2016-06-30, 16:55
Medlem
HunkAnsiktets avatar
Vilken tid upplever ni att det generellt sett är minst folk om man vill träna på eftermiddagen/kvällen? Slutar runt 16.30 och vill egentligen ha gjort mitt pass direkt efter men det är alltid så knökfullt vid den tiden känns det som.
Citera
2016-07-01, 22:58
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HunkAnsiktet
Vilken tid upplever ni att det generellt sett är minst folk om man vill träna på eftermiddagen/kvällen? Slutar runt 16.30 och vill egentligen ha gjort mitt pass direkt efter men det är alltid så knökfullt vid den tiden känns det som.

Efter 18 börjar det lätta, vid 19 är det inte så mycket folk, runt 20 är det i princip tomt. Tränar på ett ganska liet gym i Jönköping om det har någon betydelse.

Annars kan du träna innan jobbet, brukar vara jävligt tomt innan 7. Jag prövade i några veckor men kom på att jag inte orkade masa mig upp så tidigt. Samt blev lite stressad över att hinna klart så jag hann i tid till jobbet.
Citera
2016-07-02, 20:46
Medlem
felpost
Senast redigerad av martin312 2016-07-02 kl. 20:56.
Citera
2016-07-03, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatsBrun
Man blir inte hamstring och glute-dominant efter många år av vanliga knäböj. Snarare tvärtom. Så du kan ju alltid köra vidare om frontböjen fortsätter att vara obekväm för dig.

Höftens rörelse vid vanliga knäböj är längre än vid frontböj, där överkroppen vid frontboj behålls vertikal (om man utför den korrekt). Är du sedan redan glutedominant kommer du initiera böjen med höften vilket ytterligare stärker obalansen mellan framsida och baksida lår.

Edit: Här är en bild som förklarar vad jag menar, om någon annan inte förstår (det är trots allt en nybörjartråd)
Senast redigerad av Irmias 2016-07-03 kl. 14:52.
Citera
2016-07-03, 16:58
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Höftens rörelse vid vanliga knäböj är längre än vid frontböj, där överkroppen vid frontboj behålls vertikal (om man utför den korrekt). Är du sedan redan glutedominant kommer du initiera böjen med höften vilket ytterligare stärker obalansen mellan framsida och baksida lår.

Edit: Här är en bild som förklarar vad jag menar, om någon annan inte förstår (det är trots allt en nybörjartråd)
Det känns logiskt, men ser man till de studier som gjorts så förhåller det sig inte så.

Citat:
Strength and conditioning professionals have recognized the similarities between the front and back squat, but they feel that these variations can be used to protect and isolate different muscle groups. It is believed that the front squat requires lower muscular force in the low back. In addition, front squats may also isolate the quadriceps more than back squats or induce greater recruitment from the distal quadriceps. These common beliefs are not supported by empirical evidence.
Several other variations of the squat exercise exist and have been studied. However, few have investigated knee joint kinetics while performing the front and back squat.
Russell and Phillips conducted a preliminary investigation to determine the relative differences in knee extensor requirements and low-back injury risk. These authors have concluded that front and back squats elicited similar knee extensor demands. However, only eight subjects were tested, and no statistical analysis was performed. More recently, Stuart et al. compared front squats, back squats, and lunges. They determined that the exercises tested do not produce excessive tibiofemoral shear or compressive force in anterior cruciate ligament (ACL)-intact subjects. However, the sample size was limited (N = 6).
Citera
2016-07-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det känns logiskt, men ser man till *de studier som gjorts så förhåller det sig inte så.

*Denna studie som gjorts.

Frontböj har också visat ge större aktivering av vastus medialis vid lägre vikter relativt till vanliga knäböj, samt minskar risken för ryggskador.

Citat:
The aim of this study was to compare the musculature activity and kinematics of knee and hip joints during front and back
squat with maximal loading. Two-dimensional kinematical data were collected and electromyographic activities of vastus
lateralis, vastus medialis, rectus femoris, semitendinosus, biceps femoris, gluteus maximus and erector spinae were
measured while participants (n = 12, 21.2 ± 1.9 years old) were completing front and back squat exercises with maximum
loading.

Conclusion

(...)We also managed to show that the front squat created higher EMG activity in vastus medialis despite
the lighter loads compared to back squat that agrees with the idea of “being a more isolated movement for knee extensors.”
It is a known fact that the back squat is used much more commonly compared to its front variation. Results may suggest that the front squat may be a better choice for focusing on knee extensor improvement and/or for preventing lumbar injuries under maximum loading conditions.

Edit: Jag har aldrig varit motståndare till vanliga knäböj. Det är en jättebra övning för underkroppen och har sin plats i många träningsscheman, men i mitt fall vill jag fokusera på framsida lår och inte glutes.
Senast redigerad av Irmias 2016-07-03 kl. 21:33.
Citera
2016-07-03, 22:26
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
*Denna studie som gjorts.

Frontböj har också visat ge större aktivering av vastus medialis vid lägre vikter relativt till vanliga knäböj, samt minskar risken för ryggskador.

Edit: Jag har aldrig varit motståndare till vanliga knäböj. Det är en jättebra övning för underkroppen och har sin plats i många träningsscheman, men i mitt fall vill jag fokusera på framsida lår och inte glutes.
Det är de tre studierna som mätt skillnaderna, varav två inte ser någon skillnad och den du länkar till hittar en liten skillnad. Jag anser alltså att skillnaden verkar vara så liten att man inte kan säga att frontböj mest tränar quads och knäböj mer baksida. Men, eventuellt kan det bli mer träning för låren i och med att man vanligtvis går något djupare i frontböj jämte typisk bred styrkelyftsböj. Å andra sidan kan då corestyrkan vara begränsande vid frontböj, vilken kanske gör att man inte kan pressa sig själv lika hårt.

Båda är bra benövningar, och jag tycker helt enkelt man kan välja den variant man trivs bäst med och inte suboptimera för mycket efter de eventuella små skillnaderna.
Citera
2016-07-03, 23:15
Medlem
Lillarapunzels avatar
Appropå bålstyrka.
Har dessvärre inte hunnit testa alla övningar ni rekommenderade än, men ska ta tag i det nu i veckan som kommer!
Däremot så testade jag att köra plankan "tills jag stupade". Klarade 2 min 58 s, alltså nästan 3 min. Tänkte att detta skulle vara någon slags "måttstock" på hur "illa ställt" det är nu innan jag börjar träna bålstyrka på allvar.
Men ni som är lite mer insatta i " vanliga träningsvärlden" än mig, hur "illa" är 3 min i plankan? Fattar ju att det inte är bra, men är det skitdåligt, eller bara dåligt?
Citera
2016-07-04, 13:14
Medlem
När jag är på gymmet känns det som att jag virrar runt så djävulskt. Jag sätter mig vid en maskin och kör 3x15 på typ två minuter och sen ska jag leta en ny maskin och köra två minuter och det känns som att tiden står still.
Citera
2016-07-04, 13:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangentryttaren
När jag är på gymmet känns det som att jag virrar runt så djävulskt. Jag sätter mig vid en maskin och kör 3x15 på typ två minuter och sen ska jag leta en ny maskin och köra två minuter och det känns som att tiden står still.
Styr upp det så det blir mer strukturerat med schema och progression. Planera vad du ska göra innan du sätter dig och basera det på vad du gjorde förra passet.
Citera
2016-07-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Styr upp det så det blir mer strukturerat med schema och progression. Planera vad du ska göra innan du sätter dig och basera det på vad du gjorde förra passet.

Men angående tiden, hur länge brukar man sitta vid varje maskin? Som exempel scheman med typ 6 övningar 3x15 eller liknande skulle ju ta typ 20-30 min. Jag vill köra i alla fall en timme (helst en halvtimme-timme mer) varje gång men en timme känns som 5 timmar.
Citera
2016-07-04, 14:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangentryttaren
Men angående tiden, hur länge brukar man sitta vid varje maskin? Som exempel scheman med typ 6 övningar 3x15 eller liknande skulle ju ta typ 20-30 min. Jag vill köra i alla fall en timme (helst en halvtimme-timme mer) varje gång men en timme känns som 5 timmar.
Bry dig inte om tiden utan se till att få in de set och reps du har planerat. Vila så länge mellan seten att du känner dig återhämtad. Om det tar en halvtimme eller en timme spelar inte så stor roll annat än för din andra planering i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in