Citat:
Däremot ställer Björkman aldrig följdfrågan: varför är detta sätt att skriva så ovanligt i tidningar och media idag? De flesta är ju överens om att det är beundransvärt om man skiljer på sak och person, om man inte slänger fram en massa halmgubbar och inte argumenterar enbart utifrån enstaka skräckexempel som befinner sig långt utanför banan. Björkman är tillräckligt gammal för att ha sett den här svängningen mot ett mycket mer emotionaliserat och löskokt tilltal, och en mera dramaqueenig debattstil, med egna ögon, och han är dessutom en av de tyngre figurerna på sin redaktion. Men ingenstans i texten andas han om att det här är vad som skiljer debatten om samhälle och idéer på Orwells tid från debattklimatet i vår egen. 

Jag funderar mycket kring estetiken när det handlar om mediaideologin. Det handlar absolut mycket om signalverkan, poserande och imageskapande. Vad för sorts bild av den egna tidningen vill man ge? Det ska vara action och drama. God ska ställas mot ond med hälp av det identitetspolitiska rastret. Läsaren ska känna att denne står på den goda sidan det vill säga delar tidningens godhetsvärderingar. Lite feel-good helt enkelt. Att då ta upp saker som händelserna i Köln eller mord på asylboende strider mot feel-goodideologin. Då håller man hellre tyst.
Jag är övertygad om att det finns marknadsförare och reklammakare som vet precis hur budskapet ska utformas för att skapa feel-good. Kanske det inte är så mycket pk-tänk heller. Det ska vara mycket kvinnor också. De är medialare och blodfullare än som det väl anses - träaktiga män. Det är ett av fundamenten idag. Räkna antalet bilder på män och på kvinnor i olika publikationer så framgår det tydligt. Kyrkans tidning i Stockholm hade kvinnor på 8 bilder av 10. Kvinnor säljer.
Tidningen Metro är nog det tydligaste exemplet på vad som ska anses skapa feel-good och positiva associationer. Det är en helt igenom syntetisk och cynisk mediaprodukt. Men även SVD:s nätupplaga är ett slags imageskapande skyltfönster som ska stryka läsaren medhårs och - som man tror - skapa positiva förknippningar med tidningen. Den lever sitt eget liv ibland tycker jag i förhållande till papperstidningen.
Jag tror mediafolket inte tror sig om att kunna skapa "spännande" produkter med hjälp av en ärlig och verklighetsanpassad journalistik. De tror nog att den blir för tråkig. De fattar inte att läsarna tröttnat på en pk- och feel-goodjournalistik som i längden -eftersom den befinner sig för långt från verkligheten - blivit syntetisk och oäkta.
Senast redigerad av stevenstills 2016-02-06 kl. 09:55.
Senast redigerad av stevenstills 2016-02-06 kl. 09:55.