2017-01-29, 20:46
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kolla in romänska marklyft. Har själv ställt samma fråga i veckan och fick det svaret bland annat. Kört två pass nu och den övningen tycker jag var lätt och tar bra på ländryggen.

https://www.youtube.com/watch?v=XowKMitOVNc

Intressant. Ska prova det. Vet inte varför jag fått ont i den delen av ryggen på senare tid. Jag försöker att inte sitta konstigt på jobbet eller i soffan eller liknande. Tror du den övningen fungerar även om man är överansträngd i ryggen?
Citera
2017-01-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Intressant. Ska prova det. Vet inte varför jag fått ont i den delen av ryggen på senare tid. Jag försöker att inte sitta konstigt på jobbet eller i soffan eller liknande. Tror du den övningen fungerar även om man är överansträngd i ryggen?

Tror absolut det kan fungera för dig. Känner flera som kör buss och lastbil som inom en månad fick bort sina ryggproblem med olika ryggövningar.
Citera
2017-02-01, 12:46
Medlem
Som nybörjare så fokuserar jag på teknik och rätt vikt samt att följa mitt schema. Men när man läser på olika forum så säger många att "muskelkontakt" är viktigast av allt. Vad betyder det?
Citera
2017-02-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Som nybörjare så fokuserar jag på teknik och rätt vikt samt att följa mitt schema. Men när man läser på olika forum så säger många att "muskelkontakt" är viktigast av allt. Vad betyder det?

Att du tränar "rätt" muskel. Fokuserar du på teknik och rätt vikt kommer du automatiskt få kontakt.
Citera
2017-02-01, 15:01
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Inget du behöver bry dig om som nybörjare imho. Gör du basövningar så är muskelkontakt inget du behöver tänka på direkt, utan du gör rätt som fokuserar på rätt teknik och progression nu till en början.

Inom body building använder man vanligtvis lättare vikter än inom styrkelyft. För att få ut så mycket som möjligt ur dessa lätta vikter så gör man övningen så "svår" som möjligt, och försöker använda just de muskler man vill träffa. Det kräver ganska lång träning och erfarenhet, och framförallt lite muskelmassa som det faktiskt går att få kontakt med. Det finns inget mer än nybörjare på 65kg som försöker "få kontakt" med 40kg bänkpress. Se till att bli stark och bygga upp en grund först, sedan kan vi ägna oss åt att få kontakt.
Citera
2017-02-01, 16:30
Medlem
Jag ställer denna frågan ur ett muskelökningsperspektiv. Tränade axlar imorse och ben.
Nu på kvällen tänkte jag köra ett pass enbart bröst. Men ur ett muskeltillväxt perspektiv kommer det ge mig något? Eller lika bra att jag tar det imon?
Citera
2017-02-01, 16:59
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Jag ställer denna frågan ur ett muskelökningsperspektiv. Tränade axlar imorse och ben.
Nu på kvällen tänkte jag köra ett pass enbart bröst. Men ur ett muskeltillväxt perspektiv kommer det ge mig något? Eller lika bra att jag tar det imon?

Ja men du kan lika gärna ta det imorgon.
Citera
2017-02-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Ja men du kan lika gärna ta det imorgon.
och så blev det också! Sägs lite olika om att träna två olika muskelgrupper samma dag fast under två pass. Vissa säger att de dåligt. Less is more. Andra säger att de funkar så länge man vilar och äter bra mellan passen.
Citera
2017-02-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
och så blev det också! Sägs lite olika om att träna två olika muskelgrupper samma dag fast under två pass. Vissa säger att de dåligt. Less is more. Andra säger att de funkar så länge man vilar och äter bra mellan passen.

Beror hur upplägget i övrigt ser ut och inget annat. Jag förstår dock inte varför du inte körde bröst tidigare idag. Hade väl sparat dig mycket tid om inte annat.
Citera
2017-02-02, 12:04
Medlem
Mjälls avatar
Vad kallas denna övning?

Man sätter en kabel högst upp och drar ned den med raka armar tills händerna möter skrevet. Lite som front delt raises baklänges eller pullovers fast "andra halvan" av samma rörelse, ståendes. Tar rätt bra nånstans på sidan av revbenen, och en del på bröstet.
Citera
2017-02-02, 12:12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Vad kallas denna övning?

Man sätter en kabel högst upp och drar ned den med raka armar tills händerna möter skrevet. Lite som front delt raises baklänges eller pullovers fast "andra halvan" av samma rörelse, ståendes. Tar rätt bra nånstans på sidan av revbenen, och en del på bröstet.

Rope pullover.

https://www.google.se/search?q=rope+...w=1280&bih=909
Citera
2017-02-02, 12:17
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Rope pullover.

https://www.google.se/search?q=rope+...w=1280&bih=909

Dum jag är Tack så mycket.

Där fick man se lite bättre sätt att göra den för att få med hela rörelsen. Kanske ersätter vanliga pullovers helt med denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in