2017-08-29, 17:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XCTR0X
Tack för detta men jag fattar ingenting för har läst ganska mycket och står för att en smal person måste han äta mycket kolhydrater och sen träna Mycket hårdare? Dock vet jag inte om detta stämmer

Du "måste" inte, det är en fördel vid träning/prestation, sen beror det på vad som är mycket i detta fall. Det har ingenting med din kroppsform att göra, är du smal och vill upp i vikt så ät mer mat och har du svårt att få dig tillräckligt så försök äta mer fettrika produkter som t.ex ägg, lax, nötter, avokado, även keso/kvarg med högre andel fett. Träna hårt är förvisso bra, men se till att du har rätt teknik och utförande, som nybörjare är det viktigast att du får in rörelserna bra innan du pressar dig alltför hårt.
Citera
2017-08-29, 18:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Tack för detta men jag fattar ingenting för har läst ganska mycket och står för att en smal person måste han äta mycket kolhydrater och sen träna Mycket hårdare? Dock vet jag inte om detta stämmer
Det brukar lösa sig automatiskt i och med att regelbunden tung träning brukar ge större aptit. Du kommer förmodligen spontant börja äta mer mat.
Citera
2017-08-29, 19:00
Medlem
realthugs avatar
Hej! Gymmat 5-6 gånger i veckan i ungefär 1,5 år. Jag är delvis nöjd med kroppen jag har.

Vägde 84KG när jag började träna nu väger jag 72KG, men problemet är att jag vill ha ABS men jag har delvis 2 synliga abs men vill inte gå ner mer i vikt för då kommer man ju bara se ut som ett benrangel så hur kan jag göra för att träna till mig abs utan att gå ner i vikt? Jag är rätt långt på 182 CM.
Citera
2017-08-29, 19:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realthug
Hej! Gymmat 5-6 gånger i veckan i ungefär 1,5 år. Jag är delvis nöjd med kroppen jag har.

Vägde 84KG när jag började träna nu väger jag 72KG, men problemet är att jag vill ha ABS men jag har delvis 2 synliga abs men vill inte gå ner mer i vikt för då kommer man ju bara se ut som ett benrangel så hur kan jag göra för att träna till mig abs utan att gå ner i vikt? Jag är rätt långt på 182 CM.

Man kan inte välja vart fettet ska lägga sig, i ditt fall är det runt magen. Du får gå ned i vikt helt enkelt, om du nu så gärna vill få fram magrutorna, 72 kg på 182 cm är redan lågt så det är möjligt att du har dåligt tränade magmuskler, även genetiken påverkar. Du kan inte punktförbränna genom att träna dom, men du kan självklart lägga till isolationsövningar för magen om du vill det.
Citera
2017-08-29, 19:16
Medlem
realthugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Man kan inte välja vart fettet ska lägga sig, i ditt fall är det runt magen. Du får gå ned i vikt helt enkelt, om du nu så gärna vill få fram magrutorna, 72 kg på 182 cm är redan lågt så det är möjligt att du har dåligt tränade magmuskler eller taskiga gener. Du kan inte punktförbränna genom att träna dom.

Exakt det är ju det som är problemet. Tränar mage minst 2x i veckan. Men då har jag ett pass då jag bara fokuserar på magen sen 1 månad tillbaka, men aah jag vette fan asså..
Citera
2017-08-29, 19:58
Medlem
Citat:
Du "måste" inte, det är en fördel vid träning/prestation, sen beror det på vad som är mycket i detta fall. Det har ingenting med din kroppsform att göra, är du smal och vill upp i vikt så ät mer mat och har du svårt att få dig tillräckligt så försök äta mer fettrika produkter som t.ex ägg, lax, nötter, avokado, även keso/kvarg med högre andel fett. Träna hårt är förvisso bra, men se till att du har rätt teknik och utförande, som nybörjare är det viktigast att du får in rörelserna bra innan du pressar dig alltför hårt.

Jo, jag har läst detta med någonstans, men asså jag menar om jag äter mer fettrika produkter men hur vet jag att jag inte bara bli tjockare med att äta och träna?
Kanske blir sämre och att jag blir bara "tjock" istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det brukar lösa sig automatiskt i och med att regelbunden tung träning brukar ge större aptit. Du kommer förmodligen spontant börja äta mer mat.

Jag hoppas på detta för jag vill satsa ganska mycket på att få större muskler.
Vissa har sagt att det är bara att köpa protein pulver och dricka det 1 gång per dag och sen träna 4 dagar stenhårt, vet dock inte om detta stämmer?
Citera
2017-08-29, 20:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Exakt det är ju det som är problemet. Tränar mage minst 2x i veckan. Men då har jag ett pass då jag bara fokuserar på magen sen 1 månad tillbaka, men aah jag vette fan asså..
Det är ju inget negativt att träna magen/bålen, det gynnar dig även vid basövningar så som knäböj, marklyft, militärpress m.m. Det är inte ovanligt att magen är där fettet försvinner sist, och vissa behöver gå ned lågt i fettprocent för att se dom, då är det bara viktnedgång som gäller.

Citat:
Jo, jag har läst detta med någonstans, men asså jag menar om jag äter mer fettrika produkter men hur vet jag att jag inte bara bli tjockare med att äta och träna?
Kanske blir sämre och att jag blir bara "tjock" istället?

Vissa har sagt att det är bara att köpa protein pulver och dricka det 1 gång per dag och sen träna 4 dagar stenhårt, vet dock inte om detta stämmer?

Du blir inte fetare av fettrika produkter i sig, det är kaloriöverskottet som ger viktuppgång. Det finns ingen mening med att lägga på sig en onödig mängd fettmassa pga för stort kaloriintag, vid viktuppgång kommer en del bestå utav fettmassa, det går inte att komma ifrån (men hur stor den delen är beror på). Hur du vet om du blir tjockare eller inte är ju inte speciellt svårt att avgöra, håll koll på vågen och spegeln bara. Proteinpulver är inget magiskt, det är ett billigt, gott och smidigt sätt att få i sig protein. Det går precis lika bra att få proteinet från kosten om du nu vill det, men som sagt, det är smidigt och billigt. Börja med nybörjarschemat, ät ordentligt, sov tillräckligt och ha tålamod.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-08-29 kl. 20:23.
Citera
2017-08-29, 23:46
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Är du ny och tunn så kommer du gå upp i vikt snabbt på de flesta beprövade nybörjarprogram av kvalité. 3 dagar på gymmet i veckan är bra start, 2 om man är lite skröpligare. Proteintillskott är helt okej men inte nödvändigt, har du inte råd med det så går det förmodligen lika bra ändå.

Oroa dig inte så mycket. Gå till gymmet och gör övningarna tre gånger i veckan och du kommer vara större om ett halvår.
Citera
2017-08-30, 19:09
Medlem
realthugs avatar
Citat:
Det är ju inget negativt att träna magen/bålen, det gynnar dig även vid basövningar så som knäböj, marklyft, militärpress m.m. Det är inte ovanligt att magen är där fettet försvinner sist, och vissa behöver gå ned lågt i fettprocent för att se dom, då är det bara viktnedgång som gäller.

Men du som verkar kunnig kan jag gå ner tills jag får absen sen bygga vidare på det och få större abs? Jag menar utan att lägga på fettet på magen igen?
Citera
2017-08-30, 19:17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men du som verkar kunnig kan jag gå ner tills jag får absen sen bygga vidare på det och få större abs? Jag menar utan att lägga på fettet på magen igen?

Är det främst fett du går ned så är det även fettmassa du lägger på dig igen vid en överätning, är det runt magen du sist tappar fett så lär det också vara där det lägger sig igen. Du kan ju dock gå ned ned tills du ser dom och lägga dig på kaloribalans, det är fullt möjligt att bygga muskler ändå, det går förvisso långsammare än vid ett kaloriöverskott, men med ett kaloriöverskott kommer också en ökning av fettmassan.
Citera
2017-08-31, 09:18
Medlem
Kravallens avatar
Vad tror ni om att säga upp gymkortet under vintern för att enbart underhållsträna styrka/explosivitet/uthållighet med kettlebells? Låt säga att man köper en av varje 12k-16kg-24kg typ.

Går det? Är det nog?
Citera
2017-08-31, 11:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Vad tror ni om att säga upp gymkortet under vintern för att enbart underhållsträna styrka/explosivitet/uthållighet med kettlebells? Låt säga att man köper en av varje 12k-16kg-24kg typ.

Går det? Är det nog?

Hur kommer det sig att du vill säga upp gymkortet under vintern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in