2017-07-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man tränar hela kroppen hårt en gång i veckan kommer man märka skillnad efter ett år?

Tror du verkligen att lite viftande med 5 kg-hantlar en gång i veckan ska ge effekt?

Föreslår att du tränar först två gånger i veckan i en månad, sedan treggr/vecka i två månader och därefter 4-5 gånger/vecka i ett halvår så kommer det att ske underverk.
Senast redigerad av Newsmilf 2017-07-10 kl. 22:36.
Citera
2017-07-11, 07:58
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Kolhydrater är väl det vanligaste tipset man får när man vill gå upp i vikt? Det funkar dock bara till en viss gräns, sen är det stopp.
Viktuppgång handlar om att ligga på kaloriöverskott. Kolhydrater är ofta billiga kalorier, så det skulle väl vara därför det rekommenderas.
Citera
2017-07-11, 13:07
Medlem
Kravallens avatar
Ge mig argument för och emot övningen stående rodd med smalt grepp. Har hört mycket ont om den. Varför? Ge gärna tips på substitut också isf.

Utförande i bild via länk:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...2e97c2bc38.png

Tack
Citera
2017-07-11, 15:57
Medlem
gilbert25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Ge mig argument för och emot övningen stående rodd med smalt grepp. Har hört mycket ont om den. Varför? Ge gärna tips på substitut också isf.

Utförande i bild via länk:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...2e97c2bc38.png

Tack
En riktig axeldödare till övning, inklämningssyndrom kommer komma som ett brev på posten.
Citera
2017-07-11, 18:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Viktuppgång handlar om att ligga på kaloriöverskott. Kolhydrater är ofta billiga kalorier, så det skulle väl vara därför det rekommenderas.

Dock är inte kalorier särskilt hälsosamt heller.

Jag styrketränande i går kväll som sagt med 5 kg hantlar, knäböj, armhävningar och situps. Tar återhämtningen stryk om jag dricker vin i kväll?
Citera
2017-07-11, 18:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Jag styrketränande i går kväll som sagt med 5 kg hantlar, knäböj, armhävningar och situps. Tar återhämtningen stryk om jag dricker vin i kväll?

Kalorier behövs för att överleva, så jo, ganska viktigt är det.
Citera
2017-07-11, 18:39
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilbert25
En riktig axeldödare till övning, inklämningssyndrom kommer komma som ett brev på posten.

Ja, jag har hört det. Funderar att lägga in front lyft axlar istället som i mitt övergångsprogram.
Citera
2017-07-11, 18:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Är du dum eller? Kalorier är bara ett mått på energimängd. Det handlar ju helt om dos. Och du ville ju gå upp i vikt, så då måste du ju ha energiöverskott, i.e. kaloriöverskott.
Citera
2017-07-13, 08:20
Medlem
Kravallens avatar
Fråga till er som ni kanske inte kan svara på, men jag ger er en chans.

När jag styrketränar så vilar jag runt 2-2:30 min mellan mina set. Där i mellan hinner min puls sjunka extremt lågt. Som idag efter första settet latsdrag så låg min puls på 48 efter 2 mins vila. Ändock är det så att jag lyfter/drar en vikt som jag har "problem" med vid femte och sjätte repetitionen. Innan träningen åt jag frukost och drack kaffe. Jag promenerar till gymmet varje dag vilket är 20-25 min promenad. Jag har låg vilopuls, det är inte det jag frågar, men hur påverkar det en som styrketränar egentligen? Är det bättre på något sätt att ha högre puls då blodet borde cirkulera snabbare/oftare genom artärerna vid högre puls? För pulsen är ju ändå en indikation på ansträgning tänker jag. Dock när jag "arbetar" under mina set så är pulsen mellan 114-135 ungefär beroende på muskelgruppen och vad den kräver av mig.
Citera
2017-07-13, 09:58
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Jag har fått problem med övningar för biceps. När jag gör chin up och pull up kan jag få en sprängande värk som sitter i fästet mellan nacke och skalle som avtar ganska snabbt till en lågintensiv smärta som sitter kvar resten av dagen. Enligt internetmästare är det andningen som spökar så jag ska försöka tänka på den framöver.

Vidare får jag en strålande smärta i vänster underarm när jag gör curls, både med hantlar och stång.

Jag har lagt till kabelrodd för att ge lite kärlek till biceps, kommer det räcka?
Citera
2017-07-13, 11:03
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Fråga till er som ni kanske inte kan svara på, men jag ger er en chans.

När jag styrketränar så vilar jag runt 2-2:30 min mellan mina set. Där i mellan hinner min puls sjunka extremt lågt. Som idag efter första settet latsdrag så låg min puls på 48 efter 2 mins vila. Ändock är det så att jag lyfter/drar en vikt som jag har "problem" med vid femte och sjätte repetitionen. Innan träningen åt jag frukost och drack kaffe. Jag promenerar till gymmet varje dag vilket är 20-25 min promenad. Jag har låg vilopuls, det är inte det jag frågar, men hur påverkar det en som styrketränar egentligen? Är det bättre på något sätt att ha högre puls då blodet borde cirkulera snabbare/oftare genom artärerna vid högre puls? För pulsen är ju ändå en indikation på ansträgning tänker jag. Dock när jag "arbetar" under mina set så är pulsen mellan 114-135 ungefär beroende på muskelgruppen och vad den kräver av mig.

Att du har låg vilopuls tyder väl på att du har bra kondition, vilket inte är något negativt, återhämtningen mellan seten blir bättre. Att du får "problem" vid femte och sjätte repetitionen kan ju bero på att vikten är för tung, eller att du inte har tillräckligt med glykogen lagrat, vilket gör att tar "stopp". Glykogen behövs för att man ska kunna träna anaerobt.
Citera
2017-07-13, 11:51
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att du har låg vilopuls tyder väl på att du har bra kondition, vilket inte är något negativt, återhämtningen mellan seten blir bättre. Att du får "problem" vid femte och sjätte repetitionen kan ju bero på att vikten är för tung, eller att du inte har tillräckligt med glykogen lagrat, vilket gör att tar "stopp". Glykogen behövs för att man ska kunna träna anaerobt.

Såklart. Snabb titt på macron så har jag legat lite lågt med kolhydrater (runt 180-190g) per dag denna veckan. Proteinnivåerna är dock bra. Väger dock inte så mycket så kanske är okej intag ändå. Tack för input.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in