Citat:
Ursprungligen postat av
Sixt
Jag tycker mig kunna urskilja nya tankebanor på Aftonbladet av alla ställen.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22195538.ab
Förlag på återvändarprogram presenterat på Aftonbladets ledarsida?! Snart fryser väl helvetet till is också.
Citat:
Sverige tänker betala Marocko för att ta emot de marockanska ungdomar som lever som gatubarn i framför allt Stockholm och Göteborg. Det berättade inrikesminister Anders Ygeman i går.
...
Om Sverige genom ett avtal och ekonomiskt stöd kan erbjuda möjligheten till en framtid för de marockanska barnen blir alla faktiskt vinnare.
Förmodligen siktar Ygemans utspel bortom de nordafrikanska gatubarnen och deras situation. Under förra året registrerade Migrationsverket drygt 35 000 asylansökningar från ensamkommande barn. Den absolut största gruppen kommer från Afghanistan.
...
Planen på ungdomshem i Marocko kan mycket väl vara en modell för kommande avtal om återvändande till Afghanistan. Och då handlar det om betydligt fler personer. ...
Jag tror regeringen ligger i startgroparna för att utforma ett gigantiskt återvändningsprogram. Sverige är en av de enskilt största bidragsgivarna till Afghanistan, vilket innebär att vi kan utöva inflytande över deras politik. Med hot om indraget bistånd skulle vi kunna tvinga den afghanska regeringen att ta tillbaka sina medborgare så vi slipper försörja dem i Sverige. Som tack för hjälpen kan de få lite rabatt på JAS-plan och Boforskanoner om inte annat.
Mycket positivt, detta ligger helt i linje med vad jag skrivit här:
(FB) Sverige - bäst och nyckfullast - kommer vi också bli först & störst på repatriering?
omvärlden kommer återigen att fascineras av det konstiga och extrema landet i norr helt i enligthet med:
(FB) Sverige - landet som har svårt för lagom. Vad kan hända när "vinden vänder"?
Jag ser denna ledare i Aftonbladet som mycket viktig.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22195538.ab
Låt oss detaljstudera innehållet, sett till idéer och strategi:
1. Barnen får en bättre framtid i sitt hemland.
-Vi gör dem en tjänst som skickar hem dem. Se nedan.
2. Ygeman framförs i positiv dager.
-Aftonbladet pissar på Löfven och groomar Ygeman som ersättare.
3. Lösningen med att betala för att bli av med "folk" för fram.
- Saltat återvändarbidrag är nästa steg. Men en jättesmart sak är ju detta med barnhem som de för fram, eller ungdomar / ungdomshem som de också benämns i artikeln. Smart idé att låta Sverige betala, mer om det senare...
4. Erkänner att det är ekonomiska motiv som ligger bakom "flykten" till Sverige, asylskäl saknas.
-Tack för det!
5. Snyft kring att de lever i "missär" i Sverige.
- Jasså.
6. "Om Sverige genom ett avtal och *ekonomiskt stöd kan erbjuda möjlig*heten till en framtid för de marockanska barnen blir alla faktiskt vinnare."
- Man kan ju alltid hoppas, det viktiga är ju att vi blir av med dem, men här har vi ju den moraliska basen som så många gånger har diskuterats i denna tråden. "Låt dem åka hem, det blir bäst för båda parter!".
7. Och sen kör vi samma ruljans med de tiotusentals Afghanska "pojkarna"
- Precis, och här har vi det smarta. Låt Sverige betala "ungdomshem" i Afghanistan. Förhoppningsvis blir det så tråkigt att bo där att 30-åringarna söker sig vidare till eget boende snabbt. Så minimeras kostnaderna för Sverige! Smart!
8. Lite avslutande brasklappar för att inte få rasse-anklagelser.
Så oerhört mycket är inbakat i denna korta text att den inte kan vara en slump.
- Det luktar testballong från regeringskansliet.
- Det luktar LO-vilja att få ordning på invandringen och stoppa flödet av LO-medlemmar från S till SD.
- Det luktar kampanj att bli av med Löfven.
- Till och kommunpolitikerna får sig en tanke.
- Ledaren känns som en välkammad syntes av många inlägg i denna trådenl
Detta är en av årtiondets viktigaste texter i svensk MSM!