2018-02-24, 19:25
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Gör mer chins.
Om du läste hela frågan efterfrågade jag råd om hur jag skulle lägga upp min chinsträning. Att jag skulle göra fler än 0 hade jag med kunnat räkna ut.
Citera
2018-02-24, 21:59
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Om du läste hela frågan efterfrågade jag råd om hur jag skulle lägga upp min chinsträning. Att jag skulle göra fler än 0 hade jag med kunnat räkna ut.
https://rippedbody.com/chin-up-pull-up-progress-guide/
Citera
2018-02-24, 22:10
Medlem
Irbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
https://rippedbody.com/chin-up-pull-up-progress-guide/

Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Här finns ett bra program om du har chinsstång hemma:
http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/

Annars kan viktade chins hjälpa dig att kunna göra fler reps:
https://traningslara.se/hur-bra-cros...a-manga-chins/
Gracias
Citera
2018-02-28, 15:59
Medlem
Hur trovärdiga är de här nivårna:
https://strengthlevel.com/strength-standards/
Om det är användare själva som fyllt i är det antagligen folk som lyfter mycket som gjort det och därmed inte särskilt representativt för folk i stort?
Citera
2018-02-28, 16:16
Medlem
Killer-queens avatar
[quote=stattistajk|63366854]Hur trovärdiga är de här nivårna:
Nu lusläste jag inte varje siffra, men det verkar ligga lite över Rippetoe-Killangores styrkestandards. Den verkar bygga på självrapporterad styrka online, och det skulle jag ta med en nypa salt.
Citera
2018-02-28, 22:18
Medlem
Jag väger normalt 78 kg. Jag har gått upp en del och väger nu 84 kg.
Om jag vill bli starkare och gå ner till min vikt på 78kg, bör jag först gå ner i vikt och sen öka i styrka eller kan jag satsa på styrketräning först och sen deffa bort 5-6 kg?
Eller kommer det senare leda till att jag tappar all min styrka?
Jag är lite oroligt för att göra saker i onödan. Alltså gymma upp mig och sen banta bort det. Borde kanske sätta mig på en hårddiet och bara banta bort fettet på 6 veckor? Borde kunna behålla den styrka jag har iaf?
Citera
2018-02-28, 22:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Jag väger normalt 78 kg. Jag har gått upp en del och väger nu 84 kg.
Om jag vill bli starkare och gå ner till min vikt på 78kg, bör jag först gå ner i vikt och sen öka i styrka eller kan jag satsa på styrketräning först och sen deffa bort 5-6 kg?
Eller kommer det senare leda till att jag tappar all min styrka?
Jag är lite oroligt för att göra saker i onödan. Alltså gymma upp mig och sen banta bort det. Borde kanske sätta mig på en hårddiet och bara banta bort fettet på 6 veckor? Borde kunna behålla den styrka jag har iaf?

Finns ingen anledning att vänta med styrketräningen till efter viktnedgången, sätt igång direkt, har du som mål att gå ned ett par kilo så lägg dig på ett kaloriunderskott med ett någorlunda högt proteinintag. Är du otränad sedan innan kommer din styrka troligtvis öka, om du inte gör något helt fel, trotts viktnedgång.
Citera
2018-03-03, 11:14
Medlem
Gullegubbens avatar
[quote=Killer-queen|63366993]
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Hur trovärdiga är de här nivårna:
Nu lusläste jag inte varje siffra, men det verkar ligga lite över Rippetoe-Killangores styrkestandards. Den verkar bygga på självrapporterad styrka online, och det skulle jag ta med en nypa salt.

Verkar bygga på uppgifter från folk som är så nöjda med sina resultat att de rapporterar dem. Men ska man inte kalla alla man ser lyfta vikter på samtliga gym för "lifters"?

Här är kvalgränser till SM i styrkelyft som jämförelse vad gäller de högre styrkestandarderna.

http://www.styrkelyft.se/tavlingresultat/kvalgransersm

De som precis klarar gränsen räknas bara som advanced (top 20 procent) eller till och med intermediate (top 50 procent) vad gäller bänkpress. Om jag läser rätt.
Senast redigerad av Gullegubben 2018-03-03 kl. 11:33.
Citera
2018-03-05, 08:41
Medlem
Adriadnes avatar
Fortfarande en massa nubörjarfrågor... Jag gör Stronglifts 5x5, 2 ggr i veckan och ska köra mitt femte pass ever idag. Jag är lite osäker på min teknik! Jag har bokat in en PT som ska hjälpa mig men det är ett par veckor kvar innan vi ska träffas.

Min fråga är: hur stor risk är det att man skadar sig om man har lite fel teknik? Jag har kollat youtubeklipp och läst, lyssnat på instruktioner i träningspoddar mm men det är svårt att veta om jag gör rätt. Nu börjar ju vikterna bli rejält tunga för mig, så jag funderar på om det är farligt att fortsätta öka vikten eller om det är ok även om tekniken kanske inte är optimal?

Sen tycker jag också att det är svårt att veta hur tungt man ska lyfta? I bänkpress är jag jättesvag och är uppe på 25 kg nu men klarade inte mitt sista set förra gången. I knäböj är jag uppe på 45 kg och det är precis vad jag klarar av.

Sista frågan är, hur illa är det om man inte hinner ta så lång vila mellan setten som det är meningen? Jag har bebis med mig på gymmet och måste skynda på lite för annars tröttnar hon. Så istället för 3 min vila brukar det bli ca 1 min. Är det farligt?
Citera
2018-03-05, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Fortfarande en massa nubörjarfrågor... Jag gör Stronglifts 5x5, 2 ggr i veckan och ska köra mitt femte pass ever idag. Jag är lite osäker på min teknik! Jag har bokat in en PT som ska hjälpa mig men det är ett par veckor kvar innan vi ska träffas.

Min fråga är: hur stor risk är det att man skadar sig om man har lite fel teknik? Jag har kollat youtubeklipp och läst, lyssnat på instruktioner i träningspoddar mm men det är svårt att veta om jag gör rätt. Nu börjar ju vikterna bli rejält tunga för mig, så jag funderar på om det är farligt att fortsätta öka vikten eller om det är ok även om tekniken kanske inte är optimal?

Sen tycker jag också att det är svårt att veta hur tungt man ska lyfta? I bänkpress är jag jättesvag och är uppe på 25 kg nu men klarade inte mitt sista set förra gången. I knäböj är jag uppe på 45 kg och det är precis vad jag klarar av.

Sista frågan är, hur illa är det om man inte hinner ta så lång vila mellan setten som det är meningen? Jag har bebis med mig på gymmet och måste skynda på lite för annars tröttnar hon. Så istället för 3 min vila brukar det bli ca 1 min. Är det farligt?

Vänta du tills en PT lärt dig.

Kör man med fel teknik med flit så är man allt bra dum i huvudet. Det skulle alla med lite vett hålla med om så jag skriver det rakt ut så du förstår allvaret.
Ett pass kan räcka för att dra på sig en långvarit skada. Samma sak med fel teknik under flera pass. Det beror lite på var tekniken brister. Även med låga vikter är detta ett stort NEJ då skadorna kommer även då.

Vikten anpassar du efter vad du klarar av. Det ska aldrig kännas lätt och man ska alltid försöka förbättra sig från ett pass till ett annat. Antingen höja vikten eller lyfta fler reps.

Återhämtningen vid 5x5 bör vara 2-5 min så att man hinner återhämta sig. Mest för att man annars inte lär orka när vikterna blir tunga och då kan skadorna komma.
Du kan annars köra 7-15 reps 4 till 5 ggr istället och då räcker 1 min. Dock kommer du säkert behöva sänka vikterna efter 3 set vilket är helt okey!
Citera
2018-03-05, 10:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne

Håller med föregående inlägg. Jag skulle avvakta tills du träffat din PT, eftersom du ändå bokat tid, förhoppningsvis vet han/hon hur man gör. Hur stor risk det är är mer eller mindre omöjligt att svara på, klart risken ökar om tekniken inte sitter och vikterna är för tunga. Så avvakta för din egen skull.

Angående vilan så beror det på. Vid t.ex knäböj och tyngre vikter kan det behövas vila minst 3 minuter mellan seten för att hinna återhämta sig, det är inget "farligt" att köra efter en minut, vad som kan hända är att du kanske bara orkar 2-3 rep, eller att du är för sliten att tekniken brister och återigen har du en ökad skaderisk. Du kan ju köra lättare vikter, fler reps och kortare vila, om det passar dig bättre.
Citera
2018-03-05, 12:28
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Håller med föregående inlägg. Jag skulle avvakta tills du träffat din PT, eftersom du ändå bokat tid, förhoppningsvis vet han/hon hur man gör. Hur stor risk det är är mer eller mindre omöjligt att svara på, klart risken ökar om tekniken inte sitter och vikterna är för tunga. Så avvakta för din egen skull.

Angående vilan så beror det på. Vid t.ex knäböj och tyngre vikter kan det behövas vila minst 3 minuter mellan seten för att hinna återhämta sig, det är inget "farligt" att köra efter en minut, vad som kan hända är att du kanske bara orkar 2-3 rep, eller att du är för sliten att tekniken brister och återigen har du en ökad skaderisk. Du kan ju köra lättare vikter, fler reps och kortare vila, om det passar dig bättre.

Ok, jag ska avvakta tills jag träffat min PT så att jag inte skadar mig... vad kan jag träna under tiden för att inte tappa muskler under viktminskningen? Kan man träna i maskinerna? Är det mindre risk att skada sig där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in