2016-06-27, 13:17
Medlem
Hej vänner!

Kändes inte som att min fråga kräver en ny tråd, så jag slänger ut den här och hoppas den inte går obemärkt förbi!

Jag har tränat hemma i ungefär ett år nu, varannan dag. 30-40 min där jag gör övning X i X antal minuter för att därefter byta med så lite vila som möjligt emellan. Bytt övningar kontinuerligt. Droppat massvis med kilon och inte haft några egentliga besvär utöver en mindre muskelinflammation.

Imorse när jag körde mountain climbers ryckte det helt plötsligt till på insidan av höger lår. Ingen extrem smärta, men tillräckligt för att avbryta övningen. Kan inte utföra övningen utan att det gör ont. Har en dov smärta i låret hela tiden, och den ökar om jag lyfter det rätt upp. Lyfter jag låret lite åt höger sida klickar det till i ryggraden (tror jag, svårt att avgöra).

Har jag bara sträckt det och hur allvarligt är det isåfall? Kan jag träna vidare med övningar som inte aktiverar området där det gör ont, t.ex plankan, armhävningar, vanliga hantellyft, jumping jacks osv?

Tack på förhand.
Citera
2016-06-28, 17:45
Medlem
Iblandnär jag kör marklyft får jag ont i ländryggen dagen efter. Smärtan brukar gå över efter någon timme om jag rör på mig. Finns det några enkla knep för att kolla om man har skadat sig? Min huvudmisstänkte är än så länge sängen eller träningsvärk men man vill ju vara på den säkra sidan.
Senast redigerad av Olepeter 2016-06-28 kl. 17:48.
Citera
2016-06-29, 09:43
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Iblandnär jag kör marklyft får jag ont i ländryggen dagen efter. Smärtan brukar gå över efter någon timme om jag rör på mig. Finns det några enkla knep för att kolla om man har skadat sig? Min huvudmisstänkte är än så länge sängen eller träningsvärk men man vill ju vara på den säkra sidan.
Kan du beskriva smärtan mer specifikt? Var får du ont, på vilket sätt får du ont, hur ont får du, får du bara ont dagen efter marklyften, tidigare liknande skador och så vidare?
Citera
2016-06-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Kan du beskriva smärtan mer specifikt? Var får du ont, på vilket sätt får du ont, hur ont får du, får du bara ont dagen efter marklyften, tidigare liknande skador och så vidare?
Det känns som att jag bara är öm. Jag får ont i nedre delen av ländryggen på sidorna av ryggraden. Det gör inte särskilt ont, känns bara som att jag är öm när jag befinner mig i en konstig ställning. Jag har aldrig skadat mig tidigare och smärtan försvinner snabbt efter någon timme och är som bortblåst på kvällen/nästa dag.
Citera
2016-06-29, 19:18
Medlem
Ont i handleden

Jag har tränat nu i 2 månader på gym och har börjat känna av att min vänstra handled gör ont när jag kör bicepscurl med stång. Finns det något sätt att träna upp handleden eller på något sätt supporta handleden ?
Citera
2016-06-29, 19:29
Medlem
iVanillaGorillas avatar
Jag skadade handleden för några år sen. Gick på boxning några år innan det så jag hade boxningslindor liggandes hemma. Så det jag gjorde var att linda in handen/handleden med den när jag skulle träna och det funkade bra för mig.
Tog dock mer än ett helt år innan handleden hade läkt helt, hade jag bara vilat så kanske den hade läkt efter några veckor
Citera
2016-06-29, 19:37
Medlem
Låter som du ansträngd den fel och fått nån inflamerad muskel eller liknande tycker jag. Brukar ha liknande pga jobb med skumma lyft lite då och då och jag köttar tigerbalsam och som ovan skrev, lindar den ordentligt. Finns handledsstöd att köpa i sportaffärer också men jag tycker de är rätt klumpiga, men ska man inte ha dem 8h om dagen utan bara vid träning ger de säkert bättre stöd.
Citera
2016-06-29, 19:41
Medlem
Chaduss avatar
Haft samma sak. Har det fortfarande. En extrem värk i handleden efter att du släppt stången, stämmer det?

Är ett vanligt problem för styrketränare, som de flesta får förr eller senare. Helt enkelt klarar inte dina handleder av den vikten som dina biceps gör.

Sluta omedelbart att göra bicepcurls med stång. Det kommer bara att bli värre och värre och tillslut sitter du där med handledsinflammation (tendonitis) och kan inte gymma på flera månader, eller det värsta och kan inte mer böja dina armar lika brett längre, någonsin.

Testa olika övningar där värken inte uppstår, och gör dem. T.ex fungerar bicepcurls med hantlar bra för mig.

Genomför även handledscurls med stång. Lägg underarmarna på en bänk/på dina ben sittandes, och med ett axelbrett grepp på stången, böj handlederna upp och ner, både överhandsgrepp och underhandsgrepp. Öka vikten efter varje set. Du kommer känna hur underarmarna nästan exploderar.

Efter några månader så testa med lätt vikt att genomföra bicepcurls med stång. Känner du minsta lilla värk så väntar du med det i ytterligare några månader.

Köp dig Voltaren och en is påse under tiden.

Jag sket i värken i början och led igenom det, tillslut värkte det även utanför gymmet, när jag vakande upp på morgonen, vid läggdags, i duschen. Hela tiden.
Citera
2016-06-29, 19:48
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
För mycket sitta vid datorn förmodligen.
Citera
2016-06-29, 19:53
Medlem
Det gör bara ont under övning men sedan släpper helt när jag avslutar övningen, fick lite ont när jag körde med hantlar får kanske då gå ner i vikt på hanteln då. Tack för tipset med stången
Citera
2016-06-29, 23:16
Medlem
Börja träna med grippers, som Captains of Crush.
Kör med wrist wraps (men endast på de övningar som gör ont).
Citera
2016-06-30, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe001
Det gör bara ont under övning men sedan släpper helt när jag avslutar övningen, fick lite ont när jag körde med hantlar får kanske då gå ner i vikt på hanteln då. Tack för tipset med stången

Du kan söka lite för det är jättevanligt. Kör man biceps för tungt så får man ofta denna mindre skada. Sluta köra alla övningar som gör ont tills det är läkt. Sen kör du övningarna igen men på rätt sätt. Då kommer du inte få ont.
Tex ska du inte greppa hårt runt hanteln eller stång när du kör biceps. Det är biceps som ska göra lyftet och du behöver inte koppla in underarmen 200% när du lyfter tungt. Typiskt nybörjarmisstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in