Citat:
Jesus svar:
Du citerar Moses i sitt tal till israeliterna där de uppmanades till att hålla Guds bud, stadgar och rätter:
Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.
Dessa äro förbundets ord, det förbunds som HERREN bjöd Mose att sluta med Israels barn i Moabs land, ett annat förbund än det som han hade slutit med dem på Horeb. (Deuteronomium 29:1)
Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem. (Deuteronomium 30:15-20)Skriftstället har alltså ingenting att göra med att man skulle göra vad som helst för att få överleva. Israeliterna uppmanades snarare till att välja livet genom att de skulle hålla Guds lagar och regler.
Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.
Matteus 12
[3] Han svarade: »Har ni inte läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga? [4] Han gick in i Guds hus, och de åt upp skådebröden, som varken han eller hans män hade lov att äta, utan bara prästerna. [5] Eller har ni inte läst i lagen att prästerna i templet på sabbaten bryter mot sabbaten utan att bli skyldiga till något brott? [6] Men jag säger er: här finns det som är större än templet. [7] Om ni förstod vad som menas med Barmhärtighet vill jag se och inte offer, så skulle ni inte döma oskyldiga. [8] Ty Människosonen är herre över sabbaten.«
Alltså är det tillåtet att bryta mot lagen för att rädda liv. Ingen ska behöva offra sitt liv för en regel. Barmhärtighet och att verka i kärlek är viktigare.
Mer kritik mot sekten från självaste Jesus:
Matteus 23
Verop
[13] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.
Bara 144000 kommer till himlen? I call BS!
Matteus 23
[15] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.
Det ni kallar den världsvida predikoverksamheten leder direkt till helvetet!
Ni blinda ledare, som silar blod men sväljer blodproppar!
Matteus 23
[29] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar!