2016-12-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan du inte själv räkna ut att det finns fler alternativ så tänker jag faktiskt inte hjälpa dig.

Ok.
Citera
2016-12-21, 22:50
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok.

Vad var det du sa nu i inlägg 4088 om att inte vara så "fåordig"...?
Citera
2016-12-21, 23:18
Medlem
Vasectomaters avatar
“It is not persecution for an informed person to expose a certain religion as being false.”
(WT 11/15/63, p. 688)

“Contrary to what some may think, it is not unkind and unloving to lay bare falsehood and corruption.” (WT 3/1/66, p.132)

"Any organization that claims to be the way of salvation should be willing to submit to scrutiny and criticism.” (Awake 8/22/84, p. 28)

Citera
2016-12-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Principen är densamma, att man kan/vill inte tvinga någon människa på grund av att den fria viljan är bland den mest centrala viktiga frågan i bibeln, om inte den viktigaste, människor skapades till Guds avbild, med en fri vilja. Och på grund av den fria viljan så valde Adam och Eva att gå emot Gud, och på grund av den fria viljan så var Gud tvungen att släppa dom och inte tvinga dom att göra något mot deras vilja. En stor och viktig fråga alltså.

Jehovas vittnen har fått uppdraget att predika/förkunna om dom goda nyheterna, men även att varna för framtiden. Om människor inte vill lyssna så kan vi inte tvinga dom, det finns ingen mening med att människor blir Jehovas vittnen mot sin egen vilja, det är värdelöst. Detsamma gäller för döpta Jehovas vittnen, men man vill självklart inte släppa någon broder eller syster utan att man försöker hjälpa och övertala att vända om, speciellt om det handlar om nära familj, så det handlar inte om att "ifrågasätta" vad en person vill. Om den döpta personen har bestämt sig, så kan Jehovas vittnen inte göra något, och man måste släppa denne.

Att avfällingar och motståndare ofta angriper och påstår att Jehova vittnen tvingar människor, är en skymf för hur allvarligt Jehovas vittnen ser på alla människors fria vilja.

Jag har skrivit det förut. När jag studerade i några omgångar för många år sedan. Tror sista gången var 1993.
Då predikades " de goda nyheterna" komma snart.

Det sades att de som såg vad som hände år 1914, de skulle inte hinna dö ut. Utan vi levde i ändens tid.
De visade bibelcitat som bevisade att det stämde. Jag har även fått förklarat hur det räknats ut (fast det har jag glömt)

Hur förklarar ni det nu? Vad säger ni som bevisar att vi lever i ändens tid och vad svarar ni om, t ex jag undrar vad som hände år 1914? Det var ju ett så viktigt år.
Citera
2016-12-22, 00:01
Medlem
KortStubins avatar
Diskussioner om pedofili inom JW är off-topic i den här tråden. Vill man fortsatta dessa diskussioner så finns det en avsedd tråd för detta:

(FB) Granskningarna om pedofilskandalerna inom Jehovas vittnens organisation/MOD

Flera inlägg(antal ej fastställt) som rör pedofili från den här tråden kommer att flyttas dit.

/Moderator
Citera
2016-12-22, 01:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag har skrivit det förut. När jag studerade i några omgångar för många år sedan. Tror sista gången var 1993.
Då predikades " de goda nyheterna" komma snart.

Det sades att de som såg vad som hände år 1914, de skulle inte hinna dö ut. Utan vi levde i ändens tid.
De visade bibelcitat som bevisade att det stämde. Jag har även fått förklarat hur det räknats ut (fast det har jag glömt)

Hur förklarar ni det nu? Vad säger ni som bevisar att vi lever i ändens tid och vad svarar ni om, t ex jag undrar vad som hände år 1914? Det var ju ett så viktigt år.

De gör allt för att kringgå ämnet, likt ttsp sätt att "diskutera" här och de mumlar nåt om "samtida generationen". Det nya ljusets förklaring på varför Harma inte kom innan 1994 trots allt och nåt som de flesta vittnen själva inte fattar förklaringen på. För det är trots allt helt obegripligt.

De tar Fred Franz, forne VT presidenten, som ett ledande exempel på 1914 års smorda generation som visst inte ska dö ut innan slutet på denna världsordning (fniss) Men eftersom han och alla andra smorda som personligen upplevde år 1914 faktiskt visst råkade dö ut totalt utan Harma i sikte så förklarar de nu att de smorda som levde "samtidigt" som Franz ingår i samma generation som han så länge de blev smorda innan år 1992, då Franz dog,(1893-1992) även om de själva föddes tex 80 år efter hans födelse.
Mao, de har totalt slaktat definitionen på vad ordet generation innebär, det trots att första kapitlet i Matteus är väldigt tydlig med vad en generation är.

Detta är alltså en sista-minuten-panik-förklaring så att de undrande vittnena skulle få sina frågetecken tillfredsställande. Vilket inte lyckades direkt utan skapade mer frågetecken, men är du ett hjärntvättat vittne/robot så kan det vara tillfredsställande nog. Jehova fixar allt till slut ändå och ja, vi använder ju endast 10% av vår hjärnkapacitet ändå (tala för er själva) så det är väl inte så förunderligt att vi inte riktigt hajar detta.

Det kommer nog nytt ljus om detta igen inom sinom tid men detta är de senaste oinspirerade men ändå mirakulöst andevägledda kaksmulorna styrande kretsen har slängt ut till sina lojala följare tills vidare.

Lägg väl märke till att Jesus inte pratade om nån "samtidig" generation, inte heller använde han sig av pekpinne eller diagram när han satt där på Olivberget.

Det går inte att polera en hög med skit men det går utmärkt att rulla den i glitter.
Citera
2016-12-22, 03:06
Medlem
Vasectomaters avatar
Vill tillägga om detta med "generationen/samtida generationen". Det hette ju och heter än idag att 1914 års generation var de som såg och förstod tecknen på händelserna.

Vilket ju är en ren lögn. År 1914 trodde dom ju att Jesus redan anlänt år 1874 och de blev både förvånade och besvikna då de inte blev uppryckta år 1914, då den stora vedermödan skulle börja och alla de världsliga regeringarna, kungadömen och falska religioner skulle utplånas. De blev även förlöjligade i dåtidens media då det föll sig så platt.
Så dom förstod ju inte alls tecknen av 1914 händelser. Franz som döptes år 1913, säkert i brådska, satt väl som en fågelholk året därefter. Kanske 1975 var payback? Skämt åsido, ttsp, du ser alltså inte det felaktiga i detta?
Citera
2016-12-22, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
De gör allt för att kringgå ämnet, likt ttsp sätt att "diskutera" här och de mumlar nåt om "samtida generationen". Det nya ljusets förklaring på varför Harma inte kom innan 1994 trots allt och nåt som de flesta vittnen själva inte fattar förklaringen på. För det är trots allt helt obegripligt.

De tar Fred Franz, forne VT presidenten, som ett ledande exempel på 1914 års smorda generation som visst inte ska dö ut innan slutet på denna världsordning (fniss) Men eftersom han och alla andra smorda som personligen upplevde år 1914 faktiskt visst råkade dö ut totalt utan Harma i sikte så förklarar de nu att de smorda som levde "samtidigt" som Franz ingår i samma generation som han så länge de blev smorda innan år 1992, då Franz dog,(1893-1992) även om de själva föddes tex 80 år efter hans födelse.
Mao, de har totalt slaktat definitionen på vad ordet generation innebär, det trots att första kapitlet i Matteus är väldigt tydlig med vad en generation är.

Detta är alltså en sista-minuten-panik-förklaring så att de undrande vittnena skulle få sina frågetecken tillfredsställande. Vilket inte lyckades direkt utan skapade mer frågetecken, men är du ett hjärntvättat vittne/robot så kan det vara tillfredsställande nog. Jehova fixar allt till slut ändå och ja, vi använder ju endast 10% av vår hjärnkapacitet ändå (tala för er själva) så det är väl inte så förunderligt att vi inte riktigt hajar detta.

Det kommer nog nytt ljus om detta igen inom sinom tid men detta är de senaste oinspirerade men ändå mirakulöst andevägledda kaksmulorna styrande kretsen har slängt ut till sina lojala följare tills vidare.

Lägg väl märke till att Jesus inte pratade om nån "samtidig" generation, inte heller använde han sig av pekpinne eller diagram när han satt där på Olivberget.

Det går inte att polera en hög med skit men det går utmärkt att rulla den i glitter.

Det är väldigt lustigt att inte ttsp svarar. Han har brukar kräva att andra svarar honom.

Det där med generation hade nog mjukats upp eller ändrats när jag studerade.
De jag studerade med, pratade om hur ung man kan vara och ändå medveten om vad som händer omkring oss, som att det kunde vara ett barn på kanske 5 år som såg krigsutbrottet år 1914.
Citera
2016-12-22, 09:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det är väldigt lustigt att inte ttsp svarar. Han har brukar kräva att andra svarar honom.

Det där med generation hade nog mjukats upp eller ändrats när jag studerade.
De jag studerade med, pratade om hur ung man kan vara och ändå medveten om vad som händer omkring oss, som att det kunde vara ett barn på kanske 5 år som såg krigsutbrottet år 1914.

"Förståelsen" av 1914 års generation har ändrats ca 6-8 ggr under årens lopp, alltefter att tiden löper ut det gamla ljuset. Från början var det att du kunde ha fötts år 1914 och tillhört generationen, dvs du var ett komplett ovetandes och dreglande spädbarn. Sen kröp det sakta men säkert upp i åldrarna.
Jag har sagt det förut, men det kan liknas vid iOS ständiga uppdateringar. "Vi har fixat problemen nu."

Jag växte upp med att "den här världsordningen kommer försvinna om mindre än 5-10 år, det finns inga tvivel om saken."
Citera
2016-12-22, 09:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Här är en pdf från orgens rättsliga avdelning, en handbok för amerikanska JV föräldrar som ligger i vårdnadstvist om sina barn;

http://jwchildcustody.com/files/cu_childcustody.pdf

Den förbereder föräldern på de frågor som kommer att ställas och ger de svar som bör ges för att framställa orgen i bästa ljus och få icke-JV föräldern att se ut som våldsam, farlig och religiöst intolerant. Helt otroligt!

Läste tex på sidan 43, hur föräldern kan coacha sitt barn att svara;

"EVIDENCE OF YOUNG PEOPLE :
This can be used to show that they are normal. Identify and interview young people from local congregations who have been raised as Jehovah's Witnesses and, in the eyes of the presiding overseer, are spiritually minded but also enjoy the normal healthy things that young people do. They don't have to be competitive to enjoy sports.
Be careful that they don't get the impression that they are in a demonstration at the circuit assembly, when they would show that the first things in life are service and going to the Kingdom Hall. Show hobbies, crafts, social activity, sports, and especially plans for the future. Be careful they don't all say that they are going to be pioneers.
Plans can be trade, getting married and having children, journalism, and all kinds of other things.
Maybe you can show an interest in art and the theater.
They must be clean, moral, honest, but with the interests that you would expect from other young people."

Vad i helv...? Så som ett vittnesbarn någonsin skulle få engagera sig i konst, teater eller sport(!!!) av alla dessa hobbyn som räknas upp! Planera för framtiden?? Harmageddon står inför dörren, utbildning och några som helst planer i denna världsordning är bortslösad tid som bör spenderas ute i tjänsten!

Preparation for psychological or psychiatric evaluation, p.55;

"6. You may be asked questions about your refusal to take blood or blood products.You may be questioned about whether you would permit your child to die because of your refusal to consent to a blood transfusion. Rather than just explaining your hope in your child's resurrection in God's new world and deemphasizing the importance of your child's life in this system, show a balanced view and state in positive terms the medical steps that you would take to assure the child had the best possible medical treatment available. Be prepared to discuss with the evaluator specific alternative medical treatments which would be available to the child if some doctor was of the opinion that blood was needed.
You do not want to give the impression that your religion requires you to allow your child to die should a medical emergency arise."

Men samtidigt skryter de i tex Vakna! 22 Maj, 1994, med en mängd barn som pryder framsidan som alla dog för att dom "satte Jehova först" och vägrade blodstransfusioner!! Tusentals barn har satt livet till tack vare deras feltolkning av Bibeln. Och åter tusentals barn har mist sina föräldrar när de vägrar blod.

En intressant manual som ger en en intim inblick i hur manipulativa orgens advokater verkligen är. Här kan vi snacka om att förvrida verkligheten.
Citera
2016-12-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Vill tillägga om detta med "generationen/samtida generationen". Det hette ju och heter än idag att 1914 års generation var de som såg och förstod tecknen på händelserna.

Vilket ju är en ren lögn. År 1914 trodde dom ju att Jesus redan anlänt år 1874 och de blev både förvånade och besvikna då de inte blev uppryckta år 1914, då den stora vedermödan skulle börja och alla de världsliga regeringarna, kungadömen och falska religioner skulle utplånas. De blev även förlöjligade i dåtidens media då det föll sig så platt.
Så dom förstod ju inte alls tecknen av 1914 händelser. Franz som döptes år 1913, säkert i brådska, satt väl som en fågelholk året därefter. Kanske 1975 var payback? Skämt åsido, ttsp, du ser alltså inte det felaktiga i detta?

De jag studerade sa att det var generationen överhuvudtaget, alltså inte de smorda och åldern hade sjunkit.
Så ett barn som var liten då, såg och förstod, skulle inte hinna dö.

Jag tycker synd om dem som är kvar, som egentligen hade velat lämna, men har familj, släkt och alla sina vänner.
Citera
2016-12-22, 18:41
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
De jag studerade sa att det var generationen överhuvudtaget, alltså inte de smorda och åldern hade sjunkit.
Så ett barn som var liten då, såg och förstod, skulle inte hinna dö.

Jag tycker synd om dem som är kvar, som egentligen hade velat lämna, men har familj, släkt och alla sina vänner.

På Russels tid, så var alla Bibelforskare som de hette då, smorda. Då fanns inte klassystemet den lilla och den stora skaran. På den tiden så liknade Russelläran den ursprungliga kristendomens lära mer än den gör idag, minus hans desperata försök att räkna ut slutet på denna världsordning med hjälp av pyramider osv.

Min släkting är precis som ttsp, vägrar att ta in hårda fakta. Säger att allt är påhitt och lögn av bittra avfällingar. Även ARC är påhitt. Säger att Russels pyramider och 1874 är lögn och när jag hänvisar till deras egna publikationer där det står om detta svart på vitt så blir de arga och säger att vi ska inte prata om andliga saker längre. De måste veta att deras org inte är styrd av Gud utan av mäns personliga åsikter och idéer men de har blivit bekväma i orgens ritualer och sammanhållning att det spelar ingen roll längre. Att mista allt de haft i över 30 år finns inte på kartan, de hoppas nog att Gud ser att de har ett gott och nitiskt hjärta trots allt och har överseende med att dom följt den falska profeten och praktiserat villoläror. Blir ju kanske lite svårt när dom degraderat Gud till en ängel och inte ens tillber Honom. Vi får ju se, jag har inte rätten att döma. Men jag tänker fortsätta att "avvittna" så länge jag (de) lever.

Ttsp kanske är tyst nu för att hans hjärna arbetar hårt med att bortförklara det uppenbara motsägande. Det är så kognitiv dissonans fungerar. Heck, om de kan gå på Russels bortförklaring om en osynlig andra advent utan att tänka hmmmm....vänta lite nu....Så kan de nog rationalisera bort vilken sörja som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in