Ännu en åsiktspolis som trätt in i den positioneringssökande kappvändardansen? Alex Schulman, den prominente fascismkletaren, ser en möjlig änterhake för sitt positionsbyte hos Ulf Kristersson. Elegant rundar Schulman M:s och Kristerssons propåer under senaste tiden om hårdare migrationspolitik. Den hårdare migrationspolitiken förpassar Schulman oblygt till AKB och hennes krets, som om inte Kristersson ingått i den. Nåja. Än är inte Schulman riktigt beredd att omfamna M:s politiska linje, det är Kristerssons
ton riksmobbaren attraheras av och ser som frälsarkrans undan personligt ansvar för så väl debattklimat som ton i det samma, samt den allmänt tråkiga samhällsutveckling allmänheten bevittnar från första parkett.
Citat:
När Ulf Kristersson pratade var jag med om något unikt
Moderaterna direkt efter Anna Kinberg Batras avgång påminde lite om en orm som fått huvudet avhugget, den borde vara satt ur spel, men var ändå fortfarande i full rörelse, ringlade och gjorde utfall som om just inget hade hänt.
Det var som om den senaste årens populism i partiet satt djupare än Batra, för det partiledarlösa partiet fortsatte spotta ur sig maniska, invandrarfientliga förslag i försök att flirta med dem som lämnat Moderaterna för SD.
Sen valdes Ulf Kristersson, som få hade bekantat sig med. Ingen visste riktigt vad han stod för. Man hade sett honom stå bakom Anna Kinberg Batra på någon presskonferens någon gång, fångat upp hans vänliga uppsyn. Hans lite simmiga blick, rynkan mellan ögonbrynen, som om han ständigt brottades med ett brytningsfel.
Jomenvisst. Ulf Kristersson har ju bara varit ekonomiskpolitisk talesperson för det viktigaste opositionspartiet i tre år. Dykt upp bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Härligt med dessa obildade kulturpersonligheter i det politiska kommentatorsfältet.
Citat:
Den politiska debatten är värdelös, för ingen av de inblandade gör någonsin en förflyttning. Alla står still och gapar. Ingen enda gång uppfattar jag att någon av de inblandade lyssnar på varandra. Ingenstans händer något i samtalet. Därför är svensk politisk debatt inte bara oproduktiv, den är direkt kuslig.
Ja Schulman bör ju veta, han har t o m lyckats få syn på Kristersson bakom AKB på någon presskonferens någon gång. Schulman är som synes mycket insatt i svensk politik, så pass att han utan vidare finner sig lämpad att tolka för allmänhetens vidkommande. Och nu har han alltså funnit att Kristersson är hans nye frälsare som ska lösa Schulman från dennes mästrande kall. Tack vare Kristerssons ton behöver ingen längre missförstå någon med flit. I alla fall om Schulman tolkat sin kaffesumps förutsägelser rätt.
Citat:
Ulf Kristersson fick väl minst tid av alla, men när han väl pratade så hände något. Det skedde inte alltid, men det fanns tillfällen då jag kände att jag var med om något unikt: han lyssnade noga på den han pratade med. Och han vägrade missförstå argument med flit. Han var inte tvärsäker på att han alltid hade rätt. Eller tvärsäker på att motståndaren alltid hade fel. Det bildades en glipa som jag inte sett i svensk politik på många år, en glipa som känns livsviktig, för inne i den kan vi lyssna på varandra och förstå varandra. Det är inne i den som vi kan sluta mästra varandra och börja prata med varandra.
Lycka till Alex, för all del, lycka till med positionsbytet.
Citat:
Efter debatten intervjuades Kristersson och fick frågan: ”Hur ska ni locka över röster?” Kristersson tittade på reportern med något som påminde om förvåning och svarade, ungefär: vi kan inte gå runt och tänka på vad som lockar folk och inte lockar folk. Vi gör det vi tror är sant och rätt.
Den tonen gillar jag.
Det ska sägas; Jag vet verkligen inte om han har rätt i det han säger.
Men det sympatiska är: han verkar inte bombsäker på det själv heller.
https://www.expressen.se/kronikorer/...m-nagot-unikt/
Och innan trycksvärtan ens hunnit torka under Schulmans pekoral drämde moderaterna under Frälsar-Krille till med det hårdaste antimultikultiprogrammet i mannaminne. Så kan det gå.
Citat:
M vill nu på sikt avskaffa rätten att söka asyl inne i EU och införa ett kvotflyktingssystem utanför unionen. De som anses ha skyddsskäl ska hämtas till EU-länderna, som ska ha nationella flyktingkvoter. Enligt partiet skulle det minska risken att flyktingsmugglare lurar ut människor att dö på Medelhavet och göra det mer jämställt eftersom mest män tar sig till EU i dag.
M vill också att lagen om tillfälliga och inte permanenta uppehållstillstånd ska vara kvar och att asylsökande i krislägen ska kunna direktavvisas vid gränsen om de anlänt via ett annat EU-land. Man vill även ha hårdare försörjningskrav vid anhöriginvandring, fler inre utlänningskontroller och hårdare tag mot asylsökande som fått avslag.
Språk- och samhällskunskapstest
För medborgarskap ska språk- och samhällskunskapstest krävas och medborgarskap ska dras tillbaka om det beviljats på felaktiga grunder och om en person med dubbelt medborgarskap begått ett terrorbrott.
– Moderaternas omläggning av migrationspolitiken, som startade 2015, fortsätter nu. Den migrationspolitik vi beslutat om på stämman har haft brett stöd. Omläggningen har varit nödvändig, inte minst ställt mot det stora flyktingmottagande Sverige haft och de integrationsproblem vi har, säger Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson för M.
https://www.expressen.se/nyheter/mod...ationspolitik/