2017-08-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GyllenePenis
Jag förstår att det är svårt att svara, tänkte mer om övningarna (basövingarna) kanske inte ger så mycket armar.

En annan snabb fråga:

Hur länge kan man köra samma sorts övningar innan kroppen "lär" sig och vänjer sig?
Min plan är att endast köra basövningar mina första 6 månader. Är det lång/kort tid rent allmänt att gå utan variation?

Det är väl ok att köra samma övningar men man kan variera på så sätt att man ändrar antalet rep och set. Periodvis kan man köra 15-20 rep och då färre antal set. Den viktigaste faktorn för att öka i muskelmassa är att man kör SLUT på muskeln oavsett antalet rep.
Citera
2017-08-10, 12:55
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det är väl ok att köra samma övningar men man kan variera på så sätt att man ändrar antalet rep och set. Periodvis kan man köra 15-20 rep och då färre antal set. Den viktigaste faktorn för att öka i muskelmassa är att man kör SLUT på muskeln oavsett antalet rep.
Beror mycket på hur man lägger upp sin träning. Kör man en muskelgrupp två-tre gånger i veckan är det inte jättesmart att gå till failure varje pass.
Citera
2017-08-11, 11:34
Medlem
NereMedOlas avatar
Jag har stagnerat i min chins-utveckling. Finns det några listiga trick? Om man ska köra en deload på kroppsviktsövningar så kör man bara lite färre reps, eller?
Citera
2017-08-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Jag har stagnerat i min chins-utveckling. Finns det några listiga trick? Om man ska köra en deload på kroppsviktsövningar så kör man bara lite färre reps, eller?

Jag har samma problem. I tre månader gick jag kraftigt framåt (från väldigt låg nivå dock) för att under den senaste månaden stagnera helt. Kan det var idé att byta till latsdrag en period där man kan styra vikten på annat sätt (gillar inte band)? Eller är det bättre som Ola föreslår att ta ner antalet reps? (går nu i princip till fail i tre av fyra set. Två pass i veckan.)

En annan fråga. Jag tror, efter att ha läst runt lite här och på andra ställen, att jag är hyfsat mycket svagare i quads jämfört med rygg, vilket visar sig i knäböj med resultatet "brytböj", röven åker upp snabbare än axlarna och sedan får jag böja upp ryggen. Dock sker det redan vid ganska få reps på ganska liten vikt. Jag kör 5x5 arbetsset och är noga med uppvärming och stretch innan passet. Jag har sänkt vikten och är nu nere på samma vikt som jag tränar med i bänkpress när jag "borde" kunna lyfta mycket mer i knäböj. Jag har också haft en viss tendens att ena foten vrids utåt med risk att knät faller inåt på väg upp igen. Kanske är jag för svag i sätesmuskulaturen?

Förhållandet marklyft:bänk ligger på ungefär 1,8 så där har jag inga problem alls.

Om det inte är för svaga quads/säte, vad kan annars vara en orsak? Förslag på bra övningar för att träna upp quads/säte? Utöver knäböj har jag fyra set frontböj i programmet och nu har jag också lagt till benpress i maskin samt benspark.

Jag blev lite förvånad när jag upptäckte det här då jag alltid trott att jag är ganska stark i quads jämfört med övriga kroppen. Har tex inga problem att trycka igenom 4x8 i benspark på 70 kg i maskinen (max belastning i den är 90). Men i knäböj har jag fått sänka till 70 kg också nu för att lyckas med strikta böj med bra teknik.

Hm blev kanske inte en kort enkel fråga, men med lite överseende från mods kan den väl sortera under nybörjarfråga
Citera
2017-08-13, 13:39
Medlem
Jaggermeisters avatar
Mina pecs släpar efter, så tänker lägga fokus på dom. Körde bröst i fredags, kan jag köra de idag igen? Blir inte så mkt gym på veckan pga jobb
Citera
2017-08-13, 13:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Mina pecs släpar efter, så tänker lägga fokus på dom. Körde bröst i fredags, kan jag köra de idag igen? Blir inte så mkt gym på veckan pga jobb

Känner du dig pigg och fräsch i kroppen så träna på. Vill du prioritera bröst kan du öka frekvensen men sänka volymen per pass.
Citera
2017-08-13, 14:04
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Känner du dig pigg och fräsch i kroppen så träna på. Vill du prioritera bröst kan du öka frekvensen men sänka volymen per pass.
Ett typiskt bröst pass ser ut såhär.

Bänkpress 4 set 8 reps
Hantelpress 3 set 8 reps
Cable upward pulls 3 set 10 reps

Är det ett dåligt bröst pass?
Citera
2017-08-13, 14:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Bänkpress 4 set 8 reps
Hantelpress 3 set 8 reps

Inget fel på det passet. Eventuellt kan du ju lägga till någon flyes övning, beror ju på vad du tränar annars den dagen, men det är inget dåligt pass.
Citera
2017-08-13, 16:48
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Inget fel på det passet. Eventuellt kan du ju lägga till någon flyes övning, beror ju på vad du tränar annars den dagen, men det är inget dåligt pass.
Så det är lugnt om man skippar incline bänk? Mina pecs släpar ganska mkt, kan det vara pga jag skippar sne bänk?
Citera
2017-08-13, 16:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Så det är lugnt om man skippar incline bänk? Mina pecs släpar ganska mkt, kan det vara pga jag skippar sne bänk?

Nej, det är nog inget som är avgörande. Man har muskelgrupper som är sämre, precis som man har muskelgrupper som är bättre. Självklart kan du lägga in lutande bänk för variation om du nu vill det. Fortsätt träna och ha tålamod.
Citera
2017-08-13, 17:29
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Nej, det är nog inget som är avgörande. Man har muskelgrupper som är sämre, precis som man har muskelgrupper som är bättre. Självklart kan du lägga in lutande bänk för variation om du nu vill det. Fortsätt träna och ha tålamod.
Håller på med bröst o axlar nu körde bänk, Hantelpress och snebänk.
Citera
2017-08-13, 19:35
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Bänkpress 4 set 8 reps
Hantelpress 3 set 8 reps

Det är tillräckligt, om det är 86 solida reps. Man kan tänka sig lutande hantelpress istället om du saknar snedbänk, men då du har cable pulls så är det förmodligen lugnt.

Se till att sätta repsen ordentligt istället för att lägga till mer. Få in lite progression, satsa på att få in nya personbästa: typ få upp bänken till 5x10, hantelpressen till 4x8 osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in