2018-05-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Svar ja. Fast jag körde ju inte supertungt eller jätteofta. Men visst kändes det av efter att ha greppat hårt, särskilt efter just marklyft. Det enda jag gjorde under senare delen av skadeperioden var att stretcha underarmens sträckarmuskler genom att flektera handleden ("böja in handen under armen"). Men som sagt, det skulle kanske gått över av sig självt ändå.

Kul att höra. Har själv den skadan. Började vila två veckor efter jag kände av det. Vilat från träningen i ca 3 månader. Kände av lite igår efter att jag cyklat intervall. Tydligen greppar jag väl styret hårt...
Citera
2018-05-02, 17:35
Medlem
Tjena!
Tycker ni jag borde gå vidare till ett intermediate program eller borde stanna kvar på mitt novice program?
Har inte längre kunnat öka vikt på dem tunga lyften konstant varje vecka men vet ej om det beror på sömn/kost, jag kör heller ingen bulk eller deff utan jag äter så att jag inte går upp i vikt eller ner det kanske är en anledning till att jag inte kan öka?
kör btw fierce 5 novice program just nu och har kört det i 7mån så nu funderar jag om man ska kanske gå vidare till fierce upper/lower för intermediate?

Bänk 100kg 1 rep
knäböj ATG 150
Marklyft 160kg
kroppsvikt 80kg
Citera
2018-05-02, 21:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Tjena!
Tycker ni jag borde gå vidare till ett intermediate program eller borde stanna kvar på mitt novice program?
Har inte längre kunnat öka vikt på dem tunga lyften konstant varje vecka men vet ej om det beror på sömn/kost, jag kör heller ingen bulk eller deff utan jag äter så att jag inte går upp i vikt eller ner det kanske är en anledning till att jag inte kan öka?
kör btw fierce 5 novice program just nu och har kört det i 7mån så nu funderar jag om man ska kanske gå vidare till fierce upper/lower för intermediate?

Bänk 100kg 1 rep
knäböj ATG 150
Marklyft 160kg
kroppsvikt 80kg
Ja, det börjar bli läge att röra sig över till mellannivå. Du har klämt dina nybörjargains skulle jag tro om du inte ökar mer. Bra jobbat.
Citera
2018-05-02, 22:14
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Tjena!

Bänk 100kg 1 rep
knäböj ATG 150
Marklyft 160kg
kroppsvikt 80kg

Kollade lite på fierce upper/lower.
Vet inte vad ditt mål är men om det är hypertrofi så skulle jag ökat antalet set i de flesta övningarna och ändrat repsen till 8-12 istället för 5 på basövningar. Volym är viktigaste faktorn för att bygga muskler, du kan läsa mer här https://renaissanceperiodization.com...muscle-growth/ och här https://renaissanceperiodization.com...muscle-growth/.
Citera
2018-05-05, 21:57
Medlem
Emolls avatar
Tja! Jag har tränat i ungefär ~9 månader nu och kör ett 3split schema(kan man säga, fast ändå inte) Kör igenom alla muskelgrupper på 3 pass fast har en vila emellan andra och tredje passet. Alltså blir tredje passet på dag 4.

Ni mer ruttade i gamet, vad tycker ni om min utvecklingskurva om man kollar på basövningarna? Normal, slö eller bra?
Jag vägde ungefär 80kg i början, nu väger jag 87kg.

Marklyft:
Start- 50kg
Nu: 125kgx2

Bänkpress:
Start- 45kg
Nu: 80x2

Militärpress:
Start: 25kg
Nu: 50 x6-7

Angående benböj så har jag inte kört den i varje benpass, så känns unfair mot mig själv att lägga upp vart jag ligger där just nu..(Slarvat lite med ben överlag fram till några månader sedan...)

I vilket fall, den övning jag känner jag utvecklar snabbast i är Marklyft. Bänkpressen är där det går långsammast, för på militärpressen kan jag säkert maxa betydligt mer än där jag kör reps på. Men i dagsläget känns det som jag fastnat lite på samtliga, vad kan det bero på?
Senast redigerad av Emoll 2018-05-05 kl. 22:04.
Citera
2018-05-05, 22:29
Medlem
nyanvandare31245s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Tja! Jag har tränat i ungefär ~9 månader nu och kör ett 3split schema(kan man säga, fast ändå inte) Kör igenom alla muskelgrupper på 3 pass fast har en vila emellan andra och tredje passet. Alltså blir tredje passet på dag 4.

Ni mer ruttade i gamet, vad tycker ni om min utvecklingskurva om man kollar på basövningarna? Normal, slö eller bra?

Marklyft:
Start- 50kg

Bänkpress:
Start- 45kg

Militärpress:

Angående benböj så har jag inte kört den i varje benpass, så känns unfair mot mig själv att lägga upp vart jag ligger där just nu..(Slarvat lite med ben överlag fram till några månader sedan...)

I vilket fall, den övning jag känner jag utvecklar snabbast i är Marklyft. Bänkpressen är där det går långsammast, för på militärpressen kan jag säkert maxa betydligt mer än där jag kör reps på. Men i dagsläget känns det som jag fastnat lite på samtliga, vad kan det bero på?

Kan inte generalisera men kan säga hur det såg ut för mig förra året:
Började med lite skumt program, gick över till flashbacks nybörjarprogram efter en månad.

Mark
Start: 8x20kg
1 månads träning: 5x50kg
2 månader: 5x70kg (5 set)
9 mån: 5x107,5kg (5 set)

Bänk
Start: 8x20kg (hantelpress, 20kg/hantel)
1 månads träning: 5x40kg (5 set)
2 månader: 5x65kg (5 set)
9 mån: 1x102,5kg

OHP:
Start: 10x20kg
1 månads träning: 6x20kg
2 månader: 5x42,5 kg (5 set)
9 mån: 5x50kg (5 set)
Citera
2018-05-05, 22:50
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Kan inte generalisera men kan säga hur det såg ut för mig förra året:
Började med lite skumt program, gick över till flashbacks nybörjarprogram efter en månad.

Mark
Start: 8x20kg
1 månads träning: 5x50kg
2 månader: 5x70kg (5 set)
9 mån: 5x107,5kg (5 set)

Bänk
Start: 8x20kg (hantelpress, 20kg/hantel)
1 månads träning: 5x40kg (5 set)
2 månader: 5x65kg (5 set)
9 mån: 1x102,5kg

OHP:
Start: 10x20kg
1 månads träning: 6x20kg
2 månader: 5x42,5 kg (5 set)
9 mån: 5x50kg (5 set)

Men det är ju väldigt likt den utveckling jag har haft, visst skiljer ju några KG här o där på övningarna men ändå inga markanta skillnader.. Du har 20kg mer ökning på bänk ungefär och jag 20kg mer på mark... Ne jag vet inte vart det brister för mig på bänk...

Kör ju förvisso inte 5 set på 125kg mark.. Kör ju etapper upp till 125 o där kör jag kanske 2x2 125.. Vissa dagar orkar jag bara 120, men då kan jag ta 3x.
Citera
2018-05-06, 10:13
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll

Marklyft:
Start- 50kg

Bänkpress:
Start- 45kg

Militärpress:

Det ser ut att vara normal utveckling förutom marklyft som verkar ligga lite efter. Detsamma gäller förmodligen knäböj. Slarva inte med det, det kommer du ångra senare.

Det finns styrkestandards online att jämföra med https://www.exrx.net/Testing/WeightL...engthStandards
Citera
2018-05-11, 17:06
Medlem
JustZlatans avatar
Kan man träna när man är full? Tänkte dricka några starköl och sen köra lite biceps, bröst och ben.

Eller tvärtom kanske? Köra träningen först och sen dricka starköl.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-05-11 kl. 17:16.
Citera
2018-05-11, 17:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kan man träna när man är full? Tänkte dricka några starköl och sen köra lite biceps, bröst och ben.

Eller tvärtom kanske? Köra träningen först och sen dricka starköl.
Om du nu ska dricka så gör det efter träning, inte innan eller under.
Citera
2018-05-11, 18:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Om du nu ska dricka så gör det efter träning, inte innan eller under.

Vad skulle hända om man tränar före?
Citera
2018-05-11, 18:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad skulle hända om man tränar före?
Det var ju det jag skrev, att du bör träna före du går ut eller vart du nu tänkt dricka. Vad menar du med "händer"? Att träna med alkohol i kroppen är inte att rekommendera. Av självklara anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in