Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Fångade i morse upp
Tankar för dagen, ett slags sekulär morgonandakt som sänds varje morgon strax före sju i P1-Morgon-blocket. De som morgonpratar brukar vara mediefoik, ”artister”, forskare och ibland journalister – det är i regel personer med medievana. Denna gång var det skådespelaren Hans-Ola Stenlund och han började med det närmast Lars Lindströmska anslaget ”När jag var på middag med ett antal av mina goda vänner och kollegor nyligen så kom diskussionen in på ämnet integration och invandring”. Nej, inte en gång till tänkte jag, men några ögonblick senare lystrade jag eftersom Stenlund faktiskt påpekade hur lätt det är i sådana lägen att alla gemansamt sitter och känner sig supergoda och toleranta, utan att det behöver kosta dem något. Hade vi här en person som faktiskt tänkte själv.
http://sverigesradio.se/sida/default...programid=1165 (28 mars)
Men så roligt skulle det förstås inte bli. Stenlund påpekade visserligen att sällskapet varit helvitt och att de, när han srtällde några frågor, hade levt upp till bilden av det vi kan kalla typiska liberala 2000-tals-stockholmare. Är det någon här som har invandrade vänner med annan hudfärg, vänner som ni faktiskt umgås med regelbundet och privat? frågade han. Nej, inte en enda. Men alla här är för en stark invandring? Ja, naturligtvis. Men istället för att fråga om det fanns andra prioriteringar som egentligen vägde tyngre för dem än en fin folkblandning och god mångkultur, så gick han vidare och frågade sina vänner: Hur skulle ni uppfatta det om en av era döttrar gifte sig med en muslim? Entusiasmen var rätt måttlig även om ingen direkt sade nej.
Men om hon vill konvertera till islam själv? Om hon vill bära slöja? frågade han vidare, Nu var förståelsen definitivt borta hos de flesta. Nej, att deras döttrar skulle gå omkring i långa svarta slöjor eller ens huvuddukar var i stort sett ingen med på, än mindre naturligtvis att hon skulle underordna sig sin muslimske man och hans bröder eller att hon skulle uppfostra sina barn enligt islam. Men istället för att fundera över om detta inte är ganska realistiska prioriteringar – hit men inte längre om vi värnar om demokratin och den egna familjen – så landar Stenlund i slutsatsen att hans vänner (och vi andra) inte var människovänliga och liberala på riktigt om vi inte accepterar detta kulturinflöde ända in i våra egna familjer. Ty riktig integration kan inte stanna vid att de andra behöver lära sig något, den måste också innehålla ett krav på att vi svenskar låter oss förändras. Och islamiseras, om det ska så vara.
Och det är ju det enda rätta!

Lyssnar ofta på Tankar för dagen. Även om jag nästan alltid blir arg och ännu oftare inte håller med den som pratar om sina tankar, är det ändå ett ganska bra inslag i P1:s morgonsvep. Och till skillnad från SVT:s program går det att ta del av Sveriges Radios utsändningar via nätet i utlandet utan att behöva fippla med VPN. För det mesta.
Angående det inslag du tar upp kan man säga följande.
Stenlunds tankar är ett uttryck för och exempel på vad den mångkulturella politiken går ut på. All lagstiftning i Sverige tar över hövan hänsyn till utlänningarnas olika särarter och egenheter. Det som återstår är det svenska folket. Det är mot oss allt mångkulturtjofräs i media är riktad. Lagstiftning och allt formellt i Sverige är redan anpassat efter den andre. Anpassat för främlingen. Anpassat till och med för rena inkräktare. Det svenska folket är dock inte tillräckligt med på tåget. Det är det Stenlund är missnöjd med. Missnöjd med det svenska folket. Som ihärdigt om än inte i ord men väl i praktiska levnadsval fortsätter att vara just svenskar och i sina faktiska val inte är det minsta intresserade av nån som helst mångkultur. Till och med direkt misstänksamma mot främlingen, reserverade mot den andre och bjuder öppet praktiskt motsånd mot den uppenbare inkräktaren. Det är dåligt tycker Stenlund. Främlingen anses av svensken vara just främling, misstänksamheten mot den andre är alla fagra ord till trots grundmurad, och det värsta av allt, svensken motsätter sig rent faktiskt inkräktarens närvaro i ens eget dagliga privata liv.
Stenlund är vad man skulle kunna kalla en troende mångkulturalist. Ett slags hemsnickrad svensk fanatiker. I Arabien hade han varit islamist. I Sovjet hårdför kommunist. I Treblinka en ..., ja, jag vill inte göra mig skyldig till förtal, men man kan ju tänka och fundera utan att allt sägs rakt ut.
Och vidare. Något som för mig är helt uppenbart, det är att mångkulturalisterna faktiskt tror på det samhälle de håller på att skapa. Det är lätt att tro att egentligen vet de, mångkulturalisterna, att det de håller på med är dåligt, faktiskt förstår att det är nåt fundamentalt fel med det man eftersträvar. Men så är det inte. Man tror och tycker på fullt allvar att det mångkulturella samhället är det enda rätta. Särskilt i Sverige och speciellt extra när det gäller det svenska folket. Det är rätt att tvinga in svensken i detta nya samhälle. Regelmässigt är allt redan gjort. Återstår gör det svenska folket självt. Man tycker på fullt allvar att det man håller på med är det enda rätta och det enda riktiga. Det Nya Sveriges uppenbara tillkortakommanden, det Nya Sveriges mest flagranta missförhållanden, beror till största delen endast på det svenska folkets bristande tro. Och särskilt där är tron bergfast.
Och betraktar man mångkluturalisterna sålunda, blir deras agendasättande jounarlistik begriplig. Och frågan som till slut måste ställas är för mig, om det egentligen är mödan värt att diskutera med dessa mångkulturalister. Är det det?
Oaktat det jag skrivigt här, så gillar jag inslaget Tankar för dagen. Även Stenlund var en intressant bekantskap. Tvivlar dock på att Stenlund skulle finna mig vidare intressant.
Kort tillägg.
Stenlunds berättelse är så klart rent nys. Det är bara en berättelse. Han har inte alls varit på en tillställning och frågat det han påstår sig ha frågat och inte heller har någon svarat så som han påstår att andra svarat. Stenlund berättar bara en berättelse. I samma anda som Dagens Nyheter berättat om brandmän i Boden och berättat om den ekonomiska vinsten av indandring till Sundsvall. Man måste lära sig känna igen mångkulturalisternas påhittade vardagsberättelser som det agendasättande berättande det är. Helt frikopplat från verkligheten som det är. Som den propaganda det berättandet är.