Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det här med att det ska kännas som om man vill kräkas är nog individuellt, så känner inte jag när jag pressar mig till gränsen. För mig känns som om ljuset börjar dämpas och rummet försvinner mer och mer. När du utför alla rep ska du tänka på att utföra hela rörelsen kontrollerat, i syfte att göra övningen så absolut jobbig som möjligt. Kolla på din rörelse när du lyfter vart du ökar och minskar hastigheten och gör tvärt om, få bort så mycket moment och allt annat som minskar anspänningen på musklerna. Sluta lås ut helt om du gör det på press övningar och släpp inte ut helt på dragövningarna. Det ska alltid vara anspänning och där det är som mest anspänning, där ska rörelsen utföras så kontrollerat och målinriktat som möjligt (i syfte att få muskeln att arbeta så hårt som möjligt). 

Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det är att föredra eftersom du kommer utföra mer volym med en tung vikt, skulle du göra det på samma vikt då blir det mindre och mindre reps. Mer volym betyder ofta mer muskelhypertrofi, vilket är fördelaktigt när man vill bygga muskler. Vidare så besparar man sig mycket skador och likande när man utför mer reps per set, ju mindre reps du kan utföra desto högre risk för skada. Vidare så är en hög intensivitet ofta att fördra i byggarsyfte, dessutom så är det skönt att ta sig till gränsen, det är där den mentala vinsten av träning kommer in så som jag ser det. 

Tack för tipsen :-)! Känns som att man får se över upplägget i träningen rätt ordentligt och prova någonting nytt.
En annan fråga som också togs upp i samma nummer av tidningen: det står att för att öka den neurologiska rekryteringsförmågan ökar av att träna tungt och explosivt. Vet du om någon av dessa två är viktigare än den andra? Jag tänker att till slut kommer man ju upp till en vikt som är så tung att hastigheten på lyftet blir lidande, ska man då sänka vikten och fokusera på snabbheten eller ska man offra lite av snabbheten för att kunna använda en tyngre vikt?