Jag följer styrkelabbet via email, och får artiklar i inboxen. Dessa två droppade in idag:
http://www.styrkelabbet.se/ratio-kna...ress-marklyft/
Tydligen ska marklyft vara det som man tar mest i. Jag tar dock 10kg mer i knäböj just nu, 60kg kontra 45kg marklyft. Detta beror ju dels på att jag ökar knäböj dubbelt så fort p.g.a att knäböj är med på både pass A och pass B i starting-strength-programmet. Gör jag något fel? Tycker ni att jag ska öka marklyft snabbare än 2.5/pass? Med tanke på att man bara kör 5 reps * 1 i marklyft kanske jag skulle kunna öka mer.
Går förövrigt bra i gymmet. Börjar få in rutinen nu, och tekniken blir bättre.
http://www.styrkelabbet.se/ga-upp-i-vikt/
Här skriver Daniel om tio tips för att gå upp i vikt. Jag raddar punkterna där jag har funderingar:
1. Skapa en positiv energibalans.
Här menar han att äta mer än vad som förbrukas. Jag slog in värdena på hans lilla miniräknare och fick ett värde för mig omkring 3100-3200 kalorier. Kan man kolla någonstans ungefär vad det är lika mycket som?
3. Skapa en regelbunden måltidsordning.
Frukost.
Mellanmål
Lunch.
mellanmål.
Middag.
Kvällsmål.
+ Energibar/proteinshake direkt efter träning, eventuellt.
Hur ska man få det att funka? Jag pluggar nu, och går i skola från ca 8 till 16 vardagar. Frukost kl 6-7, sedan en energibar till mellanmål, lunch i skolan, energibar/macka/banan mellan sista lektionen och hemfärd, middag hemma och sedan ett ägg eller två innan sängen?
Funkar energibarer som mellanmål? Tänker bara att det kan bli bökigt med annan kost om den ska ätas under lektionstid.
6. Släpp nyttighetshetsen (fast bara lite)
Det här är nog det svåraste för mig. Äter nästan aldrig något onyttigt, är väldigt noga med att äta mycket kött och protein och grönsaker. Ogillar starkt tanken på att börja äta onyttig mat.
Finns det nyttiga men ändå energirika alternativ?
Det handlar också om att jag helt enkelt är rädd för att dra på mig för mycket fett. Jag är rädd över att bli fet, helt enkelt. Men att bulka(gå upp i vikt öht) är väl väldigt svårt om man inte äter sig lite fetare samtidigt som man tränar?
8. Satsa på energität mat
Försöker så gott jag kan... Tips på energität mat?
9. Addera fett till maten
Lite samma problem som med nyttighetshetsen.
10. Ta hjälp av kosttillskott
Köpte härom dagen proteinpulver. Jag kan skriva i officiella tråden, men skriver här just nu. Ska man ta det efter varje träning, ska man ta det under vilodagar, varje dag eller varannan dag, i samband med måltid?
En hel hög med frågor, så jag är tacksam för alla svar jag får