Citat:
En intressant parallell.Varsågod!
Jag slogs också av parallellerna mellan Amerikas 1970-tal och Sveriges 2010-tal: ett tidigare relativt homogent samhälle med växande minoriteter, militanta vänsterrörelser, exploderande laglöshet som möts av ett progressivt rättsväsende med låga straff.
Jag slogs också av parallellerna mellan Amerikas 1970-tal och Sveriges 2010-tal: ett tidigare relativt homogent samhälle med växande minoriteter, militanta vänsterrörelser, exploderande laglöshet som möts av ett progressivt rättsväsende med låga straff.
Citat:
USA hade inga dödsstraff alls fram till 1976. Återinförandet av detta samt minst 20 års fängelse för återfallsförbrytare lyckades vända detta.
Mja. Det är ju inte hela sanningen.
Roe vs. Wade anses (av en del) ha varit en kraftigt bidragande orsak till minskningen.
http://freakonomics.com/2005/05/15/a...d-you-believe/
Populationen av potentiella brottslingar reducerades därmed drastiskt (den socioekonomiskt utsatta gruppens föryngring minskade dramatiskt).
Jag håller det för sannolikt att det spelade in på ett icke försumbart vis.
Dessvärre kan vi ju konstatera att det motsatta gäller i Sverige. Här har ju den socioekonomiskt mest missgynnade gruppeen istället ökat dramatiskt (dessutom på ett fullständigt artificiellt vis och med kulturellt komplicerande faktorer).
Så, analogin med USA håller inte fullt ut. Situationen är, relativt sett, i vissa avseenden värre.
Med mindre än att vi får en analogi till Roe vs. Wade, stavat repatriering (av storskalig karaktär), kommer vi enkom reaktivt mitigera en situation med ökande brottslighet.
Sen kan man ju fråga sig när en borgerlig ledarsida kommer att våga påpeka de socioekonomiska teoriernas konsekvens av storskalig invandring av en grupp som i stor utsträckning är, mer eller mindre, oanställbar (i termer av utbildning och språklig förmåga)... Eller för den delen syna Sarneckis mångåriga bluffmakeri?