Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime

De tror väl på vad som står i Uppenbarelseboken 21?

”Sedan såg jag en ny himmel och en ny jord, för den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.”
Nej, de tror att jorden kommer att bestå, och att fe som överlever harmageddon kommer att bygga upp allting, och välkomna och hjälpa alla döda som uppstår. Bibeln säger klart och tydligt att vårt hemland är himlen, men de envisas med sin felaktiga lära om att bara 144 000 kommer till himlen, och resten kommer att leva på jorden. Därför hittar de på dessa lögner. Att skapa en ny himmel och en ny jord kommer att ta tid.
Citera
2025-09-19, 20:34
Medlem
Finns det något som visar eller tyder på vad som är mest/minst effektivt när det gäller predikan/missionerande? Kan det variera mellan olika länder? Om det tex finns statistik.

Här i Sverige var väl dörrknackning länge det enda som fick uppmärksamhet. Sedan fick brev och att stå på gator och torg mer uppmärksamhet och verkar ha blivit vanligare. Nån enstaka gång hör jag talas om telefonsamtal. Verkar vara ovanligt, och främst förekomma hos folk med rörelsehinder och liknande? Kan ha fel om det.

Alla sätt är väl inte lika effektiva. Eventuellt kan det variera mellan olika länder också.

Har läst att det numera inte är något krav på timrapporter. Har predikande möjligen minskat då? Kan tänka mig att somliga avskyr att predika, och uppfattade det som tvång eller ett jobbigt krav. Speciellt om man måste lämna in timrapport. Nu kanske dessa människor har minskat på predikan eller slutat helt? Påstår inte att det gäller alla vittnen, finns säkert vittnen som gillar att predika. Och tycker man att det är så hemskt eller jobbigt, så blir man nog inte pionjär tex. Reguljära pionjärer spenderar tydligen 70 timmar i månaden, och specialpionjärer minst 130 timmar. Håller man på med det i flera år dessutom så gillar de det säkert eller står åtminstone ut. Men jag tror inte det gäller alla. Finns säkert folk som ogillar att predika, och gärna slipper det helt.

På tal om pionjärer, speciellt de som spenderar minst 130 timmar i månaden. Brukar de ha heltidsjobb, barn etc? Kan tänka mig att det kan bli svårt att kombinera heltidsjobb, familjeliv, möten, bibelstudier/vakttornstudier etc med att gå så många timmar i tjänsten, och kanske ha fritid/hobbies/nöjen vid sidan av.
Citera
2025-09-21, 11:35
Medlem
Citat:
Finns det något som visar eller tyder på vad som är mest/minst effektivt när det gäller predikan/missionerande? Kan det variera mellan olika länder? Om det tex finns statistik.

Här i Sverige var väl dörrknackning länge det enda som fick uppmärksamhet. Sedan fick brev och att stå på gator och torg mer uppmärksamhet och verkar ha blivit vanligare. Nån enstaka gång hör jag talas om telefonsamtal. Verkar vara ovanligt, och främst förekomma hos folk med rörelsehinder och liknande? Kan ha fel om det.

Alla sätt är väl inte lika effektiva. Eventuellt kan det variera mellan olika länder också.

Har läst att det numera inte är något krav på timrapporter. Har predikande möjligen minskat då? Kan tänka mig att somliga avskyr att predika, och uppfattade det som tvång eller ett jobbigt krav. Speciellt om man måste lämna in timrapport. Nu kanske dessa människor har minskat på predikan eller slutat helt? Påstår inte att det gäller alla vittnen, finns säkert vittnen som gillar att predika. Och tycker man att det är så hemskt eller jobbigt, så blir man nog inte pionjär tex. Reguljära pionjärer spenderar tydligen 70 timmar i månaden, och specialpionjärer minst 130 timmar. Håller man på med det i flera år dessutom så gillar de det säkert eller står åtminstone ut. Men jag tror inte det gäller alla. Finns säkert folk som ogillar att predika, och gärna slipper det helt.

På tal om pionjärer, speciellt de som spenderar minst 130 timmar i månaden. Brukar de ha heltidsjobb, barn etc? Kan tänka mig att det kan bli svårt att kombinera heltidsjobb, familjeliv, möten, bibelstudier/vakttornstudier etc med att gå så många timmar i tjänsten, och kanske ha fritid/hobbies/nöjen vid sidan av.

Eftersom timmar inte längre rapporteras och registreras finns det ingen officiell statistik på på predikandet. Men med stor sannolikhet är det nog många JVn som tar det betydligt lugnare på den fronten.
På 1970- och 80- talen hade PMSU (de med 130 timmar) ett bidrag från organisationen. Sedan brukade de också få diverse gåvor och ofta blir bjudna på mat av andra församlingsmedlemmar.
För ett antal år sedan var det några rättsfall om ovan nämnda bidrag. JV förlorade och bidraget ska vara skattepliktigt och omfattas av sociala avgifter i o m att det är ersättning för ett avtalat antal timmars tjänstgöring. Så jag vet inte hur det har hanterats på sista tiden.
Citera
2025-09-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Frågan är vad som händer om man petar upp ett tuggummi under läppen medan man drar i sig kaffet?

Utbuktningen på läppen kanske ses som något anstötligt. Även om det inte är ett nikotintuggummi.😁
Citera
2025-09-21, 11:43
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen brukar använda sig av detta bibelcitat för att styrka att de är den ”sanna” religionen, att de följer bibeln bäst. Eller, det är åtminstone ett av citaten.

”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. "(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Vad jag har läst så är det några få som döper folk, och det sker oftast under sommarens sammankomster. Stämmer det? Vem/vilka är det som döper? Är de tex äldste eller kretstillsyningsmän? Eller är det helt vanliga vittnen? Vad är det som gör att just dessa personer får döpa folk? Speciell intern utbildning? Har inte så bra koll på olika titlar/roller i församlingen/organisationen, så kan ha fel om äldste och det låter inte som om kretstillsyningsmän döper folk.

Varför skulle det bara ske under sommarens sammankomster? För att det är enklast att samla ihop folk och döpa så många som möjligt samtidigt?

Och alla som går runt och predikar/missionerar lyckats väl inte ”göra lärjungar” (dvs värva nytt folk bland utomstående). Troligen är det ännu svårare i västvärlden än i andra delar av världen.

Beroende på hur man tolkar bibelcitatet, så kan man ju tolka det på olika sätt. Tex att man måste både göra lärjungar och döpa dem. Eller om det räcker att församlingen gör det, att det inte är på individuell nivå. Men inte ens folk från den enskilda församlingen verkar döpa folk, om dopet sker på en sammankomst och någon utomstående döper (någon som visserligen är ett vittne men inte tillhör samma församling som personen som ska bli döpt).

Vad händer om tex flertal vittnen varken gör lärjungar eller döper folk? Anser JV fortfarande att de uppfyller det som står i bibelcitatet?

Hittade även tex:

”Dop utförs för det mesta i samband med Jehovas vittnens sammankomster. Vid slutet av doptalet kommer talaren att be alla som ska döpa sig att ställa sig upp och klart och tydligt svara på följande två frågor:

1. Har du ångrat dina synder, överlämnat dig åt Jehova och insett hur han ger räddning genom Jesus Kristus?

2. Förstår du att ditt dop innebär att du betraktas som ett Jehovas vittne och som en del av Jehovas organisation?”

Källa: https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1102014954?q=dop+frågor&p=par

Så de verkar inte döpa i den helige andens namn, vilket nämns i Matteus 28:19-20.

Om man läser hela det s k utsändningstalet i Matteus kap 28 ser man att det riktar sig till ett begränsat antal utvalda personer, inte alla kristna.
Jag har dessutom för mig att de inte ens skulle hinna till Israels alla städer.
Citera
2025-09-21, 15:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Rapporteras det verkligen inte tjänst inom JV längre? Låter nästan otroligt..
Citera
2025-09-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, de tror att jorden kommer att bestå, och att fe som överlever harmageddon kommer att bygga upp allting, och välkomna och hjälpa alla döda som uppstår. Bibeln säger klart och tydligt att vårt hemland är himlen, men de envisas med sin felaktiga lära om att bara 144 000 kommer till himlen, och resten kommer att leva på jorden. Därför hittar de på dessa lögner. Att skapa en ny himmel och en ny jord kommer att ta tid.

Varför behövs det en ny himmel ?
Vilka är dom som näms i Upp 5:10 och som ska härska som kungar över jorden ?
Citera
2025-09-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Varför behövs det en ny himmel ?
Vilka är dom som näms i Upp 5:10 och som ska härska som kungar över jorden ?
För att satan och hans änglar bodde där, så att ingen blir påmind om deras existens, och för att vi ska få plats att bo där.

Johannes 14
[2] I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? [3] Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.

Filipperbrevet 3
[20] Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. [21] Han skall förvandla den kropp vi har i vår ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig.

Så vi som får en uppståndelse, dvs att vi förvandlas till änglar, får leva i himlen, inte på den nya jorden.

Det är 24 äldste som sitter på 24 troner (Upp 4:4), varav 12 är apostlarna, som ska döma Israels 12 stammar. De andra 12 är äldste från alla andra folk på jorden, som ska döma alla andra.
Citera
2025-09-22, 06:03
Medlem
Citat:
För att satan och hans änglar bodde där, så att ingen blir påmind om deras existens, och för att vi ska få plats att bo där.

Johannes 14
[2] I min faders hus finns många rum. Skulle jag annars säga att jag går bort för att bereda plats för er? [3] Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så skall jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att också ni skall vara där jag är.

Filipperbrevet 3
[20] Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus. [21] Han skall förvandla den kropp vi har i vår ringhet så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet, ty han har kraft att lägga allt under sig.

Så vi som får en uppståndelse, dvs att vi förvandlas till änglar, får leva i himlen, inte på den nya jorden.

Det är 24 äldste som sitter på 24 troner (Upp 4:4), varav 12 är apostlarna, som ska döma Israels 12 stammar. De andra 12 är äldste från alla andra folk på jorden, som ska döma alla andra.

Var fanns det ursprungliga paradiset ?
Om Adam och Eva inte hade syndat, var hade de bott då ?
Citera
2025-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Rapporteras det verkligen inte tjänst inom JV längre? Låter nästan otroligt..

Vanliga församlingsmedlemmar behöver bara kryssa i att de deltagit. Inga timmar behöver rapporteras.
Citera
2025-09-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
Var fanns det ursprungliga paradiset ?
Om Adam och Eva inte hade syndat, var hade de bott då ?
Den nya jorden har inget hav.

Uppenbarelseboken 21
En ny himmel och en ny jord
[1] Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.

You can bend it all you want. Jv förkunnar inte evangeliet. Fråga dig själv varför DU inte tror på apostlarnas budskap.

Egentligen är det samma argument för jorden som för himlen. Denna jord är dödsriket, och ingen ska minnas allt avskyvärt som hänt här.

Jesaja 65
[17] Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord.
Det som varit skall man inte mer minnas,
inte längre tänka på.
Senast redigerad av DindooNuffin 2025-09-22 kl. 19:24.
Citera
2025-09-22, 20:18
Medlem
Citat:
Den nya jorden har inget hav.

Uppenbarelseboken 21
En ny himmel och en ny jord
[1] Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer.

You can bend it all you want. Jv förkunnar inte evangeliet. Fråga dig själv varför DU inte tror på apostlarnas budskap.

Egentligen är det samma argument för jorden som för himlen. Denna jord är dödsriket, och ingen ska minnas allt avskyvärt som hänt här.

Jesaja 65
[17] Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord.
Det som varit skall man inte mer minnas,
inte längre tänka på.

Du svarade inte på frågorna: Var fanns det ursprungliga paradiset och var skulle Adam och Eva levt om dom inte hade syndat?
Är väl en rimlig och enkel fråga !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in