Citat:
Ursprungligen postat av
Killer-queen
Är du nybörjare (eftersom du frågar i den här tråden) så tror jag helt enkelt att du oroar dig för mycket och i onödan. Du behöver inte få träningsvärk, bara skit i det. Som att klaga över att man inte är nöjd med en fotbollsmatch för att man inte fått en massa blåmärken och skrapsår. Att du inte får kontakt med bröstet är inte hela världen heller, jag gissar att det inte finns så mycket massa att få kontakt med nämligen. Bänkpress tar på axlar och armar också, hur det känns behöver du inte bry dig så mycket om – så länge det inte gör ont.
Kan du köra bänkpress utan att det gör ont så fortsätt med det, cut the crap och se till att få fart på progressionen istället för att fjanta runt på flugvikter och leta kontakt. Inget fel på kontaktträning i sig, men överlag är det något som funkar bättre på en mer avancerad nivå. För nybörjare tycker jag mest det sätter käpparna i hjulet för utvecklingen. Följ någon enkel linjär progressionsplan och du kommer att växa, typ 3x8. Kan du göra mer än 8 reps på sista setet så höj vikten nästa gång. Det behöver inte vara svårare än så just nu.
Jag är egentligen ingen nybörjare. Började träna när jag var 16 och har tränat fram och tillbaka i 4-5 år men jag har aldrig varit särskilt motiverad utan bara gjort det för tränandet i sig. Jag oroar mig för mycket ja, men det är svårt att undvika oron då många skriver att teknik är ALLT inom träning. Minsta lilla fel ger problem livet ut ungefär.
Jag har extremt svaga bröst. Körde nyss bröst/triceps och försökte mig på bänken. Tog 40 kg för att vara säker. Vid sista reppen kommer jag inte ens upp, så fick lägga stången på bröstet och vinkla den åt sidan så vikten gick av, sen lyfta upp den... Det är helt otroligt hur dåliga bröst jag har. Jag kände att axlarna blev tvungna att göra allt jobb om jag skulle få upp stången och genomgå samma misstag som en annan gång då jag tog för tungt i hantelpress (typ 17,5 kg...). Det blev axlarna som gjorde jobbet och jag var helt slut i axeln någon vecka eller två. Jag kan säkert köra 60 kg i bänkpress men då blir tekniken fel. Resultatet blir att jag får rejäla axlar och inga bröst. Jag mår faktiskt lite dåligt över min bröstträning då jag alltid känner att jag gör fel.
Jag stukade nyckelbenet när jag var liten, det kanske läkte dåligt och gav mig problem i axeln. Det är nämligen vänsteraxeln som är problemet, det är alltid den som har en matt känsla i sig efter ett bröstpass (som strålar ut i armen).
Jag blir trött i brösten direkt. Kör jag med en kompis så vill han köra 5 övningar, men jag är helt körd efter 3. Jag tror att jag bara har väldigt svaga bröstmuskler naturligt sett.
Citat:
Ursprungligen postat av
MatsBrun
Höj dina axlar, dra bak dom och till sist dra ner dom och knip ihop skulderbladen. Testa nu framför datorn. Nästa gång du tränar gör du samma sak och borrar ner skiten i bänken, driv med benen ner i marken så att svanken håller skulderbladen på plats. Nu är axlarna inbakade och säkra. Försök böja stången så att dina skuldror håller sig kvar och dina armbågar inte glider ut i en 90 graders vinkel från kroppen. Lyft stången och bänkpressa tyngre vikter.
Att det känns i framsida axlar är inget konstigt dom är också delaktiga.
Det är precis så jag gör. Jag var bättre i bänkpress förr när jag inte ens tänkte på tekniken. Då körde jag 75 kg som mest. Jag körde nästan direkt 40 kg utan problem i bänk förut, nu kör jag 40 igen och det är tungt (om jag försöker få kontakt). Jag kanske bara ska lägga på 50 kg och köra på.
Många säger "kör så länge det inte gör ont" och det är ett motto jag har gått efter mycket. I just bröst är jag orolig då det ibland hugger till i vänsteraxeln när jag kör pressövningar.