2025-02-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Du citerar Moses i sitt tal till israeliterna där de uppmanades till att hålla Guds bud, stadgar och rätter:
Dessa äro förbundets ord, det förbunds som HERREN bjöd Mose att sluta med Israels barn i Moabs land, ett annat förbund än det som han hade slutit med dem på Horeb. (Deuteronomium 29:1)
Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är, döden och vad ont är, då jag nu i dag bjuder dig att älska HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i det land dit du nu kommer, för att taga det i besittning. Men om ditt hjärta vänder sig bort och du icke vill höra, om du låter förföra dig, så att du tillbeder andra gudar och tjänar dem, så förkunnar jag eder i dag att I förvisso skolen förgås. I skolen då icke länge leva i det land dit du nu drager över Jordan, för att komma och taga det i besittning. Jag tager i dag himmel och jord till vittnen mot eder, att jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande mån leva, i det att du älskar HERREN, din Gud, och hör hans röst och håller dig till honom; ty detta betyder för dig liv och lång levnad, så att du får bo i det land som HERREN med ed har lovat dina fäder, Abraham, Isak och Jakob, att giva dem. (Deuteronomium 30:15-20)
Skriftstället har alltså ingenting att göra med att man skulle göra vad som helst för att få överleva. Israeliterna uppmanades snarare till att välja livet genom att de skulle hålla Guds lagar och regler.

Bibeln uttalar sig inte om blodtransfusioner. Det man däremot kan göra är att ta reda på varför det inte är tillåtet att förtära blod och därigenom kanske få en viss uppfattning i frågan.
Jesus svar:

Matteus 12
[3] Han svarade: »Har ni inte läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga? [4] Han gick in i Guds hus, och de åt upp skådebröden, som varken han eller hans män hade lov att äta, utan bara prästerna. [5] Eller har ni inte läst i lagen att prästerna i templet på sabbaten bryter mot sabbaten utan att bli skyldiga till något brott? [6] Men jag säger er: här finns det som är större än templet. [7] Om ni förstod vad som menas med Barmhärtighet vill jag se och inte offer, så skulle ni inte döma oskyldiga. [8] Ty Människosonen är herre över sabbaten.«

Alltså är det tillåtet att bryta mot lagen för att rädda liv. Ingen ska behöva offra sitt liv för en regel. Barmhärtighet och att verka i kärlek är viktigare.

Mer kritik mot sekten från självaste Jesus:

Matteus 23
Verop
[13] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som stänger till himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma dit in släpper ni inte in.

Bara 144000 kommer till himlen? I call BS!

Matteus 23
[15] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som far över land och hav för att vinna en enda proselyt, och när någon har blivit det gör ni honom till ett helvetets barn, dubbelt värre än ni själva.

Det ni kallar den världsvida predikoverksamheten leder direkt till helvetet!

Ni blinda ledare, som silar blod men sväljer blodproppar!

Matteus 23
[29] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som reser monument över profeterna och smyckar de rättfärdigas gravstenar!
Citera
2025-02-22, 12:29
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Sådana djur har koagulerat blod i sig och kunde därför inte dräneras ordentligt. I skriftstället framkommer inte anledningen till att man tilläts äta sådana djur såvida man följde renhetsreglerna. Olika bibelkommentatorer spekulerar i att det har att göra med överlevnad eller oaktsamhet. Oavsett vad avsåg dessa fall undantag och vers 14 är tydlig med vad som annars gäller.

Men det var inget dödsstraff på det och man var ren och fin igen inför Gud efter bara några timmar.

Detta kan ha varit för folk som var ute i vildmarken och inte hade nog med mat med sig, dvs för att rädda sina liv. Nåd före offer. Mercy before sacrifice. Eller så var det bara för att, dvs om självdöda djur var den enda mat man hade tillgång till som fattig.
Lagen låter orubblig tills den inte gör det längre. Att upprätthålla liv är viktigare än att följa lagen, det vet varenda ortodoxa jude idag också. Att upprätthålla livet med liv (blodtransfusion) är helt i linje med Guds vilja så länge man inte äter och förtär blod för skojs skull.
Citera
2025-02-24, 19:47
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus svar:

Matteus 12
[3] Han svarade: »Har ni inte läst vad David gjorde när han och hans män blev hungriga? [4] Han gick in i Guds hus, och de åt upp skådebröden, som varken han eller hans män hade lov att äta, utan bara prästerna. [5] Eller har ni inte läst i lagen att prästerna i templet på sabbaten bryter mot sabbaten utan att bli skyldiga till något brott? [6] Men jag säger er: här finns det som är större än templet. [7] Om ni förstod vad som menas med Barmhärtighet vill jag se och inte offer, så skulle ni inte döma oskyldiga. [8] Ty Människosonen är herre över sabbaten.«

Alltså är det tillåtet att bryta mot lagen för att rädda liv. Ingen ska behöva offra sitt liv för en regel. Barmhärtighet och att verka i kärlek är viktigare.
Jesus och hans lärjungar blev anklagade av fariséerna för att bryta mot lagen:
Vid den tiden tog Jesus på sabbaten vägen genom ett sädesfält; och hans lärjungar blevo hungriga och begynte rycka av ax och äta. När fariséerna sågo detta, sade de till honom: »Se, dina lärjungar göra vad som icke är lovligt att göra på en sabbat.» (Matteusevangeliet 12:1-2)
Som du visade, gav Jesus exempel ur skriften där anvisningar inte följts in absurdum:
Han svarade dem: »Haven I icke läst vad David gjorde, när han och de som följde honom blevo hungriga: huru han då gick in i Guds hus, och huru de åto skådebröden, fastän det ju varken för honom eller för dem som följde honom var lovligt att äta sådant bröd, utan allenast för prästerna? (12:3-4)
Vad "skådebröden" var för något står att läsa om i Leviticus:
Och du skall taga fint mjöl och därav baka tolv kakor; var kaka skall innehålla två tiondedels efa. Och du skall lägga upp dem i två rader, sex i var rad, på det gyllene bordet inför HERRENS ansikte. Och på vardera raden skall du lägga ren rökelse, för att denna må utgöra själva altaroffret av bröden, ett eldsoffer åt HERREN. Sabbatsdag efter sabbatsdag skall man beständigt lägga upp dem inför HERRENS ansikte: en gärd av Israels barn, till ett evigt förbund. De skola tillhöra Aron och hans söner och skola ätas av dem på en helig plats, ty de äro högheliga och äro hans evärdliga rätt av HERRENS eldsoffer. (Leviticus 24:5-9)
Skådebröden skulle alltså ätas av de levitiska prästerna. I fallet med David och hans män, som åt av dessa bröd, står det:
Och David kom till prästen Ahimelek i Nob. Men Ahimelek blev förskräckt, när han fick se David, och frågade honom: »Varför kommer du ensam och har ingen med dig?» David svarade prästen Ahimelek: »Konungen har givit mig ett uppdrag, men han sade till mig: 'Ingen får veta något om det uppdrag vari jag sänder dig, och som jag har givit dig.' Och mina män har jag visat till det och det stället. Giv mig nu vad du har till hands, fem bröd eller vad som kan finnas.» Prästen svarade David och sade »Vanligt bröd har jag icke till hands; allenast heligt bröd finnes -- om eljest dina män hava avhållit sig från kvinnor.» David svarade prästen och sade till honom: »Ja, sannerligen, kvinnor hava på sista tiden varit skilda från oss; när jag drog åstad, voro ock mina mäns tillhörigheter heliga. Därför, om också vårt förehavande är av helt vanligt slag, är det dock i dag heligt, vad våra tillhörigheter angår.» Då gav prästen honom av det heliga; ty där fanns icke något annat bröd än skådebröden, som hade legat inför HERRENS ansikte, men som man hade burit undan, för att lägga fram nybakat bröd samma dag det gamla togs bort. (Första Samuelsboken 21:1-6)
Av allt att döma var det okej för Ahimelek att ge bort skådebröden även om de var ämnade till att ätas av honom och de andra prästerna.

Gällande att bryta mot lagen om blodförtäring står det även:
Emellertid slogo de filistéerna på den dagen och förföljde dem från Mikmas till Ajalon. Och folket var mycket uttröttat. Därför kastade sig folket över bytet och tog får, oxar och kalvar och slaktade dem på marken; och folket åt sedan köttet med blodet i. När man berättade detta för Saul och sade: »Se, folket syndar mot HERREN genom att äta kött med blodet i», utropade han: »I haven handlat brottsligt. Vältren nu fram till mig en stor sten.» Och Saul sade vidare: »Gån ut bland folket och sägen till dem 'Var och en före fram till mig sin oxe och sitt får, och slakten dem här och äten; synden icke mot HERREN genom att äta köttet med blodet i.'» Då förde allt folket, var och en med egen hand, om natten fram sina oxar och slaktade dem där. (Första Samuelsboken 14:31-34)
Trots att israeliterna var mycket uttröttade efter striderna mot filistéerna ansågs det fortfarande vara en allvarlig synd och ett brott mot lagen att käka kött med blod i. Det framkommer ingenting om att de blev straffade så därmed låter det rimligt att slaktoffren godkändes och synderna förläts.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Detta kan ha varit för folk som var ute i vildmarken och inte hade nog med mat med sig, dvs för att rädda sina liv. Nåd före offer. Mercy before sacrifice. Eller så var det bara för att, dvs om självdöda djur var den enda mat man hade tillgång till som fattig.
En del bibelkommentatorer spekulerar just i att denna lag är till för de som inte har något annat val än att käka dessa djur.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Lagen låter orubblig tills den inte gör det längre. Att upprätthålla liv är viktigare än att följa lagen,
Det får mig att tänka på de tre männen i den brinnande ugnen, Sadrak, Mesak och Abed-Nego. Borde de alltså ha dyrkat Nebukadnessars falska gudar och den gyllene bildstoden som han lät resa?
Citera
2025-03-17, 23:35
Medlem
Har man kista eller urna på begravningar i Jehovas Vittnen eller de har aldrig det?
Citera
2025-03-22, 16:10
Medlem
TOMATJI104s avatar
En familj på byn får besök av andra familjer där männen & kvinnor har knälånga rockar olika färger märken men alla unga flickor har alla vita benstrumpor och nån liten huvudbonad liten hatt är det nån variant på Knutby eller nått sånt?
(gossarna ser normala ut och tillåts vara långhåriga)
Dom är annars trevliga men verkar hellst umgås med varandra.
Nått bönemääöte som går runt per familjernamormoner , Jehova eller?
Senast redigerad av TOMATJI104 2025-03-22 kl. 16:25.
Citera
2025-03-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOMATJI104
En familj på byn får besök av andra familjer där männen & kvinnor har knälånga rockar olika färger märken men alla unga flickor har alla vita benstrumpor och nån liten huvudbonad liten hatt är det nån variant på Knutby eller nått sånt?
(gossarna ser normala ut och tillåts vara långhåriga)
Dom är annars trevliga men verkar hellst umgås med varandra.
Nått bönemääöte som går runt per familjernamormoner , Jehova eller?

Det låter inte som Jehovas vittnen.
Citera
2025-03-22, 16:57
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednation
Hej!

Jag är kristen "protestant" och jag har ett par frågor till er som är Jehovas Vittnen.

Fråga 1: Enligt Tommies kristendomsmatris hävdas att Jehovas Vittnen tror att bara 144.000 kommer till himlen och att resten skall brinna. Ledsen att säga, men då kommer alla dagens Jehovas Vittnen brinna för under era 100 år så har ni nog fyllt alla platser i himlen. Hur ser ni på den saken?

Fråga 2: Hur många gånger har jorden gått under enligt er tro? Jag minns att förr, då sprang ni runt och knacka på dörrar och berättade om att jorden går under m.m.
Ett gäng Jehovas på min fars tid gick många gånger till en kulle där dom skulle komma till himlen för att jorden går under. Ni har en riktigt skruvad tro som är påhittad, ni måste också vara hjärntvättade för att tro att jorden går under hela tiden. Hur ser ni på allt det här idag, skäms ni inte att hela tiden ha fel? Vill höra era åsikter kring detta och endast av Jehovas medlemmar!
Hälsningar
rednation
1. vad jag vet så är det aldrig uttalat NÄR Jorden skall gå under?
2. är du kristen? Jesus kommer ju snart tillbaka till Jorden? Det har man sagt nu i tvåtusen år och ingen har sett röken av honom? Om du inte är kristen så borde du ju kritisera den typen påståenden också?
------------
Det finns miljontals Jehovas vittnen, men de flesta av dem förväntas inte komma till himlen. De tror istället att de ska leva för evigt i ett paradis på jorden, medan de 144 000 utvalda regerar från himlen tillsammans med Gud och Jesus. Detta gäller väl de kristna också då det står i Uppenbarelseboken
Citera
2025-03-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det låter inte som Jehovas vittnen.

Nej, det är säkert inga Jehovas vittnen.
Citera
2025-04-05, 22:18
Medlem
Någon som har varit med på JV begravning? Hur var det?
Citera
2025-04-05, 22:26
Medlem
Gosifs avatar
Det enda som Jehovas vittnen egentligen är vettiga med är att dom inte firar jul. För julen är från början en hednisk tradition med bocken som kom på besök och innan bocken var det nåt annat.

Ingen vet exakt när Jesus föddes men Jehovas Vittnen lever och lär som hur man gjorde på Jesus tid. Alltså utan julgran, tomte och julklappar.

Likadant med påsken då det är var skördetid på den tiden det firades.
Senast redigerad av Gosif 2025-04-05 kl. 22:29.
Citera
2025-04-06, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. vad jag vet så är det aldrig uttalat NÄR Jorden skall gå under?
2. är du kristen? Jesus kommer ju snart tillbaka till Jorden? Det har man sagt nu i tvåtusen år och ingen har sett röken av honom? Om du inte är kristen så borde du ju kritisera den typen påståenden också?
------------
Det finns miljontals Jehovas vittnen, men de flesta av dem förväntas inte komma till himlen. De tror istället att de ska leva för evigt i ett paradis på jorden, medan de 144 000 utvalda regerar från himlen tillsammans med Gud och Jesus. Detta gäller väl de kristna också då det står i Uppenbarelseboken
Ingen kommer att leva för evigt på jorden. Vårt hemland är himlen.

Filipperbrevet 3
[20] Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus.

Kroppen av kött är förgänglig och kan inte leva för evigt.

1 Korinthierbrevet 15
[50] Men det vill jag ha sagt, bröder: kött och blod kan inte ärva Guds rike, och det förgängliga kan inte ärva oförgänglighet (= inte ärva odödlighet/evigt liv).

På den nya jorden blir människor gamla som träd.

Jesaja 65
[19] Jag skall jubla över Jerusalem
och glädjas över mitt folk.
Där skall inte mer höras gråt och klagan,
[20] där skall aldrig mer ske att spädbarn dör
eller att gamla inte får leva sin tid ut.
Den dör ung som dör hundraårig,
den som inte blir hundra anses förbannad.
[21] De skall bygga hus och bo i dem,
odla vingårdar och äta deras frukt.
[22] Det de byggt skall inte bebos av andra,
det de odlat inte ätas av andra.
Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,
mina utvalda får njuta frukten av sin möda

De kan dö när de är mindre än hundra år gamla, och de som lever längre blir gamla som träd, dvs några hundra år till tusen år gamla. Frågor på det?
Citera
2025-04-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det enda som Jehovas vittnen egentligen är vettiga med är att dom inte firar jul. För julen är från början en hednisk tradition med bocken som kom på besök och innan bocken var det nåt annat.

Ingen vet exakt när Jesus föddes men Jehovas Vittnen lever och lär som hur man gjorde på Jesus tid. Alltså utan julgran, tomte och julklappar.

Likadant med påsken då det är var skördetid på den tiden det firades.

Ja, det finns många hedniska traditioner som Jehovas vittnen inte firar, men påsken kommer faktiskt från bibeln, och är ett påbud från Jesus, att minnas hans död:

"Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: »Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig.« Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:19-20 Bibel2000)

Fast då handlar det inte om harar och ägg, som är ett hedniskt påfund för symboler på fertilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in