kröp det sakta men säkert upp i åldrarna.
Jag har sagt det förut, men det kan liknas vid iOS ständiga uppdateringar. "Vi har fixat problemen nu."

Jag växte upp med att "den här världsordningen kommer försvinna om mindre än 5-10 år, det finns inga tvivel om saken."

Måste rätta mig själv här; Jag menade så klart att från början så sades det att 1914 års generation var de som var gamla nog att förstå händelserna när de uppdagades. De var väl typ runt 15 bast åtminstone. På slutet sen så blev det nog att vara ett nyfött spädbarn.

Denna generationsfrågan ÄR krånglig, jag tror dom gjort så med flit så att man inte SKA fatta. De förlitar sig på att vittnena tror till 110% på G.O.D att de inte behöver förstå allt, bara veta att de är i goda händer.
Citera
2016-12-25, 00:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Vill ta tillfället i akt och önska alla exvittnen, världsliga människor OCH Jehovas vittnen en riktigt God Jul!

Kolosserna 2:16, 17; Låt därför ingen döma er angående mat och dryck eller med avseende på en högtid eller en nymånefest eller en sabbat, dessa ting är nämligen en skugga av de ting som skall komma, men verkligheten tillhör Kristus.
Citera
2016-12-25, 00:58
Medlem
CrazyPriests avatar
En sak har jag aldrig fattat med jehovas vittnen oavsett vad andra har sagt hittills, om jehovas vittnen verkligen är sanningen varför är då sååå vanligt att vittnena känner oftast dåligt samvete för att de inte gör tillräckligt, i synnerhet om det enligt vittnena själva inte är tänkt så?
MIn personliga uppfattning är att det är helt fel!
Citera
2016-12-25, 04:37
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag aldrig fattat med jehovas vittnen oavsett vad andra har sagt hittills, om jehovas vittnen verkligen är sanningen varför är då sååå vanligt att vittnena känner oftast dåligt samvete för att de inte gör tillräckligt, i synnerhet om det enligt vittnena själva inte är tänkt så?
MIn personliga uppfattning är att det är helt fel!

Därför att deras frälsning är arbetsbaserad.
Därför att de vet inte vad nåder betyder, de har inte ens det ordet i sin översättning. De fattar inte det där med fri gåva utav kärlek.
Därför att de inte har bjudit in Jesus i sina hjärtan utan har en karriär inom sin religion där du strävar efter att klättra uppåt.
Citera
2016-12-25, 10:10
Medlem
Hela deras tro är uppbyggt på bibelcitat. Eftersom bibeln inte är komplett, vissa delar valdes ju bort helt enkelt, när bibeln skull sammanställas.

Det kan ju vara mängder med information som inte finns med. Undrar hur de styrande förklarar det.

http://www.bibelfokus.se/qa/q66
Senast redigerad av Undrande1967 2016-12-25 kl. 10:16.
Citera
2016-12-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
En sak har jag märkt bland vittnena, om jag avsäger mig mina bibelstudium med de helt och hållet för att jag är missnöjd med nånting, kanske nåt bemötande jag har fått eller nåt annat(har dock aldrig sagt just det till de), så ifrågasätter de det aldrig utan säger att jag får som jag vill.
Typ det är som att jehovas vittnena inte bryr sig om att nån bibelstudium faller, att de inte ens vill undra varför utan bara godkänner mitt beslut på en gång utan att ifrågasätta det :S.
har avslutat mitt bibelstudium en gång med min förra studieledare men återupptog studiumet nån månad senare och nu min senaste avslutade jag det och återupptog det nyligen.

Men det är klart det är kanske så att vittnena låter mig gå så lätt är i och med min fria vilja.

Jag tänker om ett döpt jehovas vittne tar avstånd(säger till i församlingen) att denna inte längre är ett jehovas vittne, kommer äldstebröder som pratar eller läst personens avståndstagarbrev låta honom gå utan att ifrågasätta, så som jag nämner att det sker när jag har avslutat mina bibelstudium som odöpt?

Om din studieledare tycker att du är besvärlig och har obekväma frågor, så kommer han/hon tycka att det är skönt om du slutar. De flesta studier avbryts innan dop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in