Citat:
Ursprungligen postat av
Nix-registret
Mycket viktig poäng om legitimering. Just därför är det Bulletin håller på med konstigt. Skribenterna hade större chans att legitimera saker när de skrev i större tidningar; även där skrev de på ledarsidor som de flesta inte läste, men de hade iallafall ett större varumärke i ryggen. Nu skriver de i en mindre publikation som verkligen bara de redan övertygade bryr sig om.
Apropå Dahlmans bedrägliga text stör jag mig inte främst på hennes nedvärdering av svenskar. Det provocerande med den är dess oförmåga att förstå vem den riktar sig till. Texten är skriven som en bön till makthavarna att ha förbarmande och gå hennes politiska önskningar till mötes. Något alla någotsånär intelligenta människor vet att makthavarna inte har intresse av. Bulletin är som sagt en publikation som endast är intressant för de redan övertygade. Hennes text om invandrarrån kan då bara vara relevant om den ger någonting till de svenskar som läser den: ny information, större klarhet, moraliskt rätt, ökat självförtroende etc.
Inget sånt finns i texten, eftersom den inte är adresserad till läsarna, utan till makthavare. Makthavare som sannolikt inte kommer att läsa den och om de läser den kommer tycka att den är patetisk. Dahlman beter sig som ett mobboffer som skulle behöva biffa upp sig, kaxa till sig, knyta kontakter, fixa till självkänslan - men har inbillat sig att rätt taktik är att krypa inför mobbarna och be dem att sluta retas på ett så vekt och löjeväckande sätt att det bara kan inspirera mer mobbing.
(Och för ordningens skull: svenskan är ett rikare språk än engelskan, som i mycket högre grad är ett hopkok av lånord.)
I Det goda samhället finns idag en analys till varför man inte tror Bulletin kommer att lyckas. Jag finner klara beröringspunkter från respektive analys.
Citat:
Med tiden formulerades allt mer kritik mot den*invandringspolitik*som både borgerliga och socialdemokratiska regeringar fört, och som lett till allt mer och allt grövre kriminalitet, allt fler illa fungerande skolor och allt större underskott i främst de kommunala budgetarna.*Denna kritik kunde växa till sig*sedan alliansen*förlorade*valet 2014*och*därmed M*och Kd*så småningom börjat frigöra sig från sin tidigare*invandringspolitik. (Jag nämner inget om politiken för integration. Denna finns nämligen*bara som*stelnade klyschor).
Alltså har i*tidning*efter tidning*enstaka*skribenter gjort sig*väl*synliga*i det platta, likriktade åsiktslandskapet. De uppskjutande topparna har blivit allt fler. De har blivit så många att de*sett på varandra och frågat sig om de inte tillsammans skulle kunna få*ännu*mer*uppmärksamhet, ännu fler läsare och ännu större inverkan på*opinionen. De grundade*Bulletin.
Det har varit ett stort misstag, tror jag. Nu är de inte längre toppar som avtecknar sig mot i övrigt slätstrukna omgivningar. De har själva etablerat ett nytt, utjämnat landskap. De kan inte längre väcka uppmärksamhet genom att avvika. De avviker inte.* De har blivit helt förutsägbara. Den som öppnar deras tidning vet redan vad han kommer att möta. Och han kommer att möta det i den ena artikeln efter den andra, med små, kanske främst språkliga skillnader. Hur upphetsande är det?
Återstår*att försöka väcka intresse med hjälp av*vass nyhetsjournalistik. Det är dyrt. Det kommer*man*inte ha råd med. Alla opinionsskrivarna är för tung barlast.
Hur tänkte de?*Tidningen kommer inte att överleva.*Det kommer däremot de utsatta områdena, de usla skolorna, den grova*kriminaliteten*och den allmänna*oordningen*att göra.*Skribenterna i Bulletin*förmår inte utforma någon verksam politik. De*försöker vara ett högkvarter utan armé.
Ja, att vara ett högkvarter utan armé känns ju inte som ett recept för framgång. Men vem var då tex Arpis "armé" då han skrev i SVD? Han nådde väl kanske ut till fler läsare med SVD som plattform men de som läste och verkligen gillade honom då han skrev i SVD borde ju rimligen ha följt med honom till Bulletin?
Jag köper resonemanget att tex Arpi nu blir mer av "en i gänget" än en avvikande röst på SVD. Men jag ställer mig frågande till den underliggande slutsats som dras. Och detta med att Bulletins skribenter helt plötsligt blivit förutsägbara ( trots i grunden samma framförda budskap sedan ett antal år) är väl ungefär på samma nivå som att säga " Nä, Springsteens byte av skivbolag tror jag inte på. Nu kommer bara Springsteen- fansen köpa skivan" . Ja, det räcker gott så. Det var aldrig tanken att det skulle bli något annat.
https://detgodasamhallet.com/2021/01...kigt-landskap/