2016-02-24, 16:54
Medlem
Rippless avatar
Jag drar mig alltid att träna bröst på grund av att jag inte kan genomföra det. Hur jag än gör så blir det fel. Jag har läst att många har problem med just bröst, att axlarna får mest träning när man inte ens vill det. Jag har uteslutit bänkpress helt och hållet, då jag endast får en matt känsla i axlarna och ibland domnar vänsterarmen lite. Jag trycker upp bröstet, svankar, kör 30-40 kg endast för att få rätt teknik, försöker fokusera på bröstmusklerna osv men det fungerar det. Hantelpress ger lite bättre känsla men det är ofta att jag känner att axlarna är det som används.

Efter ett bröstpass har jag träningsvärk i framsida axlar, ska man ens ha det? Jag har börjat köra armhävningar med en vikt på då det ger rätt träningsvärk, men sen är det inte fler övningar jag tycker känns värda. Jag kör ibland bröstpress men det känns inte heller bra. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få med ett bra bröstpass.
Citera
2016-02-24, 17:44
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag drar mig alltid att träna bröst på grund av att jag inte kan genomföra det. Hur jag än gör så blir det fel. Jag har läst att många har problem med just bröst, att axlarna får mest träning när man inte ens vill det. Jag har uteslutit bänkpress helt och hållet, då jag endast får en matt känsla i axlarna och ibland domnar vänsterarmen lite. Jag trycker upp bröstet, svankar, kör 30-40 kg endast för att få rätt teknik, försöker fokusera på bröstmusklerna osv men det fungerar det. Hantelpress ger lite bättre känsla men det är ofta att jag känner att axlarna är det som används.

Efter ett bröstpass har jag träningsvärk i framsida axlar, ska man ens ha det? Jag har börjat köra armhävningar med en vikt på då det ger rätt träningsvärk, men sen är det inte fler övningar jag tycker känns värda. Jag kör ibland bröstpress men det känns inte heller bra. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få med ett bra bröstpass.
Är du nybörjare (eftersom du frågar i den här tråden) så tror jag helt enkelt att du oroar dig för mycket och i onödan. Du behöver inte få träningsvärk, bara skit i det. Som att klaga över att man inte är nöjd med en fotbollsmatch för att man inte fått en massa blåmärken och skrapsår. Att du inte får kontakt med bröstet är inte hela världen heller, jag gissar att det inte finns så mycket massa att få kontakt med nämligen. Bänkpress tar på axlar och armar också, hur det känns behöver du inte bry dig så mycket om – så länge det inte gör ont.

Kan du köra bänkpress utan att det gör ont så fortsätt med det, cut the crap och se till att få fart på progressionen istället för att fjanta runt på flugvikter och leta kontakt. Inget fel på kontaktträning i sig, men överlag är det något som funkar bättre på en mer avancerad nivå. För nybörjare tycker jag mest det sätter käpparna i hjulet för utvecklingen. Följ någon enkel linjär progressionsplan och du kommer att växa, typ 3x8. Kan du göra mer än 8 reps på sista setet så höj vikten nästa gång. Det behöver inte vara svårare än så just nu.
Citera
2016-02-24, 19:00
Medlem
Citat:

Höj dina axlar, dra bak dom och till sist dra ner dom och knip ihop skulderbladen. Testa nu framför datorn. Nästa gång du tränar gör du samma sak och borrar ner skiten i bänken, driv med benen ner i marken så att svanken håller skulderbladen på plats. Nu är axlarna inbakade och säkra. Försök böja stången så att dina skuldror håller sig kvar och dina armbågar inte glider ut i en 90 graders vinkel från kroppen. Lyft stången och bänkpressa tyngre vikter.
Att det känns i framsida axlar är inget konstigt dom är också delaktiga.
Citera
2016-02-24, 19:44
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Är du nybörjare (eftersom du frågar i den här tråden) så tror jag helt enkelt att du oroar dig för mycket och i onödan. Du behöver inte få träningsvärk, bara skit i det. Som att klaga över att man inte är nöjd med en fotbollsmatch för att man inte fått en massa blåmärken och skrapsår. Att du inte får kontakt med bröstet är inte hela världen heller, jag gissar att det inte finns så mycket massa att få kontakt med nämligen. Bänkpress tar på axlar och armar också, hur det känns behöver du inte bry dig så mycket om – så länge det inte gör ont.

Kan du köra bänkpress utan att det gör ont så fortsätt med det, cut the crap och se till att få fart på progressionen istället för att fjanta runt på flugvikter och leta kontakt. Inget fel på kontaktträning i sig, men överlag är det något som funkar bättre på en mer avancerad nivå. För nybörjare tycker jag mest det sätter käpparna i hjulet för utvecklingen. Följ någon enkel linjär progressionsplan och du kommer att växa, typ 3x8. Kan du göra mer än 8 reps på sista setet så höj vikten nästa gång. Det behöver inte vara svårare än så just nu.

Jag är egentligen ingen nybörjare. Började träna när jag var 16 och har tränat fram och tillbaka i 4-5 år men jag har aldrig varit särskilt motiverad utan bara gjort det för tränandet i sig. Jag oroar mig för mycket ja, men det är svårt att undvika oron då många skriver att teknik är ALLT inom träning. Minsta lilla fel ger problem livet ut ungefär.

Jag har extremt svaga bröst. Körde nyss bröst/triceps och försökte mig på bänken. Tog 40 kg för att vara säker. Vid sista reppen kommer jag inte ens upp, så fick lägga stången på bröstet och vinkla den åt sidan så vikten gick av, sen lyfta upp den... Det är helt otroligt hur dåliga bröst jag har. Jag kände att axlarna blev tvungna att göra allt jobb om jag skulle få upp stången och genomgå samma misstag som en annan gång då jag tog för tungt i hantelpress (typ 17,5 kg...). Det blev axlarna som gjorde jobbet och jag var helt slut i axeln någon vecka eller två. Jag kan säkert köra 60 kg i bänkpress men då blir tekniken fel. Resultatet blir att jag får rejäla axlar och inga bröst. Jag mår faktiskt lite dåligt över min bröstträning då jag alltid känner att jag gör fel.

Jag stukade nyckelbenet när jag var liten, det kanske läkte dåligt och gav mig problem i axeln. Det är nämligen vänsteraxeln som är problemet, det är alltid den som har en matt känsla i sig efter ett bröstpass (som strålar ut i armen).

Jag blir trött i brösten direkt. Kör jag med en kompis så vill han köra 5 övningar, men jag är helt körd efter 3. Jag tror att jag bara har väldigt svaga bröstmuskler naturligt sett.

Citat:
Ursprungligen postat av MatsBrun
Höj dina axlar, dra bak dom och till sist dra ner dom och knip ihop skulderbladen. Testa nu framför datorn. Nästa gång du tränar gör du samma sak och borrar ner skiten i bänken, driv med benen ner i marken så att svanken håller skulderbladen på plats. Nu är axlarna inbakade och säkra. Försök böja stången så att dina skuldror håller sig kvar och dina armbågar inte glider ut i en 90 graders vinkel från kroppen. Lyft stången och bänkpressa tyngre vikter.
Att det känns i framsida axlar är inget konstigt dom är också delaktiga.

Det är precis så jag gör. Jag var bättre i bänkpress förr när jag inte ens tänkte på tekniken. Då körde jag 75 kg som mest. Jag körde nästan direkt 40 kg utan problem i bänk förut, nu kör jag 40 igen och det är tungt (om jag försöker få kontakt). Jag kanske bara ska lägga på 50 kg och köra på.

Många säger "kör så länge det inte gör ont" och det är ett motto jag har gått efter mycket. I just bröst är jag orolig då det ibland hugger till i vänsteraxeln när jag kör pressövningar.
Senast redigerad av Ripples 2016-02-24 kl. 19:47.
Citera
2016-02-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Köp flytande magnesium och använd det. Liquid grip finns det något som heter, men vet inte vilket märke som är bäst. Du kan även byta till mixat grepp om du inte redan gjort det. Handskar ger inte samma förbättring för greppet, det extra lagret med "hud" har en tendens att glida.

Låt inte greppet hindra din utveckling. Kan du lyfta tyngre kan du träna hårdare och få en bättre utveckling.
Ja, det finns en liknande här http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...-lotion-bottle och här http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...d-chalk-200-ml som jag kollade in.

100 kronor dyrare, vet inte hur länge den räcker heller och är det lika bra som magnesium?
Citera
2016-02-24, 20:17
Medlem
Kan vara värt att kolla upp din axel isf. Är ju trots allt mer eller mindre gratis här i Sverige.

edit: Ett tätare grepp kan hjälpa då det tar bort en del av pressen på axlarna.
Senast redigerad av MatsBrun 2016-02-24 kl. 20:29.
Citera
2016-02-24, 21:05
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag har under en längre tid nu haft ett schema där jag konditionstränar 2 gånger i veckan samt också styrketränar 2 gånger i veckan.
Men jag funderar på att dra ner styrketräningen till endast 1 gång i veckan & satsa mer på konditionen istället, & jag undrar är om det kommer att påverka min muskulatur i större utsträckning?

(Mitt styrkepass ligger på ca 2 h per pass & där ingår allt från skivstång samt hantlar tillsammans med blandade övningar.)
Att träna en muskel bara en gång i veckan är för lite för att du ska nå några större framsteg. Men det är lagom för att bibehålla din nuvarande nivå. Två timmars styrketräning är rätt mycket. Man brukar ange 45 minuter som en slags gräns för hur länge man orkar ha hög kvalitet i ett pass styrketräning. Jag hade sänkt tiden till en timme och kört två pass i veckan. Det gör att du kan öka konditionsträningen utan att försämra styrketräningen.

Själv har jag kraftigt minskat ner på styrketräningen av benen, eftersom jag vill att mina ben ska bli främst uthålligare och snabbare, inte viktmässigt starkare.
Citera
2016-02-24, 23:16
Medlem
orrecrists avatar
Hur är det egentligen med att göra armhävningar, situps osv varje dag ? Eftersom musklerna behöver vila när man kör styrka så borde detta följa samma mönster ändå hör man om folk som gör flera hundra situps per dag med kanske en vilodag i veckan. Vad säger ni bra/dåligt? Kanske är det som allt annat vissa klarar det andra inte..
Citera
2016-02-25, 00:56
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Jag är egentligen ingen nybörjare. Började träna när jag var 16 och har tränat fram och tillbaka i 4-5 år men jag har aldrig varit särskilt motiverad utan bara gjort det för tränandet i sig. Jag oroar mig för mycket ja, men det är svårt att undvika oron då många skriver att teknik är ALLT inom träning. Minsta lilla fel ger problem livet ut ungefär.

Jag har extremt svaga bröst. Körde nyss bröst/triceps och försökte mig på bänken. Tog 40 kg för att vara säker. Vid sista reppen kommer jag inte ens upp, så fick lägga stången på bröstet och vinkla den åt sidan så vikten gick av, sen lyfta upp den... Det är helt otroligt hur dåliga bröst jag har. Jag kände att axlarna blev tvungna att göra allt jobb om jag skulle få upp stången och genomgå samma misstag som en annan gång då jag tog för tungt i hantelpress (typ 17,5 kg...). Det blev axlarna som gjorde jobbet och jag var helt slut i axeln någon vecka eller två. Jag kan säkert köra 60 kg i bänkpress men då blir tekniken fel. Resultatet blir att jag får rejäla axlar och inga bröst. Jag mår faktiskt lite dåligt över min bröstträning då jag alltid känner att jag gör fel.

Jag stukade nyckelbenet när jag var liten, det kanske läkte dåligt och gav mig problem i axeln. Det är nämligen vänsteraxeln som är problemet, det är alltid den som har en matt känsla i sig efter ett bröstpass (som strålar ut i armen).

Jag blir trött i brösten direkt. Kör jag med en kompis så vill han köra 5 övningar, men jag är helt körd efter 3. Jag tror att jag bara har väldigt svaga bröstmuskler naturligt sett.
En nybörjare är någon som har potential att öka snabbt, i princip varje pass. Spelar ingen roll hur länge du bokstavligen befunnit dig på gymmet: en del tränar så ineffektivt att de stannar i nybörjarstadiet hela livet. Du bänkar ~60kg och är weak as shit. Efter 4-5 års träning. Något måste du göra fel, eller hur? Som jag skrev: snap out of it. Sluta titta på body building-elitens tips på youtube och kom ner på jorden – du är inte på den nivån och behöver en styrkegrund att stå på.

Teknik är viktigt i bänkpress. Det är bra att du har respekt för övningen men det har gått till överdrift i ditt fall skulle jag säga. Börja (efter uppvärmning) på 40kg och gör 3 set med 5 reps på fredag. Gick det bra? Gör 3x5 @42,5kg på måndag. Fortsätt höja +2,5kg så länge det funkar utan smärta och med okej form. Med "okej form" menar jag inte perfekt kontakt, utan en touch på bröstet varje rep, rumpan kvar på bänken, armbågarna helt utlåsta. Fortsätt så 2-3 gånger i veckan och du kommer få en respektabel bänkpress att utgå ifrån. Då kommer garanterat din överkropp har vuxit också om du käkat någorlunda ordentligt. Du behöver inga fler övningar än så, alternera med militärpress möjligen vartannat pass.
Citera
2016-02-25, 14:00
Bannlyst
Är killen naturlig?
Har han mer muskler än zyzz?
https://www.youtube.com/watch?v=T5HXHQjS_SQ
Senast redigerad av vierjahre 2016-02-25 kl. 14:09.
Citera
2016-02-25, 16:07
Medlem
Jag har skaffat mig ett sånt där tjusigt träningsarmband med pulsklocka.

Jag körde en timme på löpbandet i går och då sa den att jag inte varit i "fat burn"- mode till skillnad från när jag gick en timme i förgår.

Men en timme på löpbandet måste väl vara bättre än en timmes promenad. Speciellt när jag vill gå ner mycket i vikt?
Citera
2016-02-25, 16:21
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vierjahre
Är killen naturlig?
Har han mer muskler än zyzz?
https://www.youtube.com/watch?v=T5HXHQjS_SQ

Inte mer än zyzz. Killen i fråga är en pajas som varit på forumet och försökt sprida sina videos. Men det känner förstås inte du till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in