2016-02-06, 14:55
Medlem
Om skojaren Per Svensson skenheligt talar om "I kulverten blir alla partier moraliskt lika små" (slutklämmen i tidigare länkad artikel i Asylsvenskan), så kan man med rätta och större fog säga det om åsiktskorridorens interna konsensus, den fromma moralismen och mobbmentaliteten där; Peter Santesson i Dagens Samhälle efterlyser en vederhäftig och grundlig utredning av händelseförloppet och ansvarsfrågan som ledde till immigrations- och integrationskaoset, som han tror kan behöva härledas många år tillbaka:

Flyktingkrisen måste utredas långt bortom KU

Citat:
Den migrationspolitiska krisen är den allvarligaste kris Sverige har ställts inför sedan den ekonomiska krisen 1992, om inte den allvarligaste sedan andra världskriget. Förloppet, brister i förutseende och ansvaret för den uppkomna situationen måste utredas och klarläggas.

Ingen annan politisk fråga är lika viktig för allmänheten i dag, och konsekvenserna för det svenska samhället kommer att bli genomgripande. Händelseförloppet behöver genomlysas grundligt.

Ingen kunde förutspå att migrationschocken skulle inträffa hösten 2015, sägs det nu. Och gick inte asylströmmarna ned lite grann under våren 2015, innan det small? Detta stämmer givetvis. Men det är en ofullständig bild.

Den längre trenden pekade stadigt uppåt och takten såg ut att accelerera. Om EU skulle drabbas av en migrationschock var det uppenbart att Sverige skulle vara en av huvudiktdestinationerna.

Samtidigt skapade generösa regler och tillämpningar mycket starka pull-faktorer medan politikerna sedan tidigare grundligt avhänt sig regleringsinstrument till domstolar och självständiga myndigheter.

Moderaterna och Socialdemokraterna har i dagarna gjort ömsesidiga KU-anmälningar för bristande ansvar som lett fram till migrationskrisen. Det är ett synnerligen billigt spel i en allvarlig fråga.

Närsynta mäklare är inte intresserade att kompromettera sig med något långsiktigt ansvarstagande, att låta någon granskare härleda nutida beslut eller underlåtenheter till några negativa konsekvenser och vice versa; dessutom är tempot uppiskat och mentaliteten inställd på att hantera vad som är för handen, det akuta... Om det då innebär en björntjänst på aningen längre sikt så har man iallafall kicked the can down the road.

Citat:
För genomlysningen behöver gå tillbaka minst tio, kanske tjugo år i tiden för att kunna visa vägen fram till krisen, de institutioner och den beslutskultur som har skapats.

Citat:
Ansvarsfrågan kommer att leva vidare som en osalig ande till den utreds i botten.

http://www.dagenssamhalle.se/kronika...ortom-ku-22228

I och med att problemen tros bottna i en "beslutskultur" som går många år tillbaka, och Statsmakten och kärleksbombande representanter för allmänheten så sent som för bara några månader sen mongoklappade likt idioter gränslös mångfald (massimmigration) och slog ner på varje kritisk röst, kan man klandra dagsaktuella aktörer i mycket nära förfluten tid, för den uppkomna situationen, medan de långsiktiga orsakerna utreds. Lögnaktighet, aningslöshet, inkompetens och brist på integritet är förmodligen några av variablerna som medverkat till den perfekta stormen. Eliternas "liberala invandringspolicy", från vänster till höger, är en överhängande skugga som bearbetar miljön och medvetandena på beslutsfattarna; då är det viktigt att gräsrötterna gör sig påminda om vem politikerna ska tjäna.
Citera
2016-02-06, 15:11
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Santesson
Det behövs en utredning helt befriad från politiska representanter, befolkad av en handfull av de mest respekterade och erfarna ämbetsmännen och samhällsexperterna som ges ett mycket brett mandat att analysera Sveriges väg in i krisen, visa vad som kunde gjorts annorlunda och vilka läxor som måste läras för att detta inte ska upprepas.
I Sverige bränner vi våra Stasi-arkiv därför att rötan satt för nära toppen, kanske rent av i den högsta politiska ledningen. Någon utredning av den typ som Santesson föreslår kommer inte att genomföras. Redan nu så gissar jag att Moderaterna ångrar att de KU-anmälde regeringen vilket omedelbart resulterade i en motanmälan.

KU kommer säkert inte att komma fram till så mycket men olika vittnesmål i KU från myndigheter kan väcka nya frågor som håller grytan kokande. Det viktiga med Santessons artikel är att frågan om ansvarsutkrävande nu väcks för första gången utanför Flashback och alternativmedia. Det skickar en signal till ansvariga och redan avgångna politiker. Någon gång ska rättvisa skipas.
Citera
2016-02-06, 15:36
Medlem
Det är inte så lätt att peka ut hela paketet med globaliseringen och överstatligheten, vad det ger och tar av medborgaren/konsumenten, men de flesta torde vara överens om att den nationella suveräniteten måste avstå något för att få "frukterna" av globaliseringen; Dan Landewall i kort debattartikel i Folkbladet:

Superrik elit tar över

Citat:
Globaliseringen innebär också avskaffandet av varje annan livskraftig modell för ekonomisk utveckling och den suveräna staten bryts ner alltmer under trycket från den ekonomiska globaliseringen. Därmed avsäger vi oss vårt självbestämmande och oberoende och överlämnar makten till multinationella storföretag, övernationella institutioner och en superrik elit. Hycklande massmedia och politiker vill få oss att tro något annat.

http://folkbladet.se/opinion/superri...om4009021.aspx

Ja, MSM och politikerna (Statsmakten i dess nuvarande konstellation) vill få oss att tro något annat. Martin Wolf som citerades tidigare på tråden bekände att eliterna (från vänster till höger) är bespetsade på "liberal immigration" (läs: massimmigration). Hur styrda "våra" politiker är av eliternas paradigm låter jag vara osagt; även om den finns som medveten agenda så kan den styra mångfalt fler i sublimerad form - debattmiljöns prägling - eller kodifierad i miljöagendor, NWO och dess beståndsdelar för implementering, naturligtvis för mänsklighetens skull. Det bästa man kan hoppas på opinionsmässigt, om man har farhågor kring globaliseringens konsekvenser, är att frågan om den nationella suveränitetens sårbarhet alls kommer upp på bordet för beskådan och medvetandegörs.
Senast redigerad av Kinuski 2016-02-06 kl. 15:38.
Citera
2016-02-06, 15:36
Medlem
Sixts avatar
En utmärkt gästledare av Bo Rothstein i GP (bör läsas i sin helhet). Jag förstår inte varför inte GP helt släpper sargen och på allvar ger sin matchen mot flumvänstern. De har helt förlorat sitt moraliska övertag i debatten och de framstår som alltmer verklighetsfrånvända.

"Feministernas" relativisering av sexuella övergrepp mot kvinnor framstår som alltmer obegriplig i en tid då de sexuella övergreppen exploderar i omfattning.

Citat:
Rothstein: Skillnad på olika sorters förtryck

I debatten om vad vi nu kan kalla "Kölnsyndromet" är det många som har ställt sig undrande till det argument som har lanserats av en rad feministiska och vänsterpolitiska debattörer, nämligen att vad som skett där (och på andra platser också i Sverige), inte kan förklaras med bakgrund i den kultursfär som förövarna är sprungna ur. Med hänvisning till att övergrepp på kvinnor också förekommer i länder som Tyskland och Sverige har man hävdat att förklaringen i stället ligger i de allmängiltiga patriarkala strukturerna.

För många är detta resonemang obegripligt. Naturligtvis förekommer det övergrepp på kvinnor av män i alla samhällen, men att det inte skulle vara någon skillnad i kvinnoförtrycket mellan säg Saudiarabien och Danmark är för många en absurd idé.

Vänsterfeministernas ovilja att se någon artskillnad mellan kvinnoförtrycket i diktaturerna i Nordafrika eller Mellanöstern och Sverige ligger således helt i linje med "klass mot klass"-politikens oförmåga att se att demokrati och rättsstat gjorde någon skillnad för arbetarklassen ställning. Nu som då innebär detta tänkande i överordnade strukturer att vänstern står utan någon effektiv moteld gentemot de krafter man säger sig vilja bekämpa.

Opinionssiffrorna talar nu sitt tydliga språk om hur illa det står till i landet. Det enda parti som de senaste åren ökat markant är Sverigedemokraterna. Att i detta läge hemfalla åt det förenklade strukturtänkandets retorik kan närmast liknas vid en politisk "walk over".

https://www.gp.se/nyheter/ledare/gas...rters-fortryck
Citera
2016-02-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
En utmärkt gästledare av Bo Rothstein i GP (bör läsas i sin helhet). Jag förstår inte varför inte GP helt släpper sargen och på allvar ger sin matchen mot flumvänstern. De har helt förlorat sitt moraliska övertag i debatten och de framstår som alltmer verklighetsfrånvända.

"Feministernas" relativisering av sexuella övergrepp mot kvinnor framstår som alltmer obegriplig i en tid då de sexuella övergreppen exploderar i omfattning.

https://www.gp.se/nyheter/ledare/gas...rters-fortryck

Anar man en liten varning till vänstern i analogin med Tyskland på 30-talet? Att om ni gör om samma misstag igen så kan ni bidra till att SD tar makten?
Citera
2016-02-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Jag såg en dokumentär på SVT på liknande tema för något år sedan. Möjligtvis Dokument Utifrån, jag minns tyvärr inte namnet.

Men den handlade om kulturen kring vuxna män som våldtar pojkar i Pakistan.

Kontentan är denna: Kvinnor i dessa kulturer hålls inlåsta hela sina liv av föräldrar/make. Vissa män gifter sig dessutom med flera kvinnor. Samtliga äktenskap, dvs heterosexuella parbildningar, är arrangerade av de inblandade släkterna.

Män som saknar resurser eller sociala nätverk blir således helt utan partner. En föräldralös man ur arbetarklassen har inte tillgång till ett släktnätverk som kan arrangera ett äktenskap åt honom. Att få till stånd ett äktenskap på egna meriter är en omöjlighet, eftersom det saknas sociala kontaktytor mellan ogifta kvinnor och män.

Resultatet blir extrem sexuell frustration, vilket leder till att fattiga män utan resurser sexuellt utnyttjar fattiga pojkar utan resurser.

När Sverige nu transplanterat dessa fullständigt inkompatibla kulturer på massiv skala i svenska HVB-boenden så kan ju vem som helst räkna ut med röven att samma problematik uppstår även här.
När dessa stora mängder sexuellt frustrerade män sedan slussas ut för egen maskin i det svenska samhället kan också vem som helst räkna ut vad som kommer hända.

För journalisterna har mardrömmen bara börjat. De har årtionden framför sig att tvingas beskriva den älskade mångkulturens misslyckande.

(Om någon minns namnet på dokumentären får ni gärna berätta)

Jag vet att jag såg en film om samma fenomen i Afghanistan för många år sedan (kan ha varit 2010), "De Dansande Pojkarna i Afghanistan". Dokument Utifrån tror jag det var som sände. Det kan inte ha varit den?

https://vimeo.com/11352212

Pojkarna i denna video ägs i praktiken av män med mer tillgångar som hyr ut dem till andra män, som får se dem dansa och kanske ta med dem hem efteråt. Jag minns att jag stundtals mådde fysiskt dåligt när jag såg dokumentären, och det känns därför ytterst osannolikt att en repris skulle få visas på SVT i dagsläget när symptomen börjat visa sig här.
Citera
2016-02-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt

Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Anar man en liten varning till vänstern i analogin med Tyskland på 30-talet? Att om ni gör om samma misstag igen så kan ni bidra till att SD tar makten?
Så skulle man kunna läsa Bo Rothstein, med tanke på att han är mer än en särartssnöpt generisk svensk; han är dessutom [censur], för att låna baggebo1:s vokabulär.

SD är emellertid snarare sionistiskt än antisionistiskt, till skillnad från de massimmigrerade antisemiterna från MENA och bortom. Den enklaste tolkningen är att läsa artikeln rakt av, den är föredömligt enkelt skriven, utan vaga syftningar eller glidningar. Kritiken gäller vänsterns hang-up beträffande "strukturer"; vänsterns analys är fel helt enkelt. Men för varje dag får överraskande Schyman med sitt talibantal alltmer rätt, men kanske inte på det sätt hon menade då hon fällde det famösa omdömet (2002): för om det är samma patriarkala strukturer som förtrycker kvinnorna i Afghanistan som i Sverige, så beror det på att Afghanistan i stigande grad immigrerar till Sverige.
Citera
2016-02-06, 17:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris

Det är ju möjligt att det rör sig om en varning, men jag tror mera på att artikelförfattaren vill belysa det som i alla tider varit ett typiskt vänsterbeteende.

Nämligen: Vänstern ser sig själv som en moralisk elit. För att vidmakthålla elitkänslan så utser man en "svag grupp". Då kan man motivera sitt eget hat mot samhället, sina våldstendenser mm med att man försvarar kärnvärdena för den "svaga gruppen".

På den tiden, 1930-talet, var den utpekade "svaga gruppen" arbetarna och deras familjer. Judar försvarade man däremot inte eftersom denna folkgrupp förknippades med kapitalismen och bankväsendet. De oerhörda övergreppen mot ukrainare och andra misshagliga i Sovjetunionen reagerade man heller inte på eftersom Stalin var kommunist. Så kom det sig därför att den svenska vänstern de facto stödde massmord, folkmord, rasbiologi och anfallskrig under denna tid.

Idag är en av de utpekade "svaga grupperna" socialt utsatta invandrare från MENA. Den svenska vänstern stöder därför i sin oerhörda ignorans religösa extremister, terrorism och patriarkala strukturer med rötter i den efterblivna mellanösternkulturen.
Citera
2016-02-06, 19:29
Medlem
baggebo1s avatar
En av strategierna vi har förstått att [censur] nu kommer att använda för att behålla makten är att försöka sno tillbaka "nationalismen" från "mörkerkrafterna". Vi har sett flera exempel på hur man vill ta bort all etno och all kultur ur nationalismen, och skapa en sorts medborgarnationalism som sedan ska omfamnas av eliten. DN hakar på det spåret i en huvudledare:
Citat:
De allra flesta svenskar är bekväma med sin nationalstat och ser det inte som farlig nationalism att politikerna vill värna landet. Därför är det riskabelt när politikerna skrapar med foten, tittar bort och inte vågar tala om nationens intressen. Att Sverigedemokraterna, som definierar den etniskt-kulturellt, har lyckats lägga beslag på nationalismen är en delförklaring till partiets framgångar.

En välmående nationalstat är ingen statisk rasgemenskap utan förändras organiskt, över tid. Den erbjuder skydd till hotade människor med en mångfald av värderingar utan att äventyra sina egna.
http://unvis.it/www.dn.se/ledare/huv...d-nationalism/

Eftersom huvuddelen av deltagarna i den här tråden är idioter så kommer detta att ses som ännu ett exempel på hur "det vänder" och hur eliten nu vill ställa allt tillrätta. DN citerar ju t.o.m. trådfavoriten (bland idioterna) Trägårdh och allt! Vi som tillhör trådens intelligenta minoritet ser istället att detta bara är en strategi för att kunna fortsätta folkmordet ostört.
Citera
2016-02-06, 20:03
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
I förmiddagens P1-program Kaliber, diskuteras olika aspekter av att eländet i andra delar av världen drabbar oss, och om och vad man kan/bör göra åt detta. Programmet är intressant, inte minst för att det tar upp aspekter som borde ha belysts i MSM för decennier sedan. På slutet av programmet diskuterar Alice Teodorescu och Göran Rosenberg vad som kan respektive bör göras politiskt. Båda säger nästan att invandringen kan krossa Sverige och att EU kan rasa samman under trycket. Tämligen oförblommerat vidgås att det nu bara är staterna själva som kan åstadkomma något för att rädda situationen emedan EU helt har misslyckats.http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1300

Uppenbarligen har krismedvetenheten även börjat äta sig in hos Rosenberg, och jag fick intrycket att han närmast är uppgiven, eller till och med desperat, pga att läget är så allvarligt. Av detta tror jag man kan dra slutsatsen att mediekriget håller på att förloras av mångkultursidan. Deras praktiska inställning till verkligheten skiljer sig allt mer från deras ideal, så jag kan förstå deras allt mer uppgivna tonläge.
Du menar Konflikt, hörde också programmet även om jag inte kunde koncentrera mig helt eftersom jag jobbade, jag tycker att andemeningen med programmet verkade vara att det inte går att göra något åt migrationen till Europa/Sverige och att det är korkat att ens försöka göra något.

Alla intervjuade "experter" verkade bejaka den muslimska massinvandringen och Rosenberg tycks vara naiv nog att tro att om bara EU hade hjälpts åt med fördelningen så skulle det aldrig ha blivit någon kris och vad Teoderesco egentligen tycker blir jag inte klok på.

Det verkligt intressanta tycker jag kom först på slutet efter den inspelade monologen med den Rysk-Amerikanska författaren som ansåg att ens den minsta kritik eller oron inför massinvandringen helt enkelt är ond, då brast det tydligen för Rosenberg och då kändes det som om programledaren tappade kontrollen över programmets agenda när Rosenberg tog alla oroliga invandringskritiker i försvar.
Citera
2016-02-06, 20:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Jag vet att jag såg en film om samma fenomen i Afghanistan för många år sedan (kan ha varit 2010), "De Dansande Pojkarna i Afghanistan". Dokument Utifrån tror jag det var som sände. Det kan inte ha varit den?

https://vimeo.com/11352212

Pojkarna i denna video ägs i praktiken av män med mer tillgångar som hyr ut dem till andra män, som får se dem dansa och kanske ta med dem hem efteråt. Jag minns att jag stundtals mådde fysiskt dåligt när jag såg dokumentären, och det känns därför ytterst osannolikt att en repris skulle få visas på SVT i dagsläget när symptomen börjat visa sig här.
Även jag minns en dokumentär om detta och vad jag minns så handlade det om att det hörde till att ha en pojke vid sidan om ifall man var en man att räkna med, bland annat intervjuades hustrun till en lokal pamp som inte tyckte om att hennes man även hade pojke som sexleksak men att hon naturligtvis inte hade något att säga till om, naturligtvis borde jag inte bli förvånad att vi har fått hit även detta beteende, precis som burkor, hedersmord och sedlighetspolis men ändå är jag chockad.
Citera
2016-02-06, 21:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Du menar Konflikt, hörde också programmet även om jag inte kunde koncentrera mig helt eftersom jag jobbade, jag tycker att andemeningen med programmet verkade vara att det inte går att göra något åt migrationen till Europa/Sverige och att det är korkat att ens försöka göra något.

Alla intervjuade "experter" verkade bejaka den muslimska massinvandringen och Rosenberg tycks vara naiv nog att tro att om bara EU hade hjälpts åt med fördelningen så skulle det aldrig ha blivit någon kris och vad Teoderesco egentligen tycker blir jag inte klok på.

Det verkligt intressanta tycker jag kom först på slutet efter den inspelade monologen med den Rysk-Amerikanska författaren som ansåg att ens den minsta kritik eller oron inför massinvandringen helt enkelt är ond, då brast det tydligen för Rosenberg och då kändes det som om programledaren tappade kontrollen över programmets agenda när Rosenberg tog alla oroliga invandringskritiker i försvar.

Ja det var mycket intressant, att Anna Badkhen faktiskt var för mycket för Rosenberg... trots att hon beskriver sig så här:

De programansvariga har uppenbarligen ansett, att Anna Badkhen (helt obekant för mig) moraliserande förkunnelse är precis det man vill förmedla till lyssnarna. Något väljarperspektiv saknades helt i Anna Badkhens predikan. A propos att "programledaren tappade kontrollen över programmets agenda"... programmet är väl inspelat i förväg?

Inslaget med Anna Badkhen börjar 42.20 och Göran Rosenbergs reaktion kommer 47.53. Hela inslaget med Teodorescu och Rosenberg börjar 34.00 (länk). Det är värt att lyssna på.

(Den första halvtimmans budskap, att det inte går att göra något åt migrationen till Europa/Sverige och att det är korkat att ens försöka göra något, bidrog inte med något.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in