Hej igen! Jag har nu tränat i ca 2 månader sedan jag började för första gången (väldigt svajigt vid julhelgen/nyår/januari) och jag har mest fokuserat på basövningar för bålen och benen. Många i den här tråden rekommenderade det så jag gav det ett försök! Uppdatering för mina viktigaste övningar - fysisk förändring:
- Vid start -
0 kg bänkpress (tot 20kg)
0 kg lutande bänkpress (tot 20kg)
0 kg knäböj (tot 20kg)
(har också 1-2 isolationsövningar som jag brukar köra ibland men de är inte viktiga)
0 kg betyder att jag lade på 0 kg på stången, d.v.s. orkade bara lyfta stången som väger 20 kg. Ja, jag var jättesvag.
- Nu -
20 kg bänkpress (tot 40 kg)
X kg lutande (har inte kollat, kör lite olika)
25 kg knäböj (tot 45 kg)
Väger nu ca 75 kg och har gått ner från ca 80 kg. Så jag klarar att lyfta lite mer än 50 % av min vikt nu. Märker att jag har mycket lättare för knäböj. Det är min favoritövning! Har mycket mer att ge där men vill ta det lugnt. I bänkpress har jag kört fast i diket. Tror jag kommer att ligga på 40 kg bänkpress ett bra tag. Känns som att jag har nått mitt max där

Tips på hur man kommer vidare i bänkpress?
- Mental förändring -
Jag skäms inte längre. Jag känner att min styrka är "normal/okej" nu - från att vara en katastrofal soffpotatis. Folk ger komplimanger efter förändringen. Speciellt bröst och biceps. (hade "chips-tuttar" förr - nu har jag nästan fasta bröst...eller de hänger inte längre iaf). Jag?
Jag kan inte se någon skillnad alls. Ser 0 gain. Är detta normalt för er som styrketränar? Det viktigaste är dock att jag själv mår bra och känner mig fräsch i kroppen. Och det gör jag