Jag vill ju inte förstöra för er antisemiter i tråden men judarna i Europa försvinner på grund av assimilering (ingifte), låga födelsetal och irreligiositet. European Jewish Demographic Unit (JPR) kom i veckorna ut med en massiv rapport om judar i Europa. Siffrorna är slående. År 1170 bodde 12% av alla världens judar i Europa. År 1880 bodde 88% av alla världens judar i Europa. År 2020 bodde 9% av alla världens judar i Europa. Andelen judar som gifter sig med icke-judar är 62% i Sverige. Enligt rapporten är 72% av de gifta judinnorna under 50 år gifta med icke-judar. Bland de judiska gifta männen under 50 är 67% av dem gifta med icke-judar. Sifforna för judiska män och kvinnor är liknande; dessa är 49% för judiska män och 61% för kvinnor.
Vad rapporten slår fast är att de kvarvarande religiöst aktiva judarna har en mycket högre grad av ingiften, entocentrism och religiositet. Där med blir det svårare för "halvjudar" att bejaka sin judiska sida. I alla fall inom ramen för en synagoga. Konsekvensen är att de lämnar identiteten bakom sig. Det leder till en mindre judisk populationen men som de skriver - den kvarvarande populationen är mer aktiv.
https://www.jpr.org.uk/documents/JPR...Millennium.pdf[/quote]
Vad JPR ser är en framväxande judisk identitet bland de sekulära som vilar på kultur och arv (traditioner). Tända hanukkah ljus är rätt mysigt så de tänder hanukkah ljus vid sidan av adventsljusen - men meningen bakom varför känner de antagligen inte till. Till slut fasas det judiska ut över generationer. Men den här typen skyhöga ingiftetal kan jag inte säga att den genomsnittliga svenska juden är speciellt etnocentrisk. Tvärtom.
Det vittnar om något annat men vad det är kan jag inte sätta fingret på. Bristen på religiositet spelar antagligen en rätt stor roll samt att icke-religiösa judar har gjort liberalismen till ett eget-värde och en vägledning i sitt privatliv. De är för få i diasporan för att kunna upprätthålla en kontinuitet och där med försvinner de.
Det är möjligt att den judiska eliten är etnocentrisk men uppenbarligen inte den genomsnittlige judiska personen. Tvärtom om vi får tro data. Det samma kan sägas om alla etniska grupper i världen. De flesta privatpersoner är inte etnocentriska och fientliga däremot tenderar eliter vara fientliga.
Jag kan tycka att det är ett problem att den vita kristna eliten i västvärlden är fientliga mot de egna inhemska folken och migranter samt bedriver ett globalt ekonomiskt, kulturellt och militärt krig mot andra folk. I synnerhet kineser, ryssar, latinamerikaner och muslimer. Jag tror det är viktigare än att Peter Wolodarski och Aron Flam går i samma synagoga.