Citat:
Ursprungligen postat av
NereMedOla
Jag har stagnerat i min chins-utveckling. Finns det några listiga trick? Om man ska köra en deload på kroppsviktsövningar så kör man bara lite färre reps, eller?
Jag har samma problem. I tre månader gick jag kraftigt framåt (från väldigt låg nivå dock) för att under den senaste månaden stagnera helt. Kan det var idé att byta till latsdrag en period där man kan styra vikten på annat sätt (gillar inte band)? Eller är det bättre som Ola föreslår att ta ner antalet reps? (går nu i princip till fail i tre av fyra set. Två pass i veckan.)
En annan fråga. Jag
tror, efter att ha läst runt lite här och på andra ställen, att jag är hyfsat mycket svagare i quads jämfört med rygg, vilket visar sig i knäböj med resultatet "brytböj", röven åker upp snabbare än axlarna och sedan får jag böja upp ryggen. Dock sker det redan vid ganska få reps på ganska liten vikt. Jag kör 5x5 arbetsset och är noga med uppvärming och stretch innan passet. Jag har sänkt vikten och är nu nere på samma vikt som jag tränar med i bänkpress när jag "borde" kunna lyfta mycket mer i knäböj. Jag har också haft en viss tendens att ena foten vrids utåt med risk att knät faller inåt på väg upp igen. Kanske är jag för svag i sätesmuskulaturen?
Förhållandet marklyft:bänk ligger på ungefär 1,8 så där har jag inga problem alls.
Om det inte är för svaga quads/säte, vad kan annars vara en orsak? Förslag på bra övningar för att träna upp quads/säte? Utöver knäböj har jag fyra set frontböj i programmet och nu har jag också lagt till benpress i maskin samt benspark.
Jag blev lite förvånad när jag upptäckte det här då jag alltid trott att jag är ganska stark i quads jämfört med övriga kroppen. Har tex inga problem att trycka igenom 4x8 i benspark på 70 kg i maskinen (max belastning i den är 90). Men i knäböj har jag fått sänka till 70 kg också nu för att lyckas med strikta böj med bra teknik.
Hm blev kanske inte en kort enkel fråga, men med lite överseende från mods kan den väl sortera under nybörjarfråga