Socialdemokraternas älsklingsskribent Katrine Marçal skriver sin sista text i Aftonbladet med rubriken "Debatten om Sverigebilden är farlig för socialdemokratin"
Vissa saker känner man igen från tråden.
Först slutklämmen:
Nu börjar också det stadiet vara överspelat. Nu får medierna återgå till att kommentera politiken utan att ljuga om verkligheten. Klart det svider.
Sedan landar hon i det som allt handlar om:
Men det beskriver hon vad kampen mellan S och SD egentligen handlar om. Välfärdsstaten.
Vänstern vill använda och är därmed beredd att riskera välfärdsstaten för mångkultur.
SD och de flesta svenskar slår hellre vakt om välfärdsstaten för medborgarna än att införa mångkultur till varje pris.
Länk:
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/4...cialdemokratin
Undrar om hon inte sakta går åt höger i takt med att hon blir äldre och klokare.
Vissa saker känner man igen från tråden.
Först slutklämmen:
Citat:
När jag började som ledarskribent för åtta år sedan skrev vi texter om pressträffar, förslag och propositioner. Vi reagerade på vad politikerna gjorde. I dag är det nästan tvärtom: politiker reagerar på vad som står på ledar- och kultursidor.
Jag är inte säker på att det är bra.
Och inte heller på vems fel det är.
Jag är inte säker på att det är bra.
Och inte heller på vems fel det är.
Nu börjar också det stadiet vara överspelat. Nu får medierna återgå till att kommentera politiken utan att ljuga om verkligheten. Klart det svider.
Citat:
Inte bara vänstern tappar allt om man inte har verklighetskontakt. Vem kan vara förvånad?
Ingen har en skyldighet att ”tala väl om Sverige utomlands”, däremot en skyldighet att säga sanningen och att försöka kontrollera de källor man använder.
...
Det kanske allra farligaste med den rådande debatten om Sverigebilden är att den riskerar att göra att vänstern tappar sin samhällskritik och om vänstern tappar sin samhällskritik tappar den allt.
...
Det kanske allra farligaste med den rådande debatten om Sverigebilden är att den riskerar att göra att vänstern tappar sin samhällskritik och om vänstern tappar sin samhällskritik tappar den allt.
Sedan landar hon i det som allt handlar om:
Citat:
Jag hör till dem som tror att välfärdsstaten är det främsta verktyget vi har för att hantera även den utmaning som vi nu står mitt uppe i: den ökande rörligheten av människor. Det är välfärdsstaten som kan utjämna klyftor, skapa tillit och bygga gemensamma mötesplatser för människor från olika kulturer och bakgrund.
Men det beskriver hon vad kampen mellan S och SD egentligen handlar om. Välfärdsstaten.
Vänstern vill använda och är därmed beredd att riskera välfärdsstaten för mångkultur.
SD och de flesta svenskar slår hellre vakt om välfärdsstaten för medborgarna än att införa mångkultur till varje pris.
Länk:
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/4...cialdemokratin
Undrar om hon inte sakta går åt höger i takt med att hon blir äldre och klokare.