2015-07-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det här med att det ska kännas som om man vill kräkas är nog individuellt, så känner inte jag när jag pressar mig till gränsen. För mig känns som om ljuset börjar dämpas och rummet försvinner mer och mer. När du utför alla rep ska du tänka på att utföra hela rörelsen kontrollerat, i syfte att göra övningen så absolut jobbig som möjligt. Kolla på din rörelse när du lyfter vart du ökar och minskar hastigheten och gör tvärt om, få bort så mycket moment och allt annat som minskar anspänningen på musklerna. Sluta lås ut helt om du gör det på press övningar och släpp inte ut helt på dragövningarna. Det ska alltid vara anspänning och där det är som mest anspänning, där ska rörelsen utföras så kontrollerat och målinriktat som möjligt (i syfte att få muskeln att arbeta så hårt som möjligt).

Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Det är att föredra eftersom du kommer utföra mer volym med en tung vikt, skulle du göra det på samma vikt då blir det mindre och mindre reps. Mer volym betyder ofta mer muskelhypertrofi, vilket är fördelaktigt när man vill bygga muskler. Vidare så besparar man sig mycket skador och likande när man utför mer reps per set, ju mindre reps du kan utföra desto högre risk för skada. Vidare så är en hög intensivitet ofta att fördra i byggarsyfte, dessutom så är det skönt att ta sig till gränsen, det är där den mentala vinsten av träning kommer in så som jag ser det.

Tack för tipsen :-)! Känns som att man får se över upplägget i träningen rätt ordentligt och prova någonting nytt.

En annan fråga som också togs upp i samma nummer av tidningen: det står att för att öka den neurologiska rekryteringsförmågan ökar av att träna tungt och explosivt. Vet du om någon av dessa två är viktigare än den andra? Jag tänker att till slut kommer man ju upp till en vikt som är så tung att hastigheten på lyftet blir lidande, ska man då sänka vikten och fokusera på snabbheten eller ska man offra lite av snabbheten för att kunna använda en tyngre vikt?
Citera
2015-07-02, 11:11
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Tack för tipsen :-)! Känns som att man får se över upplägget i träningen rätt ordentligt och prova någonting nytt.

En annan fråga som också togs upp i samma nummer av tidningen: det står att för att öka den neurologiska rekryteringsförmågan ökar av att träna tungt och explosivt. Vet du om någon av dessa två är viktigare än den andra? Jag tänker att till slut kommer man ju upp till en vikt som är så tung att hastigheten på lyftet blir lidande, ska man då sänka vikten och fokusera på snabbheten eller ska man offra lite av snabbheten för att kunna använda en tyngre vikt?

Offra snabbheten alla gånger i veckan, vill man bli stor då är det tunga vikter som gäller alltid. De första repsen kommer man ändå kunna lyfta relativt explosivt i varje set, explosiviten ska enbart ske i motståndsläge = man sänker alltid vikten kontrollerat i en pressövning å släpper tillbacks den kontrollerat i en dragövning. Man är ute efter att få muskeln att arbeta så hårt som möjligt, inte flytta vikter så effektivt som möjligt ifrån A till B, när man bygger muskler. Tänk på att det inte är antalet reps som spelar roll utan den totala tiden som muskeln är under anspänning, därför är det viktigt att lyfta i syfte att få musklerna att arbeta maximalt, inte i syfte att flytta vikt. Kan verka tjatig nu men den delen är den absolut mest kritiska när det handlar om att bygga muskler.
Citera
2015-07-02, 15:25
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Sitter och läser i den nyaste tidningen ifrån MMsports Bodyscience Magazine. Det finns en kort notis om det vetenskapliga rätta sättet att bygga muskler och de skriver att man ska träna en muskel minst två gånger i veckan, totala 40-70 reps, 70-80 procent av max och med mellan 6-12 reps.

Det jag inte begriper är det låga totala repsantalet. Även om man tar det högsta, 70, så är det ju jättelite om man tränar minst två gånger i veckan.
Blir verkligen musklerna tillräckligt belastade för att växa av så otroligt låg veckovolym? Det låter som att träningen isåfall skulle vara för lätt och bekväm liksom.

Detta gäller för personer som inte går på steroider.
Det är för att folk överlag tagit efter IFBB-proffsens rutiner som har en enorm volym per tillfälle. Detta är något som kan vara nödvändigt och gynna avancerade byggare som tar steroider, men är förmodligen helt overkill för en amatör.

Det är alltså den allmänna bro-spliten med chest-day det är fel på, uppfattningen om att man behöver 8 olika bröstövningar för att växa. Det räcker alltså med klart mindre volym, och det är bättre att köra med högre frekvens. 5x5 bänkpress och sen någon isolationsövning 3x12 för bröst, där har du 61 reps och en ganska lagom volym. Mer fluffövningar efter det kommer alltså inte stimulera särskilt mycket mer tillväxt om du inte poppar d-bollar eller något. Däremot finns det eventuellt tid i passet att göra någon annan muskelgrupp så att du får en högre frekvens.
Citera
2015-07-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det är för att folk överlag tagit efter IFBB-proffsens rutiner som har en enorm volym per tillfälle. Detta är något som kan vara nödvändigt och gynna avancerade byggare som tar steroider, men är förmodligen helt overkill för en amatör.

Det är alltså den allmänna bro-spliten med chest-day det är fel på, uppfattningen om att man behöver 8 olika bröstövningar för att växa. Det räcker alltså med klart mindre volym, och det är bättre att köra med högre frekvens. 5x5 bänkpress och sen någon isolationsövning 3x12 för bröst, där har du 61 reps och en ganska lagom volym. Mer fluffövningar efter det kommer alltså inte stimulera särskilt mycket mer tillväxt om du inte poppar d-bollar eller något. Däremot finns det eventuellt tid i passet att göra någon annan muskelgrupp så att du får en högre frekvens.

Hur länge har detta varit känt?
Citera
2015-07-02, 19:47
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Hur länge har detta varit känt?
Splitten och dess enorma träningsvolym är ett ganska nytt påfund som populariserades i och med att steroiderna blev bättre, tillgängligare och billigare. Ganska få tränade split innan dess, det var mestadels helkropp och styrkefokus. Numera kör nästan alla brosplit och tar efter body building-eliten med en enorm volym per pass. En del får resultat på det även natty, men långt ifrån alla. Snarare är denna typ av upplägg orsaken till att folk får onödigt långsam utveckling, förslitningsskador eller inte svarar på träningen alls.

Om du tänker på "40-70 reps/pass" så finns det studier på det. Du kan titta lite i den här tråden där jag själv länkar till den studien.
Citera
2015-07-02, 22:34
Medlem
Kallekuling2015s avatar
Hej
Får man mindre eller större vader/ben av RPM/inomhuscykling?

Jag har börjat träna inomhuscykling på gymet i grupp, det är högintensiv cykling helt enkelt, 45 min.

Känns som att de som är där, cyklar för att bränna fett och få bättre kondition, men vet inte vad man ska tro?
Senast redigerad av Kallekuling2015 2015-07-02 kl. 22:37.
Citera
2015-07-03, 09:06
Medlem
Rossi1891s avatar
Jag håller på och bulkar just nu. Är inne på min 7:de vecka och har 5 veckor kvar. Jag tränar vikter 4 dagar i veckan Min fråga är om jag kan köra cardio (springa) dem 3 övriga dagarna. Typ springa intervaller 2 dagar och milen den 3 dagen som jag inte kör vikter?
Citera
2015-07-03, 14:20
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossi1891
Jag håller på och bulkar just nu. Är inne på min 7:de vecka och har 5 veckor kvar. Jag tränar vikter 4 dagar i veckan Min fråga är om jag kan köra cardio (springa) dem 3 övriga dagarna. Typ springa intervaller 2 dagar och milen den 3 dagen som jag inte kör vikter?

Vad har du för mål med träningen?

Både intervallträningen och milen kommer påverka din styrketräning negativt. Har du inga problem med det är det bara att köra på. Speciellt om du vill hålla uppe kondisen eller har andra mål, som hälsa.
Citera
2015-07-03, 14:21
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekuling2015
Hej
Får man mindre eller större vader/ben av RPM/inomhuscykling?

Jag har börjat träna inomhuscykling på gymet i grupp, det är högintensiv cykling helt enkelt, 45 min.

Känns som att de som är där, cyklar för att bränna fett och få bättre kondition, men vet inte vad man ska tro?

Beror på hur mycket muskelmassa du har i benen från början, mest troligt en ökning i muskelmassa. Det är dock inget vetenskapligt, utan en titt på cyklisters lår.
Citera
2015-07-03, 14:32
Medlem
Rossi1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Vad har du för mål med träningen?

Både intervallträningen och milen kommer påverka din styrketräning negativt. Har du inga problem med det är det bara att köra på. Speciellt om du vill hålla uppe kondisen eller har andra mål, som hälsa.

Jag vill bli så stor och stark som möjligt och samtidigt ha bra flås...
Citera
2015-07-03, 19:24
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossi1891
Jag vill bli så stor och stark som möjligt och samtidigt ha bra flås...

Ut och spring med dig då vad väntar du på? Simpelt vill du bli stark spänstig snabb med bra flås då är det bara att göra så absolut mycket du orkar göra innan benen ger vika. Gym träningen har du ju redan igång bara att dra igång cardio delen så du kommer till nästa nivå.
Citera
2015-07-04, 18:33
Medlem
Jag skulle behöva lite tips på enkla kalorier att få i sig.

Jag har ganska lätt att komma upp i rätt mängd protein, men ganska svårt att få i mig tillräckligt med kalorier. Har aldrig varit en storätare och har riktigt svårt att få i mig stora portioner mat, så föredrar lite men ofta.

Mjölk är för tillfället min nödlösning då det alltid går att slänga i sig en liter och få i sig typ 400 kalorier, men skulle gärna ta emot fler tips.

Sen undrar jag hur mycket kalorierna "efter" man har fått i sig allt protein spelar någon roll, säg att man teoretiskt sätt behöver 2500 kalorier, och 150 g protein per dag, och man har kommit upp i 2000 kalorier och proteinet är redan fyllt så att säga, skulle det då rent hypotetiskt fungera att bara slänga i sig lite godis och choklad för att fylla på med kalorier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in