2016-08-04, 23:24
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vinklar du ut med armbågarna kommer du använda framsida axlar mer och öka skaderisken.

Det ställs väl högre krav på axelflexion om armbågarna vinklas inåt/stången längre ner på kroppen? Sen, vad jag förstår, är axelleden i en sämre position när de pekar utåt.
Citera
2016-08-05, 00:28
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Kom att tänka på om man vinklar ut armbågarna när man gör hantelpress/bänkpress tar det då mer på brösten? Positivt, negativt?
Bänkar du utan bänkskjorta så ska du inte hålla in armbågarna, utan "flare and push" ger mer kontakt med bröst. Men kom ihåg att dra bak skulderbladen och pressa ut brösten. Och det ska inte gå till överdrift heller, men du behöver inte tänka att du ska hålla in armbågarna (såtillvida du inte bänkar med skjorta). Sätt bara ner stången en bit ner på bröstet så hamnar armarna i 45-60° vinkel.
Senast redigerad av Killer-queen 2016-08-05 kl. 13:34.
Citera
2016-08-05, 10:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det ställs väl högre krav på axelflexion om armbågarna vinklas inåt/stången längre ner på kroppen? Sen, vad jag förstår, är axelleden i en sämre position när de pekar utåt.

Jag läste här http://www.styrkelabbet.se/bankpress/ Där det står:

Armbågarnas position under lyftet
När du sänker ned stången bör dina armbågar gå ganska nära kroppen, kanske max 45 grader ut åt sidorna.

Det är lite individuellt vad som passar, men armbågarna bör inte gå rakt ut åt sidorna.

Det finns framförallt två skäl till detta:

Med armbågarna lite närmare kroppen så är du helt enkelt starkare. Det är en bättre rörelsebana för bröst och armar, och du kommer att orka lyfta lite mer vikt, med förmodligen lite bättre träningsresultat som följd.
Det minskar skaderisken. När du har armbågarna rakt ut åt sidan så ökar risken att senor i dina axlar och armar skaver eller kläms mot axelledens ovansida. Det kan ge upphov till irritation, smärta och skada. Genom att låta armbågarna gå lite närmare kroppen så får axelns senor lite mer utrymme.

Så vad jag förstått är det bättre att ha armbågarna lite närmare kroppen istället för att vinkla dem utåt. Eller har jag fel?
Citera
2016-08-05, 13:29
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag läste här http://www.styrkelabbet.se/bankpress/ Där det står:

Armbågarnas position under lyftet
När du sänker ned stången bör dina armbågar gå ganska nära kroppen, kanske max 45 grader ut åt sidorna.

Det är lite individuellt vad som passar, men armbågarna bör inte gå rakt ut åt sidorna.

Det finns framförallt två skäl till detta:

Med armbågarna lite närmare kroppen så är du helt enkelt starkare. Det är en bättre rörelsebana för bröst och armar, och du kommer att orka lyfta lite mer vikt, med förmodligen lite bättre träningsresultat som följd.
Det minskar skaderisken. När du har armbågarna rakt ut åt sidan så ökar risken att senor i dina axlar och armar skaver eller kläms mot axelledens ovansida. Det kan ge upphov till irritation, smärta och skada. Genom att låta armbågarna gå lite närmare kroppen så får axelns senor lite mer utrymme.

Så vad jag förstått är det bättre att ha armbågarna lite närmare kroppen istället för att vinkla dem utåt. Eller har jag fel?
Nej, det är faktiskt inte helt riktigt. Man ser även att Daniel lyfter "fel" på 60kg, men rätt på 145kg.

Armbågarna ska vara rakt under stången (övre bild), håller man medvetet in dem så hamnar de framför vilket kostar kraft (nedre bild). Att man skulle vara starkare så kommer ifrån styrkelyft med utrustning, där de som bänkade mest var tvungna att hålla in armbågarna för att bänkskjortan skulle ge med sig över bröstet. Man antog helt enkelt att eftersom de som bänkade mest lyfte på det sättet så måste man vara starkast med "tucked elbows" ("Håll in armbågarna!").

Vad Styrkelabbet förmodligen vill få fram är att man inte ska röra stången för högt upp mot halsen, och det stämmer ju. Sätter man ner stången någonstans vid solar plexus så hamnar armarna i 45-60° vinkel mot kroppen. Men det blandar han ihop med armbågarnas position, och han tror felaktigt att man skulle vara starkare genom att hålla in armbågarna (förmodligen av anledningen jag beskrev ovan). Tvärtom så kopplar man bort mycket av pecs om man gör så, vilket faktiskt kan vara en orsak till dålig bröstutveckling.
Citat:
The more closely the orientation of the fibers matches the direction of the movement, the more force they contribute to that movement. With extreme tucking, only a few of your upper pec fibers are optimally aligned to contribute to the movement. With more of a flare, the larger, meatier part of your pec can get in on the action to a greater degree, meaning the pecs can help more with the initial drive off your chest.

Så vidrör stången lågt på bröstet, men dra inte medvetet in armbågarna. Tvärtom, "flare and push your elbows".

Greg Nuckols skrev en utförlig artikel om det här.
Citat:
Key Points
1. “Tuck your elbows” is generally a bad cue for the raw bench press. Even though your elbows should end up in a somewhat tucked position, most people will over-tuck if they focus on tucking their elbows.
2. “Flare and push” is a much better cue.
3. Benching in this manner will help you use your pecs more effectively and gain strength faster.
Senast redigerad av Killer-queen 2016-08-05 kl. 13:31.
Citera
2016-08-05, 13:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Okej då hade jag missuppfattat det hela. Tack för svar
Citera
2016-08-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
58063159]Du kommer att täcka gluteus, erector spinae och hamstrings, men ett marklyft tränar betydligt mycket mer än detta (statiskt och dynamiskt), men om du kör dynamiska övningar för övre ryggen (roddar/vertikala drag) och för låren (knäextensioner till eller förbi 90°) så täcks dessa och tränas bättre än i ett marklyft.

Ryggsmärta med strålningar ned i ett ben, det låter som ett diskbråck eller en stor buktning, hur känns det om du med raka ben böjer dig framåt och försöker nudda tårna?
Hur som helst, om jag var du så skulle jag ha gått till VC och krävt en magnetröntgen för att förhoppningsvis få en korrekt diagnos, och tills detta så är mitt råd att du ändrar din träning lite för att belasta/irritera ryggen så lite som möjligt och se om det känns bättre.
Nedan har du lite tips på hur du kan göra detta.

Överkropp

• Byt ut framåtböjda roddar till roddar med bröststöd (liggandes/maskiner) och se till att inte hyperextendera ländryggen, samma i latsdrag. Och om du kör omvända flyes med hantlar så byt till stående med kabel istället.

• Skrota sittande/stående tvåsidig axelpress och kör ensidig stående istället med en relativt lätt vikt (>10RM), se även till att verkligen hålla bålen tight och ryggen så neutral som möjligt.

• Kör liggande tricepsextension framför stående/sittande ovanför huvudet och preacer curl framför stångcurl.

Underkropp

• För låren fokusera på ensidiga benövningar, som t.ex. utfall, bulgariska splitböj eller pistolböj fast där du håller i något för att kunna vara mer upprätt och där du slutar innan ländryggen flekteras (rundas), som här, hans flekteras dock, vänd innan detta sker. Benspark bör också gå bra.

• För hamstrings kör någon knäflektion som huvudövning, Nordic hamstring (finnen) är perfekt för detta och är utan tvekan en av dom bästa övningarna som finns för hamstrings, den är dock BRUTAL och väldigt få har styrkan för att klara av en enda fin och full rep utan att falla den sista biten och fuska genom att putta upp sig själva igen med händerna, så om du börjar med den köp dig ett par motståndsband för att kunna köra den kontrollerat genom hela rörelsebanan utan att hjälpa till med händerna i botten.
Här har du banden som jag började med, ett svart och ett rött bör du klara dig fint med, och här samt här har du några exemplar på hur du kan köra den, Bret i det sista klippet använder dock inte en full rörelsebana, benen ska vara helt utsträckta i botten.
Jag själv föredrar att köra den som Bret fast jag har knäna på en step-up bänk som är framför böjracket och fötterna under en stång med mer vikt på än min kroppsvikt, glöm inte en kudde på stången och något mjukt på step-up bänken om du ska köra så, annars får du ont i knäna/smalbenen.

• Efter Nordic hamstring prova att köra hyperextensioner med stödet under höften och en neutral rygg (såhär), då är dina hamstrings föruttröttade och du kommer inte att behöva använda en lika hög vikt (=mindre belastning på ryggen), funkar det inte med två ben så prova med ett åt gången.

• För magen skrota alla dynamiska övningar (crunches, sit-ups, benlyft över höftnivå osv) då dessa har visat sig vara riktigt elaka mot ländryggens nedre diskar, googla "stuart mcgill crunch" för mer info om detta.
Kör istället övningar som plankan, plank utrullning, benlyft till höftnivå osv.

• Skrota stående vadpress och kör det i benpress istället, du kan även köra stående med ett ben åt gången, då behöver du inte mycket vikt.

När det kommer till benpressar så var jäkligt försiktig, se till att hålla bröstet högt, öppna upp ljumskarna, sluta vid 90° och låt INTE röven lyfta från sätet, gör den det så kommer ländryggen att tvingas in i flektion och all vikt kommer att hamna på den, och upprepad flektion, speciellt under belastning, är hur diskbuktningar/bråck uppstår.
Jag är faktiskt övertygad om att benpressar har skadat minst lika många ryggar sedans dom blev standard på gym som böj och mark med ett dåligt utförande, detta då dom är så otroligt lätta att göra fel i, minsta cm för djupt och ländryggen får sig en omgång.
Här har du ett sevärt klipp som visar vad som inte får ske i en benpress https://youtu.be/sLdj1JvMImQ och ett som visar hur du enkelt kan ta reda på hur djupt du ska gå https://youtu.be/Asue_TqZQVA.

PS, du behöver inte köra tungt i dina benövningar, forskningen som har gjorts inom området har visat att belastningen är irrelevant för hypertrofi (muskeltillväxt) om setsen tas till eller väldigt nära koncentrisk failure (sevärd film här där forskningen om detta summeras, 9:35 och framåt).
Du kan även minska belastningen som du behöver använda genom att pausa någon sekund i botten, köra kontrollerade negativa (2-4s) osv.[/spoiler]

Wow, vilket grymt informativt svar. Tack!

Ska ta till mig av tipsen och se om det är något jag kan tillämpa i min träning!

För att svara på din fråga angående ryggen så känner jag nog ingenting när jag böjer mig framåt med raka ben och nuddar tårna. Ja, förutom smärtan av att tänja musklerna -- men ingenting i ryggen och ingen strålning ner i benet.

Emellanåt kommer smärtan tillbaka ordentligt och gör det svårt för mig att böja mig ner för att plocka upp saker och dylikt. Förjävla trist.

Magnetröntgen, är det något man kan kräva bara så där?
Citera
2016-08-07, 22:23
Medlem
Signaturums avatar
Har märkt på sistone att jag efter rygg/benträning får en krypande känsla i högerfoten.
Har inte ont, men det känns lite oroande när det nästan är som myrornas krig i foten.

Hur hade FBs träningsexperten gått till väga?
Citera
2016-08-08, 09:32
Medlem
Soxis avatar
Hej!

Införskaffade medlemskap på ett gym för ett tag sen. Har bra kondition och relativt van löpare men har aldrig styrketränat i hela mitt liv. Jag vill satsa på att stärka min överkropp/rygg mest men resten av kroppen ska också med. Körde på maskiner idag i cirka en timme. Hur länge ska ett pass vara och hur hårt ska man köra?

Har ni konkreta tips?

// Vilsen nybörjare
Senast redigerad av Soxi 2016-08-08 kl. 09:40.
Citera
2016-08-08, 09:40
Medlem
Hej, har tränat nu på gym snart 2 månAder.

Jag undrar om de bättre köra tex 8 reps ungefär med tyngre vikter tex bröst 70kg än många reps tex 20st och istället 50kg ungefär?

Tacksam för svar
Citera
2016-08-08, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperatore95
Hej, har tränat nu på gym snart 2 månAder.

Jag undrar om de bättre köra tex 8 reps ungefär med tyngre vikter tex bröst 70kg än många reps tex 20st och istället 50kg ungefär?

Tacksam för svar
Den vanliga rekommendationen brukar vara runt 8-12 reps per set
Citera
2016-08-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kleopp
Den vanliga rekommendationen brukar vara runt 8-12 reps per set

Ok bra då gör jag rätt iaf
Citera
2016-08-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Hej!

Införskaffade medlemskap på ett gym för ett tag sen. Har bra kondition och relativt van löpare men har aldrig styrketränat i hela mitt liv. Jag vill satsa på att stärka min överkropp/rygg mest men resten av kroppen ska också med. Körde på maskiner idag i cirka en timme. Hur länge ska ett pass vara och hur hårt ska man köra?

Har ni konkreta tips?

// Vilsen nybörjare

Bästa tipset jag kan ge är att köra alla basövningar först och främst, marklyft, knäböj, bänkpress och millitär press, i början är det många som kör maskiner för det är lätt, men det absolut bästa är om du kollar upp hur man gör basövningar och kanske kollar upp ett schema, ett pass kan va allt ifrån 45 mintuer till 2 timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in