2017-02-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag hade köpt hantlar så båda armar tränas likvärdigt. Förövrigt är det ju inget måste att göra en arm i taget med hantlar.
Tränas inte båda armarna likvärdigt om man använder skivstång?
Citera
2017-02-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Dum fråga men jag kan inte avgöra om jag ska köpa hantlar (10kg var) eller en skivstång med vikt 20kg (2x10 skivor). Hantlar tar iofs mindre plats men samtidigt känns det som att med en skivstång så tränar man båda armarna samtidigt och behöver inte skifta mellan vänster och högerlyft.

Köp det du känner för men jag hade köpt stången då jag tycker mig kunna göra fler roliga övningar med stång.
Citera
2017-02-05, 20:59
Medlem
Citat:
Tränas inte båda armarna likvärdigt om man använder skivstång?
Nej, du kan kompensera med ena armen om du är svagare med den andra om du kör skivstång.

Däremot så skulle jag ändå köpa skivstång, hantlarna kommer du att köra "färdigt" med ganska snabbt medans du kan köpa mer vikter till en stång.
Citera
2017-02-05, 21:51
Medlem
Det där med träning är fan lurigt!
Citera
2017-02-06, 02:38
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Dum fråga men jag kan inte avgöra om jag ska köpa hantlar (10kg var) eller en skivstång med vikt 20kg (2x10 skivor). Hantlar tar iofs mindre plats men samtidigt känns det som att med en skivstång så tränar man båda armarna samtidigt och behöver inte skifta mellan vänster och högerlyft.
Jag fattar att det inte riktigt är svar på frågan, men om det handlar om ditt enda träningsredskap hade jag köpt en dörrtrapets istället. Chins kommer fortfarande jobba dina biceps bra, men du får ryggen på köpet och du kommer inte växa ur den i första taget. 10-kilos hantlarna riskerar som nämnts att bli lite för lätta efter ett tag. Det blir väl iofs lite svårare att köra triceps.
Citera
2017-02-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Jag fattar att det inte riktigt är svar på frågan, men om det handlar om ditt enda träningsredskap hade jag köpt en dörrtrapets istället. Chins kommer fortfarande jobba dina biceps bra, men du får ryggen på köpet och du kommer inte växa ur den i första taget. 10-kilos hantlarna riskerar som nämnts att bli lite för lätta efter ett tag. Det blir väl iofs lite svårare att köra triceps.

Han får väl köpa både och. Så fattig ingen. Detta är ett icke problem.
Citera
2017-02-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Byt till schemat och lär dig marklyft med låg vikt från början.
Marklyft Ottar både på ben och rygg men även magen för mig.
Men jag tycker det är mest en benövning men folk tycker olika.
Knäböjen kan jag tyvärr inte svara på då jag inte stycken teknik men fråga någon kunnig om dom kan titta på dig.
Lycka till!

Ja det låter vettigt. Tänkte lägga på vikter tills jag inte orkar, men som du säger är det bättre att lära sig först från 0 och jobba sig uppåt. Tack för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Som ovan skrev går det bra att börja om och lära sig från grunden. Annars går bra att skippa marklyft. Själv har jag bara kört den i korta perioder av precis samma skäl som du förklarar.

Marklyft tycker jag stärker en del muskler som är svåra att komma åt vid isolationsövningar. Men är det en snygg fysik du vill åt så behöver du den inte. Du kan träna ben, bröst, armar, rygg, mage osv med fina övningar.

Det är en fördel att träna så många muskler som möjligt på ett pass. Det är en tidsfråga. Försök träna en muskel 2-3 ggr i veckan beroende på hur du hinner. Men aldrig två gånger irad. Variera alltid antal reps varje pass. Ena passet kör du 2 min vila med ca 5 reps, andra 1 min ca 12 reps. Du vågar nog inte köra så tungt i början vilket är helt ok, men försök lära dig övningarna och belasta med mer vikt eftersom.

Ok ska testa att varva mellan passen. Har inte gjort det tidigare men kan vara skönt att få lite variation i träningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, inte nödvändigtvis, men det skvallrar lite om att du eventuellt "bockar" för att nå djup och därmed jobbar med ländryggen dynamiskt. Det är inte direkt farligt, men heller ingen bra form. Ryggens vinkel ska vara ganska konstant strax efter att du börjat rör dig ner (börja med att skjuta bak höfterna så ryggen kommer i vinkel) och undvik att "bocka" i bottenläget. En del dyker neråt med axlarna för det ser ut som de då kommer djupare.

Både och, tänk på det som en helkroppsövning med fokus på underkropp.

Ja, definitivt. Marklyft är imho en av de bästa nybörjarövningarna då den är enkel att utföra, gör folk starkare mycket snabbt och lägger på mycket muskelmassa snabbt.

Självklart rekommenderar jag helkropp för nybörjare som jag skrivit i programmet. Jag ska utveckla varför i FAQ.

Hmm jag får nog undersöka hur jag rör på ryggen under övningen. Möjligt att jag böjer mig när jag kommer upp igen. Ska testa första passet idag så får vi se hur det går. Nervöst och spännande!

Tack för alla svar!
Citera
2017-02-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Ja det låter vettigt. Tänkte lägga på vikter tills jag inte orkar, men som du säger är det bättre att lära sig först från 0 och jobba sig uppåt. Tack för tipset!

Ok ska testa att varva mellan passen. Har inte gjort det tidigare men kan vara skönt att få lite variation i träningen.

Hmm jag får nog undersöka hur jag rör på ryggen under övningen. Möjligt att jag böjer mig när jag kommer upp igen. Ska testa första passet idag så får vi se hur det går. Nervöst och spännande!

Tack för alla svar!

Jag menade att man inte ska träna samma muskel två dagar Irad och inte "två gånger" som jag skrev. Visste du säkert men såg jag skrivit så.
Citera
2017-02-06, 14:54
Medlem
knullJesuss avatar
Citat:
Han får väl köpa både och. Så fattig ingen. Detta är ett icke problem.
Men om man börjar vrida och vända på det på den nivån lär det vara värt att tjacka ett gymkort.
Citera
2017-02-06, 16:39
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullJesus
Men om man börjar vrida och vända på det på den nivån lär det vara värt att tjacka ett gymkort.
Då har jag en fråga om gymkort, vad kostar det för en månad eller ett årskort på ett vettigt gym i Sverige idag? Har sett att de har erbjudande på tex FS för 99 kr/mån men det vetef.. om jag skulle klara att vara på ett av deras gym efter vad jag läst här och på andra ställen, jag kanske har fel?. Har väldigt liten erfarenhet av de större gymkedjorna i Sverige. Betalar idag runt 300 kr/mån inklusive PT i ca 1,5 timme per dag (ca 5 dagar/vecka) när jag vill och behöver det. Åker "hem" i april och vill inte släppa träningen nu när det går så bra.

Sålde min utrustning när jag flyttade från hus för ett par år sen så nu står jag utan eget gym. Som svar på CarrieFisher så kan man hitta mycket begagnad utrustning väldigt billigt så att köpa både hantlar och stång ska väl inte vara några problem. Var inte svårt att sälja mina grejor men fick inte speciellt mycket för en maskin och lite övrig utrustning.
Senast redigerad av Tajger66 2017-02-06 kl. 16:42.
Citera
2017-02-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Då har jag en fråga om gymkort, vad kostar det för en månad eller ett årskort på ett vettigt gym i Sverige idag? Har sett att de har erbjudande på tex FS för 99 kr/mån men det vetef.. om jag skulle klara att vara på ett av deras gym efter vad jag läst här och på andra ställen, jag kanske har fel?. Har väldigt liten erfarenhet av de större gymkedjorna i Sverige. Betalar idag runt 300 kr/mån inklusive PT i ca 1,5 timme per dag (ca 5 dagar/vecka) när jag vill och behöver det. Åker "hem" i april och vill inte släppa träningen nu när det går så bra.

Sålde min utrustning när jag flyttade från hus för ett par år sen så nu står jag utan eget gym. Som svar på CarrieFisher så kan man hitta mycket begagnad utrustning väldigt billigt så att köpa både hantlar och stång ska väl inte vara några problem. Var inte svårt att sälja mina grejor men fick inte speciellt mycket för en maskin och lite övrig utrustning.

Runt 300 kr får du nog räkna med.
Citera
2017-02-06, 20:26
Medlem
Citat:
Beror hur upplägget i övrigt ser ut och inget annat. Jag förstår dock inte varför du inte körde bröst tidigare idag. Hade väl sparat dig mycket tid om inte annat.

Du menar direkt under samma pass? Då var jag helt enkelt inte sugen/ ingen motivation på de. Men väl hemma på kvällen kände ja mig utvilad å lite rastlös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in