2019-04-22, 09:27
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Jag har som rutin att träna varje dag. Jag tycker det är kul och det att det är en daglig rutin, gör att jag aldrig missar pass, eller inte känner för det. Det är en dagsrutin helt enkelt, att något ska tränas. 30-60min. Om det sen innebär 30 min promenad, eller om det är 60 min stenhårt på gymmet, det avgörs av hur kroppen känns.

Har delat upp kroppen i axlar, armar, bröst, rygg, ben, cardio, core. Tränar de delar som känns fräscha. Oftast 2-4st muskelgrupper i taget.
Men nog om det.

Om jag var nybörjare igen, så skulle jag börja med måttligt hårda helkroppspass, tex 3 dagar i veckan, med fokus på de stora basövningarna och att bygga en bra teknik i dessa.
Typ första 8 veckorna hade jag kört detta.
-Dag 1) marklyft 5 set, pullups 3 set, bänkpress 3 set +nåt extra
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt.
-Dag 2) core övningar, stångrodd, facepulls, +nåt extra
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt.
-Dag 3) squats, militärpress, roddmaskin 30min +nåt extra(ok läste du kan inte göra squats, kan du göra singel-benpress?)
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core. Eller annan del som känns fräsch.
-Mellandag: promenad? springa? gör nåt. Kanske en extra core.

Kaloriunderskott+cardio+styrketräning. Med cardio och styrketräning vid två skilda tillfällen under dagen. Ligg högt i proteiner. 1-2g per kilo kroppsvikt.

Som nybörjare, så lägg dig i ett rep-range på 8-12 reps och generellt 3 set. Och håll dig där. Tills du är mer avancerad. Är mitt tips.
Fokusera på tekniken. Inte på att lyfta tungt. Har du inte tränat tidigare, så kommer du att få resultat ändå. Viktigast är att bygga en bra grund inför framtiden.

Träna mer rygg.
Du kan även göra övningar för rotatorcuffarna.
https://www.youtube.com/watch?v=TSZx4adyiGE

Börja följa denna killen.
https://www.youtube.com/watch?v=7IB1...2Qdv2YgktDqt_Z

Han kan lära dig allt du behöver veta.

Du tycker det är skönt att "göra något" varje dag, och verkar gilla känslan av att anstränga dig fysiskt, i varierande grad varje dag. Och det är säkert hälsosamt och givande på många sätt. Men det är motion, inte träning. Att promenera är inte träning. Hur förbättrar du din promenadförmåga från pass till pass? Vad har du för mål med dina promenader?

Jämför med träning: säg att du kan ta 80 kilo i bänkpress, och ditt mål är att kunna ta 100 kilo. Hur gör du för att ta dig dit? Jo, genom ett målinriktat och strukturerat träningsprogram.

Du kan inte träna varje dag eftersom det krävs tid för återhämtning.
Citera
2019-04-22, 10:26
Medlem
Bra hållning får du av att köra mycket ryggövningar som rodd och latsdrag samtidigt som du stretchar bröstet och framsida axlar.
Citera
2019-04-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jag är generellt inte så glad för att använda parfym men jag kommer absolut inte att gå till gymmet och lukta gammal svett eller nåt.

Hur kändes besöket på gymet?
Citera
2019-04-22, 10:39
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hur kändes besöket på gymet?

Mitt månadskort börjar gälla från och med idag, blev fel när jag skulle anmäla startdatum, så ska dit sen i eftermiddag, men personalen var trevliga när jag hämtade min PAC bricka och förklarade allt och sa att det var bara och fråga om det var något, så det är bara att få tummarna ur röven nu och gå och träna.
Citera
2019-04-22, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Mitt månadskort börjar gälla från och med idag, blev fel när jag skulle anmäla startdatum, så ska dit sen i eftermiddag, men personalen var trevliga när jag hämtade min PAC bricka och förklarade allt och sa att det var bara och fråga om det var något, så det är bara att få tummarna ur röven nu och gå och träna.

Härligt. Skriv gärna hur det kändes sen.
Citera
2019-04-22, 19:48
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du tycker det är skönt att "göra något" varje dag, och verkar gilla känslan av att anstränga dig fysiskt, i varierande grad varje dag. Och det är säkert hälsosamt och givande på många sätt. Men det är motion, inte träning. Att promenera är inte träning. Hur förbättrar du din promenadförmåga från pass till pass? Vad har du för mål med dina promenader?

Jämför med träning: säg att du kan ta 80 kilo i bänkpress, och ditt mål är att kunna ta 100 kilo. Hur gör du för att ta dig dit? Jo, genom ett målinriktat och strukturerat träningsprogram.

Du kan inte träna varje dag eftersom det krävs tid för återhämtning.

Målet med promenaderna i TS fall var att bränna kalorier.
Eftersom han efterfrågade fettförbränning kring magen. Promenader i kombination med diet skulle hjälpa för det. Han kan sätta ett dagsmål att promenera motsvarande ca 350-700 kcal för att arbeta mot det målet.

Jag själv promenerar också ibland, och räknar det definitivt som träning ifall jag sätter specifika kcal-mål jag ska nå. Om inte det räknas, så räknas inte stairmastern heller

Om man är noga med att känna efter hur kroppen mår, så kan man träna varje dag. Alla kroppsdelar måste vila, men exakt alla delar måste inte göra det samtidigt.
Det finns nästan alltid någon kroppsdel som känns fräsch och som man kan träna. Och skulle det inte finnas det, så kan man jobba på teknik, eller mobilitet under sin vila.

Men man måste såklart inte.

Men normalt sätt så gör jag på mina mellan-dagar mer cardio, core, lite extra armar/axlar eller teknikträning.
Citera
2019-04-23, 10:34
Medlem
tjena tänkte kolla här med er experter det är så att jag tänkte gå ner en del i vikt är 170 lång väger 85 senast jag vägde mig,

så nu har jag ändrat lite jag har bytt till havregryns gröt ( lite socker på för att det smakar toapapper annars) sen går jag ut och går ungefär 1 timme sen har jag börjat slänga in några armhävningar och situps sen när jag blir hungrig käkar jag ett äpple eller fullkornsbröd med fågelfrön,,har även inte rökt en ända sig på 2 och en halv vecka snusar nu enbart

så tänkte kolla med er om det är ett bra sätt att få ner öl magen lite ( själv klart ska jag börja på gym väntar bara på att pengarna ska trilla in på kontot)

så låter det som en vettig början??? hade ju gärna ändrat kosten riktigt ordentligt men ingen riktig koll på det där men hoppas det är bra som start
Citera
2019-04-23, 10:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
tjena tänkte kolla här med er experter det är så att jag tänkte gå ner en del i vikt är 170 lång väger 85 senast jag vägde mig,

så nu har jag ändrat lite jag har bytt till havregryns gröt ( lite socker på för att det smakar toapapper annars) sen går jag ut och går ungefär 1 timme sen har jag börjat slänga in några armhävningar och situps sen när jag blir hungrig käkar jag ett äpple eller fullkornsbröd med fågelfrön,,har även inte rökt en ända sig på 2 och en halv vecka snusar nu enbart

så tänkte kolla med er om det är ett bra sätt att få ner öl magen lite ( själv klart ska jag börja på gym väntar bara på att pengarna ska trilla in på kontot)

så låter det som en vettig början??? hade ju gärna ändrat kosten riktigt ordentligt men ingen riktig koll på det där men hoppas det är bra som start
Du nämner dessvärre endast två måltider du äter. Förutsätter att du äter annat än frukt/bröd och havregrynsgröt? Hur som helst, för att gå ned i vikt krävs ett energiunderskott, detta är du säkert medveten om. Eftersom man ligger på ett underskott av kalorier så blir det viktigare att äta så näringsrikt som möjligt, eftersom "budgeten" av kalorier är mindre och man får därmed vara mer noggrann med livsmedlen man stoppar i sig. Med det sagt så är det ingen katastrof om enskilda måltider eller livsmedel klassas som "onyttigt", det är kosten som helhet som är av betydelse. Generella siffror är runt 2 g/kg protein, 0.5-1 g/kg fett och resterande kalorier från kolhydrat. Inga siffror som är hugget i sten utan får anpassas efter personliga preferenser, proteinet bör dock ligga däromkring. Bra att du även ska få in styrketräning i ditt upplägg då detta är gynnsamt för kroppssammansättningen och gör att viktnedgången är av kvalité, samt att styrketräning plus proteinrik kost minimerar risken för förlusten av muskelmassa. Frukt/grönt i varierande färger är ett tips.
Citera
2019-04-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du nämner dessvärre endast två måltider du äter. Förutsätter att du äter annat än frukt/bröd och havregrynsgröt? Hur som helst, för att gå ned i vikt krävs ett energiunderskott, detta är du säkert medveten om. Eftersom man ligger på ett underskott av kalorier så blir det viktigare att äta så näringsrikt som möjligt, eftersom "budgeten" av kalorier är mindre och man får därmed vara mer noggrann med livsmedlen man stoppar i sig. Med det sagt så är det ingen katastrof om enskilda måltider eller livsmedel klassas som "onyttigt", det är kosten som helhet som är av betydelse. Generella siffror är runt 2 g/kg protein, 0.5-1 g/kg fett och resterande kalorier från kolhydrat. Inga siffror som är hugget i sten utan får anpassas efter personliga preferenser, proteinet bör dock ligga däromkring. Bra att du även ska få in styrketräning i ditt upplägg då detta är gynnsamt för kroppssammansättningen och gör att viktnedgången är av kvalité, samt att styrketräning plus proteinrik kost minimerar risken för förlusten av muskelmassa. Frukt/grönt i varierande färger är ett tips.

glömde ju nämna middan det var tur du sa det maten bruka variera mellan kyckling och makaroner till biff o potatis och inga såser och är jag gotte sugen så äter jag hellre chips i stället för godis så får inte i mig lika mycket skit nu för utom sockret jag har på havre gröten,, men kör ju inte bara situps och pushups hemma satte min dotter på mina axlar och började göra sådana där benböj/crunches elelr vad dom nu heter körde ochså vaderna kändes riktigt bra dagen efter faktiskt,,

men varje gång jag ska till affären o handla mat då kanske det är 10 minuter dit osså går jag en omväg hem o då har jag ju väskan full med matvaror och går halvtimme-timme hem så har ju börjat röra mig men vill få något bättre kost men vet inte vad jag ska titta på
Citera
2019-04-23, 10:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
glömde ju nämna middan det var tur du sa det maten bruka variera mellan kyckling och makaroner till biff o potatis och inga såser och är jag gotte sugen så äter jag hellre chips i stället för godis så får inte i mig lika mycket skit nu för utom sockret jag har på havre gröten,, men kör ju inte bara situps och pushups hemma satte min dotter på mina axlar och började göra sådana där benböj/crunches elelr vad dom nu heter körde ochså vaderna kändes riktigt bra dagen efter faktiskt,,

men varje gång jag ska till affären o handla mat då kanske det är 10 minuter dit osså går jag en omväg hem o då har jag ju väskan full med matvaror och går halvtimme-timme hem så har ju börjat röra mig men vill få något bättre kost men vet inte vad jag ska titta på
Livsmedel när det gäller protein så är ägg, kyckling, fisk, kött, kvarg/keso utmärkta produkter, eftersom du nämnde kyckling så antog jag att du inte är vegan. När det gäller kolhydrater så är potatis, pasta, havregryn, quinoa, frukt/bär bra källor. Fett så ägg, lax, makrill i tomatsås, avokado, raps/olivolja. En variation av dessa så blir det bra. Glöm inte grönsaker.
Citera
2019-04-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Livsmedel när det gäller protein så är ägg, kyckling, fisk, kött, kvarg/keso utmärkta produkter, eftersom du nämnde kyckling så antog jag att du inte är vegan. När det gäller kolhydrater så är potatis, pasta, havregryn, quinoa, frukt/bär bra källor. Fett så ägg, lax, makrill i tomatsås, avokado, raps/olivolja. En variation av dessa så blir det bra. Glöm inte grönsaker.

okay nice sparar det där så jag vet vad jag ska handla hedan efter tack för det, ska börja med o handla hem sådant på freda efter jag köpt gym kläder och gym kort :P
Citera
2019-04-23, 15:18
Medlem
JustZlatans avatar
Är det lättare för vissa personer att bygga muskler än andra och är det svårare för vissa personer att bygga muskler än andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in