Citat:
Jag har som rutin att träna varje dag. Jag tycker det är kul och det att det är en daglig rutin, gör att jag aldrig missar pass, eller inte känner för det. Det är en dagsrutin helt enkelt, att något ska tränas. 30-60min. Om det sen innebär 30 min promenad, eller om det är 60 min stenhårt på gymmet, det avgörs av hur kroppen känns.
Har delat upp kroppen i axlar, armar, bröst, rygg, ben, cardio, core. Tränar de delar som känns fräscha. Oftast 2-4st muskelgrupper i taget.
Men nog om det.
Om jag var nybörjare igen, så skulle jag börja med måttligt hårda helkroppspass, tex 3 dagar i veckan, med fokus på de stora basövningarna och att bygga en bra teknik i dessa.
Typ första 8 veckorna hade jag kört detta.
-Dag 1) marklyft 5 set, pullups 3 set, bänkpress 3 set +nåt extra
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt.
-Dag 2) core övningar, stångrodd, facepulls, +nåt extra
-Dag 3) squats, militärpress, roddmaskin 30min +nåt extra(ok läste du kan inte göra squats, kan du göra singel-benpress?)
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core. Eller annan del som känns fräsch.
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core.
Kaloriunderskott+cardio+styrketräning. Med cardio och styrketräning vid två skilda tillfällen under dagen. Ligg högt i proteiner. 1-2g per kilo kroppsvikt.
Som nybörjare, så lägg dig i ett rep-range på 8-12 reps och generellt 3 set. Och håll dig där. Tills du är mer avancerad. Är mitt tips.
Fokusera på tekniken. Inte på att lyfta tungt. Har du inte tränat tidigare, så kommer du att få resultat ändå. Viktigast är att bygga en bra grund inför framtiden.
Träna mer rygg.
Du kan även göra övningar för rotatorcuffarna.
https://www.youtube.com/watch?v=TSZx4adyiGE
Börja följa denna killen.
https://www.youtube.com/watch?v=7IB1...2Qdv2YgktDqt_Z
Han kan lära dig allt du behöver veta.
Har delat upp kroppen i axlar, armar, bröst, rygg, ben, cardio, core. Tränar de delar som känns fräscha. Oftast 2-4st muskelgrupper i taget.
Men nog om det.
Om jag var nybörjare igen, så skulle jag börja med måttligt hårda helkroppspass, tex 3 dagar i veckan, med fokus på de stora basövningarna och att bygga en bra teknik i dessa.
Typ första 8 veckorna hade jag kört detta.
-Dag 1) marklyft 5 set, pullups 3 set, bänkpress 3 set +nåt extra
-Dag 2) core övningar, stångrodd, facepulls, +nåt extra
-Dag 3) squats, militärpress, roddmaskin 30min +nåt extra(ok läste du kan inte göra squats, kan du göra singel-benpress?)
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core. Eller annan del som känns fräsch.
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core.
Kaloriunderskott+cardio+styrketräning. Med cardio och styrketräning vid två skilda tillfällen under dagen. Ligg högt i proteiner. 1-2g per kilo kroppsvikt.
Som nybörjare, så lägg dig i ett rep-range på 8-12 reps och generellt 3 set. Och håll dig där. Tills du är mer avancerad. Är mitt tips.
Fokusera på tekniken. Inte på att lyfta tungt. Har du inte tränat tidigare, så kommer du att få resultat ändå. Viktigast är att bygga en bra grund inför framtiden.
Träna mer rygg.
Du kan även göra övningar för rotatorcuffarna.
https://www.youtube.com/watch?v=TSZx4adyiGE
Börja följa denna killen.
https://www.youtube.com/watch?v=7IB1...2Qdv2YgktDqt_Z
Han kan lära dig allt du behöver veta.
Du tycker det är skönt att "göra något" varje dag, och verkar gilla känslan av att anstränga dig fysiskt, i varierande grad varje dag. Och det är säkert hälsosamt och givande på många sätt. Men det är motion, inte träning. Att promenera är inte träning. Hur förbättrar du din promenadförmåga från pass till pass? Vad har du för mål med dina promenader?
Jämför med träning: säg att du kan ta 80 kilo i bänkpress, och ditt mål är att kunna ta 100 kilo. Hur gör du för att ta dig dit? Jo, genom ett målinriktat och strukturerat träningsprogram.
Du kan inte träna varje dag eftersom det krävs tid för återhämtning.