2016-08-08, 22:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperatore95
Ok förstår, ja jag ligger aldrig på underskott äter som ett djur för försöka bli större, förmodligen minst 2000 kalorier om dagen

Låter bra. Fokusera på bra mat och inte för stort överskott.
Citera
2016-08-08, 22:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Vad är skillnaden på dem två olika träningssätten?

Som sagt körde Tex idag biceps, triceps och mage.

Imorgon blir de rygg,bröst,axlar och lite squats sen brukar jag springa lite också

Excentrisk är när du sänker vikten i t.ex en bicepscurl och koncentrisk är när du höjer vikten igen.
Citera
2016-08-09, 00:41
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Vad är skillnaden på dem två olika träningssätten?

Som sagt körde Tex idag biceps, triceps och mage.

Imorgon blir de rygg,bröst,axlar och lite squats sen brukar jag springa lite också
Det känns som en ganska sned split om du inte har någon väldigt speciell anledning att köra så mycket armar.
Citera
2016-08-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Magnetröntgen, är det något man kan kräva bara så där?

Ja, ring till VC och säg att du vill träffa en läkare för att få en remiss till magnetröntgen av ländryggen.
Väl där berätta hur trött du är på att inte veta vad det är och att du vill ha en MR, berätta även hur långvarigt det har varit och att du har gått hos en sjukgymnast.
Du kan dock lämna ute att du har utfört ryggbelastande övningar i gymmet

Citat:
Hej, har tränat nu på gym snart 2 månAder.

Jag undrar om de bättre köra tex 8 reps ungefär med tyngre vikter tex bröst 70kg än många reps tex 20st och istället 50kg ungefär?

Tacksam för svar

Forskningen har visat att vikten är irrelevant för hypertrofi (muskeltillväxt), du kan få lika mycket muskeltillväxt av 30% av ditt 1RM som 80%, men för att få detta med väldigt lätta vikter så måste man ta setet till koncentrisk failure, alltså till punkten där du inte längre kan klara av en repetition, detta måste du inte göra med tyngre vikter <10RM.
Men som andra har sagt, håll dig du inom 6-15 reps.

PS, i klippet nedan summeras forskningen som jag nämnde (9:25 och framåt).

https://youtu.be/yvx7EhK6ixM
Senast redigerad av Plopp123 2016-08-09 kl. 01:02.
Citera
2016-08-09, 09:43
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Som Kleopp redan svarat så brukar man rekommendera 8-12 rep.
Jag skulle vilja hävda att det är direkt kontraproduktivt att snöa in sig på ett rätt intervall för volym. Man får volym av lägre repsantal och styrka av högre repsantal. De två är inte mutually exclusive.

Att träna frekvent är en bättre riktlinje för såväl styrka som för volym - huruvida man tränar med ett lägre eller högre repsantal gör förmodligen varken till eller från. Det viktigaste är att man trivs med sin träning och ser till att hålla någon form av progression.
Citera
2016-08-09, 10:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag skulle vilja hävda att det är direkt kontraproduktivt att snöa in sig på ett rätt intervall för volym. Man får volym av lägre repsantal och styrka av högre repsantal. De två är inte mutually exclusive.

Att träna frekvent är en bättre riktlinje för såväl styrka som för volym - huruvida man tränar med ett lägre eller högre repsantal gör förmodligen varken till eller från. Det viktigaste är att man trivs med sin träning och ser till att hålla någon form av progression.

Menade bara rent allmänt för nybörjare. Men absolut att frekvent träning är bättre!
Citera
2016-08-09, 11:28
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Menade bara rent allmänt för nybörjare. Men absolut att frekvent träning är bättre!
Förstod det men kände att det var bra att poängtera. Många nya snöar in sig på dessa fasta repsintervall som om de är bibliska och måste följas för att få de resultat de strävar efter.

Som du skrev innan är peroidisering sund.
Citera
2016-08-09, 13:13
Medlem
Citat:
Excentrisk är när du sänker vikten i t.ex en bicepscurl och koncentrisk är när du höjer vikten igen.

Alrighty jag förstår, tack för svaren!

Och ja jag ska hålla koll på kalorierna
Citera
2016-08-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det känns som en ganska sned split om du inte har någon väldigt speciell anledning att köra så mycket armar.

Well, jag är 20 år väger 67kg och 1.76m.

Syftet är att få större armar så man inte ser tanig ut så kör lite extra där.
Citera
2016-08-09, 14:16
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Well, jag är 20 år väger 67kg och 1.76m.

Syftet är att få större armar så man inte ser tanig ut så kör lite extra där.
Det är klart att det är nice med armar, men ger du triceps och biceps tre set var tre gånger i veckan är det nog mer än du behöver för att växa just nu. Mer än så är nog mest kontraproduktivt och det är egentligen inte uppenbart att du behöver köra några specifika armövningar alls om du kör typ bänkpress och roddar. Man brukar få mer valuta för pengarna om man lägger krutet på stora muskelgrupper, speciellt i början. Standardtipset brukar vara Starting Strength eller Stronglifts och det är nog ganska sunt. Sen kan jag inte se att det skulle vara hela världen om du kastar in lite curls i slutet också om du vill det även om de som designat programmen antagligen skulle rynka på näsan.
Citera
2016-08-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Det är klart att det är nice med armar, men ger du triceps och biceps tre set var tre gånger i veckan är det nog mer än du behöver för att växa just nu. Mer än så är nog mest kontraproduktivt och det är egentligen inte uppenbart att du behöver köra några specifika armövningar alls om du kör typ bänkpress och roddar. Man brukar få mer valuta för pengarna om man lägger krutet på stora muskelgrupper, speciellt i början. Standardtipset brukar vara Starting Strength eller Stronglifts och det är nog ganska sunt. Sen kan jag inte se att det skulle vara hela världen om du kastar in lite curls i slutet också om du vill det även om de som designat programmen antagligen skulle rynka på näsan.

Okej, jag brukar köra bänkpress också ibland men kör bara där runt 32kg vilket är jätte lite.

Jag har kört 3 arm pass i veckan för jag tänkte om jag inte har träningsvärk så är de bara att köra på. Jag kör alltid curls också, som sagt är inte så duktig ännu har mest provat olika övningar och sedan bara kört på dem som känns bäst.
Citera
2016-08-09, 16:38
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Där får man dock vara tydlig med att högre repsintervall kräver att du tränar till, eller åtminstone väldigt nära, failure. Det är såklart viktigt att poängtera att styrketräningen ska vara tung oavsett hur många repetitioner man väljer att utföra men med högre repetitionsintervall blir det jobbigt en ganska bra bit ifrån failure. Med tanke på att det är en vanlig uppfattning bland nybörjare att jobbigt är synonymt med resultat tror jag därför det kan vara vanskligt att rekommendera alltför höga repetitionsintervall.

Sen är jag fortfarande av uppfattningen att vissa repetitionsintervall lämpar sig bättre, inte minst i praktiken, för vissa målsättningar trots att senare forskning visat på att du får bra ökningar av såväl styrka som hypertrofi oavsett repsantal. Dessutom tycker jag man ska ta hänsyn till repetitionsintervallet när man väljer hur ofta man ska träna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in