2015-06-01, 02:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
En fråga är vad du håller på med egentligen. ATG går man inte i Stronglifts, där använder man en annorlunda teknik.
Vilken teknik använder man då i Stronglifts? Kör förövrigt inte Stronglifts utan starting strength 3x5 från styrkelabbet.
Citera
2015-06-01, 06:13
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vilken teknik använder man då i Stronglifts? Kör förövrigt inte Stronglifts utan starting strength 3x5 från styrkelabbet.

Starting strenght är ett styrkelyftsupplägg och det hittades på av Mark Rippetoe.

I huvudsak är det ett styrkelyft eller powerlifter upplägg, och de kör lowbar pga av att du tar bort mycket av momentet och det är mycket fördelaktigare om du tävlar i styrkelyft. Du får googla det. Men du kan självklart köra highbar om du vill. Du får fråga dig vad du vill uträtta med träningen.

Vill du bara må bra kan du med fördel köra highbar eftersom den tränar hela ROM, du kommer inte ta lika mycket i knäböjen i jämförelse med lowbar självklart. Highbar är mycket mer fördelaktigt om du tränar för en sport vid sidan om, och det ända rätta sättet att knäböja i så fall.

Sen såg jag det du skrev om GOMAD o skit du får helt enkelt läsa på mer, http://liamrosen.com/fitness.html det här är allt du behöver veta.
Citera
2015-06-01, 08:37
Medlem
När jag knäböjar kommer jag inte ner längre än 90 grader om jag samtidigt vill ha ryggen rak och i rätt läge. Hur kan jag stretcha för att komma ner djupare?

Mvh
Citera
2015-06-01, 13:10
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanepower
När jag knäböjar kommer jag inte ner längre än 90 grader om jag samtidigt vill ha ryggen rak och i rätt läge. Hur kan jag stretcha för att komma ner djupare?

Mvh

Stå bredare. Sök på youtube där finns massor av bra information.
Citera
2015-06-01, 13:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanepower

Mvh
Det är sällan som ökad smidighet är den bästa lösningen på det här problemet, utan nyckeln ligger ofta i att se över tekniken.

Att ryggen böjer sig då du går under parallellt brukar bero på att personen inte lämnar tillräckligt med svängrum för sitt höftben: det fastnar i den mjuka vävnad vid ljumskar och kan inte hålla samma vinkel som resten av ryggen. Du måste öppna upp och få benen ur vägen så att bäckenet kan rotera, och det gör du genom att:
1. stå tillräckligt brett. Hälarna bör vara åtminstone axelbrett, och sedan vinklar du ut tårna cirka 30°.
2. (vänster bild) Pressa ut knäna så de pekar åt samma håll som tårna. Öppna upp för bäckenet.

och eventuellt även 3. Du niger för mycket. Folk har en tendens att inte vilja sätta sig på huk på ett naturligt sätt; de bokstavligen knäböjer hela vägen ner lodrätt. Notera vilken rörelse du gör när du sätter dig ner på toaletten: man bryter först vid höften och för arslet bakåt. Knäna böjer sig givetvis också, men ryggen måste få inta en vinkel. Notera även att ryggen kan vara i vinkel och samtidigt rak/rigid; vissa förväxlar "rak rygg" med lodrätt rygg.
Citera
2015-06-01, 17:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Starting strenght är ett styrkelyftsupplägg och det hittades på av Mark Rippetoe.

I huvudsak är det ett styrkelyft eller powerlifter upplägg, och de kör lowbar pga av att du tar bort mycket av momentet och det är mycket fördelaktigare om du tävlar i styrkelyft. Du får googla det. Men du kan självklart köra highbar om du vill. Du får fråga dig vad du vill uträtta med träningen.

Vill du bara må bra kan du med fördel köra highbar eftersom den tränar hela ROM, du kommer inte ta lika mycket i knäböjen i jämförelse med lowbar självklart. Highbar är mycket mer fördelaktigt om du tränar för en sport vid sidan om, och det ända rätta sättet att knäböja i så fall.
Då fortsätter jag helt enkelt med highbar som jag gjort tidigare.

Det jag undrade angående ATG var helt enkelt att jag märkte att min form inte var bra nog, d.v.s jag går inte ner djupt nog. Undrade därför om jag ska försöka stanna på samma vikt ett tag och fixa formen, eller gå ner i vikt och lägga till 2.5 per pass som vanligt i SS? Vad jag förstår är djup viktigt vare sig man använder sig av high bar eller low bar.

Citat:
Sen såg jag det du skrev om GOMAD o skit du får helt enkelt läsa på mer, http://liamrosen.com/fitness.html det här är allt du behöver veta.

Jag har hyfsat god kunskap om det grundläggande, men ska absolut läsa igenom länken ändå.

Har du några synpunkter kring GOMAD?
Citera
2015-06-01, 21:01
Medlem
HaveFuns avatar
Jag tycker den här e bra för highbar https://www.youtube.com/watch?v=dW5-C1fsMjk

Du bör fixa din form, du måste träna rätt för att göra rätt gains, hela poängen med knäböj är att du tränar hela ROM och blir starkare i benen/bålen/ryggen osv. Går du inte djupt eller så djupt du behöver(lowbar) så kan du lika gärna sitta och sparka i någon maskin och uppdatera instagram.

GOMAD är jättebra för folk som har problem att gå upp i vikt, och det är ett enkelt sätt att få i sig kalorier och mineraler. Det är också ganska dyrt, och inte så jätteeffektivt sätt att få i sig protein.
En gallon är ju 3,7 liter dvs 600kcal i "whole milk" med 34g protein. Det är 2000kcal/120g prot så i mitt fall är det på tok för mycket kalorier och för lite protein.
Det är däremot inget fel med att dricka ngn liter per dag...

Du får se till helheten och hur mycket kalorier du bör äta.
Citera
2015-06-01, 21:32
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Hej
Hur bör man hålla om man kör bänkpress med smartbars? (http://bestawardsmedia.s3-website-us...591101970d.jpg)

Vad ger mest effekt? Att hålla långt ut på stången eller smalt grepp? Det känns som man bara "sträcker ut" bröstmusklerna när man håller brett grepp, vad bör man göra?
Citera
2015-06-02, 04:41
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Hej
Hur bör man hålla om man kör bänkpress med smartbars? (http://bestawardsmedia.s3-website-us...591101970d.jpg)

Vad ger mest effekt? Att hålla långt ut på stången eller smalt grepp? Det känns som man bara "sträcker ut" bröstmusklerna när man håller brett grepp, vad bör man göra?

Om du har ett brett grepp så ökar rekryteringen av bröstmuskulatur. Annars är det triceps som jobbar.
Citera
2015-06-02, 16:30
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Hur stort kaloriunderskott krävs det ungefär för att man ska gå bakåt i träningen? Har börjat gå lite bakåt nu då jag ligger på underskott, främst på kalorier men också lite mindre protein än vanligt.

Har relativt lågt kroppsfett och är ganska välbyggd.
Citera
2015-06-02, 16:41
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hur stort kaloriunderskott krävs det ungefär för att man ska gå bakåt i träningen? Har börjat gå lite bakåt nu då jag ligger på underskott, främst på kalorier men också lite mindre protein än vanligt.

Har relativt lågt kroppsfett och är ganska välbyggd.
Det finns inget exakt svar, men generellt så måste kaloriunderskottet bli lägre och lägre ju magrare du blir om du ska behålla muskelmassa. Fetare personer kan ha ett stort underskott och ibland även öka. Skynda långsamt, finns så oändligt många som fuckat upp sin träning genom att försöka rusha sista biten av deffen.
Citera
2015-06-04, 02:38
Medlem
Vassknivs avatar
Jag kör ofta samma övningar när jag är på gymmet. Är detta bra eller bör man variera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in