Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Du får ha mer tålamod, du har endast tränat 2 månader. Du har definitivt inte nått ditt max när det gäller bänkpressen, det är bara fortsätta träna, finns bra tråd för nybörjare som Killer-queen har gjort:
(FB) Nybörjarträning 101
In och läs där.

Tack! Ska in där och kika
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Jag kan garantera att ditt max på bänkpress inte är 40 kg

Du har bara tränat i två månader, och nervsystemet har knappt hunnit vänja sig vid den nya belastningen. Nu är det dags för musklerna att börja växa också. Du skriver att du har fokuserat på basövningar, men två varianter av bänkpress samt knäböj lämnar en del i övrigt att önska. Till att börja med så bör du lägga in en dragövning också för att träna rygg och biceps, och inte minst axlarna som kan ta skada av alltför ensidig belastning.
Vad gäller att bli starkare generellt är variation ett sätt att undvika att fastna på en viss nivå, t.ex. kan man variera vikt, antal repetitioner och setvila. Du måste våga lyfta tyngre vikter ibland för att bli starkare, men då kanske med färre repetitioner/längre setvila. Du anger inte hur ofta du tränar, men det är klart att fem pass i veckan är mer än två

Ja min tanke från början var att jag börjar med basövningar för att få en grund eller "basstyrka". Nu vet jag inte om jag ska byta helt eller fortsätta men tweak:a lite? Ändra lite här och där o se hur det fungerar? Förr hade jag 3 olika pass: bröst - ben - rygg. Men jag kände att jag inte kom någonstans och behövde bygga upp en grundfysik. Har aldrig sportat i hela mitt liv så jag tänkte om jag kör stenhårt på bål och ben så har jag en grund att jobba på när jag går över till andra muskelgrupper.
Just nu kör jag 5x5. Funderar på att gå över en stund till 3x8. Men jag får se.
Haha ja fem pass i veckan är ganska mycket. Jag har inget veckoschema utan jag kör varannan dag med en dags vila emellanåt. D.v.s.: Mån, Ons, Fre, Sön, Tis, Tors, ... , o.s.v. På en månad tränar jag 15 pass, så drygt fyra pass i veckan om man ska se på det veckovis.
Tack för tipsen!