2015-07-04, 18:55
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralloballo
Jag skulle behöva lite tips på enkla kalorier att få i sig.

Jag har ganska lätt att komma upp i rätt mängd protein, men ganska svårt att få i mig tillräckligt med kalorier. Har aldrig varit en storätare och har riktigt svårt att få i mig stora portioner mat, så föredrar lite men ofta.

Mjölk är för tillfället min nödlösning då det alltid går att slänga i sig en liter och få i sig typ 400 kalorier, men skulle gärna ta emot fler tips.

Sen undrar jag hur mycket kalorierna "efter" man har fått i sig allt protein spelar någon roll, säg att man teoretiskt sätt behöver 2500 kalorier, och 150 g protein per dag, och man har kommit upp i 2000 kalorier och proteinet är redan fyllt så att säga, skulle det då rent hypotetiskt fungera att bara slänga i sig lite godis och choklad för att fylla på med kalorier?
(FB) Axons 10 bästa tips för viktuppgång!

Finns en del tips där.
Citera
2015-07-05, 11:35
Medlem
Tja, har tränat nu i några månader och skulle vilja ge mig på någon dryck, fick upp ögonen för något från apotekets reklamblad..

Dessa två.

https://www.apoteket.se/produkt/etix...1000-g-256856/

https://www.apoteket.se/produkt/etix...1000-g-256842/

Känns som det lutar mot den sistnämnda då jag är ganska klent byggd

Upplys mig, en jävla djungel det här med drycker proteiner osv.
Citera
2015-07-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedwarz
Tja, har tränat nu i några månader och skulle vilja ge mig på någon dryck, fick upp ögonen för något från apotekets reklamblad..

Dessa två.

https://www.apoteket.se/produkt/etix...1000-g-256856/

https://www.apoteket.se/produkt/etix...1000-g-256842/

Känns som det lutar mot den sistnämnda då jag är ganska klent byggd

Upplys mig, en jävla djungel det här med drycker proteiner osv.

Okey, vi analyserar lite snabbt.

Båda produkterna är 1000g.

Första burken 499kr innehåller TOTALT: 180g protein och 740g kolhydrater
En dos (50g) innehåller 9 g vassleproteinisolat och 37 g kolhydrat
Summering: Innehåller lika mycket protein som en 500g kvarg som du köper för 14kr på din ICA affär. Resten är kolhydrater och du kan äta 740g pasta, ris eller varför inte godis istället.

Andra burken 499kr innehåller TOTALT: 420g protein och 340g kolhydrater
En dos (50g) innehåller 17g kolhydrater och 21 gram protein
Summering: Innehåller lika mycket protein som 3st kesella burkar för ca 45kr på ICA. Lika mycket socker, jag menar kolhydrater som 340g pasta.

Vad lärde vi oss?
Att kosttillskott är bra dyrt och oftast helt onödigt eftersom man får bra saker i handeln för mycket billigar peng. Det är bra mer vitaminer, fibrer och tex fetter i riktig mat. Reklamen för kosttillskott lovar mycket, men det är bara vanlig mat som de säljer dyrare. Det är därför alla vi som byggt i många år oftast rekommenderar nybörjar att lära sig äta riktig mat.
Citera
2015-07-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Okey, vi analyserar lite snabbt.

Båda produkterna är 1000g.

Första burken 499kr innehåller TOTALT: 180g protein och 740g kolhydrater
En dos (50g) innehåller 9 g vassleproteinisolat och 37 g kolhydrat
Summering: Innehåller lika mycket protein som en 500g kvarg som du köper för 14kr på din ICA affär. Resten är kolhydrater och du kan äta 740g pasta, ris eller varför inte godis istället.

Andra burken 499kr innehåller TOTALT: 420g protein och 340g kolhydrater
En dos (50g) innehåller 17g kolhydrater och 21 gram protein
Summering: Innehåller lika mycket protein som 3st kesella burkar för ca 45kr på ICA. Lika mycket socker, jag menar kolhydrater som 340g pasta.

Vad lärde vi oss?
Att kosttillskott är bra dyrt och oftast helt onödigt eftersom man får bra saker i handeln för mycket billigar peng. Det är bra mer vitaminer, fibrer och tex fetter i riktig mat. Reklamen för kosttillskott lovar mycket, men det är bara vanlig mat som de säljer dyrare. Det är därför alla vi som byggt i många år oftast rekommenderar nybörjar att lära sig äta riktig mat.

Tack för ett mycket givande svar!
Citera
2015-07-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedwarz
Tack för ett mycket givande svar!

Varsågod! Ta alltid och kolla vad du får för pengarna när du köper kosttillskott.
Vill du äta ca 3000 kalorier om dagen vilket du verkar vilja så mycket du kan köpa i affären. Finns så mycket att man skulle kunna sitta i timmar att sitta och föreslå maträtter och produkter. Hur man tillagar något är också jätteskillnad i kalorier eftersom man kan använda ost, rapsolja och tusen andra saker för att få mer kalorier i något som tillhör en maträtt.

Ang min summering på andra produkten räknade jag fel. Det är 60g protein i en Kvarg på 500g som man gärna blandar med funligt skogsbär för att det ska smaka gott. Så det blir ju några fler sådana burkar för att komma upp i 400g protein.
Citera
2015-07-05, 13:11
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kralloballo
Sen undrar jag hur mycket kalorierna "efter" man har fått i sig allt protein spelar någon roll, säg att man teoretiskt sätt behöver 2500 kalorier, och 150 g protein per dag, och man har kommit upp i 2000 kalorier och proteinet är redan fyllt så att säga, skulle det då rent hypotetiskt fungera att bara slänga i sig lite godis och choklad för att fylla på med kalorier?
Ja, det funkar. Du missar ju vitaminer, mineraler och fibrer som du får i "riktig" mat, men om du bara är ute efter 500 kcal till så funkar skräp utmärkt. Jag tycker att juice är jävligt enkla kalorier och dessutom lite nyttigare än djungelvrål.
Citera
2015-07-06, 17:16
Bannlyst
Just nu gymmar jag 3 gånger i veckan med följande övningar varje gång:

Knäböj 3x6
Marklyft 3x6
Bänkpress 3x6
Militärpress 3x6
Chins 3x6
Rodd 3x6

Är detta effektivt? Jag läste på Styrkelabbet om Starting Strength att de delar upp det med 3 övningar per pass. Jag har gymmat ett tag nu och det har gett resultat, men jag funderar om jag kan få mer ut av övningarna.

Jag funderar även om jag skall utföra vissa övningar för uthållighet. Jag kommer arbeta i ett yrke där det krävs att man är uthållig som bara den. Hur tycker ni jag ska ändra min struktur?

Läste på denna artikel, ska jag komplettera med utfall också? Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare.
Senast redigerad av .Ethan 2015-07-06 kl. 17:19.
Citera
2015-07-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Ethan
Just nu gymmar jag 3 gånger i veckan med följande övningar varje gång:

Knäböj 3x6
Marklyft 3x6
Bänkpress 3x6
Militärpress 3x6
Chins 3x6
Rodd 3x6

Är detta effektivt? Jag läste på Styrkelabbet om Starting Strength att de delar upp det med 3 övningar per pass. Jag har gymmat ett tag nu och det har gett resultat, men jag funderar om jag kan få mer ut av övningarna.

Jag funderar även om jag skall utföra vissa övningar för uthållighet. Jag kommer arbeta i ett yrke där det krävs att man är uthållig som bara den. Hur tycker ni jag ska ändra min struktur?

Läste på denna artikel, ska jag komplettera med utfall också? Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare.

Du blir säkert uthålligare med tiden i yrket av sig självt.

Kör på det där och se om det ger något.
Citera
2015-07-06, 21:46
Medlem
Huccis avatar
Jag snittar ungefär 7-7,5 timmars sömn var natt, bör jag lägga om mina sovvanor eller räcker de timmarna? Tränar 3 ggr/vecka och har gjort det nu i 3~ månader.
Citera
2015-07-06, 22:14
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hucci
Jag snittar ungefär 7-7,5 timmars sömn var natt, bör jag lägga om mina sovvanor eller räcker de timmarna? Tränar 3 ggr/vecka och har gjort det nu i 3~ månader.

Det blir ingen försämring av kognition om man sover runt 8 timmar per natt, så länge du träffar denna siffra kommer du prestera som vanligt psykiskt. Fysiskt måste du känna efter själv om du behöver mer sömn, men med så få pass per vecka tror jag inte det är en sådan stor skillnad. Dessutom behöver alla olika mängder sömn, fast baserar du din vakhet på stimulanter kanske du borde testa något annat..
Citera
2015-07-07, 13:25
Bannlyst
Om jag kör hantlar för att träna magen varje gång efter jag löper (3 gånger i veckan) samt gymmar 3 dagar i veckan som inkluderar bra magträning med basövningar. Är detta bra? Jag menar, hinner magmusklerna återhämta sig om jag tränar magen varje dag med vikter?
Citera
2015-07-08, 00:08
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandblasted
Om jag kör hantlar för att träna magen varje gång efter jag löper (3 gånger i veckan) samt gymmar 3 dagar i veckan som inkluderar bra magträning med basövningar. Är detta bra? Jag menar, hinner magmusklerna återhämta sig om jag tränar magen varje dag med vikter?

Du kan med gott samvete träna magmusklerna varje dag. Så länge du äter tillräckligt med mat och känner att återhämtningen är igång, alltså att du vilar tillräckligt. Man känner ju efter själv när det blir för mycket.

Magmusklerna kommer att anpassa sig och bli starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in