2025-07-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Okej, tack. Hur tränar man vader på gym? Ser ingen maskin som tränar vader förutom leg press-maskinen men är det verkligen tillräckligt för att få större vader? Hemma har jag stått på en pall och kört "calf raises" men jag skulle vilja lägga till massa vikter på något sätt. Att hålla i två hantlar har jag provat men jag har för dålig balans för det, måste ha händerna fria för att stödja mot väggen.

Smithmaskin är bra att träna vader i. Stå på en step-up bänk så kommer du högre upp.

Sikta på högre reps, 20-30, långsamt ner i den excentriska fasen och pausa i bottenläget på varje repetition i 3-5 sekunder. Om du inte är van att träna på det sättet rekommenderar jag att du värmer upp ordentligt och kör på en lägre vikt du kan kontrollera i hela rörelsen.
Citera
2025-07-17, 23:32
Medlem
Crapmagics avatar
Tron ni att det ger några resultat att göra sådana här märkliga shrugs
https://imgbox.com/HGt47cMN med hantlar
Citera
2025-07-17, 23:49
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Nu har jag tränat på gym några veckor och tycker att det är väldigt obekvämt. Folk som vilar sitter och stirrar på en när man tränar. De flesta sitter kvar vid maskinerna när de vilar, jag försöker gå från maskinen minuterna jag vilar men känns bara konstigt att gå och hämta papper och sprit och tvätta maskinen för att efter 3 minuter gå dit igen och träna och upprepa processen. Känns också väldigt awkward att vara den enda som går runt på gymmet medan jag vilar, ser bara konstigt ut. Kanske ska sitta kvar vid maskinen ändå men det känns också fel.

Inte jättesugen att gå dit igen men det kanske går över.

Till RollonHomie, jo jag hittade en maskin för vader så det löste sig
Det kan vara artigt att stå bredvid maskinen när du vilar om gymmet är knökfullt och andra vill hinna med att träna på just den maskinen. Om du bara tränat några veckor är det klart att det är obekvämt, du är på en ny plats med nya människor. Många är på tok för bekväma och släpar fram hantlar och vikter i en stor hög kring sig som de sedan lämnar utspridda på golvet. Det är väldigt många noobs på gymmen och ett fåtal som återkommande kämpar. Det är status att bli en av de som kämpar. Har precis börjat att träna efter flera års uppehåll och jäklar vilken känsla det blir när gammalt dökött väcks till liv igen.
Citera
2025-07-19, 14:17
Medlem
KavlaUpps avatar
Vilken tid på dagen är det minst människor på gymmet? Ej tidiga morgnar , då sover jag.

Pallar fan inte att trängas och alla maskiner är upptagna hela tiden, helt omöjligt att träna
Citera
2025-07-19, 17:08
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Vilken tid på dagen är det minst människor på gymmet? Ej tidiga morgnar , då sover jag.

Pallar fan inte att trängas och alla maskiner är upptagna hela tiden, helt omöjligt att träna
Nu under sommaren är det rätt dött och vi har varit 2-3 personer på gymmet, så få att man orkar sig på att hälsa.
Citera
2025-07-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp

Tror du själv att det är många som tränar vid 13?
Citera
2025-07-20, 19:39
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Hej, en fråga om bulk och deff.

Hur många gånger måste man bulka? Jag har bulkat en gång och byggde ganska mycket muskler men långt ifrån målet och jag blev alltför tjock. Jag tröttnade på att vara tjock och började deffa och håller på än men om jag vill bygga ännu mer muskler så måste jag börja bulka igen nu eller hur gör folk som är stora? Växlar folk mellan bulk och deff tills det att dom nått drömfysiken och först då ligger man på en konstant kaloribalans?
Citera
2025-07-22, 10:53
Medlem
Citat:

Hur många gånger måste man bulka? Jag har bulkat en gång och byggde ganska mycket muskler men långt ifrån målet och jag blev alltför tjock. Jag tröttnade på att vara tjock och började deffa och håller på än men om jag vill bygga ännu mer muskler så måste jag börja bulka igen nu eller hur gör folk som är stora? Växlar folk mellan bulk och deff tills det att dom nått drömfysiken och först då ligger man på en konstant kaloribalans?

Sök på lean bulk. Bulk / deff är förlegad kunskap så det finns bättre sätt och du kan lära dig hur du lean bulkar. Lean bulk är effektivare och man kan hålla sin fysik hela året om. Träningsprogramet är avgörande.

Det är extremt ovanligt att någon når sin drömfysik. Men i praktiken så kommer man behöva kämpa ganska mycket för att behålla en drömfysik. Man kommer ju vara hyffsat stark när man når en snygg fysik och det kommer verkligen bli en utmaning att behålla den styrkan och fysiken sen då åldern och livet runt omkring kommer ställa saker på sin spets. Är själv där och jag kör lean bulk. Tränat gym utan uppehåll på hyffsat hög nivå i över 20 år.
Med familj och hobbys så har jag löst så jag alltid kan träna på lunch/arbetstid.
Citera
2025-07-23, 22:20
Medlem
Någon som räknat ut sitt dagliga kaloribehov via Styrkelabbets kaloriräknare? Enligt den så låg jag på ett kaloriunderskott på 500 kalorier i flera veckor utan att tappa det minsta i vikt så den måste ju visa helt fel. Jag väger allt jag äter.

Såg krångligt ut att räkna ut sitt dagliga behov själv så finns det någon bättre kaloriräknare jag kan använda?

Det måste ju vara omöjligt att veta hur många kalorier man gör sig av med under ett träningspass då alla pass ser olika ut och man orkar olika mycket.
Senast redigerad av WokeMindVirus 2025-07-23 kl. 22:23.
Citera
2025-07-23, 23:36
Medlem
Citat:

Varför i hela världen skulle man "bulka"? Ät ordentligt och nyttigt, så att du kan bygga muskler. Du kan se bra ut jämt.
Citera
2025-07-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus
Någon som räknat ut sitt dagliga kaloribehov via Styrkelabbets kaloriräknare? Enligt den så låg jag på ett kaloriunderskott på 500 kalorier i flera veckor utan att tappa det minsta i vikt så den måste ju visa helt fel. Jag väger allt jag äter.

Såg krångligt ut att räkna ut sitt dagliga behov själv så finns det någon bättre kaloriräknare jag kan använda?

Det måste ju vara omöjligt att veta hur många kalorier man gör sig av med under ett träningspass då alla pass ser olika ut och man orkar olika mycket.

Går du ner i vikt ligger du på kaloriunderskott. Går du upp i vikt ligger du på kaloriöverskott. Detta måste dock bedömas över en längre tidsperiod.

Ät ordentligt och riktig mat. Bry dig inte om att räkna kalorier.

Du gör av med högst obetydligt mer kalorier under ett träningspass jämfört med om du ligger hemma på soffan. Kanske motsvarande ett par kex. Oväsentligt i sammanhanget.
Citera
2025-07-24, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WokeMindVirus

Ja det finns faktiskt en räknare uppe i huvudet. Det är därför du hittar så få överviktiga bland barn på 1900 talet och även bland många vuxna.
Ät lagad mat med främst ägg och kött livet ut så kommer du alltid ha en friskt och snygg kropp.
Vid viktminskning ska man äta runt 1500-1800 kcal dagligen. För att det ska bli bra behöver maten hålla hög kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in