2015-08-08, 20:24
Medlem
orrtupps avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21228459.ab

Staffan Hermansson anser att gränser mellan länder är idioti!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21228480.ab

Jennifer Wegerup ser i alla fall problemet även om hon inte vill göra något åt det.
Hon väljer i slutklämmen att drömma sig tillbaka i tiden istället.
Senast redigerad av orrtupp 2015-08-08 kl. 20:27.
Citera
2015-08-08, 22:41
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu råder fullt metakrig i debatten. Två ytterligare artiklar om ämnet idag, en från Eskilstunakurirens Voronov som tycker att hans meningsmotståndare inom högern ska börja tala ur skägget och säga rakt ut att de vill minska invandringen (så att det ska bli legitimt för honom att gå full bärsärk istället för halv, förstås):

Sluta tala i koder

Voronov har ju helt rätt i att de borgerliga debattörerna bör tala ur skägget och säga vad de verkligen tycker. Teodorescus "jag vet inte längre vad jag tycker" är ju den kanske mest ogenerade av alla borgerlighetens cliffhangers i mediakriget. Givetvis tycker hon mer än hon törs skriva, men drar sig från att publicera dessa tankar av rädsla för att som Formgren hamna i frysboxen.

De borgerliga debattörerna skapar ytor som de sedan väljer att inte äga. De känner försiktigt på den omkringliggande isen som ligger direkt utanför åsiktskorridoren och konstaterar att den håller, men ställer sig inte på den och försöker etablerar en ny yttre konsensusgräns.

Om man bara hittar fel med migrationspolitiken utan att ens höfta ett lägre volymtak så blir ju den outtalade slutsatsen att vi inte bör ha någon flyktinginvandring över huvud taget. Om man inte föreslår en skärningspunkt där nettoutgiften för asylinvandringen möter det humanistiska värdet i att ta emot människor (där nettoutgift X faktiskt är acceptabel för Y antal beviljade uppehållstillstånd), så måste den rimliga slutsatsen vara att det inte ens finns någon sådan gräns.
Citera
2015-08-08, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Journalister verkar leva i någon inbillad fantasivärld om deras avgörande betydelse för samhällets utveckling och människors verklighetsuppfattning. Det är klart att det som produceras i tidningar och i media påverkar människors uppfattningar om saker och ting, men det dikterar dem inte.
Detta beror på att dom för inte alls länge sedan faktiskt gjorde just det.
I ett litet land där i stort sätt alla känt alla sen studenttiden i kombination med en mycket
stark konsensuskultur fick så journalisterna, tillsammans när dom ville, en nästintill total makt.

Dom dikterade så pass obehindrat, ostört, länge och i en sådan omfattning att dom nu inte
förmår hänga med i hur oerhört fort allt förändras i en dessutom accelererande hastighet.
Det räcker inte längre att som förut tycka och känna rätt man måste dessutom skriva hyfsat sant också. Om dom inte vore så obegåvade nu för tiden hade jag nästan tyckt synd om dom.
Senast redigerad av Epikantus 2015-08-08 kl. 23:30.
Citera
2015-08-08, 23:12
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21228459.ab

Staffan Hermansson anser att gränser mellan länder är idioti!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21228480.ab

Jennifer Wegerup ser i alla fall problemet även om hon inte vill göra något åt det.
Hon väljer i slutklämmen att drömma sig tillbaka i tiden istället.

Wegerup blottar också i slutklämmen idéfattigdomen som råder i åsiktskorridoren:

Citat:
Ursprungligen postat av Wegerup
All världens lidande kan inte bo i Europa. Men vi kan inte heller bara blunda. Hur hjälper vi akut och hur finner vi hållbara lösningar på sikt? En rättvist fördelad börda mellan länderna. Arbete och integration. Människor som blir en del av Europa och inte bara flyktingar och tiggare på hennes gator, främlingar i hennes förorter, med växande klyftor och farliga sociala motsättningar som följd. Det är vår tids stora ödesfråga och vi måste hitta svaren.

Jag vill fråga henne, varför kan världens problem bara lösas här på plats i Europa, av européer?
Är det någon form av förtrollning som vilar över Europas territorium som gör att frihet och välstånd endast kan existera här? Är européer någon variant på ariska übermensch, herrerasen som ska adoptera och frälsa övriga världens förtappade vildar?

Vi skulle alla vinna på att underkänna denna brutalt egocentriska premiss.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-08-08 kl. 23:17.
Citera
2015-08-08, 23:42
Medlem
Menveds avatar
Den här artikeln har flugit under radarn i tråden tror jag. Den börjar med följande skakande upplysning:
Citat:
Förra sommaren vikarierade jag på Dagens industris ledarsida. Jag argumenterade då, påhejad av resten av redaktionen, för en generösare flyktingpolitik och emot tiggeriförbud.
En ännu generösare flyktingpolitik alltså. Sedan fortsätter den med följande avslöjande som de flesta av oss redan listat ut, nämligen att PM Nilsson styrs av folk i näringslivet och att han egentligen inte själv har någon uppfattning i frågan.
Citat:
Tidningens politiska redaktör PM Nilsson manade själv strax innan valet alliansen och Miljöpartiet att bygga vidare på den migrationspolitiska överenskommelsen med liberala integrationsreformer. Han beskrev Sverigedemokraternas politik för att minska kostnaden för invandringen som “ganska otäck”.
Men efter valet bytte PM Nilsson tvärt fot. Nu ville han strama åt flyktingpolitiken och propagerade för tiggeriförbud med hänvisning till svenska folksagor. Samtidigt manade han näringslivet att samtala med Sverigedemokraterna för att forma dem i borgerlig riktning.
Detta kombinerar han med att relativisera kring Sverigedemokraternas ideologiska grund.
Vi i tråden noterade den omsvängningen när den kom, nämligen i ett Axesseminarium där han talade om att näringslivet höll på att grooma sverigedemokrater. Uppenbarligen har han själv blivit groomad av näringslivet och är nu deras språkrör. Detta är dåliga nyheter för Moderaterna och även för Timbro som driver en annan politik. Det bör de nog sluta med om de vill finnas kvar.
Citera
2015-08-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Den här artikeln har flugit under radarn i tråden tror jag. Den börjar med följande skakande upplysning:

En ännu generösare flyktingpolitik alltså. Sedan fortsätter den med följande avslöjande som de flesta av oss redan listat ut, nämligen att PM Nilsson styrs av folk i näringslivet och att han egentligen inte själv har någon uppfattning i frågan.

Vi i tråden noterade den omsvängningen när den kom, nämligen i ett Axesseminarium där han talade om att näringslivet höll på att grooma sverigedemokrater. Uppenbarligen har han själv blivit groomad av näringslivet och är nu deras språkrör. Detta är dåliga nyheter för Moderaterna och även för Timbro som driver en annan politik. Det bör de nog sluta med om de vill finnas kvar.
Fast var säger Ida att det var näringslivet som tvingad honom att ändra synsätt? Han kan ju faktiskt ha insett detta själv, eller tillskriver jag honom för mycket klokhet då? Fast det är klart, visst hoppas jag att han har näringslivet bakom sig, det är då det kan hända saker..
Citera
2015-08-09, 00:00
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast var säger Ida att det var näringslivet som tvingad honom att ändra synsätt? Han kan ju faktiskt ha insett detta själv, eller tillskriver jag honom för mycket klokhet då? Fast det är klart, visst hoppas jag att han har näringslivet bakom sig, det är då det kan hända saker..
Ingenstans, men om du lägger den här texten tillsammans med Axesseminariet där han berättar om hur näringslivet nu är igång och rycker och drar i sverigedemokrater så börjar bilden klarna. Detta var för övrigt vad vi trodde från början, åtminstone jag och, har jag för mig, även andra i tråden. PM Nilsson gjorde inte detta positionsbyte på egen hand utan hade uppdragsgivare. Att gå från invandringsvurm till stenhård propaganda mot DÖ på en vecka måste förklaras på något sätt, och den enda rimliga förklaringen är att näringslivet är emot DÖ och om DÖ försvinner så finns bara SD kvar om man vill ha en regering.
Citera
2015-08-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ingenstans, men om du lägger den här texten tillsammans med Axesseminariet där han berättar om hur näringslivet nu är igång och rycker och drar i sverigedemokrater så börjar bilden klarna. Detta var för övrigt vad vi trodde från början, åtminstone jag och, har jag för mig, även andra i tråden. PM Nilsson gjorde inte detta positionsbyte på egen hand utan hade uppdragsgivare. Att gå från invandringsvurm till stenhård propaganda mot DÖ på en vecka måste förklaras på något sätt, och den enda rimliga förklaringen är att näringslivet är emot DÖ och om DÖ försvinner så finns bara SD kvar om man vill ha en regering.
Vet Timbrohögern och Timbropublicisterna (dvs de värsta nyliberalerna vi har) om den här positionsförändringen hos sina finansiärer (som du hävdar skett)? Jag gissar själv att ett antal Timbroliberaler har fått munkavle/ekonomiska kranar avstängda, men skulle gärna höra någon med insiderinfo om det förhåller sig så? Gromph och de andra försvinner någonstans där solen inte skiner? Då går profetsian i uppfyllese äntligen.
Citera
2015-08-09, 00:38
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vet Timbrohögern och Timbropublicisterna (dvs de värsta nyliberalerna vi har) om den här positionsförändringen hos sina finansiärer (som du hävdar skett)? Jag gissar själv att ett antal Timbroliberaler har fått munkavle/ekonomiska kranar avstängda, men skulle gärna höra någon med insiderinfo om det förhåller sig så? Gromph och de andra försvinner någonstans där solen inte skiner? Då går profetsian i uppfyllese äntligen.
Grejen är ju att det är en skillnad mellan Svenskt Näringsliv och svenskt näringsliv, men hur det där riktigt funkar vet jag inte och över tid borde det inte vara någon skillnad. Bara under kortare perioder. Tror inte Svenskt Näringsliv kommer fortsätta finansiera dagens timbroiter om svenskt näringsliv anser dem stå på motståndarsidan.
Citera
2015-08-09, 01:17
Medlem
Sixts avatar
Marcus Birro får plats i GP. Hoppas det blir mer från honom framöver. Han om någon känner den svenska åsiktskorridoren och har fått erfara dess konsekvenser. Birro är väl persona non grata på de flesta svenska tidningar numera. Då är det ännu bättre att GP plockar in Birro som ett tydligt statement mot den korrupta medieeliten i Sverige.

Citat:
Det är drygt tio år sedan jag lämnade Göteborg. Men sanningen är den att Göteborg lämnade mig långt innan dess. Den 1 januari 2004 fyllde jag en blå Ikea-påse med böcker och bara drog. Jag har aldrig ångrat det.

De här tio åren har kletat mycket smuts på staden i våra hjärtan. Den godmodiga Göteborgsandan har visat sig vara en svart, syrlig sörja av korruption och ryggdunkningar. Förorterna har lämnats till sitt öde och först nu, när den svarta blomman slår ut, när det egentligen redan är försent, tycks medborgare och politiker vakna ur den dvala som den förljugna andan av samförstånd vaggat in dem i.

I SR P1 hör jag terroristexperten Peder Hyllegren säga att Göteborg är nog den stad i Europa som sänt flest folk till IS per invånare i hela Europa och jag drar efter andan och förbereder mig på att få läsa om detta högst anmärkningsvärda och skrämmande uttalande men responsen uteblir.

Vi står handfallna och blåögda inför det som sker. Göteborg som en laglös zon, förorterna som kvarglömda enklaver. I de finare kvarteren, vid borden på de nya hippa ställena längs Tredje Långgatan, i villorna och i äppelträdgårdarna sitter journalisterna, politikerna och resten av makten och fuskar i patiens och förfasar sig över det som sker. Men ingen gör något. Alla ser och alla vet. Men ingen gör något. Så ser också Göteborgsandan ut.

https://www.gp.se/nyheter/ledare/gas...-dig-goteborg-
Citera
2015-08-09, 01:27
Medlem
Douche-chills avatar
*sent lördagsinlägg*

Moderaterna bröt den socialdemokratiska dominansen först efter att ha tvingats uppfinna sig på nytt som någon sorts vänsterliberaler light. Men kanske gick förvandlingen för långt, även för dessa "krafter" från Svenskt Näringsliv. Då är det väl ganska logiskt att SD, det första partiet som kan sammanföra en borgerlig högerpolitik med en folkrörelse av gammelsosse-storlek, även det börjar backas upp av det organiserade näringslivet? Bara man lyckas styra bort dom från dom allra värsta sosseidéerna, så.

Citat:
Citera
2015-08-09, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guitarsmoke
Voronov har ju helt rätt i att de borgerliga debattörerna bör tala ur skägget och säga vad de verkligen tycker. Teodorescus "jag vet inte längre vad jag tycker" är ju den kanske mest ogenerade av alla borgerlighetens cliffhangers i mediakriget. Givetvis tycker hon mer än hon törs skriva, men drar sig från att publicera dessa tankar av rädsla för att som Formgren hamna i frysboxen.

De borgerliga debattörerna skapar ytor som de sedan väljer att inte äga. De känner försiktigt på den omkringliggande isen som ligger direkt utanför åsiktskorridoren och konstaterar att den håller, men ställer sig inte på den och försöker etablerar en ny yttre konsensusgräns.

Om man bara hittar fel med migrationspolitiken utan att ens höfta ett lägre volymtak så blir ju den outtalade slutsatsen att vi inte bör ha någon flyktinginvandring över huvud taget. Om man inte föreslår en skärningspunkt där nettoutgiften för asylinvandringen möter det humanistiska värdet i att ta emot människor (där nettoutgift X faktiskt är acceptabel för Y antal beviljade uppehållstillstånd), så måste den rimliga slutsatsen vara att det inte ens finns någon sådan gräns.
Billströms "se över volymerna" är väl det närmaste man kan komma ett direkt uttryck för att vilja minska invandringen, och alla såg hur det gick för honom. Fegheten började inte där, men det var en bekräftelse i närtid på att man inte "kan" säga att man vill minska invandringen eftersom man då tvingas lägga allting åt sidan och hantera kritik, intervjuer och förtydliganden på heltid i ett par veckor. Därför lindar man in allting i bubbelplast. Jag tror dock att nästa upptrappning i mediakriget blir just att dissidenterna tar Voronovs råd och börjar uttrycka sig konkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in