2017-10-15, 13:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Därtill kan man komplettera med vår historia. Sverige har en månghundraårig stark statsmakt, som inte på allvar utmanats sedan Gustaf Vasa. Under det karolinska enväldet kan Sverige närmast beskrivas som en militärdiktatur. Det finns inte något kollektivt minne av någon engelsk, amerikansk, fransk eller rysk revolution i Sverige. En svensk tiger, lider.. och lyder...

https://www.facebook.com/groups/2795...9636692789080/
Det här i din länk är ju väldigt symptomatisk kan man tycka:
[...] När jag hade anmält mina somaliska grannar cirka 50 gånger, ringde den dåvarande chefen för Krokomsbostäder och polisanmälde mig.
Det är ju så typiskt! VAD driver rimligen chefen för Krokomsbostäder? Det är helt obegripligt (ur ett moraliskt perspektiv).

Det här är ju precis vad allt handlar om i slutändan. I ett normalt fungerande samhälle skulle det INTE kunna gå till såhär. Åtminstone INTE utan stora rubriker i lokalmedia.
Citera
2017-10-15, 13:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi är flockdjur. Lennart Bengtsson skriver på Det Goda Samhället om "konventionens tryck".

Citat:
Filosofen John Locke uttryckte detta 1690 som ”man cannot live in a society under the constant and ill opinion of his familiars and those he converses with”.

Alexis de Tocqueville 1856 uttryckte det på ett liknande sätt: ”that even when people see plainly that something is wrong, they will keep quiet if public opinion and hence the consensus as to what constitues good taste and morally correct opinion speaks against them”.

https://detgodasamhallet.com/2017/10...nadens-spiral/
Ett ytterligare citat från artikeln ovan:
I Sverige behövs inget hot från något STASI utan likriktningen och anpassningen sker liksom av sig själv vid den dagliga kaffepausen eller vid middagsbordet. Alla tycker där samma om migration, tiggeri eller klimatet eller sitter tysta med sin kanelbulle. Alla de gamla farliga orden försvinner från samtalen och ersätts av nya godkända.
Webben har ändrat vårt sätt att samverka och kommunicera. I mediakriget tycks den regimstödda åsiktsgruppen #jagärhär te sig alltmer STASI-liknande såvitt jag begriper. Se vidare denna tråd:
(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär
Citera
2017-10-15, 16:12
Medlem
Hans Bergström, f d chefredaktör på DN, i ett första inlägg av två utlovade i Det Goda Samhället; som ett eko från tråden:

Citat:
För stora klassiska liberaler som Immanuel Kant, Adam Smith och John Stuart Mill var nationalstatens oundgängliga roll given. Adam Smith benämnde inte sitt banbrytande verk om marknadsekonomi och handel ”Världens välstånd”. Titeln var i stället ”Nationernas välstånd”.

I det nutida Sverige tycks dock nationalstaten för många liberaler vara en tveksam företeelse, i vart fall för svenskar. Jag har en känsla att detta är den stora, dolda dimensionen i den pågående partiledarstriden. Tyvärr vill ingen definiera det linjeval som stridens utgång innebär, vilket är synd. Något mer än ett val av ålder och kön på partiledaren måste det rimligen handla om.

Citat:
Men många liberaler tycks nu vilja att alla i hela världen ska få komma till Sverige och få full del av de statliga och kommunala välfärdstjänsterna. Det var innebörden av den befängda migrationsuppgörelsen våren 2011 mellan Alliansregeringen och Miljöpartiet. Min gamla tidning Dagens Nyheter argumenterade i en famös huvudledare (17/3 2013) för att även de som vistas olagligt i Sverige borde ges samma politiska rättigheter som Sveriges medborgare.

Citat:
Märkligt nog tycks samma liberaler vara starkt för andra folks rätt till nationalstat. Det gäller Israel, vars rätt att definiera invandring på ett sätt som värnar landets grundläggande judiska karaktär och roll som hem för judar på flykt stöds av alla liberaler. Det gäller kurderna.

https://detgodasamhallet.com/2017/10...l-1/#more-9809

HB nämner nationalstatens nödvändighet och dess förankrade förutsättning i klassisk liberalism. Medborgarskapet och ett över lång tid framväxt demos är av fundamental betydelse i nationalstaten och dess fortbestånd.
Citera
2017-10-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Finns något som kallas för Cold Winter-teorin - att det är klimatet som har varit den starkaste katalysatorn till mänsklig evolution. Du menar att tusentals års boende vid våra breddgrader inte har satt sitt avtryck på vårt sätt att tänka och handla?
Haha den teorin är inte purfärsk, läs Grimbergs alldeles utmärkta "Världshistoria" (i 13 band) från början av seklet så dräller det av referenser till denna teori. Riktig kul att läsa hur nordbor (vikingen) blev degenererad när han bosätter sig i soligare trakter. Har ingen åsikt om sanningshalten och relevansen, men kul, och ibland tankeväckande, att läsa är det i alla fall. Grimberg bör finnas i varje svensks bokhylla. Sorry OT
Citera
2017-10-15, 16:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Haha den teorin är inte purfärsk, läs Grimbergs alldeles utmärkta "Världshistoria" (i 13 band) från början av seklet så dräller det av referenser till denna teori. Riktig kul att läsa hur nordbor (vikingen) blev degenererad när han bosätter sig i soligare trakter. Har ingen åsikt om sanningshalten och relevansen, men kul, och ibland tankeväckande, att läsa är det i alla fall. Grimberg bör finnas i varje svensks bokhylla. Sorry OT
I samma anda som Montesquieus klimatlära.
Citat:
Ett hett klimat påverkar även sinnet och levnadssättet: ”ingen vetgirighet, inget ädelt företag, ingen högsint känsla. Alla böjelser är passiva, lättjan är lyckan”.
Citera
2017-10-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I samma anda som Montesquieus klimatlära.
Vilket bla motsägs av sumererna och egyptierna etc, och inte romarna att förglömma
Citera
2017-10-15, 19:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
[...]
Nu över till nåt helt annat som du har skrivit flera intressanta inlägg om, nämligen fakta. Jag ifrågasatte endast din uppfattning när det gäller fakta, jag förklarade aldrig ordentligt varför jag gjorde det och nu när jag ändå är i farten med att skriva ett svar till dig, kan jag lika gärna kortfattat förklara min syn på saken.

För mig handlar kampen om mångkulturen egentligen mest om mig själv. Om min roll i det nya Sverige. Vem är jag? Vilka rättigheter har jag? Vilka skyldigheter har jag? Vilka är vi svenskar? Med detta synsätt på mediakriget blir fakta tämligen ointressant.
Ja, det önskvärda normaltillståndet är rimligen att kunna utgå från sin egen situation och försöka hitta en roll som man är nöjd med.

Och det är här problemen infinner sig i dagens Sverige. Vårt samhälle bygger på att alla drar sitt strå till stacken och följer de normer som finns. Alltså att spelreglerna är tydliga och följs. MEN nu har vi en massa människor inom medier, politik och förvaltning som inte alls följer de spelregler som finns. Det gör att allt ställs på ända.

Citat:
Jag är nämligen svensk och jag finns. Också finns det svenska folket, precis som alla andra folk. Jag och det svenska folket har samma rättigheter som alla andra folk. Särskilt mycket har jag och det svenska folket dessa rättigheter i vårt eget land Sverige. Den främsta rätten vi har är att finnas till och att själva bestämma vilka och vad vi är, oavsett vad svenska staten och andra hittar på; det är det svenska folkets exklusiva rätt, och min rätt - inte svenska statens rätt, inte medias rätt - att definiera oss själva och att acceptera eller inte acceptera andra som ingående i vår specifika grupp. Huruvida invandringen och mångkulturen är en vinst- eller förlustaffär för den nuvarande svenska staten är ur det perspektivet helt ointressant. Det är inte heller intressant hur många eller få utlänningar som begår brott, hur många av dem som lever på bidrag, hur många som arbetar, om de lagar god mat, om de är bra fotbollsspelare etc.
De grundläggande rättigheterna åsidosätts och ”samhällskontraktet” som vi betalar för har brutits av staten. Här väcks rimligen frågan om VARFÖR staten har agerat på detta sätt utan att förankra det hos folket.

Citat:
Fakta om invandring/mångkultur av den typ jag gett exempel på, är ointressant ur ett sådant som av mig här mycket kortfattat beskrivet synsätt. För mig är frågan om mångkulturens vara eller icke vara alltså inte en fråga om vare sig nationalekonomi, privatekonomi, bra eller dålig kultur, brottslighetens omfattning och karaktär eller en massa annat sådant. För mig handlar det i stort sett uteslutande om min rätt som svensk och det svenska folkets rätt och ur det perspektivet blir allt prat om allehanda fakta om invandring/mångkultur ett sidospår, rentav ett slags avledningsmanöver vill man vara elak, som leder bort från den primära frågan som närmast kan beskrivas som en existentiell fråga.
När man INTE får svar på VARFÖR ”samhällskontraktet” har brutits får man rimligen börja söka svaret själv. Eller ge upp. För den som vill söka svaren är fakta nödvändig.

Citat:
Tilläggas kan, så är mitt synsätt i grunden endast en direkt spegling av hur jag uppfattar att andra betraktar sig själva, det vill säga många invandrade gruppers oftast mycket oblyga sätt att se på sig själva.

Menar inte att samhällsfakta är ointressant, inte alls, men som jag ser det är det ur mitt mångkultursperspektiv är sådan fakta inte intressant. Det är mycket möjligt, kanske till och med troligt, att vi inte har samma uppfattning här, men det gör inget, det är bara bra med olika uppfattningar.
I ett normalt fungerande samhälle skulle mina frågor ovan INTE behöva ställas. Men nu är det tyvärr inte normalt i Sverige. Åtminstone inte så länge vi mäter med den måttstock som vi betalar skatt för.
Citera
2017-10-15, 19:15
Medlem
fasligts avatar
Ännu en åsiktspolis som trätt in i den positioneringssökande kappvändardansen? Alex Schulman, den prominente fascismkletaren, ser en möjlig änterhake för sitt positionsbyte hos Ulf Kristersson. Elegant rundar Schulman M:s och Kristerssons propåer under senaste tiden om hårdare migrationspolitik. Den hårdare migrationspolitiken förpassar Schulman oblygt till AKB och hennes krets, som om inte Kristersson ingått i den. Nåja. Än är inte Schulman riktigt beredd att omfamna M:s politiska linje, det är Kristerssons ton riksmobbaren attraheras av och ser som frälsarkrans undan personligt ansvar för så väl debattklimat som ton i det samma, samt den allmänt tråkiga samhällsutveckling allmänheten bevittnar från första parkett.
Citat:
När Ulf Kristersson pratade var jag med om något unikt
Moderaterna direkt efter Anna Kinberg Batras avgång påminde lite om en orm som fått huvudet avhugget, den borde vara satt ur spel, men var ändå fortfarande i full rörelse, ringlade och gjorde utfall som om just inget hade hänt.

Det var som om den senaste årens populism i partiet satt djupare än Batra, för det partiledarlösa partiet fortsatte spotta ur sig maniska, invandrarfientliga förslag i försök att flirta med dem som lämnat Moderaterna för SD.
Sen valdes Ulf Kristersson, som få hade bekantat sig med. Ingen visste riktigt vad han stod för. Man hade sett honom stå bakom Anna Kinberg Batra på någon presskonferens någon gång, fångat upp hans vänliga uppsyn. Hans lite simmiga blick, rynkan mellan ögonbrynen, som om han ständigt brottades med ett brytningsfel.

Jomenvisst. Ulf Kristersson har ju bara varit ekonomiskpolitisk talesperson för det viktigaste opositionspartiet i tre år. Dykt upp bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Härligt med dessa obildade kulturpersonligheter i det politiska kommentatorsfältet.
Citat:
Den politiska debatten är värdelös, för ingen av de inblandade gör någonsin en förflyttning. Alla står still och gapar. Ingen enda gång uppfattar jag att någon av de inblandade lyssnar på varandra. Ingenstans händer något i samtalet. Därför är svensk politisk debatt inte bara oproduktiv, den är direkt kuslig.

Ja Schulman bör ju veta, han har t o m lyckats få syn på Kristersson bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Schulman är som synes mycket insatt i svensk politik, så pass att han utan vidare finner sig lämpad att tolka för allmänhetens vidkommande. Och nu har han alltså funnit att Kristersson är hans nye frälsare som ska lösa Schulman från dennes mästrande kall. Tack vare Kristerssons ton behöver ingen längre missförstå någon med flit. I alla fall om Schulman tolkat sin kaffesumps förutsägelser rätt.
Citat:
Ulf Kristersson fick väl minst tid av alla, men när han väl pratade så hände något. Det skedde inte alltid, men det fanns tillfällen då jag kände att jag var med om något unikt: han lyssnade noga på den han pratade med. Och han vägrade missförstå argument med flit. Han var inte tvärsäker på att han alltid hade rätt. Eller tvärsäker på att motståndaren alltid hade fel. Det bildades en glipa som jag inte sett i svensk politik på många år, en glipa som känns livsviktig, för inne i den kan vi lyssna på varandra och förstå varandra. Det är inne i den som vi kan sluta mästra varandra och börja prata med varandra.

Lycka till Alex, för all del, lycka till med positionsbytet.
Citat:
Efter debatten intervjuades Kristersson och fick frågan: ”Hur ska ni locka över röster?” Kristersson tittade på reportern med något som påminde om förvåning och svarade, ungefär: vi kan inte gå runt och tänka på vad som lockar folk och inte lockar folk. Vi gör det vi tror är sant och rätt.
Den tonen gillar jag.
Det ska sägas; Jag vet verkligen inte om han har rätt i det han säger.
Men det sympatiska är: han verkar inte bombsäker på det själv heller.
https://www.expressen.se/kronikorer/...m-nagot-unikt/

Och innan trycksvärtan ens hunnit torka under Schulmans pekoral drämde moderaterna under Frälsar-Krille till med det hårdaste antimultikultiprogrammet i mannaminne. Så kan det gå.
Citat:
M vill nu på sikt avskaffa rätten att söka asyl inne i EU och införa ett kvotflyktingssystem utanför unionen. De som anses ha skyddsskäl ska hämtas till EU-länderna, som ska ha nationella flyktingkvoter. Enligt partiet skulle det minska risken att flyktingsmugglare lurar ut människor att dö på Medelhavet och göra det mer jämställt eftersom mest män tar sig till EU i dag.
M vill också att lagen om tillfälliga och inte permanenta uppehållstillstånd ska vara kvar och att asylsökande i krislägen ska kunna direktavvisas vid gränsen om de anlänt via ett annat EU-land. Man vill även ha hårdare försörjningskrav vid anhöriginvandring, fler inre utlänningskontroller och hårdare tag mot asylsökande som fått avslag.
Språk- och samhällskunskapstest
För medborgarskap ska språk- och samhällskunskapstest krävas och medborgarskap ska dras tillbaka om det beviljats på felaktiga grunder och om en person med dubbelt medborgarskap begått ett terrorbrott.
– Moderaternas omläggning av migrationspolitiken, som startade 2015, fortsätter nu. Den migrationspolitik vi beslutat om på stämman har haft brett stöd. Omläggningen har varit nödvändig, inte minst ställt mot det stora flyktingmottagande Sverige haft och de integrationsproblem vi har, säger Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson för M.
https://www.expressen.se/nyheter/mod...ationspolitik/
Citera
2017-10-15, 19:17
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Menar du inte Svenska folkets underbara öden?
Citera
2017-10-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Menar du inte Svenska folkets underbara öden?
Njae båda faktiskt, skulle jag tro. Jag själv har bara hans världshistoria i min bokhylla.
Citera
2017-10-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Ännu en åsiktspolis som trätt in i den positioneringssökande kappvändardansen? Alex Schulman, den prominente fascismkletaren, ser en möjlig änterhake för sitt positionsbyte hos Ulf Kristersson. Elegant rundar Schulman M:s och Kristerssons propåer under senaste tiden om hårdare migrationspolitik. Den hårdare migrationspolitiken förpassar Schulman oblygt till AKB och hennes krets, som om inte Kristersson ingått i den. Nåja. Än är inte Schulman riktigt beredd att omfamna M:s politiska linje, det är Kristerssons ton riksmobbaren attraheras av och ser som frälsarkrans undan personligt ansvar för så väl debattklimat som ton i det samma, samt den allmänt tråkiga samhällsutveckling allmänheten bevittnar från första parkett.

Jomenvisst. Ulf Kristersson har ju bara varit ekonomiskpolitisk talesperson för det viktigaste opositionspartiet i tre år. Dykt upp bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Härligt med dessa obildade kulturpersonligheter i det politiska kommentatorsfältet.

Ja Schulman bör ju veta, han har t o m lyckats få syn på Kristersson bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Schulman är som synes mycket insatt i svensk politik, så pass att han utan vidare finner sig lämpad att tolka för allmänhetens vidkommande. Och nu har han alltså funnit att Kristersson är hans nye frälsare som ska lösa Schulman från dennes mästrande kall. Tack vare Kristerssons ton behöver ingen längre missförstå någon med flit. I alla fall om Schulman tolkat sin kaffesumps förutsägelser rätt.

Lycka till Alex, för all del, lycka till med positionsbytet.

https://www.expressen.se/kronikorer/...m-nagot-unikt/

Och innan trycksvärtan ens hunnit torka under Schulmans pekoral drämde moderaterna under Frälsar-Krille till med det hårdaste antimultikultiprogrammet i mannaminne. Så kan det gå.

https://www.expressen.se/nyheter/mod...ationspolitik/
Jag antar att SD inte har annat val nu än att börja anklaga M för högerextremism, och utesluta dem?
Citera
2017-10-15, 20:27
Medlem
Citat:
[---]

Därtill kan man komplettera med vår historia. Sverige har en månghundraårig stark statsmakt, som inte på allvar utmanats sedan Gustaf Vasa. Under det karolinska enväldet kan Sverige närmast beskrivas som en militärdiktatur. Det finns inte något kollektivt minne av någon engelsk, amerikansk, fransk eller rysk revolution i Sverige. En svensk tiger, lider.. och lyder...

https://www.facebook.com/groups/2795...9636692789080/

Dock har vi haft en del folkuppror. Dacke-fejden, klockupproret, och några fler, där folket har rest sig men slagits ner av makten.

Som bakgrund kan jag nämna att jag, 40-talist, växte upp i ett socialdemokratiskt politiskt engagerat hem där jag träffade många S-politiker, även på hög nivå.

Jag tolkar tilltron till statsmakten på ett annat sätt. Man kan t ex läsa Fogelströms Stads-serie, där man i något sammanhang säger ungefär: "Nu när vi har fått en arbetarregering, så ..."

Uppslutningen bakom statsmakten under 1900-talet tror jag beror på detta. De socialdemokratiska regeringarna hade faktiskt en stor andel av befolkningen bakom sig. Och folkrörelserna - konsumentkooperationen, facket, bostadsorganisationer som HSB, folkbildning - mobiliserade många människor som kände att de var en del av samhällsmaskineriet. Reglerna för hur man styr en förening var känd och respekterades: valda företrädare, dagordning, begära ordet, votera - och acceptera att majoritetens linje gäller. Det går direkt att överföra till hur de politiska organen fungerar och därför förstod de breda folklagren hur statsmakten fungerar och accepterade besluten.

Många S-politiker på den tiden kom från små förhållanden och de var besjälade av att skapa ett bättre samhälle. De ville skapa en folktandvård för att de själva hade fått gå med trasiga tänder, de ville bygga ut utbildning för alla för att de själva inte hade fått chans att studera, de ville bygga fina bostäder för att de själva hade bott trångt och dragigt. Därför litade också breda folklager på dem.

Det finns litet rester kvar av detta bland de äldre generationerna. Jag mötte två sådana inför ett kyrkoval, när de vid 19-tiden en mörk och regnig kväll var på väg, med en resa som innebar två bussbyten, för att delta i nomineringsmötet till kyrkovalet. Det var självklart för dem att de skulle vara med och påverka vilka som skulle representera dem.

Ni som inte har upplevt den gemenskaps- och folkrörelsekänsla som fanns kan nog inte förstå varför lojaliteten till de styrande är som den är i Sverige.

Nu har ju de politiska partierna spårat ur och eliterna långt bort från verklighetens folk är de som styr och folket är missnöjt, men vet inte riktigt vad de ska ta sig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in