Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 17:16
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
I början var det lite som ett skämt. Och när Trump kom upp i ledning, så sa alla journalister och "experter" i Sverige att Trump var en fluga, som så småningom skulle trilla neråt i opinionssiffrorna är det väl blev skarp läge.

På senare tid har tidningarna (The Big 4: AB, Exp, DN, SvD) börjat angripa Trump i ren desperation. Aftonbladet har jämfört Trump med SD. Expressen tar upp hans uttalanden och försöker få honom att framstå som en lögnare vid varje tillfälle (lyfter gärna fram kommentarer från politiska motståndare). DN jämför honom med Putin och Le Pen. SvD:s Ivar Arpi har tydligen fått någon slags PK-sjuka och twittrar ut en massa nedsättande saker om Trump.

TV4, SVT och SR har å sin sida istället försökt totalignorera Trump. Har knappt hört hans namn nämnas inom Public Service. Någon gång gjorde SR en tydlig jämförelse av Trump med Hitler. Men mycket mer än så har det inte varit. Marcus Oscarsson som annars oftast talar om politik i både Sverige och USA i TV4, får knappt ens prata om USA längre. I alla fall inte lika mycket som han gjorde förut.

Jag tänkte att vi här skulle kommentera och diskutera hur svensk media hanterar Trumps framgångar i USA. Länka gärna till märkliga inslag som vi kan diskutera.

Den svenska vänstern har kommit ut ganska förutsägbart mot Trump. De borgerliga är dock nästan värre. Jag tänker främst på Roland Poirier Martinsson och Ivar Arpi som verkar ha gått helt bananas med sina Trump-fientliga utspel.
Citera
2015-12-14, 12:40
  #2
Medlem
Jag hörde Oscarsson prata om Trump i TV4 i förra veckan och var reporterns sympatier fanns försökte han inte ens dölja. Det blir väldigt oseriöst när en främmande makts kandidater till ett val direkt hånas av en svensk reporter. Oscarsson dolde sina åsikter något bättre men inte så neutralt som han brukar. Det är svensk medias mardröm om såna som Trump och Le Pen kommer till makten. Inte för att jag tror att det händer men ändå.

Detta är inget nytt. Vid primärvalen 2008 låg medias sympati hos Hillary Clinton. Vid förrförra franska presidentvalet haussades Royal (heter hon väl?) upp. Förra EU-valet ska vi inte ens tala om. Svensk media är otroligt oproffesionell i sitt uppdrag att skildra omvärden på ett objektivt sätt.
Citera
2015-12-14, 13:10
  #3
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Jag tänker främst på Roland Poirier Martinsson och Ivar Arpi som verkar ha gått helt bananas med sina Trump-fientliga utspel.

Jag undrar lite över själva förutsättningen för denna tråd. Vad är ett Trump-fientligt utspel? Att han säger de mest idiotiska saker och är en galen populist framgår ju inte bara i svensk press, utan i världspressen. Så det kan inte vara vad du pratar om. Så vad är det som Martinsson och Arpi utmärker sig med?
Citera
2015-12-14, 13:15
  #4
Medlem
Det som är fascinerande och spännande med fenomenet Donald Trump och att han jämförs med Hitler är att detta i slutändan ju faktiskt innebär att stora delar av USA håller på och bli nazister eftersom de visar såpass stort stöd för Trump.

Massmedia attackerar ledaren, men inser inte att han har en stor del av rösterna bakom sig och vilka åsikter han leder.

Faktiskt så är ju konsekvensen av att Trump är en Hitler att USA är på väg att bli ett naziland och det är Sveriges plikt att kriga mot nazi-länder.

Så snart är vi i krig med USA. med IS som bundsförvant..
Citera
2015-12-14, 13:35
  #5
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Vänstern började med attackerna mot Trump i ett ganska tidigt skede på svensk social media. Överallt på nätet började man dela relativt osmakliga skämt om Trump. Mest baserat på hans utseende och den klassiska "vit man"-retoriken.

Man har med andra ord pekat ut vem som är fienden i ett val på andra sidan Atlanten. Svenskarna skall fostras in i att tycka "rätt" om Trump. Trump är rasist och sexist. Trump är en pajas och bara ute efter att roffa åt sig pengar. Dessutom vill han kriga och förstöra världen.

Svensk media har iallafall under min livstid alltid gjort en poäng av att svartmåla den republikanska kandidaten och detta är inget undantag. Svensk medias hjärtan slår för Hillary Clinton som i sin oöverträffade prakt är precis vad svensk media anser amerikaner behöver.

Tack svensk media för att ni berättar vad vi ska tycka, risken är ju annars att vi tycker fel.

Inget nytt under solen.
Citera
2015-12-15, 08:32
  #6
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag undrar lite över själva förutsättningen för denna tråd. Vad är ett Trump-fientligt utspel? Att han säger de mest idiotiska saker och är en galen populist framgår ju inte bara i svensk press, utan i världspressen. Så det kan inte vara vad du pratar om. Så vad är det som Martinsson och Arpi utmärker sig med?

Det baserar sig i att de använder sig av klassiska PK-argument, som att kalla honom för en "idiot" och re-twittra skämt om hans utseende. Mycket fjantigt gjort av Arpi måste jag säga.
Citera
2015-12-15, 08:55
  #7
Medlem
Det är ju lite öppet mål att att jämföra hitlermustachen och trumphåret.

Här tar karikatyrtecknaren i norrans "Olles ritstick" heil-greppet på Trump, men han verkar inte ha knäckt mustach-hår parallellen än? (Det hade nog räckt med att rita Trumps hår på hitler?)

http://norran.se/asikter/olles-ritst...-hitler-499719
Citera
2015-12-15, 11:39
  #8
Medlem
Onanizts avatar
Karikatyrer av offentliga personer är ju en fin gammal konst som tyvärr kommit lite på skam, inte minst efter att Amerika fick en mulattnigger till president.
Att kalla någon Hitler (jag skulle fan i mej ta det som en komplimang, inte minst om det kom från en NWO-fitta) är dock ingen karikatyr utan bara efterblivet.

Vi kan således sluta oss till att svensk media är efterbliven. I de efterblivnas skara ingår NWO-stjärtgossen Ivar Arpi. (Vad ger ni mig för den karikatyren? )
Citera
2015-12-16, 23:01
  #9
Medlem
OliverCromwells avatar
Här är ytterligare ett exempel.

Aftonbladet skriver subtilt:

Citat:
För en dryg vecka sedan kom det senaste utspelet från miljardärssonen och presidentkandidaten Donald Trump.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21947632.ab

Det är rent faktafel att påstå att han är son till en miljardär, då hans far endast var en miljonär. Trump fick 40 miljoner, som han sedan skulle effektivt omvandla till mer än 10 miljarder. Trump är alltså en miljardär av egen kraft, ingen rikemansson som levt på pappas pengar, utan överträffat sin far flera gånger om.

Att PK-medier i varken USA eller Sverige fattar detta visar vilken låg nivå de håller.
Citera
2015-12-17, 00:09
  #10
Medlem
MrMarios avatar
De behandlar väl Trump precis som de behandlar SD och Åkesson; De ljuger, förtalar, hånar, mobbar. Får hoppas att deras oljiga flin stelnar något när Trump blir president och Åkesson statsminister. Då kommer kommunisterna dingla galge, sanna mina ord.
Citera
2015-12-18, 22:40
  #11
Medlem
OliverCromwells avatar
Agnetha Furuvik (Sveriges Radio) verkar drivas av ett särskilt förakt mot Trump. Här hennes tydliga jämförelse av Trump med Hitler:

Citat:
Trumps beteende gör att hans kritiker klassar honom som både narcissist, rasist och fascist, men hans stil går hundra procent hem hos de många anhängare som bara blir fler för varje tillspetsat uttalande, och för varje giftigt ord.


http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6320687

Och i följande länk låter hon Lindsey Graham (motståndare till Trump) uttala sig och ge sina omdömen om Trump helt okritiskt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6321412
Citera
2016-02-07, 22:40
  #12
Medlem
Sixts avatar
Det är alltid underhållande att se svenska journalister förfasas över något som de inte gillar. Om det är någon som kan få PK-spasmerna att börja rycka ordentligt på de svenska PK-hjonen till journalister är det Donald Trump. Ju mer han syns i TV desto sämre tycks folket på framförallt TV4 må (utom då Marcus Oscarsson som verkar uppskatta Trump en del).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback