2015-06-16, 17:16
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RondaRousey
Tja

Började träna i februari och då vägde jag 74 kg på 188 cm, nu väger jag 86 kg. Hur mycket mer måste jag gå upp i vikt för att dels få tjejer att bli imponerade samt att få andra män (Vanliga/ej bodybuilders) att känna att jag är ett hot för dom (tjejer). Ganska dum fråga egentligen, känns dock viktigt för mig just nu hur andra ser mig.

Tja

Du skriver lite lustigt, för det första så är det subjektivt hur tjejer blir imponerade. Vill du ha tjejer finns det andra saker att förbättra på än just muskulatur. Vad menar du med hot? Det låter konstigt.

Menar du att vara "alpha" så går det utan muskelmassa.. Det är beteende.

Klart att ökad muskelmassa förbättrar andra saker som självförtroende och så att man mår bra.

Det är väl bra att du bryr dig om ditt utseende, antar jag.. Men försök må så bra som möjligt, träna, äta, bli bra på ngt.

Jag antar att du är väldigt ung.

Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Har kollat mer och mer på helkroppspass och förvånar mig fortfarande varför jag inte börjat med det än. Jag ser dock nästan aldrig någon på gymmet köra det upplägget så tänkte höra mig för vad nackdelen är med just detta? Kan tänka mig att det är ganska jobbigt men borde ju ge väldigt bra resultat om man sköter kosten med mera.

Är man ute efter att öka i muskelmassa efter sin nybörjarträning (dvs man ökar mycket oavsett hur man tränar) så är det bättre att träna med mer volym, som man får i träning som är splittad. Förutsättningen är ju givetvis att man tränar oftare, vilket kan vara en för- eller nackdel. Vill man träna ofta (4-7 gånger per vecka) så kanske man tvingas in i splittad träning.
Citera
2015-06-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Är man ute efter att öka i muskelmassa efter sin nybörjarträning (dvs man ökar mycket oavsett hur man tränar) så är det bättre att träna med mer volym, som man får i träning som är splittad. Förutsättningen är ju givetvis att man tränar oftare, vilket kan vara en för- eller nackdel. Vill man träna ofta (4-7 gånger per vecka) så kanske man tvingas in i splittad träning.

Så med andra ord ska man träna helkropp om man vill få styrka och volym om man kör splittat?
Citera
2015-06-16, 18:20
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Så med andra ord ska man träna helkropp om man vill få styrka och volym om man kör splittat?

Man bör ju följa ett schema om man inte vet exakt vad man vill ha, då brukar det vara helkroppspass, tre gånger per vecka för styrka. Man behöver ju inte träna för det ena eller andra, går ju med en liten kombination. Kanske ICF 5x5 då. Man kör lite extra isolering och lite mer biceps, t.ex.

Att öka i styrka kan ju dock vara kul. Speciellt för t.ex. chins, bänk, böj och mark. Förutsatt att man utför korrekt form i alla övningar och inte hetsar vikten för mycket. Då kan man mäta sin progression också.
Citera
2015-06-16, 19:22
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Nja, sambandet är inte riktigt så enkelt och man kan tweeka uppläggen så att de fokuserar mot det ena eller andra. De olika uppläggen har sina för- och nackdelar, situationen du befinner dig i får avgöra om du väljer någon split eller helkropp. Det är många parametrar att ta hänsyn till.
Citera
2015-06-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Man bör ju följa ett schema om man inte vet exakt vad man vill ha, då brukar det vara helkroppspass, tre gånger per vecka för styrka. Man behöver ju inte träna för det ena eller andra, går ju med en liten kombination. Kanske ICF 5x5 då. Man kör lite extra isolering och lite mer biceps, t.ex.

Att öka i styrka kan ju dock vara kul. Speciellt för t.ex. chins, bänk, böj och mark. Förutsatt att man utför korrekt form i alla övningar och inte hetsar vikten för mycket. Då kan man mäta sin progression också.

Yes, det var tre dagars helkroppspass jag kollade på men är expert på det eftersom jag knappt visste att det fanns innan en vecka sedan . Det passet jag då skulle använda fokuserar både volym och styrka.

Finns inget bättre att motiveras än att öka i styrka i knäböj .

Tack för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nja, sambandet är inte riktigt så enkelt och man kan tweeka uppläggen så att de fokuserar mot det ena eller andra. De olika uppläggen har sina för- och nackdelar, situationen du befinner dig i får avgöra om du väljer någon split eller helkropp. Det är många parametrar att ta hänsyn till.

Får man fråga vad som avgör vilket som är bäst? Tid kan jag prioritera mig till så det är inga problem om man tar bort lite andra saker men finns det något annat? Vet att de flesta stora killar som jag känner kör split för att det är lättare att köra volym på det ( enligt dem) medan jag är väl lite större än snittet men inte så att jag knäböjar dubbla mig eller liknande. Jag själv har kört split hela mitt liv men skulle vara intressant att veta mer om hur helkroppspass från er som har kört det är .
Citera
2015-06-17, 13:05
Bannlyst
tja jag har en annan fråga. Efter att jag ätit alla mina måltider saknar jag ca 500 kalorier. Är det okej att för enkelhetens skull äta snickers eller något liknande endast för att nå upp till kalorimålet?
Citera
2015-06-17, 13:14
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
tja jag har en annan fråga. Efter att jag ätit alla mina måltider saknar jag ca 500 kalorier. Är det okej att för enkelhetens skull äta snickers eller något liknande endast för att nå upp till kalorimålet?
Om det bara är kalorierna du är ute efter så är det lugnt.
Citera
2015-06-17, 13:52
Medlem
Citat:
Har kollat mer och mer på helkroppspass och förvånar mig fortfarande varför jag inte börjat med det än. Jag ser dock nästan aldrig någon på gymmet köra det upplägget så tänkte höra mig för vad nackdelen är med just detta?.

En bra artikel om helkropp och vilka som det är bäst lämpat för.

http://www.aworkoutroutine.com/is-a-...-best-for-you/

Citat:

Ja, jag har personligen ätit skräp för 3-500 kalorier dagligen dom senaste 6 åren (ej under deff), oftast svenska lantchips, dom är förvisso inte "skräp" (solrosolja + potatis).
Senast redigerad av Plopp123 2015-06-17 kl. 13:56.
Citera
2015-06-17, 14:12
Medlem
sturesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Stående päronboll eller boxboll.
Den finns inte att köpa någonstans, kan du hjälpa mig är du snäll? :cheers:
Citera
2015-06-17, 14:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Får man fråga vad som avgör vilket som är bäst? Tid kan jag prioritera mig till så det är inga problem om man tar bort lite andra saker men finns det något annat? Vet att de flesta stora killar som jag känner kör split för att det är lättare att köra volym på det ( enligt dem) medan jag är väl lite större än snittet men inte så att jag knäböjar dubbla mig eller liknande. Jag själv har kört split hela mitt liv men skulle vara intressant att veta mer om hur helkroppspass från er som har kört det är .
Helkropp är väldigt bra för nybörjare, det är ett ganska okontroversiellt påstående. Man behöver träna lyften ofta för att bli bra på dem. Dessutom ökar man i vikt väldigt snabbt till en början, det går att lägga till lite vikt varje pass. Bästa och snabbaste sättet att mjölka nybörjargains, bara kötta grundlyften flera gånger i veckan.

Många är "nybörjare" utan att veta om det, är det så att du kört split fram tills nu så kan du vara en av killarna som bänkar mer än de knäböjer eller marklyfter. Då kan ett basic nybörjarprogram vara befogat för att snabbt komma ikapp i lyften de negligerat. Så var det för mig när jag testade Starting strength: hade en hyfsad överkropp men undvikit böj och mark pgr av fjant. På några månader där gjorde jag mina snabbaste gains någonsin.

När man tömt sina nybörjargains kan typiska helkroppsscheman bli en belastning om man inte vet vad man gör. Försöker man köra 5x5 böj bänk mark och fortsätta öka finns risk att man slår i kaklet om och om igen utan att göra någon utveckling. Man behöver då justera totalvolymen, och det gör man antingen genom att variera hur tungt man lyfter mellan passen – eller så splittar man upp det och får längre återhämtningstid mellan lyften. Det är alltid återhämtningsförmågan som bör avgöra hur man tränar.

Fördelen (och nackdelen) med split är att man kan få in väldigt mycket volym under ett och samma pass. Detta kan vara befogat för vissa, men är bara total overkill för en nybörjare. Vill man fortsätta lyfta riktigt tungt på grundlyften vill man ogärna göra det flera gånger i veckan. Man splittar eller lyfter lättare de andra passen. Har man ett helpass dedikerat till en viss muskelgrupp finns det även mer tid för isolerande och kompletterande övningar, det kan stärka upp svaga länkar eller ge mer tid för hypertrofiövningar.
Citera
2015-06-17, 14:18
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stureson
Den finns inte att köpa någonstans, kan du hjälpa mig är du snäll? :cheers:
Första googlesökning kommer till Pricerunner som säljer en för 1298kr.
Citera
2015-06-17, 17:15
Medlem
Plopp123 och Killer-Queen.

Tack för svaren. Alltid kul att få inspiration hur saker är av andra än sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in