Citat:
Ursprungligen postat av
Adriadne
Fortfarande en massa nubörjarfrågor... Jag gör Stronglifts 5x5, 2 ggr i veckan och ska köra mitt femte pass ever idag. Jag är lite osäker på min teknik! Jag har bokat in en PT som ska hjälpa mig men det är ett par veckor kvar innan vi ska träffas.
Min fråga är: hur stor risk är det att man skadar sig om man har lite fel teknik? Jag har kollat youtubeklipp och läst, lyssnat på instruktioner i träningspoddar mm men det är svårt att veta om jag gör rätt. Nu börjar ju vikterna bli rejält tunga för mig, så jag funderar på om det är farligt att fortsätta öka vikten eller om det är ok även om tekniken kanske inte är optimal?
Sen tycker jag också att det är svårt att veta hur tungt man ska lyfta? I bänkpress är jag jättesvag och är uppe på 25 kg nu men klarade inte mitt sista set förra gången. I knäböj är jag uppe på 45 kg och det är precis vad jag klarar av.
Sista frågan är, hur illa är det om man inte hinner ta så lång vila mellan setten som det är meningen? Jag har bebis med mig på gymmet och måste skynda på lite för annars tröttnar hon. Så istället för 3 min vila brukar det bli ca 1 min. Är det farligt?
Vänta du tills en PT lärt dig.
Kör man med fel teknik med flit så är man allt bra dum i huvudet. Det skulle alla med lite vett hålla med om så jag skriver det rakt ut så du förstår allvaret.
Ett pass kan räcka för att dra på sig en långvarit skada. Samma sak med fel teknik under flera pass. Det beror lite på var tekniken brister. Även med låga vikter är detta ett stort NEJ då skadorna kommer även då.
Vikten anpassar du efter vad du klarar av. Det ska aldrig kännas lätt och man ska alltid försöka förbättra sig från ett pass till ett annat. Antingen höja vikten eller lyfta fler reps.
Återhämtningen vid 5x5 bör vara 2-5 min så att man hinner återhämta sig. Mest för att man annars inte lär orka när vikterna blir tunga och då kan skadorna komma.
Du kan annars köra 7-15 reps 4 till 5 ggr istället och då räcker 1 min. Dock kommer du säkert behöva sänka vikterna efter 3 set vilket är helt okey!