Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Motsättningen ligger i (som Autochthon förtjänstfullt visat (
länk)) att Eli Göndör 2011 hävdar, att svenskheten är "odefinierbar" och att "det varken går eller är nödvändigt att göra någon till ”svensk”:
"Svenskheten är alltid är rörlig och därmed egentligen odefinierbar, eftersom den är resultatet av medborgare som alla är individer med olika ambitioner, idéer och självbilder.
En sådan insikt leder följaktligen till att det varken går eller är nödvändigt att göra någon till ”svensk”."
Fyra år senare skriver Eli Göndör:
"Ett hinder för lyckad integration, är vad som kan upplevas som dålig svensk självkänsla vilket begränsar förmågan att tidigt tydliggöra hur den svenska samhällskoden fungerar och därmed vad människor som kommer hit förväntas anpassa sig till."
"Den svenska oförmågan att stå för vad som kan anses vara svenskt beror delvis på att svenskar sällan behövt definiera sig själv i förhållande till andra grupper."
Hindret för en lyckad "integration" är nu svenskens oförmåga att "tidigt tydliggöra hur den svenska samhällskoden fungerar och därmed vad människor som kommer hit förväntas anpassa sig till" och svenskens oförmåga att "stå för vad som kan anses vara svenskt". Men 2011 var det enl. Eli Göndör inte möjligt att definiera vad "människor som kommer hit förväntas anpassa sig till" eller att "stå för vad som kan anses vara svenskt", eftersom det var
odefinierbart.
För Eli Göndör är det (kanske av kulturella skäl) alltid gemene svensk som är i skottgluggen -
the Culture of Critique.
-----
PS Eli Göndör skriver om "dålig svensk självkänsla", "den svenska oförmågan", "den svenska osäkerheten", "onödig [svensk] aggressivitet", "svensk undfallenhet" m.m.
Rent psykologiskt så är det ju lättare att skärskåda andra än sig själv - vilket är mänskligt.
Men, om jag skulle skärskåda Eli Göndörs och Dan Korns kultur med samma energi och beslutsamhet, som de skärskådar min... och t.ex. tala om judisk
von oben attityd eller judisk arrogans m.m. så skulle det omedelbart stämplas som antisemitism. De får - t.o.m. uppmuntras att - öppet kritisera den kultur som jag är bärare av, medan jag är strängt förbjuden att kritisera den kultur, som de är bärare av.
Den här obalansen går inte att försvara och den framstår som stötande och djupt orättvis.
Hela tiden samma skavande oförmåga att sätta det svenska på samma begreppsnivå som det egna. Samma genomgående avsaknad av empati, respekt och omsorg. Ja, samma uppenbara brist på synliggörande tacksamhet och kärlek.
Jag har varit inne på detta tidigare att det enda MÖJLIGA kittet i ett fungerande mångkulturellt, mångetniskt Sverige är detta:
Invandrarnas och minoriteternas reciproka bejakande och bevakande av svenskarnas intressen.
Det låter så fantastiskt exotiskt att ens ställa detta uppfordrande grundvillkor,
ömsesidighetens rekvisit, det goda kafferepets liturgi - att man förstår att detta sammanhållna Sverige är en bortflyende utopi.
Men ändå kvarstår skuldbördan: Det var inte svensken som svek, som underlät att spela sin roll i denna fantastiska scenuppsättning och charad - det var invandrarna och de självdefinierande minoriteterna som underlät att följa manus.
Och märk väl att det inte är de arga, röstlösa, vilsna själarna i förorten jag pekar ut, utan den mondäna, besuttna, verserade klass av tyckare med långt större plattform och alibifrihet än de flesta svenskar.
Det är Sakine Madon och Paula Neuding, som båda fräst ifrån för när tolkningsföreträdet kring den egna tillhörigheten upplevts ifrågasatt av svenskar (Sakine kring en bok om kurdernas situation i Turkiet författad av någon svensk akademiker, minns inte namn och Paula när en felaktigt upplevd icke-jude uttalade sig om någon tillsättning i en judisk församling) - men tigit still om svensk tillhörighets problematisering och ifrågasättande.
Det är Adam Cwejman som underminerar sin egen tanke om en samlande medborgarpatriotism när han inte bevärdigar mig med ett svar när jag i tråden (där han deltog) om hans första ledare i ämnet skrev:
Citat:
Grejen är ju denna: Om du aldrig mer skrev en rad om judisk, romsk eller muslimsk utsatthet så skulle dessa ändå vara generöst framlyfta i svensk debatt. Om du däremot belyser de - även av SD - övergivna svennarnas situation, så trängs du bara med den ströartikel Robert Hannah skrev för flera år sedan.
Din roll (som innehavare av samma skyddande "minoritetsalibi" som Hannah, vars närmre ursprung jag ju inte behöver känna) i det välordnade kafferepets ritual är att förekomma och envist försvara majoritetsbefolkningens intresse, samtidigt som majoriteten trugar minoriteterna. Vilket etniskt svenska debattörer är världsbäst på att göra.
Här lägger jag en moralisk värdering: Jag tycker det är skitdåligt av en kurd med plattform att tiga när svensk särskiljande identitet bortom passet bergsturkifieras genom ständigt ifrågasättande och relativisering. Det var undermåligt att Göran Rosenberg lät Jimmie Åkesson komma undan med att påstå att etniska svenskar inte finns. Och jag tycker inte det räcker att du bär på åsikter du sedan inte ger uttryck för från din plattform.
Kittet i Sverige måste vara kärleken till det svenska, omsorgen och tacksamhet, insikten om att ett Sverige som en internationell allmänning är raka motsatsen till mänskliga rättigheter och allas lika värde. Svenskarnas existens, definition och folkrätt är inte fråga om chauvinism utan är ett universellt värde. Svensk arvsrätt och företräde är inget avsteg från folkrätten, utan en förutsättning för den.
Därför paradoxen att många av de debattörer som kan ses som allierade och rationella i den mediala bataljen mot rasifierade och agrressivt svenskhatande separatister, faktiskt ligger längre från sanningen och framtiden än dessa.
"Ur vägen rasse-svenne, din vita hud diskvalificerar dig!" är i de flesta fall en ärligare utsaga om avsikt och riktning än
"Nu är det dags att skapa gemensamma svenska värderingar att samlas kring för en stärkt nationell identitet!"
Om det alls var möjligt och önskvärt att släppa den särskiljande, själviska, exkluderande gruppidentifikationen så är det ju bara för kurdiska och judiska debattörer att gå före med gott exempel och smälta bort i detta nya, svenska, allmänmänskliga. Det de inte begär av sig själva är det annars oanständigt att kräva eller föreskriva andra.