2015-07-29, 18:20
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Oh, vart ska man börja? Jag går på medicin just nu antidepressiva ceplion, vilket gör att jag sover ganska mkt, jag vill börja träna men sist jag prövade att gå på löpbandet så fick jag ont i smalbenen. Jag har försökt vara nyttig tex istället för läsk så blir det Ramlösa, vilket är bra, men det blir ändå en chokladbit till kaffet. Ja att sluta med sötsakerna vore nog ingen dum idé, men helst av allt vill jag börja träna. Vad ska jag tänka på? Plankan har jag provat den är bra för magen, har även köpt ett hjul som jag inte använder så mkt. Hjälp mig snälla!! Jag väger 96 kg och är 1,63 cm jag har krympt sex cm de senaste tre åren.

Det är mycket sunt att träna om man är deprimerad (vilket jag gissar du är med tanke på medicineringen).

Några alternativ till dig:
- Skaffa gymkort. Där får du tillgång till både styrketräning, och flera olika former av konditionsträning som inte belastar dina ben lika mycket inkl. cyklar.
- Det finns cyklar som är billiga (ibland snuskigt billiga) om du vill ha en egen. Du har visst råd.
- Simning.
- Skaffa bra skor och öka dina promenaders intensitet successivt så att du vänjer dina ben vid belastningen. Målet måste dock vara att gå ganska raska promenader där din puls stiger om du vill ha någon effekt. Detta gäller all träning.
- Styrketräning hemma.
Citera
2015-07-29, 19:20
Medlem
JustZlatans avatar
Går det att träna alla muskelgrupper utan hantlar, stänger och vikter?
Citera
2015-07-30, 09:11
Medlem
är det sant att man som nybörjare "ska" fokusera på styrka först och köra tungt med lågt antal reps.
hur länge borde man göra detta innan man kör för massa med lägre tyngd men högre antal reps?

varför ska man fokusera på basövningar i början? vad är det som gör dessa övningar så speciella?
Citera
2015-07-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strandmobil
är det sant att man som nybörjare "ska" fokusera på styrka först och köra tungt med lågt antal reps.
hur länge borde man göra detta innan man kör för massa med lägre tyngd men högre antal reps?

varför ska man fokusera på basövningar i början? vad är det som gör dessa övningar så speciella?

Det är inte hugget i sten att man ska börja med med ett program som fokuserar på styrka men det kan eventuellt ge bättre muskelutveckling på sikt och framförallt det ger snabbare ökningar, det är kul o motiverande att gå till gymmet och varje vecka kunna lägga på 2,5-5 kg på stången..

Det som är bra med nybörjarprogram är att du med få repetitioner minimerar eller minskar chansen att lära in fel rörelsebanor, så sen när du börjar med högre reps kommer du känna att du har bättre kontakt. Mina två cents.
Citera
2015-07-30, 11:55
Medlem
Hej!

Någon som kan länka någon studie/forskning/något vettigt angående konditionsträning i samband med volymträning på gymmet? Effekter av att ex jogga frekvent samtidigt som man försöker bygga muskler osv...

Tack på förhand!
Citera
2015-07-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oppa
Hej!

Någon som kan länka någon studie/forskning/något vettigt angående konditionsträning i samband med volymträning på gymmet? Effekter av att ex jogga frekvent samtidigt som man försöker bygga muskler osv...

Tack på förhand!

Här sammanfattas en studie: http://tyngre.se/artiklar/baest-att-...n-och-kardion/, och här skrivs det lite om det också: http://www.styrkelabbet.se/kondition...styrketraning/
Senast redigerad av Gars 2015-07-30 kl. 13:07.
Citera
2015-07-30, 14:21
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strandmobil

Det råder åtminstone någon slags konsensus kring att detta är det bästa sättet att nyttja nybörjargains och bli stark snabbt. Helkroppsprogram med 3-4 basövningar, 3-5 set på en vikt du klarar göra 5 repetitioner med okej form. Höj vikten varje pass om du klarar set och reps.

Nybörjarprogram fungerar lite olika länge, mellan 3-6 månader brukar vara lagom innan man måste börja justera. Vissa behöver längre tid än så om man har svårt med övningarna. Högre antal reps och lägre vikter ger inte automatiskt mer muskelvolym.

Man bör fokusera på basövningarna i början eftersom det tar ett tag att lära sig dem. Kroppen anpassar sig motoriskt, nervsystemet vänjer sig, kroppen blir starkare och musklerna växer. Dessa saker kombinerat ger en väldigt snabb utveckling i antal kilon på stången.

Sedan tränar basövningar större andel muskler i kroppen, vilket gör att man behöver färre övningar för att träna igenom hela kroppen. Nybörjare bör köra helkropp eftersom de är svaga överallt, inte behöver någon längre återhämtningstid och heller ingen större totalvolym för att utvecklas (dvs, de behöver inget splitschema).
Citera
2015-07-30, 21:48
Medlem
JustZlatans avatar
Om jag gör 200 situps och 50 armhävningar varje dag, sju dagar i veckan, hur lång tid tar det tills jag ser resultat? Ett år?
Citera
2015-07-30, 21:58
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om jag gör 200 situps och 50 armhävningar varje dag, sju dagar i veckan, hur lång tid tar det tills jag ser resultat? Ett år?

Alltså du med dina konstiga frågor Det går inte svara på, beror t ex på hur mycket underhudsfett du har. Hursomhelst är det ett kasst och ineffektivt träningsschema och jag rekommenderar dig istället att börja med ett riktigt och beprövat nybörjarschema.
Citera
2015-07-30, 22:24
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Alltså du med dina konstiga frågor Det går inte svara på, beror t ex på hur mycket underhudsfett du har. Hursomhelst är det ett kasst och ineffektivt träningsschema och jag rekommenderar dig istället att börja med ett riktigt och beprövat nybörjarschema.

Tack!

Nu vill jag bara gå upp i vikt och bli större och starkare. Så att magrutor och andra muskler måste synas är inte prioriterat just nu. Jag tycker att det är omständigt med maskiner och hantlar så det är mycket enklare att bara göra armhävningar och situps.
Senast redigerad av JustZlatan 2015-07-30 kl. 22:35.
Citera
2015-07-31, 14:23
Medlem
linnros24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tack!

Nu vill jag bara gå upp i vikt och bli större och starkare. Så att magrutor och andra muskler måste synas är inte prioriterat just nu. Jag tycker att det är omständigt med maskiner och hantlar så det är mycket enklare att bara göra armhävningar och situps.

Ät mycket mat är 80% av lösningen till din önskan. Situps och armhävningar ca 2% resterande 18% ligger i gymmet men du kanske fixar det ändå. Kör hårt lol
Citera
2015-07-31, 14:27
Medlem
linnros24s avatar
Undrar om någon här kör godis som pwo? La märke till att en grov kille på mitt gym satt i lobbyn med kaffe och en tablettask zoo igår. Sen Christian Guzman, en känd youtuber som tävlar kör Skittles. Min nuvarande pworutin är kaffe, kaffe, bcaa men tenderar att bli mer o mer koffein hela tiden.

http://narcissus.se/2013/05/16/varde...bra-pwo-rutin/

Några tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in