2017-01-28, 19:12
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Rak stångcurl kan ge de där problem. Testa om det känns bättre med EZ eller hammercurl.

Stort tack för svaret Kan absolut vara boven i dramat kör alltid med rak stång!
Citera
2017-01-28, 19:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Stort tack för svaret Kan absolut vara boven i dramat kör alltid med rak stång!
Rak stång ger bäst kontraktion, men är inte alltid gångbart pgr av smärta det kan ge i handleder om man gör dem för ofta.
Citera
2017-01-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Rak stång ger bäst kontraktion, men är inte alltid gångbart pgr av smärta det kan ge i handleder om man gör dem för ofta.
Varför skulle man få ont i handleder av att använda den ofta?
Citera
2017-01-28, 21:40
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Varför har jag ont i båda underarmarna?

Har haft ont nu i cirka 1 månad känns som det är benet i armarna som är öma. I de flesta övningarna märks det inte.. Utan kommer mest när jag kör biceps. Och trycker jag på benen i underarmarna gör det ont.

Vad kan de bero på någon övning jag utfört med kass teknik?

Oftast är det muskelfästena som blir överbelastade och protesterar. Är det dessa du menar när du beskriver det som ont i "benen i underarmarna"? Området runt armbågen t.ex. är fullt av muskelfästen för både böjar- och sträckarmuskler som är känsliga för överbelastning, ibland med diagnosen tennis- eller golfarmbåge, eller musarm då även långvarig lågintensiv belastning vid tangentbord kan ge liknande symptom som idrottsrelaterade smärttillstånd.
Citera
2017-01-28, 23:36
Medlem
kör 5x3 med mycket vikt på bänkpress och marklyft. Är det bättre att köra lägre vikt och 7-8 reps x3 istället för volym gains/muskel gains?
Citera
2017-01-29, 00:23
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Oftast är det muskelfästena som blir överbelastade och protesterar. Är det dessa du menar när du beskriver det som ont i "benen i underarmarna"? Området runt armbågen t.ex. är fullt av muskelfästen för både böjar- och sträckarmuskler som är känsliga för överbelastning, ibland med diagnosen tennis- eller golfarmbåge, eller musarm då även långvarig lågintensiv belastning vid tangentbord kan ge liknande symptom som idrottsrelaterade smärttillstånd.

Skulle säga det cirka i mitten på underarmen och något längre ner mot handleden... Alltså inte mot armbågen!
Citera
2017-01-29, 13:23
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
kör 5x3 med mycket vikt på bänkpress och marklyft. Är det bättre att köra lägre vikt och 7-8 reps x3 istället för volym gains/muskel gains?
Omöjligt att svara på utan att veta hur resten av passet ser ut. Vilka muskelgrupper kör du per pass?
Citera
2017-01-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du får ha mer tålamod, du har endast tränat 2 månader. Du har definitivt inte nått ditt max när det gäller bänkpressen, det är bara fortsätta träna, finns bra tråd för nybörjare som Killer-queen har gjort: (FB) Nybörjarträning 101

In och läs där.

Tack! Ska in där och kika

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag kan garantera att ditt max på bänkpress inte är 40 kg Du har bara tränat i två månader, och nervsystemet har knappt hunnit vänja sig vid den nya belastningen. Nu är det dags för musklerna att börja växa också. Du skriver att du har fokuserat på basövningar, men två varianter av bänkpress samt knäböj lämnar en del i övrigt att önska. Till att börja med så bör du lägga in en dragövning också för att träna rygg och biceps, och inte minst axlarna som kan ta skada av alltför ensidig belastning.

Vad gäller att bli starkare generellt är variation ett sätt att undvika att fastna på en viss nivå, t.ex. kan man variera vikt, antal repetitioner och setvila. Du måste våga lyfta tyngre vikter ibland för att bli starkare, men då kanske med färre repetitioner/längre setvila. Du anger inte hur ofta du tränar, men det är klart att fem pass i veckan är mer än två

Ja min tanke från början var att jag börjar med basövningar för att få en grund eller "basstyrka". Nu vet jag inte om jag ska byta helt eller fortsätta men tweak:a lite? Ändra lite här och där o se hur det fungerar? Förr hade jag 3 olika pass: bröst - ben - rygg. Men jag kände att jag inte kom någonstans och behövde bygga upp en grundfysik. Har aldrig sportat i hela mitt liv så jag tänkte om jag kör stenhårt på bål och ben så har jag en grund att jobba på när jag går över till andra muskelgrupper.

Just nu kör jag 5x5. Funderar på att gå över en stund till 3x8. Men jag får se.

Haha ja fem pass i veckan är ganska mycket. Jag har inget veckoschema utan jag kör varannan dag med en dags vila emellanåt. D.v.s.: Mån, Ons, Fre, Sön, Tis, Tors, ... , o.s.v. På en månad tränar jag 15 pass, så drygt fyra pass i veckan om man ska se på det veckovis.

Tack för tipsen!
Citera
2017-01-29, 18:35
Medlem
Citat:

Variera varannat pass tycker jag du ska köra. Jag kör såhär sedan något år:

Pass 1 för bröst, rygg osv:
5x5 eller 12x5, avslut 2x10

Pass 2 för bröst, rygg osv:
7x10
Citera
2017-01-29, 18:36
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Omöjligt att besvara utan att veta hur du tränar i övrigt, om du går lika nära failure oavsett repetitionsintervall, erfarenhet, frekvens och så vidare.

Om jag ska besvara frågan utifrån repetitionsintervallen tror jag 7-8 repetitioner lämpar sig bättre på sikt eftersom det blir lättare att komma upp i en lämplig volym medan treor tenderar att slita lite för mycket.
Citera
2017-01-29, 19:43
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Hur tränar man ländryggen på bästa sätt? Jag har ont där av och till och känner mig ganska stel. Det skulle vara bra om jag kunde bättra på muskulaturen i det området på något sätt.
Citera
2017-01-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Hur tränar man ländryggen på bästa sätt? Jag har ont där av och till och känner mig ganska stel. Det skulle vara bra om jag kunde bättra på muskulaturen i det området på något sätt.

Kolla in romänska marklyft. Har själv ställt samma fråga i veckan och fick det svaret bland annat. Kört två pass nu och den övningen tycker jag var lätt och tar bra på ländryggen.

https://www.youtube.com/watch?v=XowKMitOVNc
Senast redigerad av MRZnr1 2017-01-29 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in