2016-05-08, 13:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Tack för det snabba svaret, uppskattas!

Ok då är jag med på vad du menar. Vad gäller styrketräning så tror jag 2-4 dagar i veckan är lagom för min del, så att kroppen hinner återhämta sig. Men tror du kroppen behöver återhämta sig för löpning också? Hade tänkt springa ca 3-5 km varje dag men vet inte om kroppen tar stryk av det? Vissa säger ju att kroppen är "gjord för att springa" och att man ska springa lite varje dag.

Skulle nog lägga springturerna dom dagar du inte styrketränar. Just för att det kan påverka din ork/energi. Är du helt nybörjare så börja långsamt med gymmet, lär dig tekniken/rörelserna av övningar. Hur snabbt du återhämtar dig beror på vad och hur du tränar samt din kost och vila.
Citera
2016-05-08, 13:44
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Tack för det snabba svaret, uppskattas!

Ok då är jag med på vad du menar. Vad gäller styrketräning så tror jag 2-4 dagar i veckan är lagom för min del, så att kroppen hinner återhämta sig. Men tror du kroppen behöver återhämta sig för löpning också? Hade tänkt springa ca 3-5 km varje dag men vet inte om kroppen tar stryk av det? Vissa säger ju att kroppen är "gjord för att springa" och att man ska springa lite varje dag.

Det låter som rimlig träningsmängd. Du kommer märka själv om kroppen tar stryk och om du känner dig sliten får du helt enkelt justera träningsmängden tills du känner att det fungerar.

Sedan finns det de som menar att du åtminstone bör lägga styrketräningen och löpningen på skilda dagar om du vill uppnå maximal styrke- och muskelutveckling. Det är något du får ta ställning till själv.
Senast redigerad av hp-sauce 2016-05-08 kl. 13:46.
Citera
2016-05-08, 13:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Går alldeles utmärkt. Min favorit övning är hack squats. Tar mycket bättre för mig än vanliga böj.
Citera
2016-05-08, 16:41
Medlem
Swe1227s avatar
Ben ja, men kanske inte rumpa, mage och rygg.
Citera
2016-05-08, 19:08
Medlem
Buffedbygods avatar
Som "normalbyggd" kille, dvs inte speciellt mycket muskler men har gymmat till och från i livet.

Hur lång tid tar det att skaffa en sån här kropp egentligen, om man börjar träna seriöst?

https://pgmke.files.wordpress.com/20...n-20-10-08.jpg
Citera
2016-05-08, 21:00
Medlem
TheSuzs avatar
Hej, jag är en kille på 19 år, 190 cm och 75 kg. Jag har gymmat i lite över ett år, relativt mycket och med en normal kost. Just nu ligger min fettprocent på 14,1%. Vad är de bästa tipsen för att förminska denna till 12-10%? Och hur lång process krävs?
Citera
2016-05-08, 21:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuz
Hej, jag är en kille på 19 år, 190 cm och 75 kg. Jag har gymmat i lite över ett år, relativt mycket och med en normal kost. Just nu ligger min fettprocent på 14,1%. Vad är de bästa tipsen för att förminska denna till 12-10%? Och hur lång process krävs?

Underskott av kalorier. Hur lång tid det tar beror på hur stort underskott du väljer att lägga dig på
Citera
2016-05-08, 21:27
Medlem
TheSuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Underskott av kalorier. Hur lång tid det tar beror på hur stort underskott du väljer att lägga dig på

Okej, men påverkar detta också min muskelmassa då? Som sagt är jag ju inte så stor men försöker ändå bygga och har kommit en bra bit, vill inte gå bakåt men vill ändå bli av med lite fett. Kan jag äta mindre men ändå öka muskelmassa?
Citera
2016-05-08, 21:53
Medlem
hp-sauces avatar
Citat:
Okej, men påverkar detta också min muskelmassa då? Som sagt är jag ju inte så stor men försöker ändå bygga och har kommit en bra bit, vill inte gå bakåt men vill ändå bli av med lite fett. Kan jag äta mindre men ändå öka muskelmassa?
Ja, men det är inte lätt. I princip omöjligt om du ligger på för stort underskott.
Citera
2016-05-08, 22:02
Bannlyst
Från vilka områden på kroppshyddan försvinner fläsket först vid kaloriunderskott?

Hur många kcal skulle ni uppskatta att ett styck stekt kycklingbröst + en skål ris går lös på? Eventuellt några skedar smaksatt creme fraiche + grönsaker också.
Citera
2016-05-08, 22:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Som sagt det går. Ola wallengren lyckades öka sin muskelmassa samtidigt som han låg på kraftigt underskott. Men högt protein intag är att föredra för att behålla så mycket som möjligt.
Citera
2016-05-08, 22:22
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Från vilka områden på kroppshyddan försvinner fläsket först vid kaloriunderskott?

Hur många kcal skulle ni uppskatta att ett styck stekt kycklingbröst + en skål ris går lös på? Eventuellt några skedar smaksatt creme fraiche + grönsaker också.

Från vart fettet försvinner först har med gener att göra. Där det la sig sist är där man blir av med det först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in