2017-01-26, 23:44
Medlem
Topppis avatar
marklyft.

Jag förstår inte riktigt vart man ska ta kraften ifrån, ska jag ta i med hela kroppen och lyfta med allt? eller ska man bara vika upp ryggen..? som vissa har hävdat i min närhet men de känns så knasigt.

Jag ska väl spänna åt från benen å armar å rygg å allt å lyfta? (med rätt teknik förstås)
Citera
2017-01-27, 00:16
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
marklyft.

Jag förstår inte riktigt vart man ska ta kraften ifrån, ska jag ta i med hela kroppen och lyfta med allt? eller ska man bara vika upp ryggen..? som vissa har hävdat i min närhet men de känns så knasigt.

Jag ska väl spänna åt från benen å armar å rygg å allt å lyfta? (med rätt teknik förstås)

Benen.
Citera
2017-01-27, 01:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
marklyft.

Du har helt rätt. Marklyft är den mesta helkroppsövningen och engagerar de flesta muskelgrupper, så det går inte att bara fokusera på ben eller rygg (även om man är starkare i benen och därför hämtar den mesta kraften därifrån). Det brukar diskuteras rätt friskt huruvida marklyft är en rygg- eller benövning, men svaret är att det är både och (förhoppningsvis startas ingen ny diskussion här bara för att jag nämner det )
Citera
2017-01-27, 11:48
Medlem
Citat:
marklyft.

Jag får träningsvärk i magen mest men det känns i benen och lite i ryggen med, men jag upplever att benen gör det mesta av jobbet.
Så jag tror bara jag är klen i magen i förhållande till det övriga.
Citera
2017-01-27, 13:28
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
marklyft.

Marklyft är ganska mycket en helkroppsövning, så du behöver inte tänka på att någon särskild muskel ska göra jobbet. Bara ställ dig upp med skivstången i händerna så använder du de muskler som behövs.

Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att du inte drar med armarna, så håll armbågarna helt utlåsta. Tänk på dig själv som en lyftkran: armarna är bara kedjan som förbinder dig med skivstången. Ta ett djupt andetag, spänn hela kroppen (inklusive greppet) och res dig upp.
Citera
2017-01-27, 22:22
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Benen.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Du har helt rätt. Marklyft är den mesta helkroppsövningen och engagerar de flesta muskelgrupper, så det går inte att bara fokusera på ben eller rygg (även om man är starkare i benen och därför hämtar den mesta kraften därifrån). Det brukar diskuteras rätt friskt huruvida marklyft är en rygg- eller benövning, men svaret är att det är både och (förhoppningsvis startas ingen ny diskussion här bara för att jag nämner det )

Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Jag får träningsvärk i magen mest men det känns i benen och lite i ryggen med, men jag upplever att benen gör det mesta av jobbet.
Så jag tror bara jag är klen i magen i förhållande till det övriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Marklyft är ganska mycket en helkroppsövning, så du behöver inte tänka på att någon särskild muskel ska göra jobbet. Bara ställ dig upp med skivstången i händerna så använder du de muskler som behövs.

Vad som däremot kan vara värt att tänka på är att du inte drar med armarna, så håll armbågarna helt utlåsta. Tänk på dig själv som en lyftkran: armarna är bara kedjan som förbinder dig med skivstången. Ta ett djupt andetag, spänn hela kroppen (inklusive greppet) och res dig upp.

Tack så otroligt mycket för era svar! Det tar jag med mig på gymmet bugar å bockar!
Citera
2017-01-28, 06:02
Medlem
Citat:
Tack så otroligt mycket för era svar! Det tar jag med mig på gymmet bugar å bockar!
Kör hårt och bli stark som en oxe
Citera
2017-01-28, 12:26
Medlem
Hej igen! Jag har nu tränat i ca 2 månader sedan jag började för första gången (väldigt svajigt vid julhelgen/nyår/januari) och jag har mest fokuserat på basövningar för bålen och benen. Många i den här tråden rekommenderade det så jag gav det ett försök! Uppdatering för mina viktigaste övningar - fysisk förändring:

- Vid start -
0 kg bänkpress (tot 20kg)
0 kg lutande bänkpress (tot 20kg)
0 kg knäböj (tot 20kg)
(har också 1-2 isolationsövningar som jag brukar köra ibland men de är inte viktiga)

0 kg betyder att jag lade på 0 kg på stången, d.v.s. orkade bara lyfta stången som väger 20 kg. Ja, jag var jättesvag.

- Nu -
20 kg bänkpress (tot 40 kg)
X kg lutande (har inte kollat, kör lite olika)
25 kg knäböj (tot 45 kg)

Väger nu ca 75 kg och har gått ner från ca 80 kg. Så jag klarar att lyfta lite mer än 50 % av min vikt nu. Märker att jag har mycket lättare för knäböj. Det är min favoritövning! Har mycket mer att ge där men vill ta det lugnt. I bänkpress har jag kört fast i diket. Tror jag kommer att ligga på 40 kg bänkpress ett bra tag. Känns som att jag har nått mitt max där Tips på hur man kommer vidare i bänkpress?

- Mental förändring -
Jag skäms inte längre. Jag känner att min styrka är "normal/okej" nu - från att vara en katastrofal soffpotatis. Folk ger komplimanger efter förändringen. Speciellt bröst och biceps. (hade "chips-tuttar" förr - nu har jag nästan fasta bröst...eller de hänger inte längre iaf). Jag? Jag kan inte se någon skillnad alls. Ser 0 gain. Är detta normalt för er som styrketränar? Det viktigaste är dock att jag själv mår bra och känner mig fräsch i kroppen. Och det gör jag
Citera
2017-01-28, 13:03
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Hej igen! Jag har nu tränat i ca 2 månader sedan jag började för första gången (väldigt svajigt vid julhelgen/nyår/januari) och jag har mest fokuserat på basövningar för bålen och benen. Många i den här tråden rekommenderade det så jag gav det ett försök! Uppdatering för mina viktigaste övningar - fysisk förändring:

- Vid start -
0 kg bänkpress (tot 20kg)
0 kg lutande bänkpress (tot 20kg)
0 kg knäböj (tot 20kg)
(har också 1-2 isolationsövningar som jag brukar köra ibland men de är inte viktiga)

0 kg betyder att jag lade på 0 kg på stången, d.v.s. orkade bara lyfta stången som väger 20 kg. Ja, jag var jättesvag.

- Nu -
20 kg bänkpress (tot 40 kg)
X kg lutande (har inte kollat, kör lite olika)
25 kg knäböj (tot 45 kg)

Väger nu ca 75 kg och har gått ner från ca 80 kg. Så jag klarar att lyfta lite mer än 50 % av min vikt nu. Märker att jag har mycket lättare för knäböj. Det är min favoritövning! Har mycket mer att ge där men vill ta det lugnt. I bänkpress har jag kört fast i diket. Tror jag kommer att ligga på 40 kg bänkpress ett bra tag. Känns som att jag har nått mitt max där Tips på hur man kommer vidare i bänkpress?

- Mental förändring -
Jag skäms inte längre. Jag känner att min styrka är "normal/okej" nu - från att vara en katastrofal soffpotatis. Folk ger komplimanger efter förändringen. Speciellt bröst och biceps. (hade "chips-tuttar" förr - nu har jag nästan fasta bröst...eller de hänger inte längre iaf). Jag? Jag kan inte se någon skillnad alls. Ser 0 gain. Är detta normalt för er som styrketränar? Det viktigaste är dock att jag själv mår bra och känner mig fräsch i kroppen. Och det gör jag

Du får ha mer tålamod, du har endast tränat 2 månader. Du har definitivt inte nått ditt max när det gäller bänkpressen, det är bara fortsätta träna, finns bra tråd för nybörjare som Killer-queen har gjort: (FB) Nybörjarträning 101

In och läs där.
Citera
2017-01-28, 14:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Hej igen! Jag har nu tränat i ca 2 månader sedan jag började för första gången (väldigt svajigt vid julhelgen/nyår/januari) och jag har mest fokuserat på basövningar för bålen och benen.

Jag kan garantera att ditt max på bänkpress inte är 40 kg Du har bara tränat i två månader, och nervsystemet har knappt hunnit vänja sig vid den nya belastningen. Nu är det dags för musklerna att börja växa också. Du skriver att du har fokuserat på basövningar, men två varianter av bänkpress samt knäböj lämnar en del i övrigt att önska. Till att börja med så bör du lägga in en dragövning också för att träna rygg och biceps, och inte minst axlarna som kan ta skada av alltför ensidig belastning.

Vad gäller att bli starkare generellt är variation ett sätt att undvika att fastna på en viss nivå, t.ex. kan man variera vikt, antal repetitioner och setvila. Du måste våga lyfta tyngre vikter ibland för att bli starkare, men då kanske med färre repetitioner/längre setvila. Du anger inte hur ofta du tränar, men det är klart att fem pass i veckan är mer än två
Citera
2017-01-28, 16:03
Medlem
derbicoolings avatar
Varför har jag ont i båda underarmarna?

Har haft ont nu i cirka 1 månad känns som det är benet i armarna som är öma. I de flesta övningarna märks det inte.. Utan kommer mest när jag kör biceps. Och trycker jag på benen i underarmarna gör det ont.

Vad kan de bero på någon övning jag utfört med kass teknik?
Citera
2017-01-28, 18:31
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Varför har jag ont i båda underarmarna?

Har haft ont nu i cirka 1 månad känns som det är benet i armarna som är öma. I de flesta övningarna märks det inte.. Utan kommer mest när jag kör biceps. Och trycker jag på benen i underarmarna gör det ont.

Vad kan de bero på någon övning jag utfört med kass teknik?
Rak stångcurl kan ge de där problem. Testa om det känns bättre med EZ eller hammercurl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in