2017-02-26, 10:29
Medlem
longbow4ys avatar
Socialdemokraternas älsklingsskribent Katrine Marçal skriver sin sista text i Aftonbladet med rubriken "Debatten om Sverigebilden är farlig för socialdemokratin"
Vissa saker känner man igen från tråden.
Först slutklämmen:
Citat:
När jag började som ledarskribent för åtta år sedan skrev vi texter om pressträffar, förslag och propositioner. Vi reagerade på vad politikerna gjorde. I dag är det nästan tvärtom: politiker reagerar på vad som står på ledar- och kultursidor.

Jag är inte säker på att det är bra.

Och inte heller på vems fel det är.

Nu börjar också det stadiet vara överspelat. Nu får medierna återgå till att kommentera politiken utan att ljuga om verkligheten. Klart det svider.

Citat:
Ingen har en skyldighet att ”tala väl om Sverige utomlands”, däremot en skyldighet att säga sanningen och att försöka kontrollera de källor man använder.
...
Det kanske allra farligaste med den rådande debatten om Sverigebilden är att den riskerar att göra att vänstern tappar sin samhällskritik och om vänstern tappar sin samhällskritik tappar den allt.
Inte bara vänstern tappar allt om man inte har verklighetskontakt. Vem kan vara förvånad?

Sedan landar hon i det som allt handlar om:

Citat:
Jag hör till dem som tror att välfärdsstaten är det främsta verktyget vi har för att hantera även den utmaning som vi nu står mitt uppe i: den ökande rörligheten av människor. Det är välfärdsstaten som kan utjämna klyftor, skapa tillit och bygga gemensamma mötesplatser för människor från olika kulturer och bakgrund.

Men det beskriver hon vad kampen mellan S och SD egentligen handlar om. Välfärdsstaten.

Vänstern vill använda och är därmed beredd att riskera välfärdsstaten för mångkultur.

SD och de flesta svenskar slår hellre vakt om välfärdsstaten för medborgarna än att införa mångkultur till varje pris.

Länk:
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/4...cialdemokratin

Undrar om hon inte sakta går åt höger i takt med att hon blir äldre och klokare.
Citera
2017-02-26, 10:44
Medlem
Äntligen börjar mitt moraliserande perspektiv på migrationspolitiken reproduceras någorlunda helgjutet på ledarplats i det offentliga samtalet:

Citat:
Man kan å andra sidan hävda att Sverige är ett rikt land. Att vi varit ännu rikare utan denna politik är kanske inget tungt skäl om det ställs mot den humanitära insatsen. Kanske är även ökade klyftor ett pris man måste betala, skulle en del resonera.
Det är ett till synes starkt argument. Att komma med ekonomiska beräkningar kan synas både krasst, egoistiskt och kallhjärtat när människor drunknar på Medelhavet. Men det är en falsk motsättning. För av den som vill hjälpa människor i nöd krävs inte i första hand ett stort hjärta, utan en stor hjärna.

Den svenska politiken har snarast varit ovanligt ineffektiv som humanitär insats betraktad. Att man måste ta sig till Sverige för att få hjälp förutsätter att det ska vara svårt att ta sig hit och är själva orsaken till att människor drunknar på Medelhavet. De mångmiljardbelopp som Sverige lagt på asylmottagande hade kunnat hjälpa många fler i närområdet. Sverige har istället dragit ned på biståndsbudgeten för att kunna hjälpa ett mindre antal på hemmaplan. Detta är inget annat än moralisk kortslutning, och visar brutalt tydligt hur ett rationellt konsekvenstänkande saknats i den svenska polititiken. Vi har främst vårdat vår självbild.

Det är GP:s Håkan Boström som skriver om Ett svenskt moraliskt misslyckande, angående Sanandajis aktuella bok.

Inte lika polemiskt skarpt eller vackert som jag uttryckt det, men samma enkla, okontroversiella perspektivförkjutning som bär inom sig inget mindre än Europas frälsning.

För - när en internationellt komparativ metod används så ger den ena tanken den andra:

Citat:
Enligt uppgift diskuterar nu EU-länderna ett radikalt annorlunda system, med skyddszoner utanför EU:s gränser i stället för en asylkonvention som för länge sedan blivit omsprungen av historien. Det är troligen ett nödvändigt steg.

Flyktingläger kan ge skydd för människor som verkligen flyr för sina liv. Tino Sanandaji har för övrigt ett intressant förslag för hur man kan hjälpa dem som inte kan återvända till sina hemländer ens på några års sikt. Låt rika länder bekosta permanent flyktingmottagande i mellaninkomstländer.

Man kan tänka sig mottagarländer som Turkiet, Kenya eller Brasilien beroende på flyktingarnas ursprung. Arbetsmarknadsbarriärerna är mycket lägre där och för samma summa kan man hjälpa betydligt fler. Frågan är global och det är nytänkande av det slaget som behövs när migrationsströmmarna stadigt växer. Det är hjärta och hjärna i förening.

När denna internationella marknad för humanitär produktion väl är etablerad, kommer det ju som en självklarhet att ett kallt, svenskt utanförskapsområde saknar gravitationen att hålla kvar människor som för samma bidragspemgar kan leva bättre i hemlandet, Turkiet, Kenya eller Brasilien.

Kretsloppsmigration. Nästa svenska skrytgren att få vårt namn att ärat flyga över jorden. Den enda vägen tillbaka till status som beundrat föregångsland.
Senast redigerad av oyto 2017-02-26 kl. 10:52.
Citera
2017-02-26, 11:02
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Socialdemokraternas älsklingsskribent Katrine Marçal skriver sin sista text i Aftonbladet med rubriken "Debatten om Sverigebilden är farlig för socialdemokratin"
Först slutklämmen:

Nu börjar också det stadiet vara överspelat. Nu får medierna återgå till att kommentera politiken utan att ljuga om verkligheten. Klart det svider.

Inte bara vänstern tappar allt om man inte har verklighetskontakt. Vem kan vara förvånad?

Men det beskriver hon vad kampen mellan S och SD egentligen handlar om. Välfärdsstaten.

Vänstern vill använda och är därmed beredd att riskera välfärdsstaten för mångkultur.

SD och de flesta svenskar slår hellre vakt om välfärdsstaten för medborgarna än att införa mångkultur till varje pris.

Länk:

Undrar om hon inte sakta går åt höger i takt med att hon blir äldre och klokare.

Egentligen tror jag inte att ev klokskap i fall som hennes handlar om ålder, snarare är det hennes perspektiv från London som ger insikt. Är det inte vanligare att utlandssvenskar och invandrade svenskar är mer klarsynta?

Inne i den hysteriska ankdammen är vattnet grumligt av allt plaskande vilket blir uppenbart för den som kravlar sig ur och ställer sig vid sidan om. Då kommer insikten om att själva dammen egentligen är fin och värd att bevara.
Citera
2017-02-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Egentligen tror jag inte att ev klokskap i fall som hennes handlar om ålder, snarare är det hennes perspektiv från London som ger insikt. Är det inte vanligare att utlandssvenskar och invandrade svenskar är mer klarsynta?

Hon har alltid varit lite mer av högersosse som kan ekonomi.

Men nu ska ju hon börja jobba på DN.. så hon kan väl ha det där talet mot agendadrivande m.m. med sin nya chef.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kat...agens-nyheter/
Citera
2017-02-26, 12:16
Medlem
longbow4ys avatar
Tinos åsikt om mångkulturen
Citat:
Jag menar att det är rimligt att kräva lojalitet och att invandrare precis som alla andra följer reglerna, men om svenskarna kräver tacksamhet eller assimilation borde de fundera på om det är smart att ha så omfattande invandring för det funkar aldrig, det leder till etnisk konflikt på sikt. De flesta invandrare inkluderas och det är inget stort praktiskt problem för invandrare som lär sig svenska och skaffar svenska vänner. Bevisligen är det inget oöverstigligt hinder.

http://www.expressen.se/nyheter/tino...sh-med-lag-iq/

Min lilla undran är vad vi skall göra med de som inte lär sig svenska och inte skaffar sig svenska vänner .
Citera
2017-02-26, 12:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Hon har alltid varit lite mer av högersosse som kan ekonomi.

Men nu ska ju hon börja jobba på DN.. så hon kan väl ha det där talet mot agendadrivande m.m. med sin nya chef.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kat...agens-nyheter/

Jag har alltid uppfattat henne som en lättviktare. När hon var med i panelerna på Godmorgon Världen kom det inte ens invändningsfria men klara floskler från henne utan bara hummanden som programledare och övriga deltagare inte begärde förtydliganden av, utan som bara gavs artig tystnad utan uppföljning.
Citera
2017-02-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Inne i den hysteriska ankdammen är vattnet grumligt av allt plaskande vilket blir uppenbart för den som kravlar sig ur och ställer sig vid sidan om. Då kommer insikten om att själva dammen egentligen är fin och värd att bevara.
Och perspektiv från London har även Tove Lifvendahl, när hon minns eller fabulerar ett samtal i taxin från London City Airport:

Den blågula spegelbilden

Citat:
Det är ju inte så att svensken inför en synnerligen stor integrationsutmaning får för sig att ärligen fundera över om det är något i vårt kynne, som också har format vårt samhälle, som kan vara en del av bekymret. Som det faktum att svenskar exempelvis definierar ordet trygghet som beständighet och inte föränderlighet, vilket gör att vi omhuldar system som skapar ansenliga inlåsningseffekter på arbetsmarknaden.

Citat:
Faktum är att många utlandsboende svenskar har mycket enklare än de kvarvarande när det gäller att acceptera att flera perspektiv på Sverige existerar samtidigt; våra styrkor eliminerar inte våra svagheter, och våra svagheter förtar inte våra styrkor.

Citat:
Och sju resor värre för Sverigebilden än Trumps triumfatoriska talträngdhet, är de där som aldrig fick komma till sin rätt i vårt land. Jag minns hur jag 2007 satt i en taxi på väg från London City Airport in till centrum och ringde min mormor. När jag hade talat klart, sökte chauffören ögonkontakt i backspegeln och tilltalade mig på svenska. Jag frågade om hans koppling till Sverige.

”27 år bodde jag i Sverige. Jag förlorade mitt liv där, min framtid. Jag hade höga slutbetyg från Chalmers men fick alltid svaret ’tack för ditt intresse, just nu kan vi inte ta emot dig’. I Tyskland är de ärliga. De kan säga ’jag gillar inte dig’. Men i Sverige säger man det bakom ryggen på folk, samtidigt som man säger att man vill integrera. Det är dubbelmoral.”
Beslutet att flytta var en logisk följd och en fars omsorg: ”Jag måste ge mina barn en bättre chans. Här i London spelar det ingen roll om ditt namn är Reza eller Stefan. De vill ha någon som jobbar.”

Så här är det: så länge vi inte lyckas bättre med våra ambitioner att integrera människor i Sverige, framförallt på arbetsmarknaden, kommer Sverigebilden utomlands att innehålla ofördelaktiga och för oss genanta inslag.

https://unvis.it/svd.se/den-blagula-...-sverigeutspel

Kanske är det inte omvärldens bild av Sverige som exkluderande utländska raketingenjörer och neurokirurger från arbetsmarknaden som tränger igenom, utan snarare den om stenkastande ligister och kriminella klaner av utomeuropeisk härkomst. TL gör det iallafall klart att hennes definition av "integration" mest och kanske endast handlar om arbete. Nog så viktigt [i det OECD-land med störst skillnad mellan svenskar och utlänningar i andelen sysselsatta] men otillräckligt.
Citera
2017-02-26, 13:42
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Min lilla undran är vad vi skall göra med de som inte lär sig svenska och inte skaffar sig svenska vänner .
Hörde förslag om obligatoriska svenska prov (likt nationella proven) invandrare måste klara efter ett par år för att bo kvar.
Citera
2017-02-26, 16:27
Medlem
fasligts avatar
Alexander Bard intervjuas i Resumé angående dagens medieklimat, agendasättande och kamp om bärande narrativ. Intressanta tankar från en intressant människa. Traditionella medier är, enligt Bard, lika döda som traditionella marknadsförare. Journalistiken har gjort sig irrelevant i nätverkssamhället och mediehusens roll fylls istället av "noder", skickliga enskilda kommunikatörer med intressant information lockar massvis av följare. Följarskaran växer och blir kvar helt enkelt därför att informationssökare finner den levererade informationen hos noderna intressant och relevant. Utvecklingen i informationsbrusets tidevarv kommer att gå mot efterfrågan på motsvarigheten till konstvärldens kuratorer, dvs fristående "noder" som utför informationssorteringstjänster åt en informationssökande allmänhet.
Citat:
Om marknadsföringen är död – vad är då journalistiken?
– Journalistiken ramlade ihop eftersom den bygger på den traditionella modellen, där tidningen drar in pengar från annonsörer och att sälja lösnummer. Under en tid kommer vi att få anarki där en massa människor skriker saker rakt ut, utan någon form av faktakontroll. Där har du Donald Trumps universum.

– I det vakuumet uppstår ett sug efter kvalificerad information, och det är där journalistiken skulle ha funnits egentligen. Istället kommer ett antal noder att dyka upp som bistår med en faktuell bild av verkligheten. Dessa kommer du att söka dig till i allt högre utsträckning. Samtidigt kommer tidningarna att bli slavar under tjänster som Flipboard och Omni, som sammanställer information på en slags anslagstavla. Precis på samma sätt som skivbolagen blev beroende av Spotify för att få sina intäkter.

Vem ska betala journalisternas löner?
– Ingen. Alltså försvinner de. Det finns ingen naturlag som säger att det ska finnas journalister.

Vem ska sammanställa och verifiera informationen?
– Ingen. Det är därför vi har det kaos vi har i dag, med Donald Trump som president. Och så kommer det att vara fram till dess att efterfrågan dyker upp. Då kommer man att uppfinna nya medier som gör detta genom kuratorer. Återigen: det blir en betygsättning av nyhetsflödet där de bästa och mest faktuella kommer att vinna.

Kommer det att ge sig självt?
– Det brukar ske på det sättet. Vi likställer nämligen inte all information vi får. Förr eller senare börjar du titta på vilken information som är relevant, intressant och korrekt för dig. Då kommer du att söka den hos likasinnade som sorterar bort all buffel och båg. Möjligtvis då kan vi vara villiga att betala för informationen.
Citat:
Problemet är att tidningarna är för dåliga på att leverera sanning. Journalister påstår att deras sanningar är vidimerade. Men det är de inte alls. Ni har ljugit och farit med osanning i decennier. Det visar sig att informationsflödet som kommer från Dagens Nyheter inte är så jävla mycket bättre än det som kommer från Breitbart News*. Det är också politiserat, vinklat och inte alls särskilt sant.

Hur menar du då?
– Det är en skittidning. Varför ska den då överleva? Den hårda sanningen är att journalistiken inte har stått sig i konkurrensen. Jag tror att vi behöver en mycket bättre journalistik som är mer intresserad av vidimerad information.
Citat:
Genom att vinkla och välja bort saker att bevaka sysslar du också med en form av "fake news". Om du har en helhet och sedan väljer bort de delar som är politiskt inkorrekta är det bara ett annat sätt att fejka nyheterna. Att man lämnat så mycket utrymme för falska nyheter på nätet handlar om att de vanliga nyheterna varit för dåliga.

Vad menar du att medierna har lämnat ute?
– Det som är politiskt känsligt, för att det kan uppfattas fel. Om en journalist sitter och gör den typen av sortering istället för läsaren har man börjat fejka nyheterna redan där.
Citat:
Läser du mycket så kallade "alternativa medier"?
– Jag vet inte vilka medier som är alternativa, och jag tycker att den uppdelningen är grotesk. Min pappa lärde mig att läsa minst fem dagstidningar varje dag, från pingstvännernas till kommunisternas, och sedan bilda mig en uppfattning. Det gäller lika mycket i dag. Det är jättefarligt att bli beroende av en enda källa, även om den är hyfsat trovärdig. Det finns alltid olika infallsvinklar på ett ämne.

All information finns i dag tillgänglig ett klick bort. Ändå känns det som att människor är mindre intresserade av fakta än någonsin. Varför?
– Folk har aldrig varit intresserade av fakta. Filterbubblor har alltid funnits. Du glömmer bort hur Sverige såg ut för 30 år sedan. Folk gick upp varje dag och läste Svenska Dagbladet i sin Östermalmsvåning. De hade ingen aning om hur livet var i Tensta. Människor har alltid velat bekräfta sin egen världsbild. Skillnaden är att filterbubblorna kraschar mot varandra i dag. När de flyger på varandra, som exempelvis på Twitter, blir de uppenbara.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...nschen-ar-dod/

Om Bard har rätt borde det faktum att den lättkränkta vänsterns rättvisemärkta hårklyverier och beslöjade navelluddskonstperformances är så erbarmligt tråkiga leda till självutdöende. Även om sympatisörerna ser ut att vara många då de kraftsamlar under spektakulära evenemang är det dock en förkrossande majoritet som aldrig skulle marschera i fittmössa som protest mot något oklart formulerat påstått fientligt, eller ikläda sig regnbågsfärgat penisfodral för att delta i massympatiyttringar för välmående och redan lagligen skyddade sexuella minoriteter. Det finns gränser för masspsykotiskt självskadebeteendes förmåga till överlevnad. Någorlunda friska människor kommer inte i längden söka sig till "noder" vilka endast informerar besökaren om att denne är misogyn, islamo- och/eller homofob för att besökaren ifrågasätter religiös fundamentalisms, fittmössors eller regnbågsfärgade penisfodrals förmåga att livnära mänskligheten eller säkra individens rätt att inte bli avrättad som åsiktsbrottsling. För att inte tala om hur frånstötande människofientlig och illa underbyggd klimatalarmism är. En normal människa som slipper ur tvångsmarineringskaret torde ställa sig tveksam till budskapet om oförtröttlig självspäkning inför löftet att jordens undergång är oundviklig oavsett vad vi gör. Ska vi gå under är champagnesalut att föredra framför en skål lervälling under sortin.
Citera
2017-02-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag har alltid uppfattat henne som en lättviktare. När hon var med i panelerna på Godmorgon Världen kom det inte ens invändningsfria men klara floskler från henne utan bara hummanden som programledare och övriga deltagare inte begärde förtydliganden av, utan som bara gavs artig tystnad utan uppföljning.
Alla funkar inte i TV. Vissa är glimrande i realtid, andra briljerar när de får sitta på kammaren och tänka. Marçal är en av sosseriets bästa skribenter, hon skriver snyggt och förmedlar ofta tänkvärda insikter. Därför är hon lätt att respektera. Det är såna man ska använda sig av om man vill nå ut till massorna istället för att bara predika för den egna kören. Hon skriver på ett sympatiskt sätt som gör att meningsmotståndare kan läsa med öppet sinne. Därför var hon den enda ledarskribenten på Aftonbladet som var nyttig för socialdemokratin. Lindberg och Pettersson är bara genuint onda attackhundar som väcker så mycket avsmak att det går i baklås direkt. Man läser dem inte i jakt på något tänkvärt, man läser dem bara för att påminna sig om vilka vidriga människor de är.

Marçal gör socialdemokratin rimlig. Lindberg drar ner den i skiten och får den att framstå som ett massförstörelsevapen. Att ha både good cops och bad cops på redaktionen funkar väl, men utan Marçal återstår bara evil cops 1+2+3 (Lindberg, Pettersson, Swedin) samt dum & dummare (Persson och Franchell).
Citera
2017-02-26, 17:43
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Först slutklämmen:

Länk:

Hon går inte åt höger. Hon tillägnar sig bara ditt och mitt sätt att argumenta. Men inte för din och min sak. Utan för sin egen. Mångkulturen anses av den du citerat ska bestå. Oavsett nivån på invandringen. Tidningar som Aftonbladet är luriga att försöka förstå. Särskilt att försöka sig förstå sig på.

Aftonbladet landar aldrig någonsin i annat än att mångkulturen är det enda rätta. Med allt den för med sig. Om det så må vara bara elände den för med sig, vilket det så klart bara är.

Aftonbladet är fullt av till synes eftertänksamma skriverier, till exempel Karin Pettersons till synes vettiga svammel från Camebridge som bara landar i det sedvanliga felslutet, liasom det den du citerar och hennes svammel landar i. Det landar hos Aftonbladet alltid i att mångkultur är jättebra. Oavsett nivån på invandringen.

Den mångkuturella linjen ligger kvar. Invandringen oaktat. Och socialdemokratin har tyvärr lämnat den vettiga linjen och slagit in på att försöka sno åt sig så många röster som möjligt genom att befrynda sig med särintressen. Inte minst religiösa skitintressen av särskild sort.

Socialdemokratin bedömer jag, är i dag allt mer och mer historia. Att iaktta dess anhängare är dock väldigt underhållande. Inte minst skriver de för Aftonbladet. När man försöker behålla nåt slags hegemoni vad gäller landet Sverige, behålla detta med invandrade särintressen som grundbult för sin makt. Socialdemokraterna är ett av de tydligaste exemplen på att klientelism inte funkar sådär jättebra i en västerländsk kontext. Särskilt inte där det finns yttrandefrihet och allmän rösträtt. Bäva månde facket inför den utveckling som kommer att komma.

Bra inlägg i övrigt. Även om jag inte helt håller med dig.
Citera
2017-02-26, 18:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Och perspektiv från London har även Tove Lifvendahl, när hon minns eller fabulerar ett samtal i taxin från London City Airport:

Den blågula spegelbilden

https://unvis.it/svd.se/den-blagula-...-sverigeutspel

Kanske är det inte omvärldens bild av Sverige som exkluderande utländska raketingenjörer och neurokirurger från arbetsmarknaden som tränger igenom, utan snarare den om stenkastande ligister och kriminella klaner av utomeuropeisk härkomst. TL gör det iallafall klart att hennes definition av "integration" mest och kanske endast handlar om arbete. Nog så viktigt [i det OECD-land med störst skillnad mellan svenskar och utlänningar i andelen sysselsatta] men otillräckligt.

Har man gått ut Chalmers får man jobb oavsett vilket namn man har. Det borde Tove begripa. Och om mannen nu drog från Sverige som svek, varför kör han då taxi i London? Det är så tröttsamt att höra henne älta om alla hinder som invandrarna tvingas möta. Saken är väl det motsatta. Ta till exempel gratis vuxenutbildning, vilket annat land erbjuder det? Tove utelämnar två avgörande faktorer till varför vi har så stor andel arbetslösa invandrare: för det första att i länder som exempelvis England och Frankrike talas det ett världsledande språk och har en kultur de allra flesta känner till och för det andra bidragsnivåerna.

Lifvendahls tal om enkla jobb har nått världs ände. Den skaran som förespråkar detta blir allt färre. Den hade sin hysteriska topp och sitt bäst-före-datum 2014. Idén är över ett par decennier och har sitt ursprung i privatiseringen av offentlig sektor. När det infördes under 90-talet närdes förhoppningar om att fler typer av tjänster skulle komma näringslivet till del. Också att Las skulle försämras. Det skedde inte. Ett högt tryck av invandring skulle då framtvinga dessa jobb med lösare anställning. Det var så Alliansen med Timbro blev positivt inställd till invandring. Inte heller detta har fungerat.

Under senare år har vi sett att liberaler som t.ex. Arpi, Hanif Bali och Dahlberg övergett tron på generös massinvandring som något positivt. På vänsterkanten har vi bland annat Widar Andersson. Det nya är att kritiken allt mer kommer från utländsk media. Men också att personer som annars inte förknippas med frågor kring invandring, såsom Katerina Janouch och Ann Heberlein, engagerar sig kritiskt. Och oavsett Fox News, Daily Express, Arpi eller Janouch är kritiken rätt så ensidig: lögnen om den lyckosamma invandring och det farliga i att ifrågasätta detta.

Ser inte Lifvendahl att hon är så fel ute det tänkas kan? Såsom moderat borde hon ju dra vissa konsekvenser av att när till och med partiledaren Anna Kinberg Batra vill öppna upp för SD så är Reinfeldts era över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in