2015-06-30, 19:02
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RondaRousey
Hur mycket "gains" bör du göra på 5 månader om du tränar 4-5 gånger i veckan?
Beror helt på hur länge du har tränat. Nybörjare har betydligt lättare att lägga på muskler än de som har tränat flera år. Stuart Phillips blev nyligen intervjuad i Mens Health om det.
Citat:
Research typically tackles the question with short-term training programs, often with one group using a nutritional supplement and the other getting a placebo. Stuart Phillips, Ph.D., who has conducted many of these studies at McMaster University in Ontario, says he expects the average subject to gain 4 to 7 pounds of muscle in three months. No matter how good the program or supplements are, he never sees average gains exceeding about a half-pound a week.

Individuals, he notes, will show more extreme results. One guy might gain 15 pounds, while another doesn’t build any measurable amount of muscle. But the average will still be around 4 to 7 pounds.
Citera
2015-06-30, 21:44
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Hej.

Jag vill gå ner i vikt men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag väger idag 96 kg och är 1,63 cm lång, jag tar medicin antidepressiva ceplion, jag vet inte om dom kan påverka för att jag har fått väldig uppsvälld mage och inte haft mens på tre år. Jag vet heller inte hur jag ska hålla motivationen uppe, jag behöver fokusera mig på magen men jag vill göra nåt för hälsan och vikten först och främst. Jag skulle uppskatta det om ni kunde hjälpa! Tack för er service!
Du ska inte äta socker. Det viktiga här är att fixa sin diciplin först och främst och sen bara äta kolhydratfattigt under en längre period. Det är lätt! Om man inte har dålig diciplin.
Citat:
Ursprungligen postat av kralloballo
Hur viktigt är det, och hur stor bör egentligen återhämtningsmålet man tar efter träning vara?

Känner att min återhämtning bör kunna bli en del bättre än vad den är nu, men känner samtidigt att jag har svårt att trycka i mig mer mat än vad jag gör för tillfället, har aldrig varit begåvad med särskilt stor aptit.

Tränar oftast på eftermiddagen ca 15:00, och det känns som att om jag äter ett större återhämtningsmål efter träningen kommer jag inte orka lika mycket till middagen så frågan är ju egentligen vart jag bör lägga mest energi på att få i mig det jag behöver. Snabba kalorier och energi efter träning och köttigare middag? eller är det viktigt med mycket protein direkt efter man tränat (och kanske äta lite lättare middag)?

Just nu äter jag ca 200 gram kvarg med lite russin och flingor som mål direkt efter träningen.
Det spelar ingen större roll skulle jag säga. Ät något åtminstone inom en timme efter träning.
Citera
2015-07-01, 10:06
Medlem
Rossi1891s avatar
Tjena grabbar!

Jag började bulka(cirka: 2772 kalorier rest days och 3080 kalorier workout days) den 18 maj då vägde jag cirka 63-65kg. Idag(1 juli) väger jag cirka 74-75kg.

Jag kör detta träningsprogram: http://www.bodybuilding.com/fun/shortcut-to-size.html och har 6 veckor kvar. Det ända problemet är att jag börjar känna mig tämligen fet.

Enligt den här sidan http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx så har jag en fettprocent på cirka: 15,69% och mitt kroppsfett väger: 11,61kg

Så mina frågor är:
1. Vad bör jag göra? Förtsätta köra eller börja deffa?
2. Kan man köra cardio(springa) under bulken? Typ tränar ju med vikter 4 dagar i veckan, och tänkte om jag kunde springa dem 3 övriga dagarna? Typ intervaller i 15 min 2 dagar och milen 1 dag.

Bilder:
18 maj
http://www.bilddump.se/bilder/201507...228.53.170.JPG
1 juli (idag)

Tack för svar! Train by day Joe rogan podcast by night/Nick Diaz...
Citera
2015-07-01, 10:47
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossi1891
Tjena grabbar!

Jag började bulka(cirka: 2772 kalorier rest days och 3080 kalorier workout days) den 18 maj då vägde jag cirka 63-65kg. Idag(1 juli) väger jag cirka 74-75kg.

Jag kör detta träningsprogram: http://www.bodybuilding.com/fun/shortcut-to-size.html och har 6 veckor kvar. Det ända problemet är att jag börjar känna mig tämligen fet.

Enligt den här sidan http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx så har jag en fettprocent på cirka: 15,69% och mitt kroppsfett väger: 11,61kg

Så mina frågor är:
1. Vad bör jag göra? Förtsätta köra eller börja deffa?
2. Kan man köra cardio(springa) under bulken? Typ tränar ju med vikter 4 dagar i veckan, och tänkte om jag kunde springa dem 3 övriga dagarna? Typ intervaller i 15 min 2 dagar och milen 1 dag.

Bilder:
18 maj
1 juli (idag)

Tack för svar! Train by day Joe rogan podcast by night/Nick Diaz...

10 kilo på sex veckor är ganska mycket även om det är en del vatten och glykogen i början. Du kan alltid försöka bulka långsammare om du känner att du blir tjock. Minska med 200 kcal om dagen och se om du ökar i en mer lagom takt. 0.5 kg/vecka kan vara något att sikta på.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Rossi1891
De där sidorna säger ingenting meningsfullt. Det blir inte exaktare än att kolla dig i spegeln och drämma till med något.
Senast redigerad av BlaBlaBrah 2015-07-01 kl. 10:50.
Citera
2015-07-01, 22:55
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Hej.

Jag vill gå ner i vikt men vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag väger idag 96 kg och är 1,63 cm lång, jag tar medicin antidepressiva ceplion, jag vet inte om dom kan påverka för att jag har fått väldig uppsvälld mage och inte haft mens på tre år. Jag vet heller inte hur jag ska hålla motivationen uppe, jag behöver fokusera mig på magen men jag vill göra nåt för hälsan och vikten först och främst. Jag skulle uppskatta det om ni kunde hjälpa! Tack för er service!

- Regelbundna måltider med bra mat.
- Inga sötsaker. Unna dig på helger.
- Regelbunden schemalagd träning. Hitta en träningsform som passar dig.
- Vardagsmotion. Ta cykeln eller promenera i stället för att ta bussen osv.
- Nyckeln är nya rutiner och förändrad livsstil.
- Sätt upp konkreta delmål och mål.
Citera
2015-07-02, 07:30
Medlem
Sitter och läser i den nyaste tidningen ifrån MMsports Bodyscience Magazine. Det finns en kort notis om det vetenskapliga rätta sättet att bygga muskler och de skriver att man ska träna en muskel minst två gånger i veckan, totala 40-70 reps, 70-80 procent av max och med mellan 6-12 reps.

Det jag inte begriper är det låga totala repsantalet. Även om man tar det högsta, 70, så är det ju jättelite om man tränar minst två gånger i veckan.
Blir verkligen musklerna tillräckligt belastade för att växa av så otroligt låg veckovolym? Det låter som att träningen isåfall skulle vara för lätt och bekväm liksom.

Detta gäller för personer som inte går på steroider.
Citera
2015-07-02, 08:39
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDays
Sitter och läser i den nyaste tidningen ifrån MMsports Bodyscience Magazine. Det finns en kort notis om det vetenskapliga rätta sättet att bygga muskler och de skriver att man ska träna en muskel minst två gånger i veckan, totala 40-70 reps, 70-80 procent av max och med mellan 6-12 reps.

Det jag inte begriper är det låga totala repsantalet. Även om man tar det högsta, 70, så är det ju jättelite om man tränar minst två gånger i veckan.
Blir verkligen musklerna tillräckligt belastade för att växa av så otroligt låg veckovolym? Det låter som att träningen isåfall skulle vara för lätt och bekväm liksom.

Detta gäller för personer som inte går på steroider.

70 väl utförda reps på 80% av 1RM Per muskelgrupp i veckan, bör funka fint för naturliga yes. Tycker du att det är enkelt då gör du antagligen fel när du utför repsen och har för lång vila mellan set.

Vill du göra det optimalt då köttar du på med tunga vikter som du knappt kan göra 8 rep på, sedan vänta typ 60 sek ta en lite lättare vikt och fortsätt så tills du utfört ett antal förbestämda set. Kolla om du hinner återhämta dig till nästa pass med den kosthållning du har, progresserar du då är det bara att fortsätta så. Annars kan du antingen äta mer eller minska volymen.
Senast redigerad av qdqdq 2015-07-02 kl. 08:49.
Citera
2015-07-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
70 väl utförda reps på 80% av 1RM Per muskelgrupp i veckan, bör funka fint för naturliga yes. Tycker du att det är enkelt då gör du antagligen fel när du utför repsen och har för lång vila mellan set.

Vill du göra det optimalt då köttar du på med tunga vikter som du knappt kan göra 8 rep på, sedan vänta typ 60 sek ta en lite lättare vikt och fortsätt så tills du utfört ett antal förbestämda set. Kolla om du hinner återhämta dig till nästa pass med den kosthållning du har, progresserar du då är det bara att fortsätta så. Annars kan du antingen äta mer eller minska volymen.

Kanske att jag vilar lite för länge nu då. Visst det är jobbigt under setet och sista repen går alltid ordentligt segt men det är aldrig så att man kräks som vissa vill få det att låta som att man ska känna.

Okej, så att liksom varje övning blir ett dropset?
Citera
2015-07-02, 09:43
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Kanske att jag vilar lite för länge nu då. Visst det är jobbigt under setet och sista repen går alltid ordentligt segt men det är aldrig så att man kräks som vissa vill få det att låta som att man ska känna.

Nästan som dropp set, dropp är ju direkt 2 - 5 sek. Det viktiga är att man inte ska orka ta samma vikt och göra lika många rep nästa set, vilket kräver att intensiviteten är ganska hög. Dock inte för hög, man vill fortfarande kunna flytta tunga vikter prestera bra varje set.
Citera
2015-07-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Nästan som dropp set, dropp är ju direkt 2 - 5 sek. Det viktiga är att man inte ska orka ta samma vikt och göra lika många rep nästa set, vilket kräver att intensiviteten är ganska hög. Dock inte för hög, man vill fortfarande kunna flytta tunga vikter prestera bra varje set.

Okej tack. På vilket sätt är detta att föredra jämfört med kanske 3-4 set på samma vikt? Får man med fler muskelfibrer när man blandar olika antal reps?
Citera
2015-07-02, 10:01
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:

Det här med att det ska kännas som om man vill kräkas är nog individuellt, så känner inte jag när jag pressar mig till gränsen. För mig känns som om ljuset börjar dämpas och rummet försvinner mer och mer. När du utför alla rep ska du tänka på att utföra hela rörelsen kontrollerat, i syfte att göra övningen så absolut jobbig som möjligt. Kolla på din rörelse när du lyfter vart du ökar och minskar hastigheten och gör tvärt om, få bort så mycket moment och allt annat som minskar anspänningen på musklerna. Sluta lås ut helt om du gör det på press övningar och släpp inte ut helt på dragövningarna. Det ska alltid vara anspänning och där det är som mest anspänning, där ska rörelsen utföras så kontrollerat och målinriktat som möjligt (i syfte att få muskeln att arbeta så hårt som möjligt).
Senast redigerad av qdqdq 2015-07-02 kl. 10:12.
Citera
2015-07-02, 10:09
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Okej tack. På vilket sätt är detta att föredra jämfört med kanske 3-4 set på samma vikt? Får man med fler muskelfibrer när man blandar olika antal reps?

Det är att föredra eftersom du kommer utföra mer volym med en tung vikt, skulle du göra det på samma vikt då blir det mindre och mindre reps. Mer volym betyder ofta mer muskelhypertrofi, vilket är fördelaktigt när man vill bygga muskler. Vidare så besparar man sig mycket skador och likande när man utför mer reps per set, ju mindre reps du kan utföra desto högre risk för skada. Vidare så är en hög intensivitet ofta att fördra i byggarsyfte, dessutom så är det skönt att ta sig till gränsen, det är där den mentala vinsten av träning kommer in så som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in