2015-02-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
18 barre, 65kg, 188 cm lång.

Min växtprognos i längd har äntligen stannat och jag vill nu börja växa på bredden.

Det jag har tillgång till i gymmaterial:
*Hantlar
*Bänkpress (altså även skivstångar med vikter)
*Boxningssäck

Vill inte träna seriöst för att bli något särskilt jättestor eller lägga ner jättemycket tid. Hur bär jag mig lättast åt?

När du väl är i gymmet och tränar måste du givetvis köra så seriöst du kan. Men du kan ju försöka att inte träna så ofta och inte så långa pass. Sikta på runt 60 reps totalt på större muskelgrupper och 30 för mindre. Försök träna dem en eller två gånger i veckan. Då kommer du inte lägga allt för mycket tid på träningen.
Citera
2015-02-10, 18:55
Medlem
MentosFruitcores avatar
Jag följer styrkelabbet via email, och får artiklar i inboxen. Dessa två droppade in idag:

http://www.styrkelabbet.se/ratio-kna...ress-marklyft/

Tydligen ska marklyft vara det som man tar mest i. Jag tar dock 10kg mer i knäböj just nu, 60kg kontra 45kg marklyft. Detta beror ju dels på att jag ökar knäböj dubbelt så fort p.g.a att knäböj är med på både pass A och pass B i starting-strength-programmet. Gör jag något fel? Tycker ni att jag ska öka marklyft snabbare än 2.5/pass? Med tanke på att man bara kör 5 reps * 1 i marklyft kanske jag skulle kunna öka mer.

Går förövrigt bra i gymmet. Börjar få in rutinen nu, och tekniken blir bättre.

http://www.styrkelabbet.se/ga-upp-i-vikt/

Här skriver Daniel om tio tips för att gå upp i vikt. Jag raddar punkterna där jag har funderingar:

1. Skapa en positiv energibalans.

Här menar han att äta mer än vad som förbrukas. Jag slog in värdena på hans lilla miniräknare och fick ett värde för mig omkring 3100-3200 kalorier. Kan man kolla någonstans ungefär vad det är lika mycket som?

3. Skapa en regelbunden måltidsordning.

Frukost.

Mellanmål

Lunch.

mellanmål.

Middag.

Kvällsmål.

+ Energibar/proteinshake direkt efter träning, eventuellt.

Hur ska man få det att funka? Jag pluggar nu, och går i skola från ca 8 till 16 vardagar. Frukost kl 6-7, sedan en energibar till mellanmål, lunch i skolan, energibar/macka/banan mellan sista lektionen och hemfärd, middag hemma och sedan ett ägg eller två innan sängen?

Funkar energibarer som mellanmål? Tänker bara att det kan bli bökigt med annan kost om den ska ätas under lektionstid.

6. Släpp nyttighetshetsen (fast bara lite)

Det här är nog det svåraste för mig. Äter nästan aldrig något onyttigt, är väldigt noga med att äta mycket kött och protein och grönsaker. Ogillar starkt tanken på att börja äta onyttig mat.

Finns det nyttiga men ändå energirika alternativ?

Det handlar också om att jag helt enkelt är rädd för att dra på mig för mycket fett. Jag är rädd över att bli fet, helt enkelt. Men att bulka(gå upp i vikt öht) är väl väldigt svårt om man inte äter sig lite fetare samtidigt som man tränar?

8. Satsa på energität mat

Försöker så gott jag kan... Tips på energität mat?

9. Addera fett till maten

Lite samma problem som med nyttighetshetsen.

10. Ta hjälp av kosttillskott

Köpte härom dagen proteinpulver. Jag kan skriva i officiella tråden, men skriver här just nu. Ska man ta det efter varje träning, ska man ta det under vilodagar, varje dag eller varannan dag, i samband med måltid?

En hel hög med frågor, så jag är tacksam för alla svar jag får
Citera
2015-02-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag följer styrkelabbet via email, och får artiklar i inboxen. Dessa två droppade in idag:

http://www.styrkelabbet.se/ratio-kna...ress-marklyft/

Tydligen ska marklyft vara det som man tar mest i. Jag tar dock 10kg mer i knäböj just nu, 60kg kontra 45kg marklyft. Detta beror ju dels på att jag ökar knäböj dubbelt så fort p.g.a att knäböj är med på både pass A och pass B i starting-strength-programmet. Gör jag något fel? Tycker ni att jag ska öka marklyft snabbare än 2.5/pass? Med tanke på att man bara kör 5 reps * 1 i marklyft kanske jag skulle kunna öka mer.

Hehe. Skit i vad andra säger. Inget som säger att man MÅSTE vara starkare i mark. Både mark och knäböj avgörs mycket vilken teknik man har så en sådan jämförelse som killen gör kan endast göras på proffs. Båda övningarna är bland de svåraste och farligaste du kan utföra på ett gym. Men efter 5 år kan det kanske vara kul för dig att jämföra om du nu satsar på 100% styrka. Annars är det meningslöst att jämföra övningar med varandra.

Går förövrigt bra i gymmet. Börjar få in rutinen nu, och tekniken blir bättre.

http://www.styrkelabbet.se/ga-upp-i-vikt/

Här skriver Daniel om tio tips för att gå upp i vikt. Jag raddar punkterna där jag har funderingar:

1. Skapa en positiv energibalans.

Här menar han att äta mer än vad som förbrukas. Jag slog in värdena på hans lilla miniräknare och fick ett värde för mig omkring 3100-3200 kalorier. Kan man kolla någonstans ungefär vad det är lika mycket som?
Som? Nej. Det är 3100 kalorier från mat han menar. Det enda kostschemat som är bra för dig är det du själv skapar. Det är inte svårare än att man trycker i sig mat som motsvarar 3100 kalorier.

3. Skapa en regelbunden måltidsordning.

Frukost.

Mellanmål

Lunch.

mellanmål.

Middag.

Kvällsmål.

+ Energibar/proteinshake direkt efter träning, eventuellt.

Hur ska man få det att funka? Jag pluggar nu, och går i skola från ca 8 till 16 vardagar. Frukost kl 6-7, sedan en energibar till mellanmål, lunch i skolan, energibar/macka/banan mellan sista lektionen och hemfärd, middag hemma och sedan ett ägg eller två innan sängen?

Detta är ju rent skitsnack tyvärr. Jag vet inte om du som nybörjare ska ta råd från denna killen då han vill tjäna pengar och därför fyller ut med mycket skitsnack. Visst, har du tränat i många år och vet vad han snackar om så kan du ju ta till dig tipps från honom och applicera på din vardag. Men som nybörjare så drar man fel samband och förstår inte...
Du kan äta 1 gång om dagen. Det är precis lika bra som 7 gånger. Din livsstil avgör och du anpassar inte den efter träningen utan tvärtom.

Funkar energibarer som mellanmål? Tänker bara att det kan bli bökigt med annan kost om den ska ätas under lektionstid.
Absolut. De är mat som allt annat du stoppar i dig. Men som sagt så börja inte med mellanmål om du tidigare inte ätit dem och känner behovet!

6. Släpp nyttighetshetsen (fast bara lite)

Det här är nog det svåraste för mig. Äter nästan aldrig något onyttigt, är väldigt noga med att äta mycket kött och protein och grönsaker. Ogillar starkt tanken på att börja äta onyttig mat.

Finns det nyttiga men ändå energirika alternativ?
Massor. Gå till mataffären och läs på livsmedlen. Kalorier per 100g står på det mesta. Nyttighet och onyttigt har inte med kalorier att göra som du skriver; onyttig mat är sådan mat med tex mycket tillsatt socker.

Det handlar också om att jag helt enkelt är rädd för att dra på mig för mycket fett. Jag är rädd över att bli fet, helt enkelt. Men att bulka(gå upp i vikt öht) är väl väldigt svårt om man inte äter sig lite fetare samtidigt som man tränar?
Kolla dig i spegeln så att du inte lägger på dig. Lägg dig på runt 200 kalorier överskott per dag så slipper du lägga på dig så mycket fett.

8. Satsa på energität mat

Försöker så gott jag kan... Tips på energität mat?
Som sagt; gå till mataffären. Finns flera tusen livsmedel där så att ge tips är rätt meningslöst.
9. Addera fett till maten

Lite samma problem som med nyttighetshetsen.
Inget konstigt. Tillsätt olja i maten helt enkelt om du skulle vilja. Inget måste.
10. Ta hjälp av kosttillskott

Köpte härom dagen proteinpulver. Jag kan skriva i officiella tråden, men skriver här just nu. Ska man ta det efter varje träning, ska man ta det under vilodagar, varje dag eller varannan dag, i samband med måltid?
Du behöver det bara ifall du någon dag inte skulle nå 1.5x protein din kroppsvikt. Inget som på något sätt hjälper dig bygga mer eller så. Protein finns i vanlig mat så proteinpulver är inget magiskt och ger inga märkbara effekter.
En hel hög med frågor, så jag är tacksam för alla svar jag får

Varsågod! Hoppas du är nöjd med svaren. Skrev fort då det var lite för många frågor. Jag tycker du ska byta källa och tex börja med att läsa igenom Flashbacks länksamling istället. Då får du bättre tips på hur du ska träna, äta och göra med kosttillskotten. Det håller dig nog sysselsatt några veckor då det är mycket material.
Citera
2015-02-11, 20:36
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Varsågod! Hoppas du är nöjd med svaren. Skrev fort då det var lite för många frågor. Jag tycker du ska byta källa och tex börja med att läsa igenom Flashbacks länksamling istället. Då får du bättre tips på hur du ska träna, äta och göra med kosttillskotten. Det håller dig nog sysselsatt några veckor då det är mycket material.
Tar information från olika källor. Styrkelabbet blev jag hänvisad till från just Flashback.

Citat:
Detta är ju rent skitsnack tyvärr. Jag vet inte om du som nybörjare ska ta råd från denna killen då han vill tjäna pengar och därför fyller ut med mycket skitsnack. Visst, har du tränat i många år och vet vad han snackar om så kan du ju ta till dig tipps från honom och applicera på din vardag. Men som nybörjare så drar man fel samband och förstår inte...
Du kan äta 1 gång om dagen. Det är precis lika bra som 7 gånger. Din livsstil avgör och du anpassar inte den efter träningen utan tvärtom.

Det ska sättas i sitt sammanhang också. Studier visar att de som äter oftare tenderar att få i sig mer mat/kalorier än de som inte äter lika ofta. Det, + att en regelbunden måltidsordning gör att det blir svårare att missa måltider(vilket skett ibland) gör att det ändå är något som man ska tänka på - Men helt rätt är att träningen får anpassa sig efter min vardag och inte tvärtom.

Citat:
Absolut. De är mat som allt annat du stoppar i dig. Men som sagt så börja inte med mellanmål om du tidigare inte ätit dem och känner behovet!

Mellan frukost och lunch överlever jag, men mellan lunch(Kl 12) till när jag kommer hem(minst klockan 4-5, ibland 6-8 vid träning) kan mellanmål hjälpa. Speciellt om jag har 3-4 lektioner efter lunch eller ska köra kickboxnings efter gym eller dylikt.

Citat:
Massor. Gå till mataffären och läs på livsmedlen. Kalorier per 100g står på det mesta. Nyttighet och onyttigt har inte med kalorier att göra som du skriver; onyttig mat är sådan mat med tex mycket tillsatt socker.

Grymt. Bäst är om jag lär mig de vanligaste nyttiga men energirika livsmedlen, då jag äter lunch i skolan varje vardag. Vad räknas som relativt energirikt i Kalorier per 100g?

Citat:
Du behöver det bara ifall du någon dag inte skulle nå 1.5x protein din kroppsvikt. Inget som på något sätt hjälper dig bygga mer eller så. Protein finns i vanlig mat så proteinpulver är inget magiskt och ger inga märkbara effekter.

Uppfattat!

Jag har redan läst runt lite på Flashback, men kan absolut läsa runt mer. Försöker läsa på lite varje dag för att förbättra min utveckling.

Grymt tacksam för svaren, hjälper enormt!
Citera
2015-02-11, 22:33
Medlem
Vad finns det för bieffekter om man intar för mycket grenade aminosyror (BCAA)?
Citera
2015-02-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crypton
Vad finns det för bieffekter om man intar för mycket grenade aminosyror (BCAA)?
Tror inte det finns några bieffekter, åtminstone inga allvarliga.
Citera
2015-02-12, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tar information från olika källor. Styrkelabbet blev jag hänvisad till från just Flashback.
Okey

Det ska sättas i sitt sammanhang också. Studier visar att de som äter oftare tenderar att få i sig mer mat/kalorier än de som inte äter lika ofta. Det, + att en regelbunden måltidsordning gör att det blir svårare att missa måltider(vilket skett ibland) gör att det ändå är något som man ska tänka på - Men helt rätt är att träningen får anpassa sig efter min vardag och inte tvärtom.
Mm. Om du har bra vanor nu på måltiderna så kan du köra på dem. Grejen är att man inte behöver ändra måltiderna så att det blir jobbigt utan kan lägga dem hur man vill. Dock måste man ju alltid äta efter träning.

Mellan frukost och lunch överlever jag, men mellan lunch(Kl 12) till när jag kommer hem(minst klockan 4-5, ibland 6-8 vid träning) kan mellanmål hjälpa. Speciellt om jag har 3-4 lektioner efter lunch eller ska köra kickboxnings efter gym eller dylikt.
Låter som en bra ide. Att äta något 1-2h innan ett pass kan ju vara bra. Men det är ju sådant man märker själv med tiden och inget man behöver läsa sig till.

Grymt. Bäst är om jag lär mig de vanligaste nyttiga men energirika livsmedlen, då jag äter lunch i skolan varje vardag. Vad räknas som relativt energirikt i Kalorier per 100g?
Energifattigt: tex grönsaker som broccoli 40 kcal på 100g, ägg 70kcal/100g
Energirikt: Pasta 400kcal/100, korv 250-350kcal, allt över 250-300kcal tycker jag är det

Uppfattat!

Jag har redan läst runt lite på Flashback, men kan absolut läsa runt mer. Försöker läsa på lite varje dag för att förbättra min utveckling.
Ang proteinpulver så kan det göra lite skillnad om man tar det efter träningarna. Men du kan läsa om det. Själv drack jag alltid protein första åren. Men nu efter snart 10 års seriös träning så fnyser jag mest åt proteinpulver och äter mitt stora mål med pasta, ägg och proteinkälla istället. Men inte behöver jag ha mer rätt för det, dock så tycker jag att folk har sådan fjantig övertro på proteinpulver.
Grymt tacksam för svaren, hjälper enormt!

Ville ändra ett svar om proteinpulver. Kör på!
Citera
2015-02-12, 20:30
Medlem
Jag har börjat träna styrketräning och är tydligen otroligt svag. Om jag kör alla mina övningar så måste jag vila flera dagar och får inget flyt i träningen. Kan man nu i början köra ett set istället för tre och öka i takt med att styrkan ökar? Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Citera
2015-02-12, 22:16
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Jag har börjat träna styrketräning och är tydligen otroligt svag. Om jag kör alla mina övningar så måste jag vila flera dagar och får inget flyt i träningen. Kan man nu i början köra ett set istället för tre och öka i takt med att styrkan ökar? Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Kroppen vänjer sig, fortsätt och du kommer märka att du inte behöver vila flera dagar.
Citera
2015-02-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan

Hur är de andra delarna, jag tänker på sömnen och kosten? Sover du tillräckligt? Hur mycket äter du?
Citera
2015-02-13, 09:23
Medlem
Tänkte testa Dumbell pullover idag.
Undrar hur ni har/hur man bör ha sina höfter?

Buff Dudes menar att man ska ha höfterna lägre än överkroppen
https://www.youtube.com/watch?v=Ydpy886udzo

Medans ScottHerman fitness menar att man ska ha höfterna uppe i linje med överkroppen.
https://www.youtube.com/watch?v=tpLnfSQJ0gg

Vad säger ni andra?

Tack på förhand
Citera
2015-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Hur är de andra delarna, jag tänker på sömnen och kosten? Sover du tillräckligt? Hur mycket äter du?
Jag sover 7 h men mår bäst om jag sover 8. Det sker dock inte så ofta för tillfället. Till frukost äter jag 2 weetabix med mjölk, 2 knäcke med ost och te. Jag brukar äta en eller två frukter under dagen. Lunch äter jag mitt på dagen. Det brukar vara fisk eller något vegetariskt med potatis, ris eller pasta. På kvällen blir det 2 knäcke med ost och te. Jag har en dålig ovana att äta godis efter jobb när det är väldigt stressigt på jobb, snabb energi. Detta året började stressigt och ser ut att hålla i sig i nån månad till så jag behöver väl sluta handla godis. Vet bara inte vad jag ska ersätta det suget med. Förutom te så dricker jag vatten under dagen.
Om jag tränar på morgonen så äter jag weetabix innan träningen och knäcke och te efter träningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in