2021-01-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är väl snarare så att Bulletin fegar ur och skriver "svenskfödd" istället för att våga skriva "svenskar" när det ska definieras offer för dessa rån. En "svenskfödd" som har två föräldrar från ett afrikanskt land blir inte rånad på sin telefon och sina kläder. Därför är det fegt och svagt av Bulletin att inte våga skriva det som Linda Snecker avser. Linda menar svenskar - eftersom att Lindas definition på "bli rasist" bara kan drabba vita svenska ungdomar.

Om en "svenskfödd" med afrikanska föräldrar skulle bli rasist, åt vilket håll skulle den rasismen riktas?

Det är som sagt ett intressant ord eftersom det är tillräckligt vagt men också lite hundvissla. Sinnebilden det väcker är ett etniskt svenskt barn, men det finns en retorisk reträtt.

I alla händelser är det bättre än det äckliga "medelklassens barn" som lanserades ett tag. Vilket dels är provokativt exkluderande mot svenska arbetarungar som rånats sedan länge och får rånen att framstå som en spontan omfördelningspolitik och klasskamp i det lilla.

Sedan angående tankefiguren "det värsta är ju att det svenska barnet kan bli rasist!" så kommer den i det här fallet från rapportförfattares text i DN, men jag minns att jag kommenterade precis samma sak i någon G-P-text, där någon faktiskt var störd nog att oroa sig för att rånoffret idag skulle kunna hamna i en maktposition och ha fördomar i framtiden.

Detta är alltså allra minst ett exempel på hur trådnarrativ migrerar. Och att det faktiskt inte är Bulletin-vänners primära uppgift att sälja in Bulletin här, utan sälja in tråden hos Bulletin-skribenterna, så att de redan idag kan få veta vad de kommer tycka om några år.
Citera
2021-01-03, 17:36
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag skriver att trådens påpekande av tankefiguren reproduceras och att ordet svenskfödd används. Det får du till att jag försöker missleda? Eller ens är negativ till texten?

Edit: OK, jag tror jag förstår vad som hände: Ordet "förljugen" var alltså ett svar på Mejis fråga om ett svenskt ord för "disingeniuos", varför jag också skrev "för övrigt" i nästa mening. Du misstörstod?

Läser jag meningen noga och försöker analysera din mening så nämns "text" och senare "reproducerar". Jag antar att du menar att det är Bulletins text som reproducerar den här farhågan att folk ska bli rasistiska. Men jag kan ha fel. MVH
Citera
2021-01-03, 17:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Svenskan har ett litet ordförråd. Det finns ett adjektiv, som man verkligen saknar.
disingenuous

not candid or sincere, typically by pretending that one knows less about something than one really does
Känner inte till Karin Rebas.. men jag undrar, om hon är disingenuous. Ty hon svarar ju (ett inlindat) nej på frågan i rubriken: "Ska jag offra mitt barn för integrationen?"

I den här frågan kan det bli en kraftmätning mellan de invandringsansvariga partierna och medelklassen.

Kommunalrådet Andreas Schönström i Malmö framför i en intervju i Bulletin:

"Ingen kan tro att man kan flytta ifrån problemen. Det är ingen som kommer undan.

Det kommer att svida.
"

Citerar mig själv:

Länkar till två långa artiklar av Lars Åberg i ämnet i Bulletin:

Barnen sätts på skolbussen när integrationen inte fungerar

Malmös nya bostadspolicy – byggare tvingas kvotera

Jodå, Thomas Gür har flera gånger hänvisat till propositionen om invandring från 1997 som säger att "...ingen kommer undan"

Vad är resultatet? Jo att hela kollektiv kommer undan eller att planera göra det. Tar man ifrån människor att verka fritt får vi ett samhälle där invandring är omöjligt. Invandrare har ju också kommit hit av fri vilja.

Vi medborgare har tidigare förlitat oss på systemet, men då systemet inte levererar måste medborgaren planera själv och dit in når inte systemet. Där är dess begränsning. Såväl migranter som etniska svenskar med assimilerade invandrare lever i våra parallella samhällen. Det är en oundviklig utveckling.
Citera
2021-01-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Läser jag meningen noga och försöker analysera din mening så nämns "text" och senare "reproducerar". Jag antar att du menar att det är Bulletins text som reproducerar den här farhågan att folk ska bli rasistiska. Men jag kan ha fel. MVH

Det som reproduceras är trådens påpekande av tankefiguren, inte tankefiguren. Annars hade jag ju bara skriv "tankefiguren", eller hur?
Citera
2021-01-03, 17:46
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag vet faktiskt inte. Att dom plockade in Leijonborg känns väldigt skumt om nu Bulletin skulle på allvar förespråka SD-samarbete.
För Leijonborg förespråkar senast nu i dagarna att SD måste hållas ute.

Ja jag blev också illa berörd av att Leijonborg släpptes fram. Jag ser nog Bulletin som ett projekt som ska stötta högeralternativet i landet. Det gör inte en person som Leijonborg. Jag hoppas att Bulletin kan legitimera åsikter som är fullt ut normala för en normalt funtad människa men som dödskallemärkts av politiker och msm-media. Det är hela tiden ett krig om legitimering och avlegitimering av åsikter. Nu har Swebb-TV avlegitimerats. Några vanliga kloka gubbar med fötterna i myllan. Men de blev väl för stora. Samma för den fullt normale Henrik Jönsson som fätt inlägg borttagna från Facebook.
Citera
2021-01-03, 17:49
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är väl snarare så att Bulletin fegar ur och skriver "svenskfödd" istället för att våga skriva "svenskar" när det ska definieras offer för dessa rån. En "svenskfödd" som har två föräldrar från ett afrikanskt land blir inte rånad på sin telefon och sina kläder. Därför är det fegt och svagt av Bulletin att inte våga skriva det som Linda Snecker avser. Linda menar svenskar - eftersom att Lindas definition på "bli rasist" bara kan drabba vita svenska ungdomar.

Om en "svenskfödd" med afrikanska föräldrar skulle bli rasist, åt vilket håll skulle den rasismen riktas?

Ja du kan dra växlar på ett olyckligt ordval. Men blunda för de överlag goda inledande insatserna i mediekriget från Bulletin. Det finns olka schatteringar av motstånd i landet Sverige och alla kan bidra. Som jag sagt till leda: låt inte det bästa bli det godas fiende.
Citera
2021-01-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
Någon Karin Rebas skriver en ledare i GP på temat Ska jag offra mitt barn för integrationen?

Analysen går snett väldigt tidigt.

Det där är en grotesk vanföreställning som bara visar på att föreställningen om mångkulturen är en skrivbordsprojekt utan verklighetsförankring. Tanken att alla "egentligen" gillar mångkultur per definition bara den är i lagom doser.

Nedan uppvisas en häpnadsväckande brist på samhällsförståelse.

Ja du Karin, var finns de goda exemplen på den tulipanros som du efterfrågar? Kan det möjligtvis vara så att det inte finns några sådana exempel överhuvudtaget? För att den svenska medelklassen ska "vända åter" till områden som nu är att betrakta som förlorade måste det grundläggande problem som gjorde att den svenska medelklassen en gång flyttade därifrån först ha lösts. Där har du den enda faktor som behövs i ekvationen.

https://www.gp.se/ledare/ska-jag-off...nen-1.38687368
Bor vid ett område med radhus, många liknande gator med ungefär samma antal bostäder. Enligt bekanta i området pågår ett ställningskrig mot ett befolkningsutbyte. Säljer någon på gatan till en invandrare blir det jävla liv, sedan kommer en till. Då börjar kampen, vänligt till en början sedan allt mer kyligare. När ett nytt objekt ska säljas gäller det att påverka säljaren men det är svårt då pengar/budgivning styr.

Till slut ger svensken upp gatan och byts ut. När de är borta uppstår ett lugn hos invandrarna, man har fått dit sina egna och tryggheten kommer åter. Tyvärr går det fort nu, gata för gata faller och snart är hela områden förändrat. Och så går det till överallt, man vill bo med sina egna, det går inte att komma från, hur gärna våra politiker än vill.

Kanske inte svar på ditt inlägg men så är verkligheten.
Citera
2021-01-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ja det är klart att rasismen ökar om invandrare misshandlar och förnedrar svenska barn. Den rasismen eller misstänksamheten mot invandrare snarare är fullt motiverad. Rasismen är inte önskvärd tycker Carolin Dahlman. Nej rasism är aldrig önskvärd. Det tycker ingen. Men den kan uppstå. Sedan är vi många som har ungdomssynder. Jag vill inte gå in på mina. Men man kan bli klokare med åren. Den som är utan ungdomssynder kastar första stenen. Du har ingen aning om vad Carolin Dahlman tycker idag om SD-samarbete. Jag tror hon är med i den nya högerallianbsen M-KD som tar stöd av SD. Det är mer rimligt att tänka sig. Eller vad tror du?
Vad har rasism med saken att göra? Är det rasism att man som rånoffer i ren själbevarelsedrift börjar dra stora grupper invandrare över en kam. Känner misstänksamhet och främlingsskap inför möten med dessa.

Ge mig en definition på en äkta jävla nazistrasist och påstå sedan att det kan jämföras med lite sund främlingsfientlighet som tyvärr förstärks i många fall av dålig erfarenhet.

Vet att detta har tagits upp i denna tråd många gånger, men man blir trött på rasisttjatet.
Citera
2021-01-03, 18:32
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ja jag blev också illa berörd av att Leijonborg släpptes fram. Jag ser nog Bulletin som ett projekt som ska stötta högeralternativet i landet. Det gör inte en person som Leijonborg. Jag hoppas att Bulletin kan legitimera åsikter som är fullt ut normala för en normalt funtad människa men som dödskallemärkts av politiker och msm-media. Det är hela tiden ett krig om legitimering och avlegitimering av åsikter. Nu har Swebb-TV avlegitimerats. Några vanliga kloka gubbar med fötterna i myllan. Men de blev väl för stora. Samma för den fullt normale Henrik Jönsson som fätt inlägg borttagna från Facebook.
Mycket viktig poäng om legitimering. Just därför är det Bulletin håller på med konstigt. Skribenterna hade större chans att legitimera saker när de skrev i större tidningar; även där skrev de på ledarsidor som de flesta inte läste, men de hade iallafall ett större varumärke i ryggen. Nu skriver de i en mindre publikation som verkligen bara de redan övertygade bryr sig om.

Apropå Dahlmans bedrägliga text stör jag mig inte främst på hennes nedvärdering av svenskar. Det provocerande med den är dess oförmåga att förstå vem den riktar sig till. Texten är skriven som en bön till makthavarna att ha förbarmande och gå hennes politiska önskningar till mötes. Något alla någotsånär intelligenta människor vet att makthavarna inte har intresse av. Bulletin är som sagt en publikation som endast är intressant för de redan övertygade. Hennes text om invandrarrån kan då bara vara relevant om den ger någonting till de svenskar som läser den: ny information, större klarhet, moraliskt rätt, ökat självförtroende etc.

Inget sånt finns i texten, eftersom den inte är adresserad till läsarna, utan till makthavare. Makthavare som sannolikt inte kommer att läsa den och om de läser den kommer tycka att den är patetisk. Dahlman beter sig som ett mobboffer som skulle behöva biffa upp sig, kaxa till sig, knyta kontakter, fixa till självkänslan - men har inbillat sig att rätt taktik är att krypa inför mobbarna och be dem att sluta retas på ett så vekt och löjeväckande sätt att det bara kan inspirera mer mobbing.

(Och för ordningens skull: svenskan är ett rikare språk än engelskan, som i mycket högre grad är ett hopkok av lånord.)
Senast redigerad av Nix-registret 2021-01-03 kl. 18:35.
Citera
2021-01-03, 18:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSnorre
Vad har rasism med saken att göra? Är det rasism att man som rånoffer i ren själbevarelsedrift börjar dra stora grupper invandrare över en kam. Känner misstänksamhet och främlingsskap inför möten med dessa.

Ge mig en definition på en äkta jävla nazistrasist och påstå sedan att det kan jämföras med lite sund främlingsfientlighet som tyvärr förstärks i många fall av dålig erfarenhet.

Vet att detta har tagits upp i denna tråd många gånger, men man blir trött på rasisttjatet.
Om man som rånoffer känner andra rånoffer, läser om andra rånoffer & alla dessa fall nästan alltid har det gemensamt att det är svenskar som blir rånade av blattar, så är det inte fördomar eller "rasism" som uppstår, det är helt vanlig statistik.

"Rasism" finns inte ens på Topp100-listan över problem i dagens Sverige & kan helt bortses ifrån. "Rasism" är ett vapen som mångkulturförespråkarna använder för att trycka ner meningsmotståndare & alla anklagelser om "rasism" skall bemötas med antingen ett hånskratt eller ett "dra åt helvete", lite beroende på omständigheter.
Citera
2021-01-03, 18:35
Medlem
stevenstillss avatar
Svenska Dagbladet har hittat hem. Nu slår man flera flugor i samma smäll: yrkeskvinnor, klimat och Greta Thunberg. Artikel i kväll med en intervju med Vattenfalls nya kvinnliga VD Anna Borg (stor bild på henne) som dygdesignalerar hårt. Rubriken lyder: "Nya uppdraget: Lönsam klimatomställning". Underrubriken lyder "Vattenfalls nya VD Anna Borg är imponerad av Greta Thunberg". SvD ligger helt rätt i det mediala fältet, det är tydligt.

https://www.svd.se/nya-uppdraget-lon...matomstallning
Citera
2021-01-03, 18:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Svenska Dagbladet har hittat hem. Nu slår man flera flugor i samma smäll: yrkeskvinnor, klimat och Greta Thunberg. Artikel i kväll med en intervju med Vattenfalls nya kvinnliga VD Anna Borg (stor bild på henne) som dygdesignalerar hårt. Rubriken lyder: "Nya uppdraget: Lönsam klimatomställning". Underrubriken lyder "Vattenfalls nya VD Anna Borg är imponerad av Greta Thunberg". SvD ligger helt rätt i det mediala fältet, det är tydligt.

https://www.svd.se/nya-uppdraget-lon...matomstallning
Det är nog detta som blir den största effekten av att Arpi gått till Bulletin. Det finns ingen kvar som ens är halv-vettig & SvD kan nu ses för vad det är, en vänsterliberal & globalistisk skitblaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in